Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Toy Story 4

Startat av TonyTonka, 30 mars 2018 kl. 21:03:58

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 21 juni 2019 kl. 22:38:01
Det stora arbetet på dubbningen är säkert redan färdig sedan några månader. :) För Disneys produktioner görs översättning samtidigt som filmen är i produktion och rollbesattning fastställts löpande under halvåret innan som filmen har biopremiär. Maj eller juni borde max vara sista månaden för Toy Story 4 där de kan spela in något nytt innan det skickas iväg för att mixas.  :)

Lejonkungen och Ringaren i Notre Dame, som båda hade Sverige-premiär en november spelades in båda under juni samma år som deras premiärer, likaväl som Pocahontas, som hade premiär i november också, spelades in i juli...

Enligt din blogg dubbades Den Gode Dinosaurien under september-oktober...

Alexander

#151
Citat från: Disneyfantasten skrivet 21 juni 2019 kl. 22:44:00
Lejonkungen och Ringaren i Notre Dame, som båda hade Sverige-premiär en november spelades in båda under juni samma år som deras premiärer, likaväl som Pocahontas, som hade premiär i november också, spelades in i juli...

Enligt din blogg dubbades Den Gode Dinosaurien under september-oktober...

Ja, det stämmer det du nämner.  Faktan där har jag kunnat få fram av KM och Disney Character Voices International :)

Det mesta av inspelningsperioden för Toy Story 4 borde varit mellan februari och maj.  Men det är bara vad jag antar vid det här laget tills man får fram dokumentation.  :)

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 21 juni 2019 kl. 22:48:43
Ja, det stämmer.

Det mesta av inspelningsperioden för Toy Story 4 borde varit mellan februari och maj.  Men det är bara vad jag antar.  :)

Så, vilka tider tror du då att följande dubbningar skulle vara inspelade?

- Snövit och De Sju Dvärgarna (1937) = 1982-års omdubbning (till nypremiären på bio 4 december 1982)

- Dumbo (1941) = 1972-års (betydligt bättre) första omdubbning (till nypremiären på bio 3 december 1972)

- Dumbo (1941) = 1996-års ANDRA OMDUBBNING (till VHS-releasen 22 januari 1997)

- Bambi (1942) = 1986-års omdubbning (till nypremiären på bio 21 mars 1986)

- Askungen (1950) = 1967-års omdubbning (till nypremiären på bio hösten 1967)

- Alice i Underlandet (1951) = 1998-års omdubbning (till VHS-releasen mars 1998)

- Peter Pan (1953) = 1992-års omdubbning (till nypremiären på bio 31 juli 1992)

- Lady och Lufsen (1955) = 1989-års omdubbning (till nypremiären på bio 24 februari 1989)

- Pongo och De 101 Dalmatinerna (1961) = 1995-års omdubbning (till nypremiären på bio 17 mars 1995)

- Svärdet i Stenen (1963; svensk biopremiär 14 december 1964)

- Djungelboken (1967; svensk biopremiär 9 december 1968)

- AristoCats (1970; svensk biopremiär 4 december 1971)

- Robin Hood (1973; svensk biopremiär 30 november 1974)

- Bernard och Bianca (1977; svensk biopremiär 2 december 1978)

- Micke och Molle (1981, svensk biopremiär 5 december 1981)

- Taran och Den Magiska Kitteln (1985) = 1985-års originaldubbning (till biopremiären 29 november 1985)

- Taran och Den Magiska Kitteln (1985) = 1998-års omdubbning (till VHS-releasen juli 1998)

- Mästerdetektiven Basil Mus (1986, svensk biopremiär 28 november 1986)

- Oliver och Gänget (1988) = 1989-års originaldubbning (till biopremiären 1 december 1989)

- Oliver och Gänget (1988) = 1997-års omdubbning (till VHS-releasen 18 juni 1997)

- Bernard och Bianca i Australien (1990, svensk biopremiär 29 november 1991)

- Skönheten och Odjuret (1991, svensk biopremiär 20 november 1992)

- Aladdin (1992, svensk biopremiär 19 november 1993)

(kommer kanske på fler senare)

1980-års omdubbning av Törnrosa spelades in vintern 1979-våren 1980 likaväl som Den Lilla Sjöjungfrun - som hade svensk premiär i november - spelades in februari-augusti 1990...

