Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Den lilla sjöjungfrun (2023)

Startat av Steffan Rudvall, 16 september 2022 kl. 14:04:25

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

SVT är försiktigt positiv till filmen och ger den en trea i betyg:
https://www.svt.se/kultur/film/recension-den-lilla-sjojungfrun-i-regi-av-rob-marshall

Däremot nämns det även i recensionen att de tycker att Dumbo, Aladdin och Lejonkungen "liknar själlösa AI-kopior av sina tecknade förlagor".

Oskar

Citat från: gstone skrivet 26 maj 2023 kl. 11:56:39Jag är arg på dig >:(
Daniel kan du port hen från forum nu. Jag är trött på hen att gå personangrepp på andra.

gstone

Nu finns filmens sånger på Youtuve på Svenska

https://www.youtube.com/@disneymusicseVEVO/videos

Dock skulle jag föredrar om alla faktiskt såg filmen på riktigt på bio också ;)
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 26 maj 2023 kl. 09:35:29Jag upptäckte just något otroligt !

På danska i alla är det  Sissel Kyrkjebø som dubbar  Jodi Bensons cameo !
Det skulle vara trevligt om det även var så i den svenska versionen fast hon bor ju visserligen i Danmark... men kanske Myrra Malmberg?

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 26 maj 2023 kl. 17:34:42Det skulle vara trevligt om det även var så i den svenska versionen fast hon bor ju visserligen i Danmark... men kanske Myrra Malmberg?
För att vara ärlig hade jag ingen anning om att hon borde i Danmark det förklarar ju saken en del ;)
 
Jag antog att hon bode i noNrge av natruliga skäl.

Om Myrra har en cameo kankse det är dags att se om hennes instas i rollen :D
 
Har inte sett uppföljarna på flera år och aldrig avsintet av Sofia den Första där hon var med.

Dock såg jag Röjar-Ralf kraschar internet på bio på svenska där spelade Ariel fast även det var några år sedan :)
 
Jag är rädd att jag nog tyvär har slålt eller givet bort Sagan om Ariel.

Men Havets hemlighet vet jag att jag har höll i den igår.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 26 maj 2023 kl. 17:34:42Det skulle vara trevligt om det även var så i den svenska versionen fast hon bor ju visserligen i Danmark... men kanske Myrra Malmberg?
Då kankse Guri Schanke dubbar rollen på Norska.

 Nina Tapio kommer nog att dubba den på Finiska i ala fall
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 26 maj 2023 kl. 17:42:44För att vara ärlig hade jag ingen anning om att hon borde i Danmark det förklarar ju saken en del ;)
 
Jag antog att hon bode i noNrge av natruliga skäl.

Om Myrra har en cameo kankse det är dags att se om hennes instas i rollen :D
 
Har inte sett uppföljarna på flera år och aldrig avsintet av Sofia den Första där hon var med.

Dock såg jag Röjar-Ralf kraschar internet på bio på svenska där spelade Ariel fast även det var några år sedan :)
 
Jag är rädd att jag nog tyvär har slålt eller givet bort Sagan om Ariel.

Men Havets hemlighet vet jag att jag har höll i den igår.
Annars så finns ju båda filmerna och Sofia den första på Disney+. Jag själv hörde hennes insats som Ariel första gången i Lilo och Stitch teasern.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 26 maj 2023 kl. 17:48:49Annars så finns ju båda filmerna och Sofia den första på Disney+. Jag själv hörde hennes insats som Ariel första gången i Lilo och Stitch teasern.
Ja och jag har även Sofia den första  avsinttet på dvdn Disney - Sofia Den Första - Volym 3 - DVD :D
Jag försöker samla dubbade filmer på Fyiska media så gott det går om inte säda film är rikigt dålig( "Monsterfamiljen - ingen är perfekt , Trollvinter i Mumindalen).
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Anders M Olsson skrivet 26 maj 2023 kl. 11:31:16För mig ter sig den här filmen lika onödig och ointressant som de allra flesta av Disneys nyinspelningar med levande skådespelare. Jag ser ingen anledning att offra pengar på att se den på bio. Tids nog kommer den på Disney+, och då kan jag se den utan extra kostnad.
Jag antar att du inte hört eller inte bry dig om uttrycket  som Stampes pappa sa Om du inte kan säga något snällt, säg ingenting alls". :( :'(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 26 maj 2023 kl. 11:31:16För mig ter sig den här filmen lika onödig och ointressant som de allra flesta av Disneys nyinspelningar med levande skådespelare. Jag ser ingen anledning att offra pengar på att se den på bio. Tids nog kommer den på Disney+, och då kan jag se den utan extra kostnad.
Citat från: Anders M Olsson skrivet 26 maj 2023 kl. 12:18:43Personligen tycker jag inte att en enda av Disneys "levande" nyinspelningar har blivit speciellt lyckad. Jag skulle önska att någon på Disney satte ner foten och satte stopp för ofoget, ungefär som John Lasseter satte stopp för de tecknade uppföljarna.

