Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Looney Tunes

Startat av TonyTonka, 2 april 2010 kl. 18:44:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

TonyTonka

jag har en vhs film som heter Daffy Ankas knasiga äventyr.

jag tror Håkan Mohede gör Daffy och Porky Pig och Kenneth Middolf gör Elmer Fudd, vet någon nåt om denna dubb?, SF släppte filmen.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Jag återupplivar det här ämnet för att fråga lite saker.

1. Har Media Dubbs (eller var det Mediadubb International? Blandar ihop dem hela tiden xD) dubbning utgivits på vhs någon gång?

2. Är det någon som vet vilka som gör rösterna i vhs-filmerna på bilderna jag bifogat? :)


https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

#2
Looney Tunes dubbades ursprungligen av Lasse Svenssons Media Dubb, och övertogs senare av Mediadubb International. De dubbningarna har samma eller åtminstone till största delen samma röster.

1992 släppte Warner Home Video några VHS-filmer med Media Dubbs dubbning:

Snurre Sprätt och hans vilda gäng (The Bugs Bunny/Road Runner Movie) (samma film som senare släppts på DVD under titeln Snurre Sprätt & Hjulben - Filmen, men där omdubbad av Sun Studio)
En ding, ding, ding Snurre Sprätt-film (The Looney Looney Looney Bugs Bunny Movie)
Daffy på spökjakt (Daffy Duck's quackbusters)
Daffys skattkammarö (Daffy Duck's Fantastic Island)
Snurre Sprätt (Warner Home Videos utgåva; icke att förväxlas med samma titel från andra distributörer)

Alla utom den sistnämnda är samlingsfilmer; d.v.s. "långfilmer" bestående av klassiska kortfilmer tillsammans med nyproducerade raminslag för att få det att framstå som en sammanhängande film.

Ytterligare en sådan samlingsfilm har dubbats till svenska, närmare bestämt Snurre Sprätts 1001 kaninsagor (Bugs Bunny's 3rd Movie: 1001 Rabbit Tales). Den har dock mig veterligen tyvärr inte släppts på VHS. Den filmen sändes på TV3 med svensk dubb en gång i tiden, men jag kommer tyvärr inte ihåg om den var dubbad av Media Dubb eller Mediadubb International. Filmen släpptes på DVD i Sverige under 2000-talet, men var där omdubbad av Sun Studio. Samma film sändes även på FilmNet och TV4 under 1990-talet, men var där i textad originalversion. Jag har för övrigt i många år försökt att få tag i TV3s originaldubb av den filmen, men tyvärr utan framgång.

Snurre Sprätt är alltså den enda kassetten jag känner till som inte innehåller en samlingsfilm, och den bestod av 9 kortfilmer som återgavs i sin helhet.

I samtliga dessa fem VHS-filmer medverkar följande skådespelare: Johan Hedenberg, Staffan Hallerstam, Gunnar Ernblad, Louise Ræder och Olav F. Andersen. Möjligen ytterligare någon ocrediterad skådespelare; det var för länge sedan jag såg filmerna för att vara säker på den saken. Åtminstone vissa av dessa översattes av Gunnar Ernblad; kanske alla.

Såvitt jag vet har ingen av Mediadubb Internationals dubbningar av Looney Tunes släppts på VHS (eller DVD), utan de har bara sänts på TV1000 och TV4.

VHS-kassetten Taz-Mania innehåller TV-serien Varning för Taz! (Taz-Mania), så den bör inte direkt jämföras med Looney Tunes (även fast karaktären Taz förstås kommer därifrån). I TV-serien medverkar Vicki Benckert, Gunnar Ernblad, Johan Hedenberg, Mattias Knave, Andreas Nilsson och Malin Berghagen. Översättare var Stefan Smedius, och dubbningen gjordes av Mediadubb International för TV1000.

De övriga VHS-filmerna vet jag tyvärr inget om i dagsläget.

Disneyfantasten

Jag såg VHS-filmen "Daffy Anka" igår och rösterna där lät inte som Sun Studios version, så jag skulle tro att det är MediaDubbs version, där Steve Kratz spelar Snurre Sprätt och Gunnar Ernblad spelar Helmer Mudd...

