Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Den lilla sjöjungfrun (2023)

Startat av Steffan Rudvall, 16 september 2022 kl. 14:04:25

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gustav Jonsson

Citat från: Anders M Olsson skrivet 16 augusti 2023 kl. 15:24:37Ja, men de går inte att spela på vanliga Blu-rayspelare. Då handlar det om BD-XL eller UHD-skivor som kräver speciella spelare eller läsare.

Om vi pratar om UHD kan man självklart spränga gränserna för vad vanliga Blu-rayskivor klarar av, både vad gäller bild och ljud.
Hur fungerar det? Har inte UHD en blå laser?

Anders M Olsson

Citat från: Gustav Jonsson skrivet 28 augusti 2023 kl. 15:40:26Hur fungerar det? Har inte UHD en blå laser?
Såvitt jag vet använder vanlig Blu-ray och UHD samma våglängd (färg) på lasern. Den är för övrigt mer violett än rent blå.

Men det har gjorts andra ändringar än att byta laser för att få in mer data i spåren, fler lager och video i högre upplösning. Det behövs snabbare elektronik, bättre precision i läshuvudet, grafik med högre upplösning och dynamik, hård- och mjukvara för att hantera nya standarder för videokodning m.m.

Anders M Olsson

Nu har jag äntligen sett spelfilmsversionen av Den lilla sjöjungfrun. Den var väl ganska hyfsad som film - helt klart en av de bättre nyinspelningarna - men ändå långt ifrån i samma klass som den ursprungliga tecknade filmen.

Jag ser ingen anledning att ändra min allmänna åsikt att Disney borde sluta vräka ut nyinspelningar på löpande band, och istället ägna sig åt mer kreativ och nyskapande verksamhet. Jag förstår naturligtvis att Disney ser det här som en guldkalv som drar in många sköna slantar till bolaget. Så det lär inte bli stopp på det förrän nyinspelningarna börjar floppa rejält.

Hoppet finns, för jag kan tänka mig att nästa års Snövit har förutsättningar att bli en riktig "kalkon". Det finns så mycket som Disney känner sig tvungna att ändra för att vara politiskt korrekta, så det lär väl inte bli mycket kvar av originalsagan. Inte mycket av publiken heller, kan man ju hoppas...

MOA

Citat från: Anders M Olsson skrivet  8 september 2023 kl. 11:25:30Nu har jag äntligen sett spelfilmsversionen av Den lilla sjöjungfrun. Den var väl ganska hyfsad som film - helt klart en av de bättre nyinspelningarna - men ändå långt ifrån i samma klass som den ursprungliga tecknade filmen.

Jag ser ingen anledning att ändra min allmänna åsikt att Disney borde sluta vräka ut nyinspelningar på löpande band, och istället ägna sig åt mer kreativ och nyskapande verksamhet. Jag förstår naturligtvis att Disney ser det här som en guldkalv som drar in många sköna slantar till bolaget. Så det lär inte bli stopp på det förrän nyinspelningarna börjar floppa rejält.

Hoppet finns, för jag kan tänka mig att nästa års Snövit har förutsättningar att bli en riktig "kalkon". Det finns så mycket som Disney känner sig tvungna att ändra för att vara politiskt korrekta, så det lär väl inte bli mycket kvar av originalsagan. Inte mycket av publiken heller, kan man ju hoppas...
Rachel Zegler gör hela filmen till en stor kalkon,stor bitch

Erika

Jag såg Den lilla sjöjungfrun för ett tag sedan (på bio, om någon undrar), och jag upplevde den mest som en axelryckning. Något man kan ha och mista. Vilket jag visserligen tycker om de flesta amerikanska sagofantasyfilmer... Dock var denna mindre tråkig än exempelvis Aladdin (2019).

Citat från: MOA skrivet  8 september 2023 kl. 12:47:56Rachel Zegler gör hela filmen till en stor kalkon,stor bitch
Oavsett vad man än tycker om Rachel Zegler, så behöver man inte kalla henne för nedsättande ord.

gstone

Min Blu Ray kom idag ! :D
No good deed goes unpunished
No act of charity goes unresented
That's my new creed
My road of good intentions
Led where such roads always lead
No good deed
Goes unpunished!

