Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Krambjörnarna på TV3

Startat av Beck, 22 oktober 2007 kl. 12:32:09

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Beck

Hej!

Är det någon som vet vilka röster som medverkade i TV-serien "Krambjörnarna" som gick på TV3 i slutet av 80-talet och början av 90-talet? Vill minnas att Steve Kratz, Gunnar Ernblad och Staffan Hallerstam var med, och gissar att Media Dubb var dubbningsbolaget.
Finns serien utgiven på VHS/DVD med de rösterna?


Mysan

Beatrice Järås om jag inte missminner mig....

Daniel Hofverberg

Jag måste medge att jag inte kommer ihåg att Krambjörnarna visades på TV3 på den där tiden - faktum är att jag inte kommer ihåg någon visning på TV3 förrän de moderna sändningarna som började för några år sedan (som dubbas av KM Studio). En av långfilmerna med Krambjörnarna visades på TV3 i svensk dubb några år in på 1990-talet, men TV-serien har jag inget minne av. Däremot minns jag att ett fåtal avsnitt av serien gick på gamla FilmNet (sedermera Canal+) under tidigt 1990-tal, då dubbad av Eurotroll.

Sen gav ju Collage Entertainment ut en del VHS-filmer med Krambjörnarna under sent 1980-tal - somliga dubbade av KM Studio, och somliga av Lasse Svensson/GSP Film. I GSP Film-dubben medverkade i alla fall Staffan Hallerstam, Peter Harryson, Per Sandborgh, Beatrice Järås, Gunnar Ernblad och Irene Lindh (enligt de angivna creditsen); plus att ledmotivet sjöngs av Barbro "Lill-Babs" Svensson tillsammans med Kristin Kaspersen. Jag vet inte om rösterna är samma i den okända TV3-dubb, som jag inte har något minne av...

Beck

Tack Daniel!

Någon som vet om avsnittet "The Cloud Of Uncaring" finns på VHS/DVD med svenskt tal?

The Cloud Of Uncaring pt 1

http://www.youtube.com/watch?v=wX3d0UXksO8

The Cloud Of Uncaring pt 2

http://www.youtube.com/watch?v=jAgTPbPN2Bw

The Cloud Of Uncaring pt 3

http://www.youtube.com/watch?v=XEMnqjJZ4fg

Jag hade det avsnittet på ett gammalt band, inspelat från TV3 omkring 1990(?).
Röster av Staffan Hallerstam, Steve Kratz och Gunnar Ernblad. Någon som vet?


Erika

#4
Jag kommer inte heller ihåg att TV3 visade Krambjörnarna på tiden...
Beck, kommer du ihåg vilken av tv-serierna (det gjordes två stycken på 80-talet) det var?

Tillägg: Nu ser jag att du hann skriva ett inlägg innan jag var färdigt med mitt, men det verkar som om TV3 visade då den andra tv-serien (enligt mig den bättre av de två Krambjörnarna-serierna).

Daniel: Var det verkligen KM Studio som dubbade den Krambjörnarna-serien som TV3 (och senare även Fox Kids) visade omkring 6 år sedan? För den dubben har jag för mig gjordes av SDI Media (fast jag är osäker om det verkligen var dem...). Däremot vet jag att KM Studio dubbade den andra tv-serien (som jag har för mig heter "Care Bears Family" i original) för 3-4 år sedan och visats på bl.a. Kanal 5 och Cartoon Network.

Beck

#5
Hej Erika!

Ja, det var "Care Bears Family"! YouTube hjälpte mig att bekräfta det!


http://www.youtube.com/watch?v=jA6YBXaPItg


Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet 22 oktober 2007 kl. 16:55:24
Daniel: Var det verkligen KM Studio som dubbade den Krambjörnarna-serien som TV3 (och senare även Fox Kids) visade omkring 6 år sedan? För den dubben har jag för mig gjordes av SDI Media (fast jag är osäker om det verkligen var dem...). Däremot vet jag att KM Studio dubbade den andra tv-serien (som jag har för mig heter "Care Bears Family" i original) för 3-4 år sedan och visats på bl.a. Kanal 5 och Cartoon Network.
Jag är inte helt säker. Jag har ett minne av det, men ärligt talat kommer jag inte ihåg var jag fått det ifrån. Så det är inte omöjligt att jag blandat ihop med den andra Krambjörnarna-serien.

