Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Hacke Hackspett

Startat av ddubbning, 11 maj 2006 kl. 19:26:18

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Skokaka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 september 2023 kl. 02:47:19Nuförtiden har jag också lyckats få tag i den felfria utgåvan av Läs en saga, farbror Hacke, som de tre kortfilmerna är hämtade från. Jag skrev ju ursprungligen i den här tråden att den VHS-utgåvan bara har engelskt tal utan text, men det visade sig vara en felaktig första upplaga; som senare korrigerades till svenskt tal med TV3s dubbning. :)

Men den korrigerade upplagan fick tydligen aldrig Kungliga Biblioteket/Svensk Mediedatabas in, så där framstår det som om alla upplagor av den utgåvan är i otextad originalversion...

Sampler-kassetten med de tre kortfilmerna, som följde med Philips tomband på 1990-talet, var alltså en nedkortad version av Läs en saga, farbror Hacke med de tre första kortfilmerna från den utgåvan - på den riktiga utgåvan finns därutöver ytterligare fem kortfilmer. Något som inte framgår på omslaget till sampler-VHSen, där det inte nämns ett ord om Läs en saga, farbror Hacke.
Borde de räknas som ovanliga dubbningar? I så fall kan de väl laddas upp där? ;)

Daniel Hofverberg

Citat från: Skokaka skrivet 24 september 2023 kl. 02:50:02Borde de räknas som ovanliga dubbningar? I så fall kan de väl laddas upp där? ;)
Jag har försökt att digitalisera den VHS-utgåvan, men det fungerade inget vidare - DVD-recordern tog sig friheