Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Vart i världen utspelar sig Disney och Pixars filmer?

Startat av Disneyfantasten, 15 januari 2017 kl. 23:25:20

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

En intressant sak med Bambi är att boken som filmen är baserad på utspelar sig i Tyskland (eller iallafall någonstans i Europa). Filmen utspelar sig dock i Vermont i norra USA.

I den ursprungliga boken är Bambi ett rådjur, men eftersom den arten endast lever vilt i Europa så gjorde de Bambi till en vitsvanshjort!

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 21 maj 2018 kl. 17:39:04
I den ursprungliga boken är Bambi ett rådjur, men eftersom den arten endast lever vilt i Europa så gjorde de Bambi till en vitsvanshjort!
I intervjuer med Walt Disney från den här tidsperioden har han förklarat beslutet att ändra Bambi från rådjur till vitsvanshjort för att "rätta till en logisk lucka" i Felix Saltens bok. Han har sagt att det känns ologiskt att Skogens Konung skulle vara ett rådjur - som trots allt även som vuxen är ett relativt litet hjortdjur och där det finns avsevärt större djur i de flesta skogar - så att det därför var mer logiskt att ändra till vitsvanshjort; som är snarlika rådjur som unga men som blir betydligt större i vuxen ålder.

Om det är sant eller inte kan jag förstås inte uttala mig om - och visst kan det också ha haft att göra med att vitsvanshjortar är mer välkända än rådjur för en amerikansk publik - men Walt Disneys resonemang låter logiskt i mina ögon.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 maj 2018 kl. 20:38:42
I intervjuer med Walt Disney från den här tidsperioden har han förklarat beslutet att ändra Bambi från rådjur till vitsvanshjort för att "rätta till en logisk lucka" i Felix Saltens bok. Han har sagt att det känns ologiskt att Skogens Konung skulle vara ett rådjur - som trots allt även som vuxen är ett relativt litet hjortdjur och där det finns avsevärt större djur i de flesta skogar - så att det därför var mer logiskt att ändra till vitsvanshjort; som är snarlika rådjur som unga men som blir betydligt större i vuxen ålder.

Om det är sant eller inte kan jag förstås inte uttala mig om - och visst kan det också ha haft att göra med att vitsvanshjortar är mer välkända än rådjur för en amerikansk publik - men Walt Disneys resonemang låter logiskt i mina ögon.

Ja, jag kan mycket om djur, så jag vet iallafall att rådjur är mindre än vitsvanshjortar, dovhjortar, kronhjortar, renar, älgar, wapitier, mm.

Rådjur är inte bara relativt små hjortdjur; de har också relativt små horn! De väger väl inte mer än 35 kg! Jämför med älgen som kan väga upp till 800 kg!

Och så får jag också lov att hålla med om att vitsvanshjortar är relativt lika rådjur, om än mycket större!

Daniel Hofverberg

Jo, rådjur är mig veterligen ett av de minsta hjortdjuren i världen; så jag håller med Walt Disneys resonemang att det känns långsökt att rådjur skulle kunna betraktas som Skogens Konung...

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 maj 2018 kl. 20:47:50
Jo, rådjur är mig veterligen ett av de minsta hjortdjuren i världen; så jag håller med Walt Disneys resonemang att det känns långsökt att rådjur skulle kunna betraktas som Skogens Konung...

Jag också...

Visserligen är ju älgen världens största hjortdjur och brukar också kallas "Skogens konung", men den är inte alls tillräckligt lik rådjuret för att verka trovärdigt och därför har jag också full förståelse för att de valde just vitsvanshjort...

