Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Det svenska språket

Startat av Marcusen, 19 januari 2023 kl. 21:42:20

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Marcusen

Jag håller på att skriva en grej och jag undrar om det finns ett ord för en kvinnlig motsvarighet till en casanova, Känner ni till något sånt?

Lilla My


Marcusen

#2
Citat från: Lilla My skrivet 19 januari 2023 kl. 23:59:59Femme fatale?
Jag använder faktiskt det som placeholder just nu men jag behöver ett svenskt ord :-\

RC

Citat från: Marcusen skrivet 20 januari 2023 kl. 00:14:41Jag använder faktiskt det som placeholder just nu men jag behöver ett svenskt ord :-\
Kanske Primadonna? Det är inte exakt det du söker men i brist på annat kanske det går.

Lilla My

Citat från: Marcusen skrivet 20 januari 2023 kl. 00:14:41Jag använder faktiskt det som placeholder just nu men jag behöver ett svenskt ord :-\
Men casanova är ju inte heller svenskt? Skulle tvärtom påstå att båda är lika "svenska" isåfall.

Sabelöga

Houba !

Daniel Hofverberg

Citat från: Lilla My skrivet 20 januari 2023 kl. 01:08:40Men casanova är ju inte heller svenskt? Skulle tvärtom påstå att båda är lika "svenska" isåfall.
Kanske inte ursprungligen, men casanova står faktiskt med i Svenska Akademiens Ordlista, så det måste ju således numera räknas som ett vedertaget svenskt ord.

Marcusen

#7
Citat från: Lilla My skrivet 20 januari 2023 kl. 01:08:40Men casanova är ju inte heller svenskt? Skulle tvärtom påstå att båda är lika "svenska" isåfall.
Men det är i alla fall etablerat i det svenska språket!
Citat från: Sabelöga skrivet 20 januari 2023 kl. 01:10:48Vamp?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vamp
Tack! :)

Steffan Rudvall

Citat från: Elios skrivet 22 januari 2023 kl. 12:30:43Du sa Päror säger man i flera dialekter. Vilka mer brukar man säga det? ^^

I Skåne men också på vissa ställen i Norrland...

Elios

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 22 januari 2023 kl. 12:56:01I Skåne men också på vissa ställen i Norrland...
Där ser man. Vart var det du kommer från nu igen? ^^

Steffan Rudvall

Citat från: Elios skrivet 22 januari 2023 kl. 16:34:19Där ser man. Vart var det du kommer från nu igen? ^^
Malmö... men jag som så många andra säger potatis.

Disneyfantasten


Goliat

Förförerska, fresterska, siren (mytologiskt väsen), manslukerska, femme fatale, det är nog de bästa orden för motsvarigheten till Casanova, men han var en person ifs.

Femme fatale används i svenskan också, betyder typ "kvinnlig ödesläggare" vilket är en grov kränkning. Casanova ser många som något lite spännande och vackert, men de kvinnliga namnen är väldigt negativt tingade.

Sabelöga

Citat från: Goliat skrivet 22 januari 2023 kl. 19:20:30Förförerska, fresterska, siren (mytologiskt väsen), manslukerska, femme fatale, det är nog de bästa orden för motsvarigheten till Casanova, men han var en person ifs.

Femme fatale används i svenskan också, betyder typ "kvinnlig ödesläggare" vilket är en grov kränkning. Casanova ser många som något lite spännande och vackert, men de kvinnliga namnen är väldigt negativt tingade.
Fast dom orden du listade (siren undantaget) är väll ändå knappast nedsättande? ??? 
Houba !

Goliat

Citat från: Sabelöga skrivet 22 januari 2023 kl. 20:26:21Fast dom orden du listade (siren undantaget) är väll ändå knappast nedsättande? ???
Förförerska är ju en kvinna som förför män och anses vara hemskt att bli kallad för då det väcker lustar som ät skamset, prostituerade kallas även för detta och det är mer eller mindre som att kalla någon det. Inte så vackert.

Fresterska är nästan samma sak, men som visar upp sig på ett syndigt sätt för tillgänglig för....

Manslukerska, som att slukar män efter män anses vara väldigt hemskt och man varnar ju för sådana, så inte är det positivt ord.

På vilket sätt menar du att de inte skulle vara nedlåtande? Som Casanova kan man kalla någon för och mer skämtsamt eller som komplimang, men om du går fram till någon som identifierar sig som kvinna och kallar henne för fresterska, tror du hon blir arg, ledsen eller glad? 😉