Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

West Side Story(2021)

Startat av gstone, 21 juni 2021 kl. 20:38:18

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Det kommer en remake på musikalen West Side Story. :D

Den kommer i jul ! ;D ;D

Rachel Zegler,Corey Stoll, Brian d'Arcy, Rita Moreno och Ariana DeBose kommer vara med.

Filmen legenden Steven Spielberg kommer regissera.

"West Side Story" är baserad på den framgångsrika Broadway-musikalen från 1957.

https://www.filmstaden.se/film/NCG942493/west-side-story
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Anders M Olsson

Hur kan någon ens fundera på att göra en remake? Den gamla filmen från 1961 är perfekt i minsta detalj, och det finns inte en chans att någon skulle kunna göra den bättre idag.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Anders M Olsson skrivet 22 juni 2021 kl. 21:06:52
Hur kan någon ens fundera på att göra en remake? Den gamla filmen från 1961 är perfekt i minsta detalj, och det finns inte en chans att någon skulle kunna göra den bättre idag.
Samma sak som med Saltkråkan här i Sverige.

gstone

Citat från: Anders M Olsson skrivet 22 juni 2021 kl. 21:06:52
Hur kan någon ens fundera på att göra en remake? Den gamla filmen från 1961 är perfekt i minsta detalj, och det finns inte en chans att någon skulle kunna göra den bättre idag.

Fast där spelar ju Maria av en vit kvinna(fast hon är från purto rico) Och Natille Wood gör inte sin egen sång.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

MOA


Anders M Olsson

Citat från: gstone skrivet 22 juni 2021 kl. 21:13:18
Fast där spelar ju Maria av en vit kvinna(fast hon är från purto rico)

Större delen av Puerto Ricos befolkning är vita och ättlingar till spanska kolonisatörer. Natalie Wood var visserligen av rysk härkomst, men av hennes utseende att döma skulle hon mycket väl ha kunnat vara sydeuropé, så hon passade bra i rollen.

Citat från: gstone skrivet 22 juni 2021 kl. 21:13:18
Och Natille Wood gör inte sin egen sång.

Det var ganska vanligt på den tiden att man bytte ut skådespelares sångröster när de inte var helt perfekta. Idag har man elektroniska metoder att "tvätta" röster som inte fanns på sextiotalet.

Anders M Olsson

Citat från: gstone skrivet 22 juni 2021 kl. 21:13:51
Sugkråkan suger.

När man citerar får man inte redigera inne i det man citerar, bara ta bort de delar före och efter som inte är relevanta.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 22 juni 2021 kl. 21:06:52
Hur kan någon ens fundera på att göra en remake? Den gamla filmen från 1961 är perfekt i minsta detalj, och det finns inte en chans att någon skulle kunna göra den bättre idag.
Kanske är det delvis en generationsfråga. Jag var inte i livet när 1961 års film gjordes, men har sett den först under senare år (2 - 3 år sedan). Och visst är det en bra film, men perfekt skulle jag verkligen inte vilja kalla den för - jag upplevde den ärligt talat som bitvis ganska seg och kändes även något föråldrad. Jag har inte recenserat filmen, men hade nog gett den 7 av 10 om jag hade gjort det.

Jag kan mycket väl tänka mig att det upplevdes annorlunda om man såg filmen när den var ny (eller åtminstone nyare), så att man då läser in annat i det eller ser filmen på ett annat sätt - eller så är det bara smaken som är olika, eller en kombination av bådadera.

Så jag ser i alla fall fram emot nya West Side Story, och jag tror faktiskt det finns goda möjligheter att den nya filmen blir minst lika bra som 1961 års film; kanske rentav bättre. :)

Filmen är ju för övrigt redan färdigproducerad, och skulle ju ha haft premiär i december 2020 - men sköts upp i ett helt år på grund av pandemin. Tråkigt, då jag hade sett fram emot att se den i julas... Men nu lär det väl förhoppningsvis inte bli fler förseningar i alla fall, åtminstone inte i USA och Europa (där vaccinationerna går riktigt bra, till skillnad från Afrika och delar av Sydamerika).

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 juni 2021 kl. 01:15:41
Jag kan mycket väl tänka mig att det upplevdes annorlunda om man såg filmen när den var ny (eller åtminstone nyare), så att man då läser in annat i det eller ser filmen på ett annat sätt - eller så är det bara smaken som är olika, eller en kombination av bådadera.

Jag såg den inte heller när den var ny. Jag var bara 7 år när den hade svensk premiär och filmen var barnförbjuden, så jag kunde inte se den. Däremot hade jag filmmusiken på skiva, och den tyckte jag mycket om.

1970 sänktes åldersgränsen till 11 år, men då hade jag förstås redan passerat 15-års gränsen, så för min egen del spelade det ingen större roll.

Första gången jag såg West Side Story var i slutet av 70-talet när jag själv arbetade som biografmaskinist på en mindre biograf. Jag både körde filmen några gånger och såg den i salongen när en annan maskinist jobbade vid projektorn. Då var det en 35mm kopia med monoljud vilket inte var speciellt smickrande för den filmen.

I mitten av 80-talet fick jag så tillfälle att se den på bio i 70mm-kopia med flerkanalsljud, och det var en helt annan upplevelse.

Men den allra bästa upplevelsen av West Side Story fick jag våren 2014 på biografen Biffen i Aalborg, Danmark. Bion firade 25-årsjubileum och de hade fått dit en helt ny 70mm kopia som aldrig hade körts tidigare. Helt utan repor, smuts och undertexter var det som om biografen försvann och man satt och tittade ut i verklighetens New York. Kanske var det mitt livs bästa bioupplevelse!

