Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Det svenska språket

Startat av Marcusen, 19 januari 2023 kl. 21:42:20

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sabelöga

Citat från: Goliat skrivet 23 januari 2023 kl. 06:43:31Förförerska är ju en kvinna som förför män och anses vara hemskt att bli kallad för då det väcker lustar som ät skamset, prostituerade kallas även för detta och det är mer eller mindre som att kalla någon det. Inte så vackert.

Fresterska är nästan samma sak, men som visar upp sig på ett syndigt sätt för tillgänglig för....

Manslukerska, som att slukar män efter män anses vara väldigt hemskt och man varnar ju för sådana, så inte är det positivt ord.

På vilket sätt menar du att de inte skulle vara nedlåtande? Som Casanova kan man kalla någon för och mer skämtsamt eller som komplimang, men om du går fram till någon som identifierar sig som kvinna och kallar henne för fresterska, tror du hon blir arg, ledsen eller glad? 😉
Jag har inte hört eller uppfattat orden du beskriver användas på ett nedsättande sätt så detta får stå för dej.
Houba !

Lilla My

Skulle knappast säga att varken "casanova" eller "Femme Fatale" är nedlåtande ord i dagens samhälle, såvida man inte tar dem på fel sätt.

Att förföra flera personer och få sin vilja igenom p.g.a. sitt snygga utseende har ju dock genom åren varit VÄLDIGT olika beroende på om du varit kvinna eller man; Är du man och känd har du kunnat ha hur många älskare som helst utan problem (utan snarare har det varit en otrolig status-grej), men gör du samma sak som kvinna får du ha hud stark som pansarplåt för att skydda mot alla glåpord och skriverier det bringar.

Goliat

Citat från: Lilla My skrivet 23 januari 2023 kl. 19:58:44Skulle knappast säga att varken "casanova" eller "Femme Fatale" är nedlåtande ord i dagens samhälle, såvida man inte tar dem på fel sätt.

Att förföra flera personer och få sin vilja igenom p.g.a. sitt snygga utseende har ju dock genom åren varit VÄLDIGT olika beroende på om du varit kvinna eller man; Är du man och känd har du kunnat ha hur många älskare som helst utan problem (utan snarare har det varit en otrolig status-grej), men gör du samma sak som kvinna får du ha hud stark som pansarplåt för att skydda mot alla glåpord och skriverier det bringar.
Precis vad jag menar. 

Mathilda Gustafsson

Jag har precis hört en chockande grej, ordet Korv är tydligen en förkortning! K står för kött och orv är något som är format som en båge.

Sabelöga

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 29 april 2023 kl. 21:01:06Jag har precis hört en chockande grej, ordet Korv är tydligen en förkortning! K står för kött och orv är något som är format som en båge.
Hahaha. Bra där.  :)
Houba !

Mathilda Gustafsson

Citat från: Sabelöga skrivet 29 april 2023 kl. 22:51:41Hahaha. Bra där.  :)
Jag vet inte om det är sant källan är typ trust me bro för jag har bara hört det av en vän. Ordet orv hade jag aldrig ens hört innan.

Sabelöga

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 29 april 2023 kl. 22:58:09Jag vet inte om det är sant källan är typ trust me bro för jag har bara hört det av en vän. Ordet orv hade jag aldrig ens hört innan.
Antingen så skämtar dom eller så vet dom inte bättre själva. Orv är förvisso ett ord men betyder skaft på en lie. Korv är ett eget självständigt ord som härstammar från fornsvenska.

https://www.saob.se/artikel/?seek=korv&pz=1
https://www.saob.se/artikel/?seek=orv&pz=1
Houba !

Goliat

Nej, korv kommer från fornnordiska "korver" som kan betytt stump eller skära vilket man inte är riktigt överens om, så det är inget förkortat.

Personen driver så klart med dig.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Goliat skrivet 30 april 2023 kl. 20:41:50Nej, korv kommer från fornnordiska "korver" som kan betytt stump eller skära vilket man inte är riktigt överens om, så det är inget förkortat.

Personen driver så klart med dig.
Känner mig så dum att jag gick på det :-[

Marcusen

Sockersjuka eller diabetes vilket är den korrekta termen?

Fred

Citat från: Marcusen skrivet 16 maj 2023 kl. 19:02:51Sockersjuka eller diabetes vilket är den korrekta termen?
Diabetes numera skulle jag tro. Sockersjuka är ett äldre namn på sjukdomen.

Soscla

Ja, jag är en bakåtsträvare och gammal stofil, men jag skulle bli så lycklig om folk kunde lära sig att skilja på "de" och "dem"!  :-[ Och "var" och "vart". Nåja, man får väl drömma.... 
It's so fluffy I'm gonna die!

Steffan Rudvall

Citat från: Soscla skrivet 30 maj 2023 kl. 22:42:14Ja, jag är en bakåtsträvare och gammal stofil, men jag skulle bli så lycklig om folk kunde lära sig att skilja på "de" och "dem"!  :-[ Och "var" och "vart". Nåja, man får väl drömma....
De och dem är det väl nästan inte lönt att lära sig nu när talspråkets "dom" börjar ta över.

Sabelöga

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 30 maj 2023 kl. 22:44:09De och dem är det väl nästan inte lönt att lära sig nu när talspråkets "dom" börjar ta över.
Exakt, och samma sak kommer antagligen också att någon gång hända med "var" och "vart" så det är bara att hänga med och vänja sej.
Houba !

Goliat

Citat från: Soscla skrivet 30 maj 2023 kl. 22:42:14Ja, jag är en bakåtsträvare och gammal stofil, men jag skulle bli så lycklig om folk kunde lära sig att skilja på "de" och "dem"!  :-[ Och "var" och "vart". Nåja, man får väl drömma....
Sedan har vi dialekter. Därifrån jag kommer säger man "di" och "vaat".

Per Olssons Bonnagård är ju också fel isf bonn-a-gård är ju småländska, bondgård heter det ju på riksvenska. 😁