Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Önska creditlistor

Startat av TonyTonka, 15 februari 2009 kl. 16:06:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

TonyTonka

Kan man önska Credits listor? isåfall önskar jag dessa serier på Svenska Röster & Credits.

Disneys Doug
Piff & Puff - Räddningspatrullen
Dougs Första Film¨
Super Mario BROS
Magnus & Myggan
Digemon the Movie
De tre vännerna och Jerry
Maxies Värld
Bananer i Pyamas
Sandybell

Och om du inte har någolunda hela listor. Posta gärna det du vet här på forumet.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Jag kom på några till.


Dennis The Menace(Filmen)
Hundhotellet
Tintin utgåvan med Jonas Bergström i rollen som Tintin       
Duck Dodgers
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Visst kan man det. Piff & Puff - Räddningspatrullen, Dougs första film och Disneys TV-serie Doug ska jag ordna vid tillfälle. Bananer i pyjamas borde kanske också gå att ordna; åtminstone Pangljuds mer kända dubbning (det gjordes även en äldre dubb av samma serie som bara visats på dåvarande FilmNet, som jag tror gjordes av Eurotroll).

Magnus & Myggan samt De tre vännerna och Jerry är väl såvitt jag vet svenska serier, så de tycker jag inte hör hemma i Svenska röster och credits (då det inte rör sig om någon dubbning utan originalspråk).

De övriga vet jag tyvärr ingenting om. Tyvärr är de flesta som du frågar efter av äldre datum, och är därför svåra att ordna fram. Det är betydligt mer tacksamt med serier och filmer som gjorts de senaste 1 - 4 åren, då det är betydligt större chans att det går att få fram credits från officiellt håll.

ddubbning

Med Hundhotellet förmodar jag att du menar den svenska animerade filmen Hundhotellet , gjord av PennFilm, bolaget som animatören och regissören Per Åhlin står bakom. Per Åhlins kanske mest kända verk är nog Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton , julaftons-tvfilmen som ju är skriven av Tage Danielsson.

På PennFilms webbsida finns information om Hundhotellet inklusive information om dess röster: http://www.pennfilm.se/Hundhotellet.html

Daniel Hofverberg

Just precis, jag hade totalt glömt bort att Hundhotellet också var svensk - då faller även den bort för den här sajten.

Dock finns det en amerikansk spelfilm med det lite snarlika namnet Hundpensionatet, som ska gå upp på bio snart i Sverige. Den ska jag ordna creditlista på innan premiären.

Mysan

#5
Citat från: Tonytonka skrivet 15 februari 2009 kl. 16:06:47



Sandybell

Och om du inte har någolunda hela listor. Posta gärna det du vet här på forumet.


Sandybell är en serie på 10 filmer, och därför förekommer det många olika roller, därför skriver jag här det jag vet om den första filmen om Sandybell

Anita Wall - Sandybell Christie
Tomas Bolme - Mark Wellington, Leslie Christie
Elisabeth Bolme Nordqvist - Grevinnan Wellington, Fru Scott
Mia Benson - Kitty Sherer, Maggies mamma
Bert Åke Varg - Tomas,  Herr Sherer
Gunilla Norling - Maggie
Åke Lindström - Herr Scott, trädgårdsmästare, berättare
Stig Engström - Robert 
Benny Haag - Charles
Robert Sjöblom - div. roller

utgivare -  Wendros

översättning och regi - Tomas Bolme

produktionsår - 1981

Mysan

#6
från nr 2 till 10 finns även

Stig Engström - Edward, Alex
Elisabeth Bolme Nordqvist - Eva
Mia Benson - Rickie, Evas mamma
Bert Åke Varg - Evas pappa
Åke Lindström - Walter, Pastorn

givetvis förekommer massa diverse småroller, men detta är ganska representaterat för filmerna


Daniel Hofverberg

Tack så mycket, Mysan. Om du inte har något emot det, så lägger jag in dina uppgifter under Svenska röster och credits på sajten?

Mysan

#8
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 februari 2009 kl. 15:35:12
Tack så mycket, Mysan. Om du inte har något emot det, så lägger jag in dina uppgifter under Svenska röster och credits på sajten?



inte alls.  :) jag vet dock inte produktionsår för alla filmerna, kollar man på slba lutar det åt mellan 1981-1987

sen är jag inte helt säker på stavningen av vissa av karaktärernas namn

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 februari 2009 kl. 00:40:22
Visst kan man det. Piff & Puff - Räddningspatrullen, Dougs första film och Disneys TV-serie Doug ska jag ordna vid tillfälle. Bananer i pyjamas borde kanske också gå att ordna; åtminstone Pangljuds mer kända dubbning (det gjordes även en äldre dubb av samma serie som bara visats på dåvarande FilmNet, som jag tror gjordes av Eurotroll).

Magnus & Myggan samt De tre vännerna och Jerry är väl såvitt jag vet svenska serier, så de tycker jag inte hör hemma i Svenska röster och credits (då det inte rör sig om någon dubbning utan originalspråk).

De övriga vet jag tyvärr ingenting om. Tyvärr är de flesta som du frågar efter av äldre datum, och är därför svåra att ordna fram. Det är betydligt mer tacksamt med serier och filmer som gjorts de senaste 1 - 4 åren, då det är betydligt större chans att det går att få fram credits från officiellt håll.



Lysande! När kan man hitta dom på sajten?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Credits för Dougs första film ligger ute nu. De övriga kommer förhoppningsvis vid nästa uppdatering, vilket troligen blir torsdag kväll eller fredag morgon (då jag ska på pressvisning på The International imorgon, och därför måste skriva och lägga ut recension på den innan biopremiären på fredag).

Lisa


Undrar om nåt vet röstern till Clifford som går på SVT?? Också Byggare Bob?
Är ingen info jag absolut måste ha, skulle bara va kul att veta..

TonyTonka

Kommer dom imorgon? Nu är det Torsdag kväll. Det kan hända att dom kommer inatt?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Credits till Piff & Puff - Räddningspatrullen och Doug ligger ute nu. Tyvärr lyckades jag inte att hitta åt något om Bananer i pyjamas, som jag hade hoppats på.

Citat från: Lisa skrivet 18 februari 2009 kl. 12:11:59
Undrar om nåt vet röstern till Clifford som går på SVT?? Också Byggare Bob?
Är ingen info jag absolut måste ha, skulle bara va kul att veta..
Jag har nu lagt ut creditlistor till båda dessa serier i Svenska röster och credits.

Mysan

#14
Starzinger credits

Prinsessan Aurora: Elisabeth Bolme Nordqvist
Cogo: Tomas Bolme
Djorgo: Bert Åke Varg
Haka: Åke Lindström
Dr Kitty: Mia Benson
Professor Dodge: Stig Engström
Berättare: Åke Lindström
Div roller: Robert Sjöblom, Benny Haag

Videobolaget

regissör: svensk dialogregi : Tomas Bolme

produktionsår 1979 (källa slba)

utgivare: wendros

källa: slba, egen research