Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Idol

Startat av E, 10 september 2018 kl. 15:47:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Elios

Det Daniel sade låter mycket rättvist logiskt tycker jag. Undrar bara om Idol-redaktionen hade fattat det!?  ???

Daniel Hofverberg

Frågan är ju hur intresserade TV4 är att införa sådana ändringar som ger mer rättvisa resultat, i och med att det skulle minska ner deras intäkter...? Trots allt får de ju in mycket pengar på telefon/SMS-röstningen, så om man begränsar antalet gånger man kan rösta får de ju in mindre pengar... :(

Och jag hoppas verkligen att de två kvarvarande tjejerna sitter säkert ikväll, för både Dao och Astrid tycker jag har varit riktigt bra i stort sett hela hösten.

Daniel Hofverberg

Citat från: Erik Dahlberg skrivet  1 november 2019 kl. 09:15:31
Jag hoppas faktiskt att dom står i finalen även om det aldrig kommer hända
Det tror jag tyvärr inte heller, men däremot hoppas jag att en av dem kommer stå i finalen. I så fall lär väl Tusse bli den andra, om inget alltför oförutsett inträffar.

Elios

Skönt att det blev lite rätt att en kille åkte ut iallafall. :O

Daniel Hofverberg

Jag tycker att Astrid och Dao var bäst ikväll, med Tusse strax därpå. Astrid var helt klart överlägset bäst, som gjorde en fantastisk tolkning av "At Last" som var nästan lika bra som originalet - och då är det ändå en svårsjungen låt, som inte många utöver Etta James lyckats göra rättvisa genom åren... Jag tycker också Dao gjorde väldigt bra ifrån sig, men däremot är jag inte jätteförtjust i Amy Winehouse-låten.

Tusse var riktigt bra och sjunger ju (nästan) alltid bra, men däremot tycker jag att han gjorde sig själv en björntjänst som valde den här jazzigare och tillgjorda versionen av "Purple Rain", istället för att mer efterlikna Prince svårslagna originalversion. Hade han mer sjungit låten som originalet tror jag det hade blivit magiskt, medan det nu "bara" blev bra och den här versionen passade inte riktigt för låten.

Jag tycker det var helt rätt och rättvist att Christoffer äntligen åkte ut. Ikväll var han klart sämst, och sjöng inte alltför bra samtidigt som han gjorde ett ganska slätstruket intryck. Dock var det nog åtminstone delvis Astrids fel, som hade valt en så egendomlig låt åt honom - Christoffers första känsla (i inslaget) att det var en tråkig låt stämmer nog ganska bra, och dessutom finns inte mycket nerv i låten och heller inte mycket till refräng...

Jag har periodvis tyckt om Christoffer, men han har varit ojämn som varit väldigt bra när han varit som bäst och minst sagt halvdan när han varit som sämst. Han ger ett lite spretigt intryck, där det känns som att han inte riktigt vet vilket ben han ska stå på eller vilken slags artist han vill bli - nu har han dock varit ganska svag i flera veckor, så det känns rättvist att han fick lämna programmet.

Freddie var ganska bra, men däremot kan jag tycka att han "försvann lite i mängden" och när alla hade sjungit hade man nästan glömt bort honom. Jag gissar att det kan vara därför som han hängde löst, trots att han inte alls var sämst ikväll. Gottfrid tyckte jag inte var alltför imponerande ikväll, även om han i och för sig gjorde Elvis Presley-låten helt okej. Han känns också som klart smalast av alla idoler i år, som bara passar för en väldigt begränsad stil på låtar. Kim gjorde ganska bra ifrån sig ikväll, men så passar han ju i stort sett enbart för rocklåtar, varför han också känns lite för smal för det här programmet (men har säkert relativt goda chanser till en karriär inom musiken ändå).


För övrigt undrar jag verkligen hur juryn resonerar kring deras livboj, då de aldrig verkar nyttja den...? Det var ju fullt riktigt att de inte nyttjade livbojen på Christoffer (det hade han inte förtjänat), men däremot hade det känts värdigt om de använt den på både Aida, Nathalie och Madelief - jag förstår att de inte vågade "slösa" den redan i första fredagsfinalen (till Aida), men antingen Nathalie eller Madelief hade jag tyckt känts rättvist att använda livbojen på. Men det känns ju lite som att juryn till varje pris väljer att vänta med livbojen tills Tusse eventuellt skulle råka ut; så vad händer om han inte gör det...?