Hursomhelst, efter att ha lyssnat på Daffy Anka, Pelle Gris, Snurre Sprätt och Helmer Mudds insatser på kassetten så har jag bildat mig en uppfattning; jag tycker att rösterna passar bra till karaktärerna och är jämbördiga med rösterna i Sun Studios version (som visats på Boomerang...), jag vet att det är Steve som spelar Snurre och Gunnar som spelar Helmer (i och för sig, jag har läst och hört talas om det flera gånger förr), men vilka är det som spelar Daffy och Pelle?  :)

(i Sun Studios version är det iallafall Mikael Roupé som spelar både Snurre, Daffy, Pelle, Ture Tupp, Mars-Marvin, Råbankar-Sam, Pepe Le Skunk och Sylvester, medan Helmer Mudd spelas av Olli Markenros, sen spelas Taz av Kenneth Milldoff, Pip spelas av Gizela Rasch, Anja Schmidt spelar Mormor och Stefan Frelander är Speedy Gonzales, dessutom görs Lola Kanin av Lena Ericsson i Space Jam  :) )

Daniel Hofverberg

Vilken distributör är det som gett ut den VHS-filmen? Det är nämligen (mig veterligen) bara Warner Home Video som gett ut utgåvor med Media Dubbs dubbning, men jag känner inte till att de skulle ha gett ut någon utgåva som bara heter Daffy Anka. Har du möjlighet att fotografera omslaget?

I Media Dubbs dubbningar är det hursomhelst Johan Hedenberg som spelar Daffy, medan Porky Pig alternerade mellan Olav F. Andersen och Fredrik Dolk mellan olika filmer. Pip spelas av Staffan Hallerstam och Sylvester av Gunnar Ernblad.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 augusti 2018 kl. 22:41:27
Vilken distributör är det som gett ut den VHS-filmen? Det är nämligen (mig veterligen) bara Warner Home Video som gett ut utgåvor med Media Dubbs dubbning, men jag känner inte till att de skulle ha gett ut någon utgåva som bara heter Daffy Anka. Har du möjlighet att fotografera omslaget?

I Media Dubbs dubbningar är det hursomhelst Johan Hedenberg som spelar Daffy, medan Porky Pig alternerade mellan Olav F. Andersen och Fredrik Dolk mellan olika filmer. Pip spelas av Staffan Hallerstam och Sylvester av Gunnar Ernblad.

Jag önskar att jag kunde visa bilden, men jag kan bara fotografera med mobilen (alt IPaden) och jag vet inte hur man tar in bilderna i datorn heller... (min dator är lite speciell)

Hursomhelst så är det självfallet Warner Home Video som var distribution för VHS-filmen och titeln på omslaget angav "Daffy Anka"!

Daniel Hofverberg

Har du möjlighet att fotografera med mobilen vore det önskvärt, då jag gärna skulle vilja komma till botten om den här utgåvan verkligen har Media Dubbs dubbning eller inte.

Det finns nämligen också äldre VHS-utgåvor utgivna av Warner Home Video, som har någon okänd dubbning som inte överensstämmer med vare sig Media Dubbs eller Sun Studios klassiska dubbningar. Vilken dubbningsstudio som dubbat dessa har jag inte lyckats utröna, men jag vill minnas att vissa av rösterna var samma som i Media Dubbs dubbningar.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 augusti 2018 kl. 22:50:33
Har du möjlighet att fotografera med mobilen vore det önskvärt, då jag gärna skulle vilja komma till botten om den här utgåvan verkligen har Media Dubbs dubbning eller inte.

Det finns nämligen också äldre VHS-utgåvor utgivna av Warner Home Video, som har någon okänd dubbning som inte överensstämmer med vare sig Media Dubbs eller Sun Studios klassiska dubbningar. Vilken dubbningsstudio som dubbat dessa har jag inte lyckats utröna, men jag vill minnas att vissa av rösterna var samma som i Media Dubbs dubbningar.

Jag kan självfallet fotografera med mobilen, men tyvärr kan jag bara posta inlägg på forumet via min hemdator... (så jag vet inte hur jag ska kunna ta in bilden i inlägget, tyvärr...)

Anders M Olsson

#8
Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 augusti 2018 kl. 23:03:21
Jag kan självfallet fotografera med mobilen, men tyvärr kan jag bara posta inlägg på forumet via min hemdator... (så jag vet inte hur jag ska kunna ta in bilden i inlägget, tyvärr...)

