Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Tom & Jerry gör stan osäker

Startat av Daniel Hofverberg, 24 september 2012 kl. 08:17:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Elios

Trodde i flera år att det var Ingemar Carlehed som spelade Kapten Kurre för ärligt talat ser han ut som en typisk Ingemar Carlehed karaktär.  8) ;D

Steffan Rudvall

#16
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 januari 2022 kl. 12:50:00
Kanske det var Sun Studio som fick uppdraget, och att de lejde bort dubbningen till Eurotroll...?
Fast då skulle väl bara Sun Studio crediteras eftersom det var Sun Studio som man anlitade...

Media Dubb nämns också, påbörjades dubbningen innan Lasse Svensson sålede och sedan avslutades på Eurotroll? Eller är Media Dubb Filmproduktion AB något annat?

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 11 januari 2022 kl. 13:04:53
Fast då skulle väl bara Sun Studio crediteras eftersom det var Sun Studio som man anlitade...
Det beror väl helt på vad man kommer överens om.

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 11 januari 2022 kl. 13:04:53
Media Dubb nämns också, påbörjades dubbningen innan Lasse Svensson sålede och sedan avslutades på Eurotroll? Eller är Media Dubb Filmproduktion AB något annat?
Precis det jag också undrar...? ???

Med tanke på att filmen verkar ha haft urpremiär ett halvår efter att Lasse Svensson sålde Media Dubb, så borde ju arbetet inte ha hunnit påbörjas där. Kanske Eurotroll anlitade Mediadubb International för själva inspelningarna, för det var väl där som Morgan Elfving jobbade om inte mitt minne sviker mig...?

Oscar Isaksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 januari 2022 kl. 12:50:00
Tack så mycket. :)

Så det finns alltså VHS-utgåvor som har den rätta svenska bildversionen...? För mitt exemplar och även andras jag sett har alltså isländsk bildversion av misstag.

Hur såg den svenska bildversionen ut? Visst stod titeln i början på svenska, vill jag minnas? Listades dubbcredits under förtexter eller eftertexter?

Under förtexterna var det endast titeln som är var på svenska, resten var på engelska. Dubbcredits listades i början av eftertexterna, därefter klipptes det över i de engelska. "soundtrack-versionen/mixen" av Vi håller ihop och Jag saknar dig löpte under eftertexter och bilden han tona ut i svart innan sista sången var klar.

Oscar Isaksson

Sen tycker jag det är en konstig benämning Didi Adawi har fått, då han nästan uteslutande alltid jobbat som bolagsrepresentant och kreativ ledning, för bl.a. Disney och DreamWorks.

gstone

På finska har tant rik samma röst skådespelerska som Ursula och Gnorga.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

MOA

Citat från: gstone skrivet 18 maj 2023 kl. 19:55:17På finska har tant rik samma röst skådespelerska som Ursula och Gnorga.
Hon är som en mänsklig version av Ursula

Disneyfantasten

Citat från: MOA skrivet 18 maj 2023 kl. 20:54:20Hon är som en mänsklig version av Ursula

Övre halvan av Ursula är tekniskt sätt människa.

MOA

Såg filmen ikväll & den var så dålig.Handlingen e så out of place för Tom & Jerry,dom kunde blivit utbytta utan att nåt hade ändrats.Dåliga låtar utom Vi Håller Ihop,Tant Rik e en pengahungrig äcklig kärring & Dr Äppelkind e en obehaglig galen doktor.De enda som e bra med filmen e början & slutet när allt e som vanligt.Denna film försökte rippa av Disneys popularitet & till dåliga resultat.Droopy medverkar & har en replik av nån anledning.Tom skriket e också dåligt återskapat, varför kunde dom int använda arkivinspelningar?Animationen e också rätt bra,såg filmen på Boomerang när jag var barn. Vet nån när den senast sändes där?

gstone

Citat från: MOA skrivet 30 september 2023 kl. 22:26:01Såg filmen ikväll & den var så dålig.Handlingen e så out of place för Tom & Jerry,dom kunde blivit utbytta utan att nåt hade ändrats.Dåliga låtar utom Vi Håller Ihop,Tant Rik e en pengahungrig äcklig kärring & Dr Äppelkind e en obehaglig galen doktor.De enda som e bra med filmen e början & slutet när allt e som vanligt.Denna film försökte rippa av Disneys popularitet & till dåliga resultat.Droopy medverkar & har en replik av nån anledning.Tom skriket e också dåligt återskapat, varför kunde dom int använda arkivinspelningar?Animationen e också rätt bra,såg filmen på Boomerang när jag var barn. Vet nån när den senast sändes där?
>:( >:( >:(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

MOA

Citat från: gstone skrivet 18 maj 2023 kl. 19:55:17På finska har tant rik samma röst skådespelerska som Ursula och Gnorga.
Viking kläderna påminner också om Gnorga

Skokaka

Citat från: MOA skrivet 30 september 2023 kl. 22:26:01Såg filmen ikväll & den var så dålig.Handlingen e så out of place för Tom & Jerry,dom kunde blivit utbytta utan att nåt hade ändrats.Dåliga låtar utom Vi Håller Ihop,Tant Rik e en pengahungrig äcklig kärring & Dr Äppelkind e en obehaglig galen doktor.De enda som e bra med filmen e början & slutet när allt e som vanligt.Denna film försökte rippa av Disneys popularitet & till dåliga resultat.Droopy medverkar & har en replik av nån anledning.Tom skriket e också dåligt återskapat, varför kunde dom int använda arkivinspelningar?Animationen e också rätt bra,såg filmen på Boomerang när jag var barn. Vet nån när den senast sändes där?
Det konstiga är att Droopy är med i fodralet, trots att han bara har en cameo. Tycker dock att om Tom och Jerry hade mer fokus och Toms gamla skrikande var med så skulle det nog vara bättre.

MOA

Citat från: Skokaka skrivet 30 september 2023 kl. 23:20:29Det konstiga är att Droopy är med i fodralet, trots att han bara har en cameo. Tycker dock att om Tom och Jerry hade mer fokus och Toms gamla skrikande var med så skulle det nog vara bättre.
& Tant Rik e bara den värsta kärringen som finns i animation

Disneyfantasten

Jag har två saker att notera angående rollistan på Dubbningshemsidan;

1. Länge har det felaktigt stått "Flugan Fille" istället för "Loppan Fille" (karaktären är nämligen en loppa och ingen fluga)

2. Toms ägare fattas i rollistan

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 21 mars 2024 kl. 14:01:56Jag har två saker att notera angående rollistan på Dubbningshemsidan;

1. Länge har det felaktigt stått "Flugan Fille" istället för "Loppan Fille" (karaktären är nämligen en loppa och ingen fluga)

2. Toms ägare fattas i rollistan
Tror hon spelas av Annelie Berg men Loppan Fille verkar ha rätt röst crediterad