Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Fleischer (röstidentifiering + insamling)

Startat av Goliat, 10 december 2022 kl. 16:59:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Goliat

Sammanställer de Fleischer-relaterade kortfilmerna som jag synkat med svenskt tal, så jag själv har koll på detta:

The Fabulous Fleischer Folio

  • Rudolph The Red-Nosed Reindeer (1948)
  • Somewhere in Dreamland (1936)
  • Always Kickin' (1939)
  • Peeping Penguins (1937)
  • Snow Foolin' (1949)
  • You Can't Shoe a Horse Fly (1937)
  • Christmas Comes But Once a Year (1936)

Vad säger de?

Daniel Hofverberg

Citat från: Goliat skrivet 10 december 2022 kl. 16:59:46Vad säger de?
Såvitt jag kan höra säger speakerrösten följande skådespelare:
 Linda Thurey
Camilla Wickbom
Niklas Enström
Henrik Sjöberg
Mia Emretsson-Wieth
Harry Goldstein
Ann-Marie Sjöberg
Göran Hagwall

Med viss reservation för stavningarna i en del fall. Harry Goldstein var ju en ganska välkänd skådespelare, och Göran Hagwall var en ganska känd sångare; främst på 1970-talet. Mia Emretsson-Wieth var också med i många av Gothenburg Sounds dubbningar, och Camilla Wickbom kan tänkas syfta på den här personen. Men de övriga känner jag inte alls till.

Goliat

Vill bara visa vad jag håller på med, synkat till bättre bild, några av bildkvalitéerna va inte så super, som denna, då den var pixlig, grynig och färgerna va lite off (till vänster), så redigerade så gott jag kunde (till höger)

Skärmbild (46).png

Men flera är i bättre kvalité, som dessa, dock är "Christmas Comes But Once a Year (1936)" klippt i början så bilden är återskapad med dvd-releasen.

vlcsnap-2022-12-11-10h17m38s813.png
vlcsnap-2022-12-11-10h17m46s396.png
vlcsnap-2022-12-11-10h18m07s170.png

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 december 2022 kl. 10:20:02Såvitt jag kan höra säger speakerrösten följande skådespelare:
 Linda Thurey
Camilla Wickbom
Niklas Enström
Henrik Sjöberg
Mia Emretsson-Wieth
Harry Goldstein
Ann-Marie Sjöberg
Göran Hagwall

Med viss reservation för stavningarna i en del fall. Harry Goldstein var ju en ganska välkänd skådespelare, och Göran Hagwall var en ganska känd sångare; främst på 1970-talet. Mia Emretsson-Wieth var också med i många av Gothenburg Sounds dubbningar, och Camilla Wickbom kan tänkas syfta på den här personen. Men de övriga känner jag inte alls till.
Ah, Hagwall, jag har lyssnat, men när man varit så fokuserad på brusreducering och vid synkning så blir man helt trött, hade iaf rätt på förnamnen men några efternamn hörde jag lite annorlunda. Tänkte nästan att flera av dem inte var så kända. Det är ju ett par barn också som gör kör som inte nämns också, så verkar vara fler involverade.

Tack för du tog dig tid och la in här. :)

Daniel Hofverberg

Citat från: Goliat skrivet 11 december 2022 kl. 10:29:19Ah, Hagwall, jag har lyssnat, men när man varit så fokuserad på brusreducering och vid synkning så blir man helt trött, hade iaf rätt på förnamnen men några efternamn hörde jag lite annorlunda. Tänkte nästan att flera av dem inte var så kända. Det är ju ett par barn också som gör kör som inte nämns också, så verkar vara fler involverade.

Tack för du tog dig tid och la in här. :)
Jag ser nu att Svensk Mediedatabas har uppfattat det andra namnet som Camilla Wittbom och inte Wickbom. Det kan det förstås också vara, men det faktum att det finns en skådespelare som heter Camilla Wickbom - även om hon bara verkar ha medverkat i någon enstaka svensk serie - gör ju att man kan misstänka att det ska vara det och inte Wittbom (som jag inte hittar något alls på vid en googling)...

Svensk Mediedatabas har också skrivit Göran Hagwalls namn som Hagvall, men jag förutsätter att det ändå är sångaren som åsyftas - det är ett för ovanligt namn för att det ska verka troligt att det är någon helt annan person med så lika namn. Han var ju skådespelare och regissör för de flesta av Gothenburg Sounds dubbningar, och jag vill minnas att en av de andra volymerna i The Fabulous Fleischer Folio också nämner att han regisserat (så det gäller med all säkerhet även denna).
https://smdb.kb.se/catalog/id/001379271

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 december 2022 kl. 10:36:12Jag ser nu att Svensk Mediedatabas har uppfattat det andra namnet som Camilla Wittbom och inte Wickbom. Det kan det förstås också vara, men det faktum att det finns en skådespelare som heter Camilla Wickbom - även om hon bara verkar ha medverkat i någon enstaka svensk serie - gör ju att man kan misstänka att det ska vara det och inte Wittbom (som jag inte hittar något alls på vid en googling)...

Svensk Mediedatabas har också skrivit Göran Hagwalls namn som Hagvall, men jag förutsätter att det ändå är sångaren som åsyftas - det är ett för ovanligt namn för att det ska verka troligt att det är någon helt annan person med så lika namn. Han var ju skådespelare och regissör för de flesta av Gothenburg Sounds dubbningar, och jag vill minnas att en av de andra volymerna i The Fabulous Fleischer Folio också nämner att han regisserat (så det gäller med all säkerhet även denna).
https://smdb.kb.se/catalog/id/001379271

 Linda Thurey
Camilla  Wittbom
Niklas Enström
Henrik Sjöberg
Mia Emretsson-Wieth
Harry Goldstein
Ann-Marie Sjöberg
Göran Hagvall

Kan vara mer rätt?
Tyckte det mesta verkar logiskt.

