Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Arkiv/samling med Kalle Anka-kortfilmer?

Startat av Robert, 13 april 2022 kl. 19:55:40

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Robert

Det är otroligt jobbigt att det inte finns en samling med alla de svenskdubbade klassiska Kalle Anka-kortfilmerna! Har samlat ihop en del då tillgängligheten till dem inte är den bästa, men allra mest saknar jag ju de som bara fanns på VHS! Har någon av dem? Nostalgin är enorm. 😢

Goliat

Citat från: Robert skrivet 13 april 2022 kl. 19:55:40
Det är otroligt jobbigt att det inte finns en samling med alla de svenskdubbade klassiska Kalle Anka-kortfilmerna! Har samlat ihop en del då tillgängligheten till dem inte är den bästa, men allra mest saknar jag ju de som bara fanns på VHS! Har någon av dem? Nostalgin är enorm. 😢

Jag har postat i senaste inlägget i tråden på enbart de jag inte funnit med svensk dubb, för övrigt ha jag funnit många.

Daniel Hofverberg

Citat från: Robert skrivet 13 april 2022 kl. 19:55:40
Det är otroligt jobbigt att det inte finns en samling med alla de svenskdubbade klassiska Kalle Anka-kortfilmerna! Har samlat ihop en del då tillgängligheten till dem inte är den bästa, men allra mest saknar jag ju de som bara fanns på VHS! Har någon av dem? Nostalgin är enorm. 😢
Jag tror att jag har i stort sett alla kortfilmssamlingar som släpptes på VHS och som var svenskdubbade. Undantaget någon enstaka äldre hyr-VHS, som oftast inte var dubbad men där det emellanåt kunde förekomma någon enstaka dubbad kortfilm.

Sen saknar jag säkert några kortfilmer som bara sänts i Disneytimmen på TV4 - där förekom en del unika dubbningar som aldrig använts i något annat sammanhang, och det är ju inte så lätt att få tag i.

Plus då förstås många kortfilmer som bara visats på bio och aldrig släppts i någon hemmaformat, men det var väldigt ovanligt på bio att kortfilmer med just Kalle Anka var dubbade. Nästan alla de fall jag stött på där Kalle Anka var dubbad på bio har släppts på Disney+ med de biovisade dubbningarna (Grand Canyonscope, Beezy Bear och Bearly Asleep; där Hans Lindgren spelar Kalle i alla tre fall). :)


Sen är det värt att påpeka att det är rörigt med kortfilmsdubbningar, och det har förekommit flera fall med upp till tre olika dubbningar av samma kortfilm; ofta gjord av samma studio med bara några års mellanrum...

Goliat

Var det bara Kalle Anka eller även Musse där Kalle Anka även förekommer också som du är ute efter? (Svarat på om btw)