Så småningom måste det väl i.o.f.s. ta slut när det inte finns fler tecknade klassiker kvar att våldföra sig på...
Jag har samma principiella invändningar mot Disneys live-actionfilmatiseringar som du, men tycker tvärtom att de flesta varit ganska bra hittills. Aladdin och Lejonkungen var riktigt bra, och Dumbo åtminstone helt okej. Pinocchio har jag tyvärr inte hunnit se än.

Så här långt har Disney helt klart haft tur, då de biovisade filmerna tjänat in ganska bra med pengar och i de flesta fall ändå fått skaplig kritik överlag (och filmerna som producerats direkt för Disney+ kan ju ingen veta hur många som sett, och då tjänar ju Disney ändå inget hur många som än ser dem). Men förr eller senare lär ju turen ta slut, så det är förmodligen bara en tidsfråga innan någon av filmerna floppar rejält...

Det verkar dock inte gälla den här, och jag tycker trots allt att recensionerna är tillräckligt fördelaktiga för att jag ska vilja gå och se filmen på bio - om inte annat, så åtminstone av ren nyfikenhet...

Citat från: Anders M Olsson skrivet 26 maj 2023 kl. 13:01:29SVT är försiktigt positiv till filmen och ger den en trea i betyg:
https://www.svt.se/kultur/film/recension-den-lilla-sjojungfrun-i-regi-av-rob-marshall

Däremot nämns det även i recensionen att de tycker att Dumbo, Aladdin och Lejonkungen "liknar själlösa AI-kopior av sina tecknade förlagor".
En trea tycker jag ändå får ses som ganska bra kritik; i synnerhet då Kulturnyheterna generellt sett brukar vara ovanligt kritisk mot väldigt mycket...

Simon Axelsson

Jag såg filmen igår, på originalspråk om någon undrar, och blev positivt överraskad. Jag upplevde den som charmig och snygg med rn förträfflig ensemble, i synnerhet Halle Bailey sken. 

Det var en ny låt som jag inför filmen var lite orolig angående, jag var osäker på om den skulle passa i filmens kontext, men den visade sig passa bättre än väntat. 

Jag hade dock inte sett originalet på väldigt länge, så i och med att jag i min recension ville göra en rättvis jämförelse såg jag om den när jag kommit hem. Vad jag då inte väntade var att jag skulle föredra nyversionen. Jag upplevde flytet i handlingen bättre och karaktärerna starkare, i synnerhet Erik. Ariels och Eriks relation kändes också betydligt mer engagerande.

Det bör sägas att det här är en av få live-actionremakes som jag föredragit framför originalet. Närmast har väl tidigare Djungelboken och Berättelsen om Askungen kommit för min del. Mulan och Pinocchio har ju däremot varit fullkomligt horribla i mitt tycke. 
   Jag må vara betydligt mindre hård vad gäller dessa nyversioner än många andra, men den här tror jag till och med att många av originalets fans skulle uppskatta, kanske rent av gilla. 

"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

gstone

Citat från: Anders M Olsson skrivet 26 maj 2023 kl. 13:01:29Däremot nämns det även i recensionen att de tycker att Dumbo, Aladdin och Lejonkungen "liknar själlösa AI-kopior av sina tecknade förlagor".
Vad hemskt :'(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Anders M Olsson skrivet 26 maj 2023 kl. 10:48:51Sydsvenskans recensent sågar filmen och ger den bara en enda poäng.

"Hur kunde det bli så blekt?"
"Man har velat skapa realism, men det blir bara obehagligt."
Sydsvenskan är ond >:(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 maj 2023 kl. 12:00:50Fast som jag sagt förut så kommer jag inte att se några nyinspelningar på bio, och de finns som sagt alltid att se i efterhand.

Däremot kommer jag att se Elementärt och Önskan på bio.

(pengarna kan inte räcka hur långt som helst, ingen vill ju slösa med pengar i onödan)
Tyvär kan jag ju inte tvinga dig :(

Men får väl bli din förlust.



[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.