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 22 september 2023 kl. 18:01:35Min Blu Ray kom idag ! :D
Intressant, det ser ut att vara ett slipcover. Beställde du den vanliga blu-ray utgåvan?

Anders M Olsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 22 september 2023 kl. 18:28:34Intressant, det ser ut att vara ett slipcover. Beställde du den vanliga blu-ray utgåvan?
Det är nog steelbook-utgåvan. Varför valde du den, @gstone ?

(Själv brukar jag försöka undvika steelbook-utgåvor, men var och en får naturligtvis själv bestämma.)

gstone

That's my new creed
No good deed
Goes unpunished!

gstone

Citat från: Anders M Olsson skrivet 22 september 2023 kl. 18:34:14(Själv brukar jag försöka undvika steelbook-utgåvor,
Varför ogillar du Steelbook-utgåvor ? ???
That's my new creed
No good deed
Goes unpunished!

gstone

That's my new creed
No good deed
Goes unpunished!

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 22 september 2023 kl. 18:46:31Varför ogillar du Steelbook-utgåvor ? ???
Antagligen för att det är exakt samma blu-ray skiva fast dyrare för att den kommer i ett plåtfodral.

Anders M Olsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 22 september 2023 kl. 18:51:38Antagligen för att det är exakt samma blu-ray skiva fast dyrare för att den kommer i ett plåtfodral.
Ja, det är en av anledningarna. Det ger liksom inget mervärde för mig att få skivan i ett plåtfodral, så varför då  betala extra?

Men inte bara det. Om ett plåtfodral blir skadat, t.ex. i posthanteringen, går det inte bara att byta eftersom varje fodral är unikt. Då måste man skicka tillbaka varan för utbyte. Jag brukar alltid hålla ett litet lager med reservfodral till vanliga DVD- och Blu-rayutgåvor, för det händer lite då och då att man får trasiga fodral. Plåt är ännu ömtåligare än plast, och blir lätt buckligt om transporten sker lite ovarsamt.

Citat från: gstone skrivet 22 september 2023 kl. 18:45:30För att bilden på framtiden var så fin ☺️❤️
Jag brukar titta på själva filmen, inte så mycket på omslaget. När jag har sett filmen åker den in på sin plats i bokhyllan där omslagsbilden inte syns alls förrän nästa gång jag tar fram den för att titta på filmen. Det kan ibland vara flera år senare. :)

Daniel Hofverberg

Själv avvaktar jag med att köpa Blu-Ray-utgåvan tills priset går ner - filmen finns ju trots allt på Disney+, så ingen anledning att köpa medan priset är högt; trots att jag tyckte filmen var väldigt bra.

Citat från: Anders M Olsson skrivet 22 september 2023 kl. 19:17:46Ja, det är en av anledningarna. Det ger liksom inget mervärde för mig att få skivan i ett plåtfodral, så varför då  betala extra?

Men inte bara det. Om ett plåtfodral blir skadat, t.ex. i posthanteringen, går det inte bara att byta eftersom varje fodral är unikt. Då måste man skicka tillbaka varan för utbyte. Jag brukar alltid hålla ett litet lager med reservfodral till vanliga DVD- och Blu-rayutgåvor, för det händer lite då och då att man får trasiga fodral. Plåt är ännu ömtåligare än plast, och blir lätt buckligt om transporten sker lite ovarsamt.
Jag håller med. Faktum är att det är ovanligt att jag lyckats få hela plåtfodral som inte skadats i frakten, utan det brukar vara mer regel än undantag med mer eller mindre stora bucklor eller skador... :(
(Men vanligtvis är det för omständligt att skicka tillbaka varan, så det brukar jag sällan orka göra om det inte är väldigt stora skador)

gstone

Citat från: Anders M Olsson skrivet 22 september 2023 kl. 19:17:46Ja, det är en av anledningarna. Det ger liksom inget mervärde för mig att få skivan i ett plåtfodral, så varför då  betala extra?

Jag brukar titta på själva filmen, inte så mycket på omslaget. När jag har sett filmen åker den in på sin plats i bokhyllan där omslagsbilden inte syns alls förrän nästa gång jag tar fram den för att titta på filmen. Det kan ibland vara flera år senare. :)

Du gör mig lesna att jag valade steelbook :(
That's my new creed
No good deed
Goes unpunished!