Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Skådespelare som skulle passa en viss roll

Startat av Gustav Jonsson, 15 juni 2020 kl. 23:03:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 31 december 2023 kl. 18:30:55Jaså, det där med att Pinto Colvig var Bror Duktig var mer än jag visste, eller så kan jag ha glömt det.

Och jo, jag menar Tusse.

Jaså, där lärde jag mig något nytt om norska dubbningar, å andra sidan är sidan sedan i våras ganska ny, men det låter ju logiskt vid det här laget eftersom Peter Pan blev omdubbning i Norge i samband med andra VHS-utgåvan 1998-06 (precis som i Danmark, till skillnad från Sverige och Finland där den blev omdubbad i samband med nypremiären på bio sommaren 1992), medans första norska & danska VHS-utgåvan gavs ut tidigt 1993, VHS-utgåvan av Taran och Den Magiska Kitteln gavs ut i Norden juli 1998.

Jag tog Peter Pan då Tusse är yngre än jag och han spelade både Camilo Madrigal k Encanto och Ethan Clade i En Annorlunda Värld som båda är tonårskillar och det var svårt att direkt komma på någon roll för Tusse, så jag tog Peter Pan då han är "pojken som aldrig blir vuxen" och han är ungefär på gränsen mellan pre-teen och tonåring, å andra sidan är Taran det också, när man tänker efter.
Jo förresten, förra veckan läste jag att även Lena och Eilonwy i samma film och dubbning har en och samma norsk röst, samma person som även dubbar Alice i den norska omdubbningen av Alice i Underlandet som gjordes i samband med andra norska köp-VHS-utgåvan mars 1998, det sistnämnda går ihop eftersom Alice och Lena som tidigare sagt båda görs av Kathryn Beaumont.

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 25 mars 2024 kl. 22:31:36Öllegård-Wellton som en av korna: Eftersom båda utav dina förslag är djur med hovar och är vegetarianer så var detta det bästa förslaget jag kunde komma på...
Då vill jag även slänga in en till som din formulering stämmer in på: Falines mamma.

Disneyfantasten

Annika Metzä hade passat till följande karaktärer;

- Giddy = Dumbo

- Petronella & Gabriella = Askungen

- en av Blommorna = Alice i Underlandet

- en av Sjöjungfruna = Peter Pan

- en av Ariels systrar = Den Lilla Sjöjungfrun

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Claes Dieden hade passat till följande karaktärer;

- en av Goganerna (vet inte vem av dem) = Peter och Draken Elliot

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Sture Eriksson hade passat till följande karaktärer;

- en av Goganerna (vet inte vem av dem) = Peter och Draken Elliot

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Tomas Krantz hade passat till följande karaktärer;

- en av Råttigan underhuggare = Mästerdetektiven Basil Mus

- Scottie = De 101 Dalmatinerna

- Flaps = Djungelboken

- Joe, Pedro och Taxi = Lady och Lufsen

- Fagin = Oliver och Gänget

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Börje Nyberg hade passat till följande karaktärer;

- Indianhövdingen = Peter Pan

- TV-reportern = Bernard och Bianca

- en av Goganerna (vet ej vem av dem) = Peter och Draken Elliot

- Berättaren, Ceremonimästaren och Major Domus = Törnrosa

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Angela Kovacs hade passat till följande karaktärer;

- Falines Mamma = Bambi

- Peggy = Lady och Lufsen

- en av Korna (vet inte vem av dem) = De 101 Dalmatinerna

- Frou-Frou = Aristocats

- Sarabi = Lejonkungen

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Ewa Nilsson hade passat till följande karaktärer;

- en av Korna (vet inte vem av dem) = De 101 Dalmatinerna

- Frou-Frou = Aristocats

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Git Skiöld hade passat till följande karaktärer;

- Drottning Leah = Törnrosa

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Ulla Billquist hade passat till följande karaktärer;

- Falines Mamma = Bambi (om hon hade gjort den rollen i originaldubningen, detta är dock den enda jag direkt kan komma på eftersom hon gick bort 1946)

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Kerstin Bagge hade passat till följande karaktärer;

- Abigail = Aristocats

- "Lilla Syster" = Robin Hood

- Ella-Maj = Bernard och Bianca

- Magdalena = Törnrosa

Några fler förslag?