Här har jag gjort en sammanfattning på olika hjortdjur i världen och deras vikter;

"Älg (Alces alces)"; 900 kg (underarten "Alaskaälg (Alces alces gigas)" i Alaska är allra störst)

"Ren/Karibu (Rangifer tarandus)"; 300 kg (allra störst är underarten "Skogskaribu (Rangifer tarandus caribou)" i Kanada)

"Wapiti (Cervus canadensis)"; 380 kg

"Kronhjort (Cervus elaphus)"; 240 kg

"Dovhjort (Dama dama)"; 100 kg

"Vitsvanshjort (Odocoileus virginianus)"; 100 kg

"Sikahjort (Cervus nippon)"; 120 kg

"Axishjort (Axis axis)"; 90 kg

"Rådjur (Capreolus capreolus)"; 35 kg

Detta var bara några exempel, det finns ju omkring 40 olika arter av hjortdjur i världen!

En miss i "Lejonkungen" så kan man se en grupp jättemyrslokar, jag menar dessa finns endast vilt i Syd & Centralamerika och inte i Afrika (där filmen utspelar sig)

Och "Kung Louie" i "Djungelboken" är ju påhittad av Disney själva och finns inte alls med i boken, och förresten så finns det inte vilda orangutanger i Indien, de finns endast vilda på Borneo och Sumatra!

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 21 maj 2018 kl. 21:34:25
Visserligen är ju älgen världens största hjortdjur och brukar också kallas "Skogens konung", men den är inte alls tillräckligt lik rådjuret för att verka trovärdigt och därför har jag också full förståelse för att de valde just vitsvanshjort...
Nej, precis. Det här var ju ett litet och smärtfritt ingrepp, då man inte behöver göra någonting med storyn och kan behålla allting annat som det var - allting i handlingen fungerar ju lika bra med vitsvanshjortar som med rådjur. På så sätt behöver man inte göra en massa omfattande ändringar, bara på grund av arten, utan kan bibehålla samma berättelse.

Nu är det förstås ändå mycket som skiljer mellan Disneys film och den ursprungliga boken, men man vill ju inte börja göra ännu fler ändringar på grund av arten...

Hampus.J

Jag kan här tillägga ett citat från Frank Thomas, en av animatörerna på "Bambi".

CitatWe knew that the original deer that Felix Salten wrote about were roebucks. He even wrote Walt a special letter to be sure that there was no confusion. But what Salten didn't understand was that the whole idea of Bambi called for grandeur and magnificence, especially in the visuals. How could the Great Prince of the Forest be a little animal the size of a coyote?! He had to be overpowering in his size and breadth of his antlers. The oldest and the wisest – certainly not the smallest!

Hämtat från Kvacket 2/2004, vilket kan läsas i sin helhet här: https://www.nafsk.se/kvack/2004-2/
In Donaldismo Veritas

Disneyfantasten


E

Citat från: Disneyfantasten skrivet 17 oktober 2019 kl. 19:44:48
Listan är nu uppdaterad med Bolt!  ;)
Egentligen utspelar sig den på lite flera ställen i USA. Alltså när han försöker ta sig hem

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 maj 2018 kl. 22:31:15
Nej, precis. Det här var ju ett litet och smärtfritt ingrepp, då man inte behöver göra någonting med storyn och kan behålla allting annat som det var - allting i handlingen fungerar ju lika bra med vitsvanshjortar som med rådjur. På så sätt behöver man inte göra en massa omfattande ändringar, bara på grund av arten, utan kan bibehålla samma berättelse.

Nu är det förstås ändå mycket som skiljer mellan Disneys film och den ursprungliga boken, men man vill ju inte börja göra ännu fler ändringar på grund av arten...

Fast det förekommer ju faktiskt massa arter i filmen som inte lever vilt naturligt i Europa, till exempel Bommullssvanskanin (som Stampe är, han var en Hare i boken men man ändrade det till en kanin), Skunk, Tvättbjörn (som dock inplanterats i vissa delar av Europa precis som Vitsvanshjorten), Grå Ekorre (som dock inplanterats i bland annat Storbritannien), Kalifornisk Vaktel, Oxgroda (som dock inplanterats i vissa delar av Europa), Pungråtta, Blåsångare, Nordamerikansk Hornuv, Nordamerikansk Jättehackspett, osv.

