Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Max von Sydow (1929-2020)

Startat av TonyTonka, 9 mars 2020 kl. 13:16:00

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Max von Sydow, känd svensk skådespelare har gått bort. Inom dubbning gjorde han rösten till Zeus i Disneys Herkules.

Vila i frid.   :'(

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/jdAKPn/max-von-sydow-ar-dod
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

E


Simon Axelsson

"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Erika


Elios

Så jäkla tråkigt. Fyfan. Ja tyvärr är det ju oundvikligt men man får tänka som så att vi får vara glada så länge dem från den generationen som är födda där från 1910 och 1920-talet där har varit med oss och allt dem har gjort för oss kommer att leva med oss för alltid.  :D  ;D

Disneyfantasten

Det var inte speciellt förvånadsvärt med tanke på hans höga ålder, men icke desto mindre en mycket trist nyhet på en så vacker dag... (han var lysande som Zeus i Herkules)

Må honom vila i frid...

Anders

Vila i frid.  :(

Han var även känd för sin medverkan i många utländska filmer, däribland som Fader Merrin i Exorcisten.

Han var nog den svenska rösten som var mest lik Jim French (rösten till Bill i Left 4 Dead).
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Elios

Såg på Det Sjunde Inseglet igår och där är han ju lysande och man tänker inte på hur ung han verkligen är där. Tror han var ca 28 år då. Men grymt bra var han iallafall.
Samuel Fröler liknar verkligen han som ung.   ::)

Elios

Någon som vet vilken den senaste dubbningen han var med i?  ??? ???

Disneyfantasten

Citat från: Elios skrivet 12 mars 2020 kl. 18:51:09
Någon som vet vilken den senaste dubbningen han var med i?  ??? ???

Herkules är den enda dubbning han varit med i!  ;)

Elios

Citat från: Disneyfantasten skrivet 12 mars 2020 kl. 18:51:56
Herkules är den enda dubbning han varit med i!  ;)

Såg dock med nu att han även gjorde rösten i Lobo-Den Fredlöse om man kollar inne på hemsidan då.  ::)

Daniel Hofverberg

Ja, Max von Sydow var berättare (och enda röst!) i Disney-filmen Lobo - den fredlöse (The Legend of Lobo) från 1962, och gjorde en fantastisk insats där. :) Den filmen visades på bio i Sverige och har släppts på VHS här, men tyvärr aldrig på DVD.

Fler dubbningar än så känner jag inte till att han skulle ha gjort, men jag kan inte helt utesluta att han kan tänkas ha varit med i någon mer dubbning förr i tiden. Många dubbningar bakåt i tiden är ju inte lika välkända eller omtalade idag, och således kanske inget som går att hitta något om på nätet...

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 mars 2020 kl. 22:45:58
Ja, Max von Sydow var berättare (och enda röst!) i Disney-filmen Lobo - den fredlöse, och gjorde en fantastisk insats där. :)

Den hade jag aldrig hört talas om förut... (ännu mindre visste jag att den kom från Disney)

Vad heter filmen på engelska?

Elios

Citat från: Disneyfantasten skrivet 12 mars 2020 kl. 22:49:26
Den hade jag aldrig hört talas om förut... (ännu mindre visste jag att den kom från Disney)

Vad heter filmen på engelska?

The Legend Of Lobo  ;D

Daniel Hofverberg

Den hette som sagt The Legend of Lobo, och hade svensk biopremiär 1964.
https://www.imdb.com/title/tt0056173/

Det är en i grunden verklighetsbaserad film som handlar om en varg, och hamnar någonstans i gränslandet mellan spelfilm och dokumentär. Filmen har ingen dialog, utan handlingen förs framåt via en berättarröst och sånger (om jag inte minns fel var sångerna odubbade i Sverige). Regisserad av James Algar, som annars huvudsakligen gjorde sig känd för Disneys naturdokumentärer True-Life Adventures.

En riktigt bra film, som tyvärr är i det närmaste okänd i dagens läge; framförallt i Skandinavien. Den släpptes på hyr-VHS av Select Video under tidigt 1980-tal, men har tyvärr aldrig släppts i Sverige i någon form efter det. :(