Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Goliat

#195
Jag lade ner en halvtimme, avsnittet finns ju i HD digitaliserat, försökte efterlikna fonten så gott jag kunnat och så enkelt som möjligt, översta är från archive, tycker dock man enkelt kan göra det lite bättre.















Goliat

Citat från: Anders M Olsson skrivet 26 april 2022 kl. 13:56:46
Det är mycket enklare än du tror. Det är nämligen första säsongens första avsnitt, Yogi Bear's Big Break!



Det kunde till och med jag svarat på, tyckte jag skrev engelska titeln på första avsnittet, hade DVD-boxen tidigare också. :P

Steffan Rudvall

Citat från: Goliat skrivet 26 april 2022 kl. 14:11:16
Jag lade ner en halvtimme, avsnittet finns ju i HD digitaliserat, försökte efterlikna fonten så gott jag kunnat och så enkelt som möjligt, översta är från archive, tycker dock man enkelt kan göra det lite bättre.













Du har ju ärligt talat lyckats bättre men ska det inte vara regisserad istället för dirigerad?

Goliat

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 26 april 2022 kl. 14:15:29
Du har ju ärligt talat lyckats bättre men ska det inte vara regisserad istället för dirigerad?

Jag råkade faktiskt lägga upp fel och hade missat sista bilden också, så du hann visst lite före mig. :P

Daniel Hofverberg

Citat från: Goliat skrivet 26 april 2022 kl. 14:14:11
Det kunde till och med jag svarat på, tyckte jag skrev engelska titeln på första avsnittet, hade DVD-boxen tidigare också. :P
Jag har givetvis också de amerikanska DVD-boxarna med The Huckleberry Hound Show och The Yogi Bear Show, men hade ingen större lust att titta igenom varenda skiva och avsnitt för att lista ut vilket avsnitt det här var...

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 april 2022 kl. 14:30:00
Jag har givetvis också de amerikanska DVD-boxarna med The Huckleberry Hound Show och The Yogi Bear Show, men hade ingen större lust att titta igenom varenda skiva och avsnitt för att lista ut vilket avsnitt det här var...

Jag förstår det. Hade heller inte orkat gå igenom dem. Nu råkade jag känna till den då jag har sett den ett par gånger, trevligt att det fanns svenskt tal till den för det kände jag faktiskt inte till.

Funderar faktiskt på att göra om denna med svensk titelbild också. Vet dock inte om den är korrekt (inte den som är quotad då jag råkade lägga upp lite fel, utan den uppdaterade med mina bilder.)

Jabberjaw

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 april 2022 kl. 14:02:24
Oj, var det så enkelt...?

Vågar man hoppas att det betyder att personen ifråga har alla avsnitt av serien, när han eller hon nu lagt upp just det första avsnittet...? Det var väl kanske lite väl optimistiskt, men drömma kan man alltid...
Jo, men då borde man hitta åt någon TV-tablå från TV3 eller TV1000 från någon dagstidning när man söker i Kungliga Bibliotekets tidningsdatabas - och jag hittar som sagt inget där som verkar överensstämma med Det var en gång en skog, såvida inte TV3 eller TV1000 kallade filmen för något helt annat...

Jag ska söka en stund ikväll och se om jag får träff på något. Brukar ha en tendens att hitta det jag söker...

Men jo sannolikheten är nog rätt stor endå att personen bakom kontot har fler avsnitt. Frågan är bara om hen digitaliserat dessa själv från gamla VHS inspelningar ur Tecknade Pärlor från Hanna-Barbera. Eller om avsnitten kommer från någon form utav arkiv/rullar. The Yogi Bear Show sändes väl ganska länge på Cartoon Network och dels även Boomerang. Medan The New Yogi Bear Show mig veterligen endast sändes på TV3 tidigt 90-tal.

Jag har iallafall inte sett det avsnittet någonstans hos varken samlare eller mig själv. Dock så är chanserna inte helt orimliga att personen som eventuellt spelat in första avsnittet var ett Hanna-Barbera fan och spelat in mycket annat också. Och att denna hållit på väldigt länge med sitt samlande. Vill minnas att jag läst på forum inlägg som inte finns längre att personer sagt sig ha diverse Disney orginaldubbningar på Svenska...