(Jag vill visserligen helst ha undertexter när jag ser film, men tyvärr är de också en oundviklig påminnelse om att det man tittar på är film, inte verklighet.)

gstone

Citat från: Anders M Olsson skrivet 23 juni 2021 kl. 05:34:55
När man citerar får man inte redigera inne i det man citerar, bara ta bort de delar före och efter som inte är relevanta.

Varför ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 24 juni 2021 kl. 10:27:08
Varför ?
För att det är en grundläggande princip att man inte förvanskar citat. Vare sig det är på ett forum eller i andra sammanhang, så ska man aldrig någonsin ändra i andras citat - bara ev. beskära onödiga delar i början och slutet.

Citat från: Anders M Olsson skrivet 24 juni 2021 kl. 08:11:12
Första gången jag såg West Side Story var i slutet av 70-talet när jag själv arbetade som biografmaskinist på en mindre biograf. Jag både körde filmen några gånger och såg den i salongen när en annan maskinist jobbade vid projektorn. Då var det en 35mm kopia med monoljud vilket inte var speciellt smickrande för den filmen.

I mitten av 80-talet fick jag så tillfälle att se den på bio i 70mm-kopia med flerkanalsljud, och det var en helt annan upplevelse.

Men den allra bästa upplevelsen av West Side Story fick jag våren 2014 på biografen Biffen i Aalborg, Danmark. Bion firade 25-årsjubileum och de hade fått dit en helt ny 70mm kopia som aldrig hade körts tidigare. Helt utan repor, smuts och undertexter var det som om biografen försvann och man satt och tittade ut i verklighetens New York. Kanske var det mitt livs bästa bioupplevelse!

(Jag vill visserligen helst ha undertexter när jag ser film, men tyvärr är de också en oundviklig påminnelse om att det man tittar på är film, inte verklighet.)
Själv har jag bara sett West Side Story på TV, när den gick på C More för ett par år sedan - visserligen på en hyfsat stor 55-tums-TV och med hemmabioanläggning (5.1-ljud), men det blir ju ändå inte riktigt samma sak som i en stor biosalong (C Mores streamingtjänst har ju av någon outgrundlig anledning tyvärr bara stereoljud, men det här var alltså på C Mores linjära kanaler som faktiskt har 5.1-ljud).

Å andra sidan är ju dock många biosalonger så här på mindre orter relativt små, som inte heller gör filmerna rättvisa på samma sätt som stora biosalonger. Den minsta salongen i Skellefteå rymmer bara 12 stolar, och sen är det en stegvis uppgång till den största (av 6) som rymmer 189 stolar. Det är nästan bara den största salongen som verkligen upplevs som en storslagen upplevelse...

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 juni 2021 kl. 10:51:34
För att det är en grundläggande princip att man inte förvanskar citat. Vare sig det är på ett forum eller i andra sammanhang, så ska man aldrig någonsin ändra i andras citat - bara ev. beskära onödiga delar i början och slutet.



Då borde du göra så det inte går >:(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

#12
Citat från: gstone skrivet 24 juni 2021 kl. 12:31:41
Då borde du göra så det inte går >:(
Det är tyvärr tekniskt omöjligt, då texteditorn där du skriver din text ju innehåller både citat och din text i en och samma ruta - det är ju bara en QUOTE-tagg som avgör vad som är ett citat. Därför kan forumprogramvaran omöjligen kunna förhindra vad du gör inne i en QUOTE-tagg i textrutan, på samma sätt som den heller inte kan förhindra att du skriver på finska eller tjeckiska istället för svenska...

Det skulle i så fall kräva någon slags artificiell intelligens, som försöker att avgöra exakt vad du gör när du skriver ett inlägg - och riktigt så långt har inte utvecklingen kommit än... Och även om den hade gjort det, så vore det ändå ingen bra idé - för mycket artificiell intelligens är att tigga om problem... :(

Daniel Hofverberg

Intressant nog ser jag att nya West Side Story har blivit nominerad till hela 7 Oscars inför årets Oscarsgala - bästa film, bästa regi, bästa kvinnliga biroll, bästa foto, bästa kostymdesign, bästa scenografi och bästa ljud. :)

Jag hade alltid tänkt att se filmen på bio, men då jag ju väldigt otajmat blev sjuk har det tyvärr inte varit möjligt - och fortfarande är jag inte helt återställd, varför jag inte vågar gå någonstans riktigt än...

Nu ser jag dock att West Side Story glädjande nog kommer släppas på Disney+ den 2 mars. Det är ju bara ett par veckor bort, så då känns det inte längre ekonomiskt försvarbart att gå på bio och se den; trots att den säkert tar sig bättre på en stor bioduk. Släpps filmen på Disney+ den 2 mars, så hinner man ju i alla fall se filmen innan Oscarsgalan, och jag vill helst hinna se så många nominerade filmer som möjligt innan galan går av stapeln. :)

Själv har jag ganska höga förväntningar inför nyfilmatiseringen, då jag som sagt inte var så jättebegeistrad i 1961 års film; som förvisso var fullt sevärd men också kändes tämligen seg och utdragen - åtminstone när man ser den med dagens glasögon; den upplevdes säkert annorlunda på den tiden det begav sig. Jag tror alltså att det borde finnas en hyfsad chans att man kunnat rätta till bristerna i den gamla filmen, och ha fått den nya bättre. Men den som lever får se...

gstone

Jag gillar att Rita Moreno var med i en här version med.

Hon är väldigt bra.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.