Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Den lilla sjöjungfrun (2023)

Startat av Steffan Rudvall, 16 september 2022 kl. 14:04:25

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 maj 2023 kl. 09:24:48Åtminstone i Skellefteå är det dock tyvärr den textade originalversionen som prioriteras - den dubbade versionen visas dagtid på lördag och söndag (en gång per dag), medan övriga tider på helgen och alla tider på vardagar är det enbart den textade originalversionen som visas. :(
Synd då kanske credits behöver vänta :(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Här är en bild från den norska premiären  ARIEL: Både Morgan Britt Knaplund og Sissel Kyrkjebø har hatt stemmen som Ariel i «Den lille havfruen». Foto: God kveld Norge

Det är Morgan Britt Knaplund( norsk röst till Ariel i den nya filmen) och Sissel Kyrkjebø !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 maj 2023 kl. 09:24:48Nu har de första recensionerna kommit ut, och filmen ser faktiskt lovande ut. En 3:a i Aftonbladet och en 4:a i Norran (*) av fem möjliga är bättre än jag hade väntat mig av professionella kritiker, så man måste nog gå och se den här filmen. :)
Sydsvenskan beskriver den så här "Den lilla sjöjungfrun": Livlös som ett bleknat korallrev"

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 maj 2023 kl. 09:24:48Nu har de första recensionerna kommit ut, och filmen ser faktiskt lovande ut. En 3:a i Aftonbladet och en 4:a i Norran (*) av fem möjliga är bättre än jag hade väntat mig av professionella kritiker, så man måste nog gå och se den här filmen. :)

(*): Norran har med stor sannolikhet inga egna recensioner, då det inte arrangeras pressvisningar i Skellefteå längre, så deras recension är mest troligt inköpt från antingen TT eller NTM (trots att inget uttryckligen anges).
Sydsvenskans recensent sågar filmen och ger den bara en enda poäng.

"Hur kunde det bli så blekt?"
"Man har velat skapa realism, men det blir bara obehagligt."

Anders M Olsson

Citat från: gstone skrivet 26 maj 2023 kl. 09:35:29Jag upptäckte just något otrevlig !

På danska i alla är det  Sissel Kyrkjebø som dubbar  Jodi Bensons cameo !
Varför är det otrevligt?

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 26 maj 2023 kl. 10:48:51Sydsvenskans recensent sågar filmen och ger den bara en enda poäng.

"Hur kunde det bli så blekt?"
"Man har velat skapa realism, men det blir bara obehagligt."
Märkligt med så olika omdömen, då Norran närmast har höjt filmen till skyarna och ansåg att den var bättre än den tecknade filmen (deras recension verkar tyvärr inte finnas på nätet, utan bara i papperstidningen).

Men utan att ha sett filmen är det förstås svårt att veta vem som har "rätt" eller "fel". Jag blev i alla fall nyfiken att se filmen efter Norrans recension, om nu bara hostan har gett sig tillräckligt så att jag vågar sätta mig i en biosalong...
(För er som inte kommer från Västerbotten: Norran innebär alltså den tidning som tidigare hette Norra Västerbotten, men som nu är omdöpt till det den alltid har hetat i folkmun; Norran)

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 maj 2023 kl. 11:17:52Märkligt med så olika omdömen, då Norran närmast har höjt filmen till skyarna och ansåg att den var bättre än den tecknade filmen (deras recension verkar tyvärr inte finnas på nätet, utan bara i papperstidningen).
Sydsvenskans recension finns visserligen på nätet, men tyvärr bakom deras betalvägg, så det är ingen större mening med att jag länkar in den här. Det är tråkigt att alla tidningar numera tycks vara besatta av att ta betalt för sitt innehåll på nätet, vilket gör det svårt att dela med sig av intressanta artiklar.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 maj 2023 kl. 11:17:52Men utan att ha sett filmen är det förstås svårt att veta vem som har "rätt" eller "fel". Jag blev i alla fall nyfiken att se filmen efter Norrans recension, om nu bara hostan har gett sig tillräckligt så att jag vågar sätta mig i en biosalong...
För mig ter sig den här filmen lika onödig och ointressant som de allra flesta av Disneys nyinspelningar med levande skådespelare. Jag ser ingen anledning att offra pengar på att se den på bio. Tids nog kommer den på Disney+, och då kan jag se den utan extra kostnad.

Disneyfantasten

Citat från: Anders M Olsson skrivet 26 maj 2023 kl. 11:31:16Jag ser ingen anledning att offra pengar på att se den på bio.

Samma här, filmen finns ju ändå alltid att se i efterhand.

Dessutom kommer jag att vänta ett (ungefär) halvår efter att filmen släppts på DVD/Bluray/streaming.

Skulle gissa att filmen släpps på DVD/Bluray antingen under sommaren eller under hösten, så i förhållande till skrivande stund kanske om ungefär ett år.

gstone

Citat från: Anders M Olsson skrivet 26 maj 2023 kl. 11:31:16För mig ter sig den här filmen lika onödig och ointressant som de allra flesta av Disneys nyinspelningar med levande skådespelare. Jag ser ingen anledning att offra pengar på att se den på bio. Tids nog kommer den på Disney+, och då kan jag se den utan extra kostnad.
Jag är arg på dig >:(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Jag ser jätte mycket framemot filmen personligen.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 maj 2023 kl. 11:37:41Samma här, filmen finns ju ändå alltid att se i efterhand.

Dessutom kommer jag att vänta ett (ungefär) halvår efter att filmen släppts på DVD/Bluray/streaming.

Skulle gissa att filmen släpps på DVD/Bluray antingen under sommaren eller under hösten, så i förhållande till skrivande stund kanske om ungefär ett år.
Skyle  dig själv du lär gå mist om en av dom bästa dubbningar i år.

För att inte säga på ett tag,


Jag ska i alla fall se den och köpa den på blu ray så fort den kommer ut ! :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 26 maj 2023 kl. 11:58:45Skyle  dig själv du lär gå mist om en av dom bästa dubbningar i år.

För att inte säga på ett tag,


Jag ska i alla fall se den och köpa den på blu ray så fort den kommer ut ! :D

Fast som jag sagt förut så kommer jag inte att se några nyinspelningar på bio, och de finns som sagt alltid att se i efterhand.

Däremot kommer jag att se Elementärt och Önskan på bio.

(pengarna kan inte räcka hur långt som helst, ingen vill ju slösa med pengar i onödan)

Anders M Olsson

Citat från: gstone skrivet 26 maj 2023 kl. 11:56:39Jag är arg på dig >:(
Man ska inte vara arg på varandra för att man har olika smak.

Personligen tycker jag inte att en enda av Disneys "levande" nyinspelningar har blivit speciellt lyckad. Jag skulle önska att någon på Disney satte ner foten och satte stopp för ofoget, ungefär som John Lasseter satte stopp för de tecknade uppföljarna.

Så småningom måste det väl i.o.f.s. ta slut när det inte finns fler tecknade klassiker kvar att våldföra sig på...

gstone

Nu tycker jag att vi bara säger positiva saker om filmen i framtiden !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.