Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Diverse frågor

Startat av Disneyfantasten, 26 februari 2022 kl. 21:56:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Adam Larsson

Citat från: Anders M Olsson skrivet 31 mars 2024 kl. 19:25:15Det största felet är enligt min mening att det är SD-material i 4:3 som är beskuret och uppskalat till full HD 1920x1080. Det blir väldigt suddigt och ser inte alls vackert ut.
Det såg inte vackert ut men jag föredrar det över hur Bumbibjörnarna se ut de senaste gångerna suddigt och utdraget.

Anders M Olsson

Citat från: Adam Larsson skrivet 31 mars 2024 kl. 19:46:42Det såg inte vackert ut men jag föredrar det över hur Bumbibjörnarna se ut de senaste gångerna suddigt och utdraget.
Det var visserligen ett problem i fjol våras och somras, men det löste sig fr.o.m. hösten. Jag vet inte om det skulle gå att restaurera Bumbibjörnarna i HD, men så länge det inte är gjort får man acceptera en uppskalning om den bara görs på korrekt vis.

Vinjetten är däremot en annan sak. Den är inte bara uppskalad, utan dessutom beskuren till bredbildsformat, vilket gör att man förlorar ytterligare i upplösning. Med Disneys resurser är det ynkligt om de inte kan ta fram en ny vinjett som från början är gjord i riktig HD och bredbild.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 31 mars 2024 kl. 21:52:36Det var visserligen ett problem i fjol våras och somras, men det löste sig fr.o.m. hösten. Jag vet inte om det skulle gå att restaurera Bumbibjörnarna i HD, men så länge det inte är gjort får man acceptera en uppskalning om den bara görs på korrekt vis.
Har det verkligen det...? Bildformatet löste sig förvisso i höstas, men jag vill minnas att den suddiga bilden fanns där ända till slutet av SVTs sändningar - eller åtminstone är jag nästan hundra på att skärpan inte var i klass med Bumbibjörnarna på Disney+ ens mot slutet...

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 april 2024 kl. 01:35:23Har det verkligen det...? Bildformatet löste sig förvisso i höstas, men jag vill minnas att den suddiga bilden fanns där ända till slutet av SVTs sändningar - eller åtminstone är jag nästan hundra på att skärpan inte var i klass med Bumbibjörnarna på Disney+ ens mot slutet...
Det har du alldeles rätt i. Jag tänkte annars mest på problemet med fel bildformat som var så iögonenfallande att det är en gåta att SVT ens hade mage att sända programmet i det skicket, och t.o.m. i flera månader. Dels borde de ha varit tuffa mot Disney och krävt nytt material omgående, dels skulle det inte ha varit så svårt för SVTs egna tekniker att lösa problemet tillfälligt.

Den dåliga skärpan var förstås inget som SVT kunde lösa på egen hand, men även där borde de ha stått på sig mot Disney.

Med det sagt kan man väl tycka att det allra största problemet under de sista åren var valet av innehåll och bristen på förnyelse.

gstone

Har Disney Channel och Disney Junior slagits ihop nu ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

Mathilda Gustafsson

Är det konstigt att alla andra känner till Maia Mitchell från Teen Beach Movie men jag känner till henne från Pinsamheter och Fångad?

gstone

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  3 april 2024 kl. 20:16:05Är det konstigt att alla andra känner till Maia Mitchell från Teen Beach Movie men jag känner till henne från Pinsamheter och Fångad?
nix
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

gstone

Borde trans karaktärer dubbas av skådespelare som faktiskt är trans ?

Vad tycker ni ?
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

Lillefot

Citat från: gstone skrivet  6 april 2024 kl. 21:12:04Borde trans karaktärer dubbas av skådespelare som faktiskt är trans ?

Vad tycker ni ?
Det är en trevlig bonus, men inte ett krav i mina ögon.

Precis som att mörkhyade karaktärer inte nödvändigtvis måste spelas av mörkhyade skådespelare.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

+ svensk Kapten Sabeltand-fantast och skaparen av I Wani Hug That Gator!s svenska översättning.

gstone

Citat från: Lillefot skrivet  6 april 2024 kl. 21:13:39Det är en trevlig bonus, men inte ett krav i mina ögon.

Precis som att mörkhyade karaktärer inte nödvändigtvis måste spelas av mörkhyade skådespelare.
Vist dubbas Aladdin i remaken av en dubbar som faktiskt har påbråt från mellanöstern ?
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

Lillefot

Citat från: gstone skrivet  6 april 2024 kl. 21:28:10Vist dubbas Aladdin i remaken av en dubbar som faktiskt har påbråt från mellanöstern ?
Det ser ut som det.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

+ svensk Kapten Sabeltand-fantast och skaparen av I Wani Hug That Gator!s svenska översättning.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Lillefot skrivet  6 april 2024 kl. 21:38:50Det ser ut som det.
Inte någon från gatan dock utan Sam som dubbat sen han var barn lite för okänt kanske för att spela en Disney huvudkaraktär men ändå mycket bra

gstone

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  6 april 2024 kl. 21:58:28Inte någon från gatan dock utan Sam som dubbat sen han var barn lite för okänt kanske för att spela en Disney huvudkaraktär men ändå mycket bra
Men Jag menade att han är brun och har ett efternamn som låter arabiskt

Jag vet också att han dubbat en hel annat.
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  6 april 2024 kl. 21:12:04Borde trans karaktärer dubbas av skådespelare som faktiskt är trans ?

Vad tycker ni ?
Det är förstås en fördel om det är möjligt, men jag har också respekt för att det långt ifrån alltid är möjligt; då det ju är beroende av att hitta någon som någorlunda matchar röstmässigt - jag tycker inte det är rätt väg att gå att välja någon som inte alls passar in bara för att hen är trans, men är det möjligt utan att kompromissa för mycket med kvaliteten är det förstås en klar fördel.

Det finns trots allt inte många transpersoner i Sverige, framförallt inte sådana som är öppna med det - så att få tag i någon som är öppet trans, som går med på att "exponera sig" på det sättet, bor tillräckligt nära Stockholm och dessutom passar in röstmässigt är förmodligen i många fall för mycket begärt.

Rör det sig om unga transpersoner (barn och tonåringar) är det förmodligen helt orealistiskt att lyckas med den bedriften, då det i så fall måste röra sig om någon i precis rätt ålder. Exempelvis inser jag att det var helt lönlöst att lyckas hitta en transtjej att spela huvudrollen i den svenska dubben av Första dagen på SVT, då det i det fallet måste röra sig om någon som ännu inte kommit in i målbrottet (i och med att det är väldigt ovanligt att ge stopphormoner i Sverige i dagsläget, tvärtemot hur det är i Australien där serien produceras); plus att det inte direkt kryllar av öppet transsexuella personer i tidiga tonåren...