Det finns många sätt att överföra bilder från din telefon eller läsplatta till din dator.
- Om du har funktionen iCloud-bildbibliotek påslagen överförs foton automatiskt till iCloud. Sen kan du bara logga på iCloud med webbläsaren i din dator och ladda ner bilden.
- Du kan maila bilden till dig själv.
- Du kan koppla telefonen till en USB-kontakt på datorn och kopiera bilden som vilken fil som helst.

Jag har testat alla tre metoderna från min iPhone med IOS 11. Det finns nog andra sätt också, t.ex. via Bluetooth, men det har jag inte testat.

När du har bilden i din dator kan du ladda upp den som en bilaga till ett inlägg här.

Tillägg: Egentligen borde det gå att ladda upp bilder direkt från telefonen. Jag har testat med min iPhone, men det fungerar inte. Trots att bilden heter t.ex. IMG_0050.JPG i telefonen så blir filtypen "JPEG" när jag försöker ladda upp den. Och SMF godkänner inte JPEG som tillåten filtyp, så det blir ett felmeddelande. Märkligt eftersom t.ex. både MPG och MPEG är godkända filtyper.

Daniel, har du möjlighet att lägga till jpeg i listan på tillåtna filtyper, så kan jag testa igen?

Disneyfantasten

Citat från: Anders M Olsson skrivet 21 augusti 2018 kl. 09:20:22
Det finns många sätt att överföra bilder från din telefon eller läsplatta till din dator.
- Om du har funktionen iCloud-bildbibliotek påslagen överförs foton automatiskt till iCloud. Sen kan du bara logga på iCloud med webbläsaren i din dator och ladda ner bilden.
- Du kan maila bilden till dig själv.
- Du kan koppla telefonen till en USB-kontakt på datorn och kopiera bilden som vilken fil som helst.

Jag har testat alla tre metoderna från min iPhone med IOS 11. Det finns nog andra sätt också, t.ex. via Bluetooth, men det har jag inte testat.

När du har bilden i din dator kan du ladda upp den som en bilaga till ett inlägg här.

Tillägg: Egentligen borde det gå att ladda upp bilder direkt från telefonen. Jag har testat med min iPhone, men det fungerar inte. Trots att bilden heter t.ex. IMG_0050.JPG i telefonen så blir filtypen "JPEG" när jag försöker ladda upp den. Och SMF godkänner inte JPEG som tillåten filtyp, så det blir ett felmeddelande. Märkligt eftersom t.ex. både MPG och MPEG är godkända filtyper.

Daniel, har du möjlighet att lägga till jpeg i listan på tillåtna filtyper, så kan jag testa igen?

Jag önskar att det vore så enkelt, men tyvärr kan jag inte min egen epostadress utantill, och Bluetooth har jag aldrig ens hört talas om...

Dessutom är min dator en Apple, vilket inte är som andra datorer, jag vill dessutom tillägga att när man kommer in på hemsidor på en Apple-dator så är bilderna osynliga, utan fungerar endast på "vanliga" datorer...

Jag har försökt att söka upp omslaget på Boavideo, men den verkar tyvärr inte finnas där heller...

I vilket fall, jag kan säga att kassetten innehåller 8 kortfilmer (enligt beskrivningen på baksidan), jag kommer inte ihåg alla exakt, men i ett av dem hjälper Daffy en kalkon att gå ner i vikt för att slippa bli middagsmat, i ett annat klär Daffy och Pelle ut sig till poliser, i ett annat försöker Daffy att besegra en stor, musklig anka, i ett annat är både Daffy, Snurre och Helmer med... (Hoppas att det hjälpte, det var det tydligaste jag kunde förklara...)

Anders M Olsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 21 augusti 2018 kl. 16:58:04
Dessutom är min dator en Apple, vilket inte är som andra datorer, jag vill dessutom tillägga att när man kommer in på hemsidor på en Apple-dator så är bilderna osynliga, utan fungerar endast på "vanliga" datorer...

Det där tycker jag låter väldigt konstigt. Jag känner flera som har Mac-datorer, och webbsidor fungerar inte mycket annorlunda än på en PC. Kanske har du någon inställning som gör att webbläsaren inte laddar hem bilderna för att spara tid och bandbredd? I så fall bör det finnas någon knapp att klicka på för att ladda hem bilderna.

