Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Vem är bäst som Shaggy?

Startat av TonyTonka, 29 juli 2008 kl. 10:46:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Vem är bäst som Shaggy? - 2012 Version

Peter Harryson (Mediadubb International, Kanal 10 samt SF/Transfers dubb)
12 (66.7%)
Thomas Engelbrektson (SunStudio Köpenhamn)
2 (11.1%)
Bobo Eriksson (Sun Studio 2002-2009)
2 (11.1%)
Kristian Ståhlgren (Då BoBo inte hade tid under 2002-2008 samt Scooby-Doo och Shaggy spanar vidare)
0 (0%)
Jesper Adefeldt (Sedan 2009)
1 (5.6%)
Johan Hedenberg (Valpen Scooby-Doo)
0 (0%)
Fredrik Dolk (Videobolaget)
0 (0%)
Mats Qviström (Salut Videos specialdubb som förekommer på videofilmen Scooby-Doo på Nya Äventyr
0 (0%)
Annan
1 (5.6%)

Antal personer som röstat: 18

Erika

Japp, det där är Stig Engström och han passar verkligen inte som Shaggy...

TonyTonka

Citat från: Erika skrivet 28 september 2012 kl. 19:56:44
Japp, det där är Stig Engström och han passar verkligen inte som Shaggy...
Kunde inte sagt det bättre själv  ;)

Hursomhelst, någon som vet något om BoBo Eriksson, jag kollade ratsit.se och det finns bara en BoBo Eriksson i Sverige, och det är en kvinna.
Varför slutade han förresten som Shaggy, tyckte de att Shaggy behövde en yngre röst?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Icea

#17
Citat från: Tonytonka skrivet 28 september 2012 kl. 20:34:39
Kunde inte sagt det bättre själv  ;)

Hursomhelst, någon som vet något om BoBo Eriksson, jag kollade ratsit.se och det finns bara en BoBo Eriksson i Sverige, och det är en kvinna.
Varför slutade han förresten som Shaggy, tyckte de att Shaggy behövde en yngre röst?

Om det är den Bobo Eriksson som jag förmodar att det är, så var han en av medlemmarna i steppgruppen JEERK fram till i våras någon gång och är frilansande musikalartist. Han har bland annat undervisat i stepp på Balettakademien i Göteborg det senaste året. Något mer vet jag dock inte.

2009 började Jeerk göra föreställninagr och turnéer i USA, det kan ju vara därför han slutade dubba Shaggy också, det verkar ju gå ihop rent årtalsmässigt.

TonyTonka

Citat från: Icea skrivet 29 september 2012 kl. 18:22:05
Om det är den Bobo Eriksson som jag förmodar att det är, så var han en av medlemmarna i steppgruppen JEERK fram till i våras någon gång och är frilansande musikalartist. Han har bland annat undervisat i stepp på Balettakademien i Göteborg det senaste året. Något mer vet jag dock inte.

2009 började Jeerk göra föreställninagr och turnéer i USA, det kan ju vara därför han slutade dubba Shaggy också, det verkar ju gå ihop rent årtalsmässigt.

Intressant, tack för informationen!
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Citat från: Icea skrivet 29 september 2012 kl. 18:22:05
2009 började Jeerk göra föreställninagr och turnéer i USA, det kan ju vara därför han slutade dubba Shaggy också, det verkar ju gå ihop rent årtalsmässigt.
Visst är det mycket möjligt att det kan vara en anledning till röstbytet. Redan innan Jesper Adefelts tid varierade ju dock Shaggys röst under flera års tid mellan Bobo Eriksson och Kristian Ståhlgren; vilket säkerligen berodde på att Bobo inte alltid hade tid.

Det är också mycket möjligt att Bobo inte längre är godkänd av Warner, ifall de nuförtiden godkänner rösterna utifrån de nu aktuella amerikanska rösterna. Nuvarande Matthew Lillard skiljer sig ju nämligen en hel del röstmässigt från Shaggys tidigare originalröster (Casey Kasem m.fl.), och tidigare rollbesättningar har ju definitivt skett utifrån de äldre originalrösterna.

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 september 2012 kl. 19:09:03
Visst är det mycket möjligt att det kan vara en anledning till röstbytet. Redan innan Jesper Adefelts tid varierade ju dock Shaggys röst under flera års tid mellan Bobo Eriksson och Kristian Ståhlgren; vilket säkerligen berodde på att Bobo inte alltid hade tid.

Det är också mycket möjligt att Bobo inte längre är godkänd av Warner, ifall de nuförtiden godkänner rösterna utifrån de nu aktuella amerikanska rösterna. Nuvarande Matthew Lillard skiljer sig ju nämligen en hel del röstmässigt från Shaggys tidigare originalröster (Casey Kasem m.fl.), och tidigare rollbesättningar har ju definitivt skett utifrån de äldre originalrösterna.

Jag tycker faktist att Bobo Eriksson låter ganska lik Matthew Lillard, Bobo blev ju godkänd som Shaggy i spelfilmerna där faktist Matthew Lillard spelade Shaggy, så håller verkligen den teorin?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Jag har nu kollat på två avsnitt av Scooby-Doo, Where Are you på engelska, nämligen "What a Night for a Knight" och "A Clue for Scooby-Doo". Personligen tycker jag att Peter Harryson faktist har bättre inlevelse än orginalets Casey Kasem. Åtminstonde det jag hörde. Däremot är Casey bra röstmässigt som Shaggy. De andra var självklart också bra. Däremot tycker jag att Malin Berghagen inte är så lik orginalet, i alla fall mörkare som Daphne. Likaså gäller Annica Smedius som Velma, men det klarar jag där av någon mysko orsak.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

gstone

Min favorit Shaggy är Bobo Eriksson  för jag hörde honom mest jag växte upp, men Peter Harryson är likaså Casey Kasem.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

MOA

Peter Harryson för mig,undra hur Mats Qviström låter

Steffan Rudvall

#24
Citat från: MOA skrivet 14 september 2020 kl. 21:34:00
Peter Harryson för mig,undra hur Mats Qviström låter
I det här ljudklippet hör man hur Mats Qviström låter som Shaggy

Oskar

Citat från: MOA skrivet 14 september 2020 kl. 21:34:00
Peter Harryson för mig,undra hur Mats Qviström låter
Har du sett Tintin någon?
Mats Qviström har gjort Tintin i Tintin 1991-serie.

Steffan Rudvall

Citat från: Oskar skrivet 14 september 2020 kl. 22:08:06
Har du sett Tintin någon?
Mats Qviström har gjort Tintin i Tintin 1991-serie.
Hon menar hur Mats låter som Shaggy

MOA


Disneyfantasten

För min del råder det ingen som helst tvekan om att det är Peter Harryson!  ;) (fast Thomas Engelbrektson, Jesper Adefelt och Bobo Eriksson gjorde dock hyfsat bra tolkningar)