Och enligt din blogg så spelades Pinocchio in juni-augusti 1995!  :)

Alexander

Citat från: Disneyfantasten skrivet 21 juni 2019 kl. 23:02:31
Så, vilka tider tror du då att följande dubbningar skulle vara inspelade?

- Snövit och De Sju Dvärgarna (1937) = 1982-års omdubbning (till nypremiären på bio 4 december 1982)

- Dumbo (1941) = 1972-års (betydligt bättre) första omdubbning (till nypremiären på bio 3 december 1972)

- Dumbo (1941) = 1996-års ANDRA OMDUBBNING (till VHS-releasen 22 januari 1997)

- Bambi (1942) = 1986-års omdubbning (till nypremiären på bio 21 mars 1986)

- Askungen (1950) = 1967-års omdubbning (till nypremiären på bio hösten 1967)

- Alice i Underlandet (1951) = 1998-års omdubbning (till VHS-releasen mars 1998)

- Peter Pan (1953) = 1992-års omdubbning (till nypremiären på bio 31 juli 1992)

- Lady och Lufsen (1955) = 1989-års omdubbning (till nypremiären på bio 24 februari 1989)

- Pongo och De 101 Dalmatinerna (1961) = 1995-års omdubbning (till nypremiären på bio 17 mars 1995)

- Svärdet i Stenen (1963; svensk biopremiär 14 december 1964)

- Djungelboken (1967; svensk biopremiär 9 december 1968)

- AristoCats (1970; svensk biopremiär 4 december 1971)

- Robin Hood (1973; svensk biopremiär 30 november 1974)

- Bernard och Bianca (1977; svensk biopremiär 2 december 1978)

- Micke och Molle (1981, svensk biopremiär 5 december 1981)

- Taran och Den Magiska Kitteln (1985) = 1985-års originaldubbning (till biopremiären 29 november 1985)

- Taran och Den Magiska Kitteln (1985) = 1998-års omdubbning (till VHS-releasen juli 1998)

- Mästerdetektiven Basil Mus (1986, svensk biopremiär 28 november 1986)

- Oliver och Gänget (1988) = 1989-års originaldubbning (till biopremiären 1 december 1989)

- Oliver och Gänget (1988) = 1997-års omdubbning (till VHS-releasen 18 juni 1997)

- Bernard och Bianca i Australien (1990, svensk biopremiär 29 november 1991)

- Skönheten och Odjuret (1991, svensk biopremiär 20 november 1992)

- Aladdin (1992, svensk biopremiär 19 november 1993)

(kommer kanske på fler senare)

1980-års omdubbning av Törnrosa spelades in vintern 1979-våren 1980 likaväl som Den Lilla Sjöjungfrun - som hade svensk premiär i november - spelades in februari-augusti 1990...

Och enligt din blogg så spelades Pinocchio in juni-augusti 1995!  :)

Det är svårt att dra exakta perioder. Men allt ifrån ett halvår till några månader innan vid dubbningarna gjorda på 90-talet och framåt. Vi får kolla upp det så småningom på de dubbningar det finns bevarat.  :)

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 21 juni 2019 kl. 23:13:12
Det är svårt att dra exakta perioder. Men allt ifrån ett halvår till några månader innan vid dubbningarna gjorda på 90-talet och framåt. Vi får kolla upp det så småningom på de dubbningar det finns bevarat.  :)

Kan du då skriva in det i både de nuvarande creditlistorna och de kommande creditlistorna på din blogg?

På tal om det, hur går det med din blogg om Disney? Några nya inlägg?

Alexander

#155
Citat från: Disneyfantasten skrivet 21 juni 2019 kl. 23:24:37
Kan du då skriva in det i både de nuvarande creditlistorna och de kommande creditlistorna på din blogg?

På tal om det, hur går det med din blogg om Disney? Några nya inlägg?

Där jag har kunnat få dokumentation på  från KM och Disney Character Voices International med månader och år har jag lagt till på som Pinocchio, Bumbibjörnarna, Gode dinosaurien m.fl.

Även övriga filmer som Havets sång, Pelle Kanin, Pokémon Filmen jag väljer dig, Historien om det jättestora päronet, Ratchet & Clank m.fl har jag frågat studiorna (KM, Cineast, BTI, Audio Resort m.fl) och medverkande om när de gjordes.