Om du har väldigt stora problem med Safari, som är den inbyggda webbläsaren i MacOS, kan du installera Firefox eller Chrome som alternativ.

Om du har både iPhone, iPad och Mac-dator borde det vara ännu enklare än med en PC att flytta bilder eller andra filer mellan de olika enheterna. Via iCloud kan du t.o.m. få enheterna att synka automatiskt. Så om du tar en bild med din telefon har du den på din dator någon minut senare.

Disneyfantasten

Citat från: Anders M Olsson skrivet 21 augusti 2018 kl. 20:51:04
Det där tycker jag låter väldigt konstigt. Jag känner flera som har Mac-datorer, och webbsidor fungerar inte mycket annorlunda än på en PC. Kanske har du någon inställning som gör att webbläsaren inte laddar hem bilderna för att spara tid och bandbredd? I så fall bör det finnas någon knapp att klicka på för att ladda hem bilderna.

Om du har väldigt stora problem med Safari, som är den inbyggda webbläsaren i MacOS, kan du installera Firefox eller Chrome som alternativ.

Om du har både iPhone, iPad och Mac-dator borde det vara ännu enklare än med en PC att flytta bilder eller andra filer mellan de olika enheterna. Via iCloud kan du t.o.m. få enheterna att synka automatiskt. Så om du tar en bild med din telefon har du den på din dator någon minut senare.

Det är inte överallt som bilder är osynliga, utan det är egentligen mest på Wiki-sidor som typ "Disney Wiki", "Zootopia Wiki", "Pixar Wiki", "The Lion Guard Wiki", osv.

Jaså, så du menar att en Apple-dator inte kan ta in DVD, Bluray eller Datorspel? Det var väldigt synd, för då har jag JÄTTEMYCKET att skaffa och som jag dessutom är orolig över att bli ruinerad av, för jag har inte tillgång till något av dessa och jag försöker att spara ihop så att jag i framtiden kan köpa både en Bluray-läsare till datorn (som kan spela både DVD och Bluray) och en Dataspel-apparat och vad värre är; jag har ingen riktig dator! Det verkar som att jag måste ha en laptop också... (dessutom behöver jag en hårddisk till mina VHS för framtida säkerhetens skull, helst ett som rymmer tusentals ämnen!)

Jag antar att jag får önska mig sådana saker i julklapp... (i och för sig, jag önskade mig i både föselsedagspresent i år och julklapp förra året, men jag fick inget av det)

Jag är ledsen om jag går off-topic här, vi kanske ska diskutera detta vidare i en annan tråd...

Daniel Hofverberg

Jag håller med Anders att det inte borde vara alltför svårt att få in bilder från telefonen till datorn.

Citat från: Anders M Olsson skrivet 21 augusti 2018 kl. 09:20:22
Tillägg: Egentligen borde det gå att ladda upp bilder direkt från telefonen. Jag har testat med min iPhone, men det fungerar inte. Trots att bilden heter t.ex. IMG_0050.JPG i telefonen så blir filtypen "JPEG" när jag försöker ladda upp den. Och SMF godkänner inte JPEG som tillåten filtyp, så det blir ett felmeddelande. Märkligt eftersom t.ex. både MPG och MPEG är godkända filtyper.

Daniel, har du möjlighet att lägga till jpeg i listan på tillåtna filtyper, så kan jag testa igen?
Nu har jag lagt till .jpeg som tillåten filtyp. :) Onekligen märkligt att det inte är inlagt som standard i SMF...

Förhoppningsvis borde det i och med detta gå att ladda upp direkt från telefonen nu.

TonyTonka

Disneyfantasten: Du kan inte beskriva omslaget? :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet 21 augusti 2018 kl. 22:52:27
Disneyfantasten: Du kan inte beskriva omslaget? :)

Jag kan iallafall försöka;

Överst står det "Family Warner Bros Entertainment".

Titeln anger "Daddy Anka".

Sen är det en blå cirkel med gult och grönt i mitten där karaktären Daffy Anka också syns.

Och allra längst ner på höger sida står det "alla talar svenska".

Hoppas det var till hjälp!  :)