Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Disney+ (Disneys streamingtjänst)

Startat av gstone, 29 augusti 2018 kl. 22:30:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 maj 2023 kl. 20:38:03Finns det något publikt tillgängligt program som kan ladda ner från Disney+ och bli av med krypteringarna?
Menar inte Joakim att man laddar ner i själva Disney Plus alltså som man gör för att streama offline?

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 23 maj 2023 kl. 20:41:18Menar inte Joakim att man laddar ner i själva Disney Plus alltså som man gör för att streama offline?
I så fall lär det inte hjälpa, då det man laddar ner i appen ändå är DRM-skyddat och lär således inte gå att spela upp om inte videon finns kvar på servern.

Åtminstone är det så på Netflix när något försvinner; på Disney+ har det ju än så länge inte hänt så att man inte kunnat testa i verkligheten...

Ovanliga dubbningar

Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 maj 2023 kl. 21:17:27Det var synd, jag hade velat se den filmen.

Då hoppas jag att någon kan lägga upp dem på Archive.org?
Om den verkligen försvinner och om den inte släpps som digital köpfilm (eller andra lagliga medel), så borde jag kunna ordna det (men inga löften). :)

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 maj 2023 kl. 20:38:03Finns det något publikt tillgängligt program som kan ladda ner från Disney+ och bli av med krypteringarna?
Ja, det finns det, t.o.m. ett par olika. Men de jag har testat har varit begränsade till 720p på Disney+. Från en del andra strömningstjänster har det däremot gått bra att ladda ner i 1080p.

Det finns en betaltjänst i USA (PlayOn Cloud) som påstår sig kunna spela in från Disney+ i 1080p. Man styr tjänsten från sin telefon eller surfplatta, och sen är det en farm av datorer i USA som gör inspelningen i realtid från respektive strömningstjänst. När inspelningen är klar kan man tanka ner det färdiga resultatet. Min erfarenhet är dock att kvalitén blir sämre än med de riktiga nerladdningsprogrammen, trots att det rent teoretiskt ska vara bättre upplösning.

Med de officiella och inbyggda verktygen i Disneys egna appar blir nerladdade filmer och tv-avsnitt DRM-skyddade och obrukbara efter en viss tid. Jag har inte närmare studerat hur det fungerar, om det t.ex. går att förnya lånet utan att ladda ner avsnitten på nytt. Men det är nog "kört" om respektive material tas bort från Disney+.

Zach66

En någorlunda ok förklaring till varför de plockar bort filmer och serier från Disney+ och att kanske lite bättre förstå varför de gör det:
https://whatsondisneyplus.com/industry-insider-explains-why-disney-is-removing-original-content/
Vad vore livet utan film?

Anders M Olsson

Citat från: Zach66 skrivet 26 maj 2023 kl. 11:44:08En någorlunda ok förklaring till varför de plockar bort filmer och serier från Disney+ och att kanske lite bättre förstå varför de gör det:
https://whatsondisneyplus.com/industry-insider-explains-why-disney-is-removing-original-content/
Det där verkar minst sagt stolligt. Disney+ ska spara pengar genom att inte betala licenspengar till... Disney? :o

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 26 maj 2023 kl. 20:30:15Det där verkar minst sagt stolligt. Disney+ ska spara pengar genom att inte betala licenspengar till... Disney? :o
Precis, och det verkar ju som sagt fullständigt ologiskt om kontrakten verkligen är formulerade så att royalties och annat till inblandade går ut bara filmerna finns på tjänsten, även om inte en enda någonsin tittar...

I dessa tider låter det givet att royalties ska utgå ifrån faktiska tittare, och inte bara själva närvaron av en film/serie. Om inte, så måste Disney verkligen se över sina kontrakt.

Oavsett det affärsmässiga är det här i alla fall skött fruktansvärt illa, för än idag har Disney själva inte gått ut med ett enda ord om att någonting ska försvinna; och på ingen av filmerna/serierna står det minsta lilla notis inne på webbsidan eller appen. Förväntar Disney sig att alla i världen ska läsa amerikanska tidningsartiklar, eller vill de bara att man ska få en otrevlig överraskning om den spännande serien man är mitt inne i plötsligt försvinner halvvägs genom serien...? :(

På Netflix brukar de åtminstone varna på sidan för respektive titel minst en månad i förväg, och även fast det inte är optimalt (då förmodligen inte alla går in där) så finns åtminstone en rimlig chans att hinna se klart serier innan det är för sent. Annars är ju C Mores sätt att hantera saken det bästa, där de på startsidan har en separat kategori för "Sista chansen" där det listas allt som kommer att försvinna inom de närmaste två månaderna.