Goliat

Citat från: Jabberjaw skrivet 26 april 2022 kl. 15:32:40
Jag ska söka en stund ikväll och se om jag får träff på något. Brukar ha en tendens att hitta det jag söker...

Men jo sannolikheten är nog rätt stor endå att personen bakom kontot har fler avsnitt. Frågan är bara om hen digitaliserat dessa själv från gamla VHS inspelningar ur Tecknade Pärlor från Hanna-Barbera. Eller om avsnitten kommer från någon form utav arkiv/rullar. The Yogi Bear Show sändes väl ganska länge på Cartoon Network och dels även Boomerang. Medan The New Yogi Bear Show mig veterligen endast sändes på TV3 tidigt 90-tal.

Jag skulle tippa på att ljudet är från VHS med tanke på hur ljudet ser ut. Det är typiska "artifakter" som ses oftast hos VHS. Det brukar vara lite annorlunda från masterband.

Det fanns ju någon här som hade ett Tom & Jerry Comedy Show för flera år sedan, ljudet hade två "tjut" precis identiska med ljudet på Yogi Björn, frågan är om det kanske kommer från den personen? (en del här vet nog vem det är, jag vill inte skriva ut några namn, minns inte namnet heller, är flera år sedan som sagt, och att personen kanske inte vill skryta om det) Fast det kan ju vara så att den har varit rippad på liknande sett med liknande utrustning också, så det säger ju egentligen ingenting.

Jabberjaw

Citat från: Goliat skrivet 26 april 2022 kl. 17:45:42
Jag skulle tippa på att ljudet är från VHS med tanke på hur ljudet ser ut. Det är typiska "artifakter" som ses oftast hos VHS. Det brukar vara lite annorlunda från masterband.

Det fanns ju någon här som hade ett Tom & Jerry Comedy Show för flera år sedan, ljudet hade två "tjut" precis identiska med ljudet på Yogi Björn, frågan är om det kanske kommer från den personen? (en del här vet nog vem det är, jag vill inte skriva ut några namn, minns inte namnet heller, är flera år sedan som sagt, och att personen kanske inte vill skryta om det) Fast det kan ju vara så att den har varit rippad på liknande sett med liknande utrustning också, så det säger ju egentligen ingenting.

Du menar denna?
https://www.youtube.com/watch?v=zJ2Ai0nbJAI

Hm får ta och lyssna och jämföra. Kommer inte ihåg att den inspelning jag har har något specifikt pip i. Men jag vill minnas att det inte är jag som rippat det för kvalitén på avsnittet är som du säger under all kritik..  Förmodligen rippat med någon USB hdmi lösning till dator dessutom om jag minns rätt.

Så det är nog egen inspelat trots allt. Har ju själv massa Yogi Bear Show avsnitt och The New Yogi Bear Show. Så det är inte så konstigt om någon annan råkar ha just episod 1.. Väldigt trevligt att se första dock på Svenska dessutom. Tycker vi blir väldigt bortskämda just nu av den anonyma människan bakom kontot på Archive.org  :o  :)

Goliat

#204
Citat från: Jabberjaw skrivet 26 april 2022 kl. 17:52:54
Du menar denna?
https://www.youtube.com/watch?v=zJ2Ai0nbJAI

Hm får ta och lyssna och jämföra. Kommer inte ihåg att den inspelning jag har har något specifikt pip i. Men jag vill minnas att det inte är jag som rippat det för kvalitén på avsnittet är som du säger under all kritik..  Förmodligen rippat med någon USB hdmi lösning till dator dessutom om jag minns rätt.