Daniel Hofverberg

Jag tycker det var ett ovanligt lyckat duett-tema i år, som fungerade bättre än snarlika teman tidigare år. Ikväll var det också en ovanligt hög nivå, då ingen var direkt dålig, utan alla var mer eller mindre bra.

Jag tycker att Dao & Sabina Ddumba och Astrid & Albin Lee Meldau var klart bäst ikväll, som hade lyckade låtval, fantastiskt samspel och röster som verkligen harmoniserade med varandra.

Tusse tillsammans med Molly Sandén var också helt klart bra, men det var lite olyckligt att Molly sjöng så pass mycket mer än Tusse. Nu var ju låten avsedd för just det, så det var kanske inget jättelyckat låtval i det här sammanhanget; och det är förstås inte Tusses fel, men icke desto mindre olyckligt.

Kim tillsammans med Maja Ivarsson var ganska bra, men jag tyckte inte riktigt deras röster passade så jättebra ihop. Freddie tillsammans med Eric Gadd var bra, men däremot störde jag mig på att Eric Gadd tog överhanden lite för mycket och verkade försöka "överglänsa" Freddie; och det var nog inte det som var meningen... Gottfrid tillsammans med Carola Häggkvist var helt okej, men även Carola tog överhanden lite och låten passar inte riktigt Gottfrid; plus att jag verkligen inte är förtjust i den här låten.

Jag kan inte för mitt liv förstå hur Dao kunde hänga löst, som jag tyckte gjorde det bästa framträdandet ikväll. Men däremot känns det hyfsat rättvist att Kim åkte ut. Om man ser strikt på den här kvällens prestationer och duetterna i sig tycker jag nog att både Gottfrid och Freddie var snäppet sämre, men Kim känns helt klart lite för smal för det här sammanhanget och han hade ändå aldrig haft en chans att klara sig hela vägen i tävlingen.

Men jag börjar helt klart vara leds på Gottfrid, och jag tycker han redan borde ha åkt ut. Han känns för smal och har inte varit riktigt bra mer än enstaka gånger; men av någon märklig anledning verkar han ju vara populär...

Men man kan ju verkligen fråga sig hur juryn egentligen resonerar kring deras livboj. När det här nu var sista gången som de fick använde livbojen, så att de ändå inte kan spara den till någon "mer behövande", varför då inte utnyttja livbojen...? Jag förstår inte riktigt deras resonemang som aldrig utnyttjat livbojen hela säsongen, men tyvärr känns det ju uppenbart att juryn är partiska mot Tusse...

Daniel Hofverberg

Jag var också väldigt rädd att Dao skulle åka ut - när hon nu hängde löst trodde jag ärligt talat att hon skulle åka ut, så jag är väldigt glad att så inte blev fallet (Hon trodde nog själv det, då hon såg väldigt förvånad ut när Kims namn ropades ut...).

Men jag förstår inte för mitt liv hur Dao kunde få näst minst röster i fredags, då jag tyckte hon var en av de bästa i fredags - hennes duett med Sabina Ddumba blev väldigt lyckad och svårslagen.

Jag är lite kluven till Tusse. Han är oerhört proffsig, och ser naturlig ut på scen. Han upplevs som den mest scenvana och proffsiga av alla idolerna i år. Det räddar mycket, för som du säger är sångrösten långt ifrån alltid hundraprocentig - det blir som sagt småfalskt ibland, även om det varierar en hel del mellan olika veckor. Men det är problematiskt att juryn ärligt talat framstår som partisk till Tusses fördel, som nästan aldrig säger ett enda negativt ord om honom, oavsett hur hans framträdande varit...

Citat från: Erik Dahlberg skrivet  9 november 2019 kl. 17:44:03
Jag hoppas som sagt att Dao och Astrid kommer till finalen
Jag hoppas också verkligen det, men tyvärr tror jag som sagt inte att det kommer att hända...

Det bästa man kan hoppas på är nog att en av dem kommer till finalen, då den andra sannolikt lär bli Tusse. Men tyvärr verkar ju Gottfrid också vara väldigt populär (som jag inte förstår varför, då jag aldrig varit alltför förtjust i honom), så det skulle tyvärr inte förvåna mig om det blir Tusse och Gottfrid i finalen... :(

Daniel Hofverberg

Väldigt sorgligt att Astrid åkte ut... :'( Tyvärr var det inte helt orättvist eller oväntat efter kvällens prestation, för hon var tyvärr inte speciellt bra idag - hon valde nog fel tonart, och låten passar henne verkligen inte. Jag tror nog vi vågar gissa oss till att den där låten inte var Astrids förstahandsval, utan att hon nog inledningsvis hade valt samma låt som någon annan deltagare och förlorat lottningen om vem som fick sjunga den. Men likväl var hon inte sämst ikväll, så orättvist att hon åkte ut...