Skokaka

Annika Metzä:
Smurfan 

Claes Dieden:
Smolk 

Sture Eriksson:
Lampis 

Tomas Krantz:
Kanin från Nalle Puh 

Börje Nyberg:
Skrället 

Angela Kovacs:
Pani Taylor 

Ewa Nilsson:
En av blommorna från Alice i Underlandet 

Git Skiöld:
Winifred 

Ulla Billquist:
Fru Jumbo 

Kerstin Bagge:
Lady

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 27 mars 2024 kl. 00:19:40Annika Metzä:
Smurfan

Claes Dieden:
Smolk

Sture Eriksson:
Lampis

Tomas Krantz:
Kanin från Nalle Puh

Börje Nyberg:
Skrället

Angela Kovacs:
Pani Taylor

Ewa Nilsson:
En av blommorna från Alice i Underlandet

Git Skiöld:
Winifred

Ulla Billquist:
Fru Jumbo

Kerstin Bagge:
Lady
Okej, då ska vi se...

- Smurfan för att jag hade med Petronella i mitt inlägg och båda gjorts av samma engelska röst?

- Kanin för att jag hade med Scottie i mitt inlägg och båda gjorts av Junius Matthews?

- Skrället av samma orsak som jag hade med Indianhövdingen? (Candi Candido)

- Winifred för att hon dubbat Fru Jumbo och båda är elefant-mammor?

- Lady för att jag hade med "Lilla Syster" och Magdalena i mitt inlägg och båda gjorts av Barbara Luddy?

Då undrar jag: hur kom du på resten?

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 mars 2024 kl. 12:04:06Okej, då ska vi se...

- Smurfan för att jag hade med Petronella i mitt inlägg och båda gjorts av samma engelska röst?

- Kanin för att jag hade med Scottie i mitt inlägg och båda gjorts av Junius Matthews?

- Skrället av samma orsak som jag hade med Indianhövdingen? (Candi Candido)

- Winifred för att hon dubbat Fru Jumbo och båda är elefant-mammor?

- Lady för att jag hade med "Lilla Syster" och Magdalena i mitt inlägg och båda gjorts av Barbara Luddy?

Då undrar jag: hur kom du på resten?
Exakt.

Claes Dieden som Smolk: Eftersom du bara hade med en av Goganerna som ett förslag, och en av dom dubbades utav Ulf Brunnberg.

Sture Eriksson som Lampis: Eftersom du bara hade med en av Goganerna som ett förslag här också, och en av dom spelades utav Gary Morgan, som också spelade en variant utav Lampis i ett 1976 TV-program av Pinocchio. Nu är ju detta inte direkt Disneys variant, men det var det närmaste jag kunde komma på, och jag ville göra det som en inspiration.

Angela Kovacs som Pani Taylor: Eftersom du hade med Falines Mamma som ett förslag, och båda dubbades utav Fillie Lyckow.

Ewa Nilsson som en av blommorna: Eftersom du hade med en av Korna som ett förslag, och båda är karaktärsgrupper. Plus så dubbades både en utav korna och blommorna utav Queenie Leonard. (Hon var även Fågeln som trodde att Alice var en orm. Kan väl vara ett till förslag.)

Och Ulla Billquist som Fru Jumbo: Eftersom du bara hade med Falines Mamma som ett förslag, och på grund utav att Ulla tyvärr dog så tidigt, så... Båda karaktärerna är mammor, de är även hovdjur och vegetarianer, så... Plus så har hon bara en replik, så det är kanske annars inte så mycket att komma på vilka som skulle passa bäst som henne. Kanske som en utav de andra elefanterna, men, men...