Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

tv-avgiften åsikter

Startat av Richardo, 19 maj 2018 kl. 12:43:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Richardo

Några åsikter om tv-avgiften, där alla med en tv-mottagare måste betala en avgift för att finansiera SVT, UR och Kunskapskanalen.

Jag tycker att det är onödigt, eftersom jag tycker det bör höra till budgeten och så betalar vi pengar till våra tv-operatörer. För övrigt så är det inte alla som använder SVT och UR, tillskillnad från t.ex vården eller utbildningen.

Elios


Anders M Olsson

TV-avgiften som den såg ut tidigare avskaffades ju förra året och ersattes av en skatt/avgift som alla vuxna med beskattningsbar inkomst måste betala.

Om vi ska ha allmänt tillgängliga tv-kanaler utan reklam måste de finansieras på något sätt, och jag tycker i så fall att det är bättre att alla betalar via skattsedeln än via en separat avgift som beror på om man har en mottagare eller ej.

Det är nog väldigt få som med fog kan påstå att de aldrig någonsin tittar på SVTs kanaler och program. Numera behövs varken TV eller antenn, så varför ska avgiften då vara villkorad till innehav av en viss apparat? Man kan se programmen i nästan allt som är uppkopplat i nätet - datorer, telefoner och surfplattor.

Anders M Olsson

När vi nu i princip har skattefinansierad public-service TV i hela norden borde hela norden räknas som ett område. (Danmark är dock inte helt klara med övergången utan håller på att fasa ut TV-licensen.)

Alla invånare i något nordiskt land borde utan extra kostnad få tillgång till svensk, norsk, dansk, finsk och isländsk tv i kabeltv-näten liksom att playtjänsterna på webben borde öppnas upp för hela norden utan några geografiska spärrar länderna emellan.

Elios

Jo det är bra med att betala en skattavgift så länge det inte bara den är för hög.  ???

Anders M Olsson

Citat från: Elios skrivet 30 december 2020 kl. 07:47:05
Jo det är bra med att betala en skattavgift så länge det inte bara den är för hög.  ???

Hur mycket är för högt?

För mig som ensamhushåll blev det en klar förbättring i och med att skatten/avgiften (1329 kr/år) är per person istället för per hushåll (2400 kronor/år).

Likaså tjänar familjer där bara en arbetar på omläggningen. Riktiga låginkomsttagare med en förvärvsinkomst på under 132990 kronor betalar bara 1% av inkomsten.

Däremot blir det dyrare för familjer där flera arbetar och tjänar pengar. Kanske arbetar både mamma och pappa och har ett hemmaboende barn ("mambo") över 18 år i arbete men som inte tidigare behövde betala någon egen tv-avgift. Då kan det bli så mycket som 3x1329=3987 kr om året.

Hey Arnold på svenska

Jag tycker att det är idiotiskt att tvinga folk betala för propaganda.
Lycka är när några kan skicka svenska avsnitts från Hey Arnold till mig.

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=12183.msg87048#msg87048

Daniel Hofverberg

Självklart behöver public-service finansieras på något sätt, och det känns onekligen mer logiskt att alla ska betala via skattsedeln än att det ska hänga på exakt vilka apparater man har och vad som räknas som "mottagare" enligt lagen. Men beroende på hur många man bor i hushållet kan det ju som sagt bli alltifrån mycket billigare till mycket dyrare nu jämfört med förut, så även om det överlag är bättre så kan det slå fel...

Citat från: Anders M Olsson skrivet 30 december 2020 kl. 07:35:26
När vi nu i princip har skattefinansierad public-service TV i hela norden borde hela norden räknas som ett område. (Danmark är dock inte helt klara med övergången utan håller på att fasa ut TV-licensen.)

Alla invånare i något nordiskt land borde utan extra kostnad få tillgång till svensk, norsk, dansk, finsk och isländsk tv i kabeltv-näten liksom att playtjänsterna på webben borde öppnas upp för hela norden utan några geografiska spärrar länderna emellan.
Jag instämmer fullständigt, och något borde verkligen göras för att alla invånare i de nordiska länderna ska få tillgång till varandras kanaler och Play-tjänster; utan att man ska behöva krångla med VPN-tjänster och liknande.