Zach66

Citat från: Anders M Olsson skrivet 26 maj 2023 kl. 20:30:15Det där verkar minst sagt stolligt. Disney+ ska spara pengar genom att inte betala licenspengar till... Disney? :o
Nja, jag tror snarare det är till författare, musiker/kompositörer och liknande. Men visst är det stolligt, det håller jag med om. Som Daniel också skriver, deras kontrakt med olika medkreatörer borde utgå på ett annat sätt så att sådant här kunnat undvikas. Har de inga förutseende advokater i bolaget....?  8)
Vad vore livet utan film?

Daniel Hofverberg

Citat från: Zach66 skrivet 26 maj 2023 kl. 21:19:13Nja, jag tror snarare det är till författare, musiker/kompositörer och liknande. Men visst är det stolligt, det håller jag med om. Som Daniel också skriver, deras kontrakt med olika medkreatörer borde utgå på ett annat sätt så att sådant här kunnat undvikas. Har de inga förutseende advokater i bolaget....?  8)
Precis. För 15 år sedan hade man kanske kunnat köpa resonemanget, men i dagens läge - för filmer producerade direkt för en streamingtjänst för bara ett par år sedan - borde rimligtvis sådana ersättningar utgå per tittare och inte bara för att titeln finns...

Det verkar heller inte som att Netflix har liknande kontrakt, i och med att det än så länge bara är ett fåtal - kanske ett halvt dussin eller så - egenproduktioner som har försvunnit därifrån, av de flera hundra eller rentav tusental (?) Netflix Originals som de har på tjänsten. Jag kan inte tänka mig att varenda en av Netflix originalproduktioner runt om i världen verkligen lockar någon enorm publik...

gstone

Det är fel att dom tar bort saker !

Särkilt bra dubbade saker :(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Och nu har alla filmer och serierna från listan försvunnit - så den lilla förhoppning jag hade om att det inte skulle gälla hela världen var uppenbarligen förgäves... :'(

Fruktansvärt dåligt skött, då Disney som sagt inte själva har gått ut med ett ord om det här och det på Disney+ inte har funnits minsta lilla varning eller notis om att filmerna/serierna skulle försvinna. Det är fullständigt oacceptabelt; det minsta man kan begära är väl ändå några veckors förvarning för att ha en rimlig chans att hinna se klart påbörjade serier... :(

Jag hann precis se klart Den mystiska Benedict-klubben, och det var en riktigt bra serie - trevlig och välgjord, och hade förtjänat mer marknadsföring för att nå ut till en större publik istället för att tas bort. Jag tror att den hade kunnat bli populär om bara folk hade känt till den, men med så mycket på Disney+ hur ska folk egentligen förväntas hitta åt allt utan minsta lilla reklam och marknadsföring...? I USA är det väl säkert en del som känner till romanserien av Trenton Lee Stewart, och gör man det kanske man även hittar åt serien utan marknadsföring, men den verkar inte vara lika välkänd utanför USAs gränser - och såvitt jag kan se har ingen av hans böcker översatts till svenska.

Citat från: gstone skrivet 26 maj 2023 kl. 22:09:06Det är fel att dom tar bort saker !

Särkilt bra dubbade saker :(
Jag håller fullständigt med dig, i synnerhet som man inser sannolikheten att de här filmerna och serierna kommer att släppas igen i Norden... I USA kan säkert en del släppas som digital hyr- och köpfilm, eller t.o.m. säljas till någon annan steamingtjänst, men tyvärr tror jag att den nordiska marknaden är för liten för att merparten ska dyka upp igen... :(

Dessutom är det ju garanterat inga kostnadsproblem med de nordiska dubbningarna, så de hade kunnat ligga kvar för evigt utan att förlora pengar - i och med att alla relevanta rättigheter friköps för dubbningar i Norden från första början, så att ingen mer ersättning utgår till skådespelare eller regissörer.