Så det är nog egen inspelat trots allt. Har ju själv massa Yogi Bear Show avsnitt och The New Yogi Bear Show. Så det är inte så konstigt om någon annan råkar ha just episod 1.. Väldigt trevligt att se första dock på Svenska dessutom. Tycker vi blir väldigt bortskämda just nu av den anonyma människan bakom kontot på Archive.org  :o  :)

Du kan inte lyssna direkt då det är så mycket brus, men det är att de två tjuten är identiska och på samma ställe på båda som fick mig att tänka till. :) Det är extremt mycket brus på just det bandet, tror inte du hör det tjutet heller, det är mer visuellt så man får arbeta med ett program som kan se ljudet "uppifrån" eller hur man ska förklara. :)

Ja verkligen, det är jätteroligt det här! :D Det dyker upp massa kul, unikt och för många av oss här med spännande material. :D

EDIT: Jag blandar ihop nu, jag tittade ju på Tom och Jerry Kids:o Ursäkta. Vet inte vem den inspelningen kommer ifrån tyvärr. :/

EDIT2: La till print screen, överst är Yogi Bear i vänster kanal och Tom o Jerry i höger, de är väldigt lika och i samma frekvens. Bild nr 2 ligger den identiskt över, att tänka på är att jag sänkt hastigheten på Tom o Jerry med 4,096%, men som sagt, det kan ju hända att någon annan har liknande utrustning. :) Inte ovanligt med dessa "tjut" alls, däremot brukar de sällan vara identiska när man jämför olika vhs-inspelningar från olika utrustningar, program m.m. Understa la jag ihop dem där man kan se att de är mer eller mindre identiska. Däremot är det lägre ljudet "pulserande", men det kan bero på olika saker.

Eller så är det helt enkelt så att de (som jag skrivit innan) använt liknande utrustning, likadan vhs m.m. :)

Goliat

Citat från: Jabberjaw skrivet 26 april 2022 kl. 17:52:54
Du menar denna?
https://www.youtube.com/watch?v=zJ2Ai0nbJAI

Hm får ta och lyssna och jämföra. Kommer inte ihåg att den inspelning jag har har något specifikt pip i. Men jag vill minnas att det inte är jag som rippat det för kvalitén på avsnittet är som du säger under all kritik..  Förmodligen rippat med någon USB hdmi lösning till dator dessutom om jag minns rätt.

Så det är nog egen inspelat trots allt. Har ju själv massa Yogi Bear Show avsnitt och The New Yogi Bear Show. Så det är inte så konstigt om någon annan råkar ha just episod 1.. Väldigt trevligt att se första dock på Svenska dessutom. Tycker vi blir väldigt bortskämda just nu av den anonyma människan bakom kontot på Archive.org  :o  :)

Ursäkta jag blandar ihop, var Tom o Jerry Kids, såg av händelse då jag håller på att synka den serien till bättre bild, la märke till två tjuten bara.

EDIT: Tänkte först att det kan ha varit när Tom o Jerry Comedy Show gick, så man kunde lista ut källan till ljudet var, men insåg att det kanske inte är samma även om de är mer eller mindre identiska.

Goliat

BTW, om någon vill jämföra hemmasnickrad bild för eget bruk, så skicka ett PM, kan dela med mig i utbildningsyfte under 3 dagar från idag, därefter skickar jag den inte till någon mer. Unikt erbjudande!

Daniel Hofverberg

Citat från: Jabberjaw skrivet 26 april 2022 kl. 17:52:54
Tycker vi blir väldigt bortskämda just nu av den anonyma människan bakom kontot på Archive.org  :o  :)
Jo, precis - vi har börjat bli väldigt bortskämda med en del väldigt sällsynta dubbningar från vem det nu än är som döljer sig bakom det användarnamnet. :)

Frågan är ju vad mer som personen har...?

Will Siv

Citat från: Disneyfantasten skrivet 19 april 2022 kl. 20:59:46
Jag har ännu inte själv tillgång till Disney+
du är självutnämnd Disneyfantast..... och du har inte Disney+?! ???

vill inte låta överdramatiskt, men jag blev faktiskt väldigt förvånad.

Steffan Rudvall

#209
Mycket trevligt, Daniel har lagt upp Porco Rosso med originaldubbningen...

https://archive.org/details/porco-rosso-svensk-originaldubb

En sak jag tyckte var lite konstig är att det även visas upp credits för dem norska och danska dubbningarna. Jag tycker att det är konstigt eftersom att Daniels version inte kommer från TV utan från själva dubbningsbolaget.