Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Den lilla sjöjungfrun (2023)

Startat av Steffan Rudvall, 16 september 2022 kl. 14:04:25

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 26 maj 2023 kl. 17:34:42Det skulle vara trevligt om det även var så i den svenska versionen fast hon bor ju visserligen i Danmark... men kanske Myrra Malmberg?
Antar att inte Kyrkjebø kan dubbla rollen på Norska och svenska med från Danmark.

Det kankse vore för svårt eller dyrt ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 27 maj 2023 kl. 18:43:30Antar att inte Kyrkjebø kan dubbla rollen på Norska och svenska med från Danmark.

Det kankse vore för svårt eller dyrt ?

Det är ju en cameo så rösten kanske inte behövde godkännas så att den danska produktionen bara tog in Sissel Kyrkjebø som ett litet easter egg.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 27 maj 2023 kl. 18:48:07Det är ju en cameo så rösten kanske inte behövde godkännas så att den danska produktionen bara tog in Sissel Kyrkjebø som ett litet easter egg.
Men vem dubbar cameo på Norska och Svenska ör frågan då.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Idag ska jag se filmen på Filmstaden Sickla !

Klockan 17:15 för att vara exakt :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 28 maj 2023 kl. 13:44:36Idag ska jag se filmen på Filmstaden Sickla !

Klockan 17:15 för att vara exakt :D
Jag rekommenderar dig att förbereda dig om du ska fota credits så att du får med allt.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 28 maj 2023 kl. 14:03:36Jag rekommenderar dig att förbereda dig om du ska fota credits så att du får med allt.
Hur exakt ? ??? 
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 28 maj 2023 kl. 14:10:34Hur exakt ? ???
Vi vet ju att svenska credits brukar dyka upp efter alla eftertexter så när du tror att eftertexterna börjar ta slut förbered din telefon.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 28 maj 2023 kl. 15:37:57Vi vet ju att svenska credits brukar dyka upp efter alla eftertexter så när du tror att eftertexterna börjar ta slut förbered din telefon.
;)

Kan fråga om mamma kan göra samma sak.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Marcusen

#203
Kan någon lyssna riktigt noga så vi får ta reda på vem som spelar Jodi på svenska.

20230528.jpg

Daniel Hofverberg

Sissela Kyrkjebø står med under "Övriga röster", så det borde väl inte råda någon tvekan om att hon spelar Jodi Benson rollfigur även I den svenska dubbningen.  :)

Jag försökte ta kort på dubbcreditsen, men fick tyvärr ingen skärpa på den första skärmen med Övriga röster.  :(

Men alla andra skärmbilder tror jag ska vara läsbara. 

Marcusen

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 maj 2023 kl. 18:27:04Jag försökte ta kort på dubbcreditsen, men fick tyvärr ingen skärpa på den första skärmen med Övriga röster.  :(
Var det därför du återställde mitt inlägg?

Daniel Hofverberg

Citat från: Marcusen skrivet 28 maj 2023 kl. 18:33:28Var det därför du återställde mitt inlägg?
Ja, jag mindes att jag hade läst ditt inlägg just innan jag såg filmen. :)

Steffan Rudvall

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 27 maj 2023 kl. 18:48:07Det är ju en cameo så rösten kanske inte behövde godkännas så att den danska produktionen bara tog in Sissel Kyrkjebø som ett litet easter egg.
Detta stämmer tydligen inte, då Sissel även finns med bland "Övriga röster" på den svenska creditslistan och har till och med en egen notis.

Notisen lyder så här: Sissel Kyrkjebø medverkar med tillåtelse från Earlybird Music".

gstone

Jag rös vid några av sångerna dom låt så fina :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 28 maj 2023 kl. 20:31:52Detta stämmer tydligen inte, då Sissel även finns med bland "Övriga röster" på den svenska creditslistan och har till och med en egen notis.

Notisen lyder så här: Sissel Kyrkjebø medverkar med tillåtelse från Earlybird Music".
Det är intressant att den notisen lagts bland sångcreditsen - betyder det att Sissel även är körsångare utöver den lilla cameorollen...?
(När det gäller Disney brukar ju körsångare blandas ihop med "Övriga röster" i en och samma lista, så att det inte går att veta exakt vilka körsångarna är.)

Vanligtvis brukar det ju bara vara om en artist sjunger i en dubbning som de behöver få tillstånd från sitt skivbolag, även om det förstås inte går att veta exakt hur kontraktet med skivbolaget ser ut i just det här fallet...

Vi kan väl förmoda att Sissel också lär ha spelat samma roll i den norska dubbningen...? Det vore väl märkligt annars, då ju norska trots allt är hennes modersmål.

Är det förresten någon som lyckats lista ut vem Jodi Bensons rollfigur egentligen är...? På eftertexterna kallas hon ju för "Market Vendor", men det finns ganska många säljare på marknaden som har 1 - 2 repliker vardera...