Bloggen går jättebra tillsammans med allt annat i livet. Så jag kan göra andra glada.
Nästa inlägg som kommer är lite Disney historik. Om en maskin som hjälpte Walt Disney att göra sina filmer lite mer speciella och avancerade.  :)

gstone

Ganska ironisk att dom fortfarande gör dessa filmer idag.

Nu när dom flesta barn i Andy( i dom två första filmerna) och Bonnies ålder inte bry sig om leksaker länge.   


Dom flesta barn idag sitter med plattor eller mobiler.

Snart kommer Toy Story filmerna och deras koncept var helt utdaterad.


Barn kommer se filmerna och undrar vad En Cowboy docka som Woody eller En hund Slinky( finns det äns som leksak på riktigt ?) är för något än mindre Varför ett barn skulle vilja ha sådan saker.

Om ni inte visst vilket jag tror dom flesta gör så har både BR och Toy'r Us laggs ner.

Leksak industri kanske kommer dö snart.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Har någon här läst Harry Potter Böckerna ?

I så fall är inte leksakerna i dessa filmer lite som hus alverna i dom böckerna ?

Husalver tjärna trollkarl i Harry Potter böckerna utan lön. Dom gör allt som trollkarlen i fråga vill och förväntas alltid göra som dom blir tillsagda trollkarl tar det föregivet att dom kan behandla Husalver hur dom vill,

Men här är den intressant delen. Husalver gör det villigt och ser det som sin uppgift. Dom är så vanna att känna trollkarlar att dom aldrig ifrågasätter det.

Leksaker verkar också göra allt för sina barn utan att i frågasätta det.

Dom ser det som sitt enda syfte i livet

I båda fallen kan det bli kallat villigt slaveri.

Det är en aning sjukt,

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Simon Axelsson

#158
Citat från: gstone skrivet 27 juli 2019 kl. 17:29:54
Ganska ironisk att dom fortfarande gör dessa filmer idag.

Nu när dom flesta barn i Andy( i dom två första filmerna) och Bonnies ålder inte bry sig om leksaker länge.   


Dom flesta barn idag sitter med plattor eller mobiler.

Snart kommer Toy Story filmerna och deras koncept var helt utdaterad.


Barn kommer se filmerna och undrar vad En Cowboy docka som Woody eller En hund Slinky( finns det äns som leksak på riktigt ?) är för något än mindre Varför ett barn skulle vilja ha sådan saker.

Om ni inte visst vilket jag tror dom flesta gör så har både BR och Toy'r Us laggs ner.

Leksak industri kanske kommer dö snart.

Visst må barnen sitta med sina mobiler, iPads och datorer mer än de använder leksaker men de vet nog ändå vad en leksak är, man ger ju inte en mobil till ett spädbarn. Slinky som leksak är jag 99% säker finns på rikigt.
Leksaksindustrin lär inte dö ut än på ett tag, det finns ju många fler leksaksaffärer än BR och Toys'R'Us, de två gick dock under då de inte tjänade pengar i affär utan på nätet och dessutom ägdes de av samma kedja som hade allt för mycket på lager och inte lyckades sälja allt kring jul som de brukat. Lekmer och Lekia finns fortfarande kvar och LEGO lär inte försvinna på flera år.
Dessutom är Toy Story-filmerna otroligt populära och inkomstbringande, de är inte utdaterade och inte heller är det ironiskt att de fortfarande "tillverkas".

Citat från: gstone skrivet 27 juli 2019 kl. 17:47:46
Har någon här läst Harry Potter Böckerna ?

I så fall är inte leksakerna i dessa filmer lite som hus alverna i dom böckerna ?

Husalver tjärna trollkarl i Harry Potter böckerna utan lön. Dom gör allt som trollkarlen i fråga vill och förväntas alltid göra som dom blir tillsagda trollkarl tar det föregivet att dom kan behandla Husalver hur dom vill,

Men här är den intressant delen. Husalver gör det villigt och ser det som sin uppgift. Dom är så vanna att känna trollkarlar att dom aldrig ifrågasätter det.

Leksaker verkar också göra allt för sina barn utan att i frågasätta det.

Dom ser det som sitt enda syfte i livet

I båda fallen kan det bli kallat villigt slaveri.