Disneyfantasten

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 26 januari 2020 kl. 09:40:01
Egentligen utspelar sig den på lite flera ställen i USA. Alltså när han försöker ta sig hem

Vilket sammanträffande att du postade just idag eftersom jag nyss konstaterade att många arter i Disney's Bambi inte förekommer vilt naturligt i Europa...

E

Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 januari 2020 kl. 09:43:01
Vilket sammanträffande att du postade just idag eftersom jag nyss konstaterade att många arter i Disney's Bambi inte förekommer vilt naturligt i Europa...
??

Förstog du ens vad jag menade?

Disneyfantasten

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 26 januari 2020 kl. 09:44:29
??

Förstog du ens vad jag menade?

Det är klart att jag gjorde, jag har ju sett hela filmen två gånger... (jag tog Hollywood då det är där Bolt och Penny spelar in sina filmer, men det är sant att Bolt ger sig ut på en resa filmen igenom, ungefär som med Hitta Doris, som dock till skillnad från Bolt utspelar sig på två kontinenter i samma film)

Disneyfantasten

Jag har tagit upp var filmerna utspelar sig, så nu har turen kommit till när de utspelar sig;

>Snövit och De Sju Dvärgarna = omkring medeltiden

>Pinocchio = 1800-talet

>Dumbo = tidigt 1900-tal

>Bambi = tidigt 1900-tal

>Askungen = omkring medeltiden

>Alice i Underlandet = 1800-talet

>Peter Pan = 1800-talet

>Lady och Lufsen = tidigt 1900-tal

>Törnrosa = 1300-talet (vilket t.o.m. omnämns i filmen)

>Pongo och De 101 Dalmatinerna = 1950-talet

>Svärdet i Stenen = omkring medeltiden (vet inte exakt när, men Merlin omnämner iallafall mycket som kommer att hända i framtiden)

>Djungelboken = 1800-talet

>AristoCats = 1910

>Robin Hood = omkring medeltiden

>Bernard och Bianca = 1970-talet

>Micke och Molle = ingen aning

>Taran och Den Magiska Kitteln = omkring medeltiden

>Mästerdetektiven Basil Mus = 1897

>Oliver och Gänget = 1980-talet

>Den Lilla Sjöjungfrun = 1700-talet

>Bernard och Bianca i Australien = samma som första filmen

>Skönheten och Odjuret = 1700-talet

>Aladdin = 1700-talet

>Lejonkungen = vet ej (den filmen går inte riktigt att fastställas när den utspelar sig då det varken visas människor eller mänskliga föremål)

>Pocahontas = 1607

>Toy Story filmerna = 1990-talet eller 2010-talet, beroende på vilken av filmerna

>Ringaren i Notre Dame = 1700-talet

>Herkules = före kristus

>Mulan = 1700-talet

>Ett Småkryps Liv = 1990-talet

>Tarzan = tidigt 1900-tal

>Kejsarens Nya Stil = vet ej

>Atlantis = har för mig att årtalet visas i filmens början men minns inte vilket

>Monsters Inc = 2000-talet

>Lilo och Stitch = 2000-talet

>Skattkammarplaneten = vet ej

>Hitta Nemo = 2000-talet

>Björnbröder = istiden/stenåldern

>Kogänget = vet ej

>Superhjältarna = 2000-talet

>Bilar = 2000-talet

>Råttatouille = 2000-talet

>WALLE = vet ej

>Bolt = 2000-talet

>Upp = vet ej

>Prinsessan och Grodan = tidigt 1900-tal

>Trassel = 1700-talet

>Modig = vikingatiden, eller någonting i den stilen

>Röjar Ralf = 2010-talet

>Frost = 1700-talet

>Big Hero 6 = 2010-talet

>Insidan Ut = 2010-talet

>Den Gode Dinosaurien = vet ej

>Zootropolis = 2010-talet

>Vaiana = 0010-talet

>Coco = vet ej

clara liljeberg

kanske vore det bra med en ny film som utspelas i japan som bebods av förmänskliga djur.