Daniel Hofverberg

Citat från: Goliat skrivet 11 december 2022 kl. 11:46:43Linda Thurey
Camilla  Wittbom
Niklas Enström
Henrik Sjöberg
Mia Emretsson-Wieth
Harry Goldstein
Ann-Marie Sjöberg
Göran Hagvall

Kan vara mer rätt?
Tyckte det mesta verkar logiskt.
Jag skulle gissa att det ska vara Camilla Wickbom, i och med att en barnskådespelare med det namnet spelade huvudrollen i SVT-serien En ettas dagbok från 1985 (vilket alltså är ungefär samtidigt som den här dubbningen gjordes) - det känns osannolikt att en annan person vid namn Camilla Wittbom skulle ha medverkat i en dubbning nästan samtidigt som Camilla Wickbom medverkade i en TV-serie...

Det skulle man dock kunna ta reda på, genom att se på serien och jämföra om någon av rösterna i dubbningen stämmer överens med huvudrollen Mimmis röst - serien finns på SVT Play:
https://www.svtplay.se/en-ettas-dagbok

Och Göran hette såvitt jag vet Hagwall i efternamn och inte Hagvall, även om han i och för sig vid vissa skivor också crediterats under namnet Hagvall. Han är ju tyvärr bortgången sedan länge, så det går inte att verifiera via folkbokföringen hur namnet egentligen skulle stavas.

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 december 2022 kl. 19:40:33Jag skulle gissa att det ska vara Camilla Wickbom, i och med att en barnskådespelare med det namnet spelade huvudrollen i SVT-serien En ettas dagbok från 1985 (vilket alltså är ungefär samtidigt som den här dubbningen gjordes) - det känns osannolikt att en annan person vid namn Camilla Wittbom skulle ha medverkat i en dubbning nästan samtidigt som Camilla Wickbom medverkade i en TV-serie...

Det skulle man dock kunna ta reda på, genom att se på serien och jämföra om någon av rösterna i dubbningen stämmer överens med huvudrollen Mimmis röst - serien finns på SVT Play:
https://www.svtplay.se/en-ettas-dagbok

Och Göran hette såvitt jag vet Hagwall i efternamn och inte Hagvall, även om han i och för sig vid vissa skivor också crediterats under namnet Hagvall. Han är ju tyvärr bortgången sedan länge, så det går inte att verifiera via folkbokföringen hur namnet egentligen skulle stavas.
Vi får se, vi får se om de är med i andra volymerna så kanske det blir lite klarare. Men jag måste säga att jag inte kan höra om det är tt eller ck som sägs. Tystas ju ner lite.

Hagwall är det nog, garanterat felstavat. Det förekom att man skrev w som v på en del omslag (långt ifrån alla, men sett detta tidigare, verkar vara registrerad vid det namnet också som sångare med w)

Steffan Rudvall

Det verkar konstigt, men jag hör också Wittblom .

Daniel Hofverberg

Citat från: Goliat skrivet 11 december 2022 kl. 20:33:35Vi får se, vi får se om de är med i andra volymerna så kanske det blir lite klarare. Men jag måste säga att jag inte kan höra om det är tt eller ck som sägs. Tystas ju ner lite.
Det är lite olika skådespelare med i de olika volymerna, men delvis samma. Enligt Svensk Mediedatabas (som ju alltså kan vara felstavat här och var) är det följande medverkande:

Volym 1:
Göran Hagvall, Harry Goldstein, Niklas Enström, Henrik Sjöberg, Mia Emretsson-Wieth, Lilian Junghof, Linda Thurey, Camilla Wittbom

Volym 2:
Lena Junghof, Mia Emretsson, Tord Bergman, Göran Hagvall

Volym 3:
Lena Junghof, Mia Emretsson, Tord Bergman, Göran Hagvall

(Men stavningarna ska man nog ta med en stor nypa salt, då SMDb också har skrivit producenten som "Utas Plunt" istället för Urmas Plunt...)

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 11 december 2022 kl. 20:50:10Det verkar konstigt, men jag hör också Wittblom .
Han kan ju faktiskt ha sagt fel i hastigheten också, det är väl inte helt uteslutet.

Med tanke på likheten och att bådadera är ovanliga efternamn skulle jag som sagt gissa att det är barnskådespelerskan Camilla Wickbom, som var runt 7 år gammal när dubbningen gjordes - det förefaller osannolikt att verkligen ytterligare en person med så snarlikt namn skulle ha medverkat i ett par dubbningar ungefär samtidigt (dubbningarna bör ha gjorts max ett år efter att TV-serien En ettas dagbok spelades in).

För övrigt hittar jag i folkbokföringen inte en enda person i Sverige som heter vare sig Camilla Wickbom eller Camilla Wittbom, så personen ifråga har mest troligt bytt efternamn sedan dubbningen gjordes.

Niklas Enström och Henrik Sjöberg förutsätter jag är samma barnskådespelare som medverkade i Snobben ungefär samtidigt (som Linus respektive Leonard), så jämför man med rösterna där borde man kunna dra slutsatser vilka rollfigurer de spelade...

Men vilka Linda Thurey (?) eller Ann-Marie Sjöberg var har jag ingen aning om...

Goliat

Jag tänker så här också, att det var länge sedan, någon som var 55 då behöver inte längre vara i livet.

Måste vara samma Camilla Wickbom. Det är garanterat samma som i Snobben med då förklarar de rösterna för barnen.

När tror du att du hinner fixa digitalisering?