Överlägset bäst ikväll var Dao, som gjorde en fantastisk och berörande prestation av en svårsjungen låt - en av hennes bästa prestationer i tävlingen, och oerhört imponerande av någon att kunna klara av en Adele-låt i stort sett lika bra som originalet; det trodde jag knappt var möjligt.

Som god tvåa kommer Freddie, som klarade av låten från A Star is Born riktigt bra och gjorde en minnesvärd insats. Jag hade väntat mig att det skulle gå riktigt illa, då låten är så fantastisk i original och inte speciellt lätt att sjunga; men han gjorde en riktigt bra insats och imponerade på mig för första gången på ganska många veckor.

Tusse kommer nog på tredje plats, som gjorde en ganska bra insats, men med några falska toner och försvann lite i mängden - plus att låten verkligen inte är speciellt bra.

Klart sämst ikväll var Gottfrid, där det ärligt talat blev pannkaka av allting... :( Det blev alldeles för töntigt och klämkäckt, plus att låten inte alls passar honom. Och inte blev saken bättre heller av att det var en väldigt tråkig låt... Skrämmande att han inte ens hängde löst efter att ha gjort den där urusla prestationen, och jag förstår inte för mitt liv varför han nu som enda deltagare aldrig har hängt löst en enda gång, trots att han flera gånger varit sämst... :( Varför röstar så många på honom varenda vecka, även när han gör dåligt ifrån sig...?

Men jag är i alla fall glad över att Dao satt säkert ikväll, efter att hon hängde löst förra veckan. När de nu väntade till sist med att presentera hennes och Tusses "öde", så trodde jag ärligt talat att Dao skulle hänga löst igen, då jag aldrig hade kunnat tro att Tusse (som verkar vara så populär) skulle kunna hänga löst... Men jag är glad att jag hade fel. Bara tragiskt att det nu bara är en enda tjej kvar i tävlingen, vilket ju tyvärr är ungefär lika som det brukar bli varenda år... :'(

För övrigt måste jag medge att jag, tills de nämnde det ikväll, helt missat att Dao ju faktiskt varit skådespelare i bland annat Sune på bilsemester och LasseMajas detektivbyrå - Stella Nostra. Det förklarar att jag hela hösten tyckt att hon verkat så bekant, men inte kunnat placera in det... Men jag ser i min gamla recension att jag verkar ha insett hennes storhet redan då... ;)

Till sist är jag glad över att juryn (i Idol Extra) ikväll äntligen påpekade det faktum som varit smärtsamt uppenbart för oss alla i flera års tid - att tjejer och killar bedöms utifrån olika måttstock i Idol, och att tjejer måste vara bättre än killar för att ha en chans. Att tjejer uppenbarligen inte får ha minsta lilla svacka, medan folket verkar ha betydligt större överseende med när killar har svackor/dåliga dagar. Det har ju varit uppenbart länge, men inget har väl nämnts i sändning fram tills nu, så tacksamt att de äntligen tog upp "elefanten i rummet" - har man riktig tur kanske åtminstone en del av de som röstar får sig en tankeställare efter det...

Daniel Hofverberg

Jo, det visste jag faktiskt, men jag har inte sett Talang så jag har ingen aning hur de var där.

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 16 november 2019 kl. 09:49:05
Tycker också det är synd men vi kommer nog se mer av henne, det var förresten INTE Idolerna själva som valde låtar det var kända sportprofiler som gjorde det eftersom det var Fotbolls-EM senare, vilket jag tycker är väldigt konstigt för det borde alltid vara Idolerna själva som väljer låtar
Jo, men som Per Lernström nämnde i programmet hade landslagsspelarna "bara" valt ut de fem låtarna, och sen har idolerna själva fått välja vem som ska sjunga respektive låt av de fem. Och som vanligt blir det ju lottdragning vem som får sjunga en låt, ifall flera har valt samma låt.

Då "About You Now" av Sugabages förmodligen inte hade passat jättebra för någon av de fem deltagarna, så gissar jag att den låten sannolikt inte var någons förstahandsval. Just därför är min gissning att Astrid nog hade valt någon annan låt (kanske samma som antingen Dao eller Freddie, som båda två borde ha passat henne bra), men att hon hade otur vid lottningen. Omöjligt att veta med säkerhet förstås, men jag har svårt att tänka mig att den där låten verkligen var Astrids förstahandsval av de fem då det är så väldigt långt ifrån hennes stil.

