Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Hur lät Martin Söderhjelm?

Startat av Disneyfantasten, 2 februari 2022 kl. 23:42:39

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 19 februari 2022 kl. 10:51:47
1 timme 3 minuter enligt räkneverket på Disney+. Det blir 2 - 3 minuter tidigare på DVD eftersom filmen då går med en annan hastighet.
Tack så mycket. Då ska jag försöka leta fram det och kolla hur Collien låter i originaldubben. :)

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 februari 2022 kl. 10:53:59
Tack så mycket. Då ska jag försöka leta fram det och kolla hur Collien låter i originaldubben. :)

Om du skulle hitta hur Martin Söderhjelm lät, jämför gärna rösten med Collien!  :)

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 19 februari 2022 kl. 10:58:18
Om du skulle hitta hur Martin Söderhjelm lät, jämför gärna rösten med Collien!  :)
Det blir en senare fråga - jag hittar inga videoklipp på Martin Söderhjelm på nätet, så då måste man nog ta till SVT och Svensk Mediedatabas. Det handlar alltså om att maila till SVT och höra om Martin medverkat i något TV-program och sedan kontakta Kungliga Biblioteket och höra om de kan få tag i det programmet från SVTs arkiv. Sen går ju det bara att se på bibliotek, så allt det här kommer nog ta minst 1 - 2 månader; kanske ännu längre. :(

Och har vi otur, så finns de eventuella programmen där Martin Söderhjelm medverkar inte bevarade i SVTs arkiv, så är det helt kört...

Men det är värt ett försök i alla fall. :)

Oscar Isaksson

Här är en skådespelarinsats med Martin Söderhjelm, kolla vid 15:37. Tycker han inte påminner om Collien värst mycket i röstklangen.

https://youtu.be/cjQAgt5dxEY?t=937

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 februari 2022 kl. 11:17:23
Det blir en senare fråga - jag hittar inga videoklipp på Martin Söderhjelm på nätet, så då måste man nog ta till SVT och Svensk Mediedatabas. Det handlar alltså om att maila till SVT och höra om Martin medverkat i något TV-program och sedan kontakta Kungliga Biblioteket och höra om de kan få tag i det programmet från SVTs arkiv. Sen går ju det bara att se på bibliotek, så allt det här kommer nog ta minst 1 - 2 månader; kanske ännu längre. :(

Och har vi otur, så finns de eventuella programmen där Martin Söderhjelm medverkar inte bevarade i SVTs arkiv, så är det helt kört...

Men det är värt ett försök i alla fall. :)
Citat från: Oscar Isaksson skrivet 19 februari 2022 kl. 13:18:26
Här är en skådespelarinsats med Martin Söderhjelm, kolla vid 15:37. Tycker han inte påminner om Collien värst mycket i röstklangen.

https://youtu.be/cjQAgt5dxEY?t=937
Citat från: gstone skrivet 19 februari 2022 kl. 13:38:01
Martin Söderhjelm är inte collien.

Vem kan då tänkas spelat Collien i originaldubbningen...? (kan det inte vara på det viset att Martin förställde rösten som Collien?)

Jag har tyvärr inte hört särskilt mycket ur originaldubbningen så jag vet inte...

Disneyfantasten

Kan det möjligen vara så att Martin smälte in bland folkmassan i Svärdet i Stenen?

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 19 februari 2022 kl. 14:38:53Vem kan då tänkas spelat Collien i originaldubbningen...? (kan det inte vara på det viset att Martin förställde rösten som Collien?)

Jag har tyvärr inte hört särskilt mycket ur originaldubbningen så jag vet inte...
Här kommer röstprov på Collien.