Det är en aning sjukt,



Har läst en och en halv Harry Potter-bok, läste dock illustrerade versioner vilka var jobbiga att bära, har dock sett alla filmerna som jag dock vet utlämnar vissa detaljer. Dock är husalver knappt lika leksakerna i Toy Story då husalverna kan bli frigivda och det är allmänt känt i Harry Potter att de lever till skillnad från leksakerna i Toy Story, om något är Toy Story-leksakerna mer lika karaktärerna i Röjar-Ralf, vilket du kanske ser senare i texten. Villigt slaveri skulle jag knappast kalla det, husalverna är helt vanliga slavar. Husalver "köps" och tvingas göra det ägaren vill och ser det inte som något de egentligen vill medan leksakerna i Toy Story vet vad de är till för och gör det de är till för då ägaren är där. En leksak kan knappast kvalificeras som slav, men det kan husalverna. Att leksakerna gör som de ska är knappast slaveri eller sjukt, de behandlas bra och tvingas inte till något de inte vill, vilket husalverna gör.
Husalv=slav, leksak=självmedveten.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Viktor

Kommer Mikael Roupé att sjunga Jag är din bäste vän?

gstone


Jag  vet nu några av dom nya  rösterna i filmen.  Anette Belander, Robert Gustafsson, Adam Alsing,Anna Björk och Kodjo Akolor, kommer all göra röster i Toy Story 4

Jan Mybrand, Fredrik Dolk och Anna Book kommer också all tillbaka,


Jag antar att anti antigen Anette Belander eller Anna Björk är den nya rösten till Bo Peep,
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 22 augusti 2019 kl. 07:41:45
Jag  vet nu några av dom nya  rösterna i filmen.  Anette Belander, Robert Gustafsson, Adam Alsing,Anna Björk och Kodjo Akolor, kommer all göra röster i Toy Story 4

Jan Mybrand, Fredrik Dolk och Anna Book kommer också all tillbaka,


Jag antar att anti antigen Anette Belander eller Anna Björk är den nya rösten till Bo Peep,

Var fick du reda på det?

Vilka är Anette Belander, Adam Alsing, Anna Björk ich Kodjo Akolor?

Robert Gustafsson känner jag till sedan innan, han är rösten till Mike Wazowski i Monsters Inc (blev dock utbytt mot Johan Ulveson i Monsters University då Gustafsson hade förhinder med inspelningen av Hundraåringen), Sid i Ice Age, osv.

(att döma av alls så gissar jag att Adam Alsing och Kodjo Akolor spelar Ankan & Kaninen eller Kaninen & Ankan beroende på ordning, att Anette Belander och Anna Björn spelar Bo Peep eller Gabby Gabby eller den pyttelilla polisen, samt att Robert Gustafsson spelar Gaffe)

Hur ser det då ut med Olli Markenros, Thomas Engelbrektson och Gunnel Fred? (jag nämner inte Stefan Frelander då han lämnade branchen 2015)

Jag skulle vara rätt säker på att Rymdisarna och Slinky återigen är Peter Sjöquist och Ole Ornered?

Vilka spelar då Dolly, Trixie, Smulan, Herr Kotten och Clownen Skrattis i filmen? (den sistnämnda lär garanterat behöva byta röst eftersom Björn Granath inte längre är i livet)

Vem spelar Rex i filmen?

TonyTonka

Min teori är att Forky kommer spelas av Robert Gustafsson. ^^

Anette Belander var väl med i otecknade Dumbo i nu i våras?

Anna Björk vet jag inte om hon har dubbat, men hon har medverkat i bland annat Pelle Svanslös och den stora skattjakten, LasseMajas Detektivbyrå: Kamelontens hämnd och medverkade för övrigt tillsammans med Robert Gustafsson i komediserien Grogg.

Adam Alsing är programledare och har dubbat i bland annat Bilar och Surf's Up

Kodjo Akolor var programledare i Melodifestivalen i år och har dessutom dubbat i bl.a Husdjurens hemliga liv. :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Alexander

Citat från: TonyTonka skrivet 22 augusti 2019 kl. 09:34:18


Anette Belander var väl med i otecknade Dumbo i nu i våras?


Ja, det stämmer att hon är med i Dumbo (2019). Tidigare dubbningserfarenheter som hon har haft är Disney Infinity 3.0, Tomtetass 2 och Trassel TV-serien.  :)

Elios

Har någon en källa på att de är dessa rösterna!?
Jag hoppas helst inte då jag verkligen vill höra Lena Ericsson återigen som Boo-Peep.   ???