Elios

Nej men kolla här vad jag fann! Vad Kishti Tomita säger. Är det inte kanske det absolut mest fantastiska som jag har hört i hela mitt jävla liv^^:
https://www.expressen.se/noje/tack-dao-nu-slipper-vi-en-helmaning-semifinal/

;D ;D :D

Daniel Hofverberg

Jag är mycket tacksam över att Gottfrid äntligen åkte ut ikväll, som jag tyckte borde ha åkt ut för ganska många veckor sedan. :) Inget illa menat om Gottfrid, men han var betydligt sämre än de andra tre ikväll. Han klarade i och för sig "I Can Jive" ganska bra (om än lite för klämkäckt), men hans andra låt fungerade sämre med styltig sång och inte det minsta berörande. Han känns ju också avsevärt smalare än de övriga, och passar inte för särskilt många slags låtar. Men då han aldrig hängt löst förut hade jag faktiskt inte väntat mig att han skulle åka ut, men jag är tacksam att så äntligen skedde.

Ikväll tyckte jag att Dao var bäst, med Freddie som god tvåa. Båda de två gjorde väldigt bra ifrån sig på båda låtarna, och sjöng riktigt bra samtidigt som de lyckades beröra. Tusse tycker jag var riktigt bra på sin första låt (Adeles "Make You Feel My Love"), medan jag inte tyckte han imponerade alls lika mycket med "Classic".

Jag blev lite förvånad över att Freddie hängde löst, som jag tyckte var bättre än Tusse överlag ikväll. Men ser man till hela hösten har ju Freddie hängt löst flera gånger, medan Tusse bara gjort det en gång - så jag kan bara gissa att Tusse överlag är populärare.

Så med lite tur kanske det innebär att det blir Tusse och Dao i finalen - eller åtminstone hoppas jag innerligt att Dao går vidare till finalen; som annars blir ganska tråkig att se...

Citat från: Elios skrivet 23 november 2019 kl. 05:21:05
Nej men kolla här vad jag fann! Vad Kishti Tomita säger. Är det inte kanske det absolut mest fantastiska som jag har hört i hela mitt jävla liv^^:
https://www.expressen.se/noje/tack-dao-nu-slipper-vi-en-helmaning-semifinal/

;D ;D :D
Det var ju dock inte speciellt mycket i videointervjun med Kishti som berörde Dao eller ens kvinnliga deltagare överhuvudtaget. Och nog tycker jag att Kishti gick för långt som antydde i början att tjejer åkt ut för fort tidigare år, men inte i år - bara för att en enda stackars tjej är kvar betyder det ju inte att det varit rättvist i år.

Men däremot håller jag fullständigt med det journalisten Linus Brännström skriver i artikeln/krönikan - och trevligt att även manliga journalister har insett "elefanten i rummet", så att säga.

Daniel Hofverberg

Det kan du lita på att jag kommer att göra. :)

Men först måste ju nu Dao gå vidare till finalen i kvällens semifinal... Jag hoppas verkligen att hon går till final, för annars blir finalen ganska tråkig att se på... Jag kommer i alla fall rösta några gånger på henne, och hoppas att det räcker.

Bara Dao går vidare spelar det inte så stor roll för mig vem den andra blir - både Tusse och Freddie har både bra och dåliga sidor, och båda har haft starka och mindre starka kvällar under hösten, så jag kan ärligt talat inte avgöra vem jag vill ska gå till final av de två. Där får nog kvällens prestationer avgöra.

Statistiskt sett känns det väl dock som att Tusse har större chanser, då han bara hängt löst en enda gång under hösten, medan Freddie har hängt löst några gånger.

