Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Har Sverige någonsin gjort ett animerat verk?

Startat av TBT_STR_QR, 25 augusti 2013 kl. 20:29:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 januari 2023 kl. 14:03:16Märk väl att det inte finns någon angiven röstregissör under eftertexterna, fastän man väl kan tycka att en sådan borde behövas även om svenska är originalspråket... Ska man tolka det som att seriens regissör Alexander Gustavsson också har varit röstregissör vid den svenska dialoginspelningen...?
Eftersom att det inte är en dubbning och ingen annan nämns så måste Alexander Gustavsson också har varit röstregissör.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 10 januari 2023 kl. 14:46:05Eftersom att det inte är en dubbning och ingen annan nämns så måste Alexander Gustavsson också har varit röstregissör.
Mest troligt, även om man väl inte helt kan utesluta möjligheten att inspelningsteknikern också varit röstregissör; på samma sätt som vid de fem dubbningarna.

Will Siv

Citat från: Will Siv skrivet 10 januari 2023 kl. 12:14:41Det måste bli mer.
Jag kan förklara mer vad jag menade.

Det känns som att filmstödet läggs för mycket på komedier eller "barnfilmer" och TV, även om inget riktigt "slår igenom" ( särskilt internationelt )

Helst hade jag velat organisera en protest med mål om att kunna få mer animations produktion osv.



Men just nu är det annat som är mycket viktigare än att skapa animerad film.


Fast jag förstår fortfarande inte rikligt hur Sverige kan ha så "smal" produktion för film och animation, jämfört med Storbritannien och särskilt Japan.

Sabelöga

Houba !

MOA

Citat från: Elios skrivet 10 januari 2023 kl. 01:14:54Nu kommer det ju ändå en hel del roligt upp med saker från förr dem hade ju tecknade Pippi Långstrump och Karlsson På Taket. Nu gjordes kanske dem med hjälp utav utlandet men jag ser den ändå som väldigt svensk då den ju faktiskt med innehåller svenska skådespelare osv. Sen har vi ju dom Damöb också som visades på Allram Eest show där kunde man se en massa svenska mästerverk.
Undra vad Astrid Lindgren tyckte om animerade Pippi Långstrump & Karlsson På Taket

gstone

Citat från: MOA skrivet  2 juli 2023 kl. 21:57:46Undra vad Astrid Lindgren tyckte om animerade Pippi Långstrump & Karlsson På Taket
Vi får hoppas att hon blev nöjd ;D

Men man vet aldrig hon verkade väldigt kräsen med film version av sina böcker.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Elios

Citat från: MOA skrivet  2 juli 2023 kl. 21:57:46Undra vad Astrid Lindgren tyckte om animerade Pippi Långstrump & Karlsson På Taket
Hon tyckte nog dom väldigt skoj. Hoppas jag.  ;D ;D

Steffan Rudvall

Citat från: Elios skrivet  2 juli 2023 kl. 23:40:47Hon tyckte nog dom väldigt skoj. Hoppas jag.  ;D ;D
Hon var tydligen väldigt försiktig med sina verks filmrättigheter och ville vara inblandad så mycket som möjligt. Den enda anledningen till att hon tillät att serien och filmerna med Inger Nilsson gjordes var för att hon själv skulle vara manusförfattare.

MOA

Citat från: gstone skrivet  2 juli 2023 kl. 22:05:13Vi får hoppas att hon blev nöjd ;D

Men man vet aldrig hon verkade väldigt kräsen med film version av sina böcker.
Hör hört att animerade Pippi int e så bra

Lilla My

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  3 juli 2023 kl. 00:18:00Hon var tydligen väldigt försiktig med sina verks filmrättigheter och ville vara inblandad så mycket som möjligt. Den enda anledningen till att hon tillät att serien och filmerna med Inger Nilsson gjordes var för att hon själv skulle vara manusförfattare.
Både hon och Tove Jansson var väldigt beskyddande av sina verk efter att ha blivit blåsta och sett sina verk bli (enligt dem själva) förlöjligande och dåligt bemötta av diverse regissörer. Jag förstår dem båda.

Studio Ghibli ville ju göra en film om Pippi men fick avslag av Astrid, framför allt eftersom hon visste vilket jobb Tove hade haft med de japanska filmbolagen vad gäller Mumin ::)


Will Siv

Citat från: Lilla My skrivet  3 juli 2023 kl. 14:15:13Både hon och Tove Jansson var väldigt beskyddande av sina verk efter att ha blivit blåsta och sett sina verk bli (enligt dem själva) förlöjligande och dåligt bemötta av diverse regissörer. Jag förstår dem båda.

Studio Ghibli ville ju göra en film om Pippi men fick avslag av Astrid, framför allt eftersom hon visste vilket jobb Tove hade haft med de japanska filmbolagen vad gäller Mumin ::)


Det var ju innan "I Mumindalen" som Tove var mer involverad med.

Elios

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  3 juli 2023 kl. 00:18:00Hon var tydligen väldigt försiktig med sina verks filmrättigheter och ville vara inblandad så mycket som möjligt. Den enda anledningen till att hon tillät att serien och filmerna med Inger Nilsson gjordes var för att hon själv skulle vara manusförfattare.
Men hon levde ju också när serierna kom på 90-talet. Hur delaktig var hon egentligen till dom? 

Steffan Rudvall

Citat från: Elios skrivet  3 juli 2023 kl. 19:36:46Men hon levde ju också när serierna kom på 90-talet. Hur delaktig var hon egentligen till dom?
Hon kan ha gett sin "välsignelse" men det vet jag inget om. Dessutom är ju den tecknade filmen och dess uppföljande serie svensk, tysk kanadensiska samproduktioner.

Elios

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  3 juli 2023 kl. 19:40:54Hon kan ha gett sin "välsignelse" men det vet jag inget om. Dessutom är ju den tecknade filmen och dess uppföljande serie svensk, tysk kanadensiska samproduktioner.
Hade varit intressant vad hon tyckte om dom dom produktionerna samt då även andra utländska versioner. Vet det kom en rysk film om Emil i Lönneberga till exempel. Den kan hon ju ha sett. ^^