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 maj 2023 kl. 20:46:29Precis, och det verkar ju som sagt fullständigt ologiskt om kontrakten verkligen är formulerade så att royalties och annat till inblandade går ut bara filmerna finns på tjänsten, även om inte en enda någonsin tittar...

I dessa tider låter det givet att royalties ska utgå ifrån faktiska tittare, och inte bara själva närvaron av en film/serie. Om inte, så måste Disney verkligen se över sina kontrakt.

Oavsett det affärsmässiga är det här i alla fall skött fruktansvärt illa, för än idag har Disney själva inte gått ut med ett enda ord om att någonting ska försvinna; och på ingen av filmerna/serierna står det minsta lilla notis inne på webbsidan eller appen. Förväntar Disney sig att alla i världen ska läsa amerikanska tidningsartiklar, eller vill de bara att man ska få en otrevlig överraskning om den spännande serien man är mitt inne i plötsligt försvinner halvvägs genom serien...? :(

På Netflix brukar de åtminstone varna på sidan för respektive titel minst en månad i förväg, och även fast det inte är optimalt (då förmodligen inte alla går in där) så finns åtminstone en rimlig chans att hinna se klart serier innan det är för sent. Annars är ju C Mores sätt att hantera saken det bästa, där de på startsidan har en separat kategori för "Sista chansen" där det listas allt som kommer att försvinna inom de närmaste två månaderna.
Om det här stämmer hur fungerar det? Det är ju Disney som äger allting och dom skapade Disney+, Hur kan det här ha hänt med tanken på att det är själva företagets egen streamingtjänst, dom tog bort serier och filmer från andra streamingtjänster och skapade Disney+ för att ha en del av pajen. Borde inte det betyda att det är dom som bestämmer över allt det här?

Anders M Olsson

Citat från: Zach66 skrivet 26 maj 2023 kl. 21:19:13Nja, jag tror snarare det är till författare, musiker/kompositörer och liknande. Men visst är det stolligt, det håller jag med om. Som Daniel också skriver, deras kontrakt med olika medkreatörer borde utgå på ett annat sätt så att sådant här kunnat undvikas. Har de inga förutseende advokater i bolaget....?  8)
Det står just i artikeln:
CitatFirst, many seem to think that artist residuals are the cause of the purge. Not really. Residuals make up a real but relatively small part of the cost of putting shows and movies on streamers. Such a small part, in fact, that the Writers Guild is on strike to improve them.
Med "artist residuals" avses just ersättningen till författare, musiker/kompositörer och liknande, det som vi ofta kallar royalties. Det är tydligen en väldigt liten kostnad i sammanhanget. De mesta pengarna är sådant som Disney+ betalar till rättighetsinnehavaren, d.v.s. i de allra flesta fall Disney själva, fast ett annat bolag eller avdelning inom koncernen.

Det handlar alltså om interndebitering, eller sådan "hokuspokus" som ekonomer brukar älska. Disney+ går inte tillräckligt bra, alltså kan man magiskt flytta över lite av bördan till ett annat bolag eller avdelning i samma koncern.

I så fall är det enda sättet som Disney (som helhet) verkligen skulle kunna tjäna på att ta bort innehåll från Disney+ är om de kan sälja materialet till någon annan, t.ex. en annan streamingtjänst. Men varför skulle någon annan vilja betala pengar för material som ändå ingen, eller bara ett litet fåtal, tittar på?

Zach66

Citat från: Anders M Olsson skrivet 27 maj 2023 kl. 09:41:50Det står just i artikeln:Med "artist residuals" avses just ersättningen till författare, musiker/kompositörer och liknande, det som vi ofta kallar royalties. Det är tydligen en väldigt liten kostnad i sammanhanget. De mesta pengarna är sådant som Disney+ betalar till rättighetsinnehavaren, d.v.s. i de allra flesta fall Disney själva, fast ett annat bolag eller avdelning inom koncernen.
Anders... I stand corrected. 😊
Jag läste tydligen lite för snabbt/ouppmärksamt.
Vad vore livet utan film?

gstone

Känns etiskt fel att ta bort program och filmer för alltid åtminstone is visa länder och på visa språk.

Helt fel enligt mig. >:(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.