Simon Axelsson

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 29 november 2019 kl. 23:04:52
VÄLDIGT BESVIKEN över att Dao lämnar Idol >:( >:( >:(, jag kommer inte titta mer (inte dom andra åren heller framöver), så himla tjatigt med killar

Kan ni som jobbar med programmet snälla ta den här fördömda tjejslakten på större allvar

#stoppatjejslakten

#stoppatjejslakten


Visst, tråkigt att Dao fick lämna tävlingen, men "tjejslakten", finns den verkligen? Är det inte bara så att killarna råkat vara lite bättre i semifinalerna? I år kan ju det ha berott på att Juryn gav Dao lite för mycket av en utmaning, men är "#stoppatjejslakten" baserad på någon som helst fakta?
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Simon Axelsson

"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Daniel Hofverberg

Jag är också oerhört besviken. Väldigt tragiskt... :'(

Dao hade verkligen förtjänat att gå till final, som i mina ögon var överlägset bäst ikväll. Hon gjorde väldigt bra ifrån sig på alla tre låtarna, och har kommit väldigt långt under hösten. Det känns också orättvist, då hon ju fick den i särklass svåraste utmanarlåten av juryn - Zara Larssons låt är både väldigt svårsjungen och ganska knepig, och i mina ögon heller inte någon av Zara Larssons bättre låtar... Både Tusse och framförallt Freddie fick betydligt enklare utmanarlåtar, och framförallt Freddie fick ju en låt som passar honom bra och som ärligt talat inte var mycket till utmaning alls.

Av de övriga tycker jag Tusse var strået vassare än Freddie på glänsarlåten, medan Freddie däremot var bättre än Tusse på de två andra låtarna. Utmanarlåten tycker jag inte Tusse klarade alltför bra - han känns mer ansträngd när han sjunger på svenska, och fick ett annat uttryck i rösten som inte passade så bra. Dessutom tycker jag att Tusse ikväll balanserade på gränsen till överspel, och blev lite för mycket vid flera tillfällen.

Överlag måste jag säga att Tusse har blivit sämre under senare veckor, medan han var fantastisk i början av hösten. Med Freddie är det tvärtom, som länge var ganska anonym och försvann i mängden men som under senare veckor har blivit bättre och bättre.


Tyvärr tycker jag att det den här hösten har varit ganska uppenbart att juryn inte varit helt opartiska - framförallt har de i stort sett alltid höjt Tusse till skyarna, vare sig han förtjänar det eller inte. Och vid kvällens utmaningar från juryn blev det ju än mer uppenbart, då Dao fick den avsevärt svåraste utmaningarna och en låt som ingen hade klarat av att göra alltför bra (som inte ens Zara Larsson klarar av med lätthet); men som hon ändå lyckades över förväntan med. Medan Freddies utmanarlåt inte blev mycket till utmaning alls, utan en låt som passar honom bra och som vem som helst förstod att han skulle klara galant. Tusse hamnade någonstans mitt emellan, som inte fick en alltför svårsjungen låt utan där det främst var första gången han sjöng på svenska (vilket i mina ögon inte borde vara en svår utmaning).

Och jag är besviken på att Nikki Amini i Idol eftersnack var den enda i juryn som faktiskt tog upp "elefanten i rummet" och antydde att det är Daos kön som är till nackdel (och hon hade ett bra tal om hur det varit nästan varenda år) - medan de andra tre i juryn fortfarande envisas med att det "inte alls har något med olika kön att göra"; fastän det ju är smärtsamt uppenbart för alla att det inte är sant... :(

Citat från: Simon Axelsson skrivet 29 november 2019 kl. 23:27:12
Visst, tråkigt att Dao fick lämna tävlingen, men ”tjejslakten”, finns den verkligen? Är det inte bara så att killarna råkat vara lite bättre i semifinalerna? I år kan ju det ha berott på att Juryn gav Dao lite för mycket av en utmaning, men är ”#stoppatjejslakten” baserad på någon som helst fakta?
För oss som sett programmet ända sedan starten 2004 så är det väldigt uppenbart att tjejer har en klar nackdel i tävlingen bara på grund av deras kön - i stort sett varenda år har de flesta tjejer åkt ut vid ett tidigt skede, medan betydligt sämre killar har suttit säkert; och tjejer har varenda år behövt vara bättre än killar för att anses som likvärdiga. Det är liksom ingen hemlighet, och något som bl.a. flera journalister tagit upp vid upprepade tillfällen genom åren. Som Nikki Amini nämnde är det ju ändå oftast en tjej och en kille i final, där killen som regel vinner. Visst finns det undantag, men statistiskt sett är det ändå en tydlig trend.

I år är ju Dao den enda tjejen som varit kvar länge i tävlingen, medan alla andra har åkt ut alldeles för tidigt mot vad de hade förtjänat. Just ikväll kan det som sagt ha berott på juryns orättvisa utmaning, men det är ändå svårt att tänka tanken att det åtminstone delvis beror just på Daos kön - om Tusse hade fått samma utmanarlåt och sjungit den exakt lika som Dao, så hade han förmodligen ändå gått till final...