Jag har inte full koll på vilken som är vilken av de två serierna, men jag tycker i alla fall att den amerikansk-franska serien från DiC och American Greetings är snäppet bättre; d.v.s. inte den kanadensiska serien som Nelvana producerade. Vilken av dem är det?

Beck

Hej Daniel!

Jag hittade två olika teman med "Care Bears" ute på YouTube!

Nelvana Theme

http://www.youtube.com/watch?v=GUhK3kw9Tws

DIC Theme

http://www.youtube.com/watch?v=f8vb4rlpvQU

Ingen som vet om avsnittet "The Cloud Of Uncaring" finns på VHS/DVD med svenskt tal?


Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 oktober 2007 kl. 02:15:11
Jag har inte full koll på vilken som är vilken av de två serierna, men jag tycker i alla fall att den amerikansk-franska serien från DiC och American Greetings är snäppet bättre; d.v.s. inte den kanadensiska serien som Nelvana producerade. Vilken av dem är det?


Det är DiCs och American Greetings tv-serie som är den första tv-serien och Nelvanas version är den andra tv-serien. Sedan finns det även två specialare som gjordes innan de båda tv-serierna, men jag kommer inte ihåg vilka som gjorde dem.

Jag tycker inte illa om den första tv-serien, den ser jag mer än gärna, utan det är avsnitten där det inte finns något riktigt "hot" som jag inte riktigt gillar. Den andra tv-seriens största problem är väl skurkens gapiga brorsdotter som jag knappt står ut med...  :-\

I vilket fall som helst, skulle det vara roligt att komma över alla dubbningar som finns av de båda tv-serierna... :)

Beck

Avsnittet jag letar efter heter "Det svarta orosmolnet" på svenska och har funnits på DVD, med svenskt tal.
Men man undrar om det är samma röster som på TV3 eller om det är andra röster?

http://video.kemedia.com/title.asp?ProductID=10026&show=overview&Language=2


Erika

Jag misstänker att det kan vara KM Studios dubb som förekommer på den dvd-filmen.


Daniel Hofverberg

Såvitt jag förstår är det KM Studio som dubbat alla DVD-filmerna med Krambjörnarna som KE Media släppte ut. Eftersom det där avsnittet hör till den andra Nelvana-producerade serien, som KM Studio gjorde TV-dubbningarna av, så kan man anta att det troligen är samma dubbning som visades på TV. Jag är inte säker, men det verkar ju knappast troligt att KM Studio skulle ha gjort två olika dubbningar av samma serie...

Mysan

visste inte att det fanns en KM version till krambjörnarna.  :) den jag har sett är den med beatrice järås mfl

Daniel Hofverberg

Care Bears Family, den nyare kanadensiska Nelvana-producerade serien, har såvitt jag vet bara dubbats av KM Studio.

Den amerikansk-franska originalserien Care Bears från DiC och American Greetings, finns i ett flertal olika dubbningar. T.o.m. de gamla VHS-utgåvorna från Collage Entertainment har två olika dubbningar - en gjord av GSP Film (Lasse Svensson) och en gjord av KM Studio. Därutöver tillkommer TV-visningarna på TV3, som vi inte riktigt vet säkert vilket dubbningsbolag som gjort (jag har ett svagt minne av KM Studio, vilket kan vara felaktigt, eftersom Erika trodde på SDI Media).

Beck

Hej!

Ja, det är KM Studio AB som ligger bakom dubben på DVD:n och avsnittet "Det svarta orosmolnet" (The Cloud Of Uncaring).

Svenska röster:
Frida Nilsson
Johan Wilhelmsson
Niclas Ekholm
Sofia Caiman
Jenny Wåhlander
Anders Öjebo
Anton Nyman
Claes Ljungmark
Christian Jernbro
Cecilia Lundh

Översättare:
Lasse Torefeldt

Svensk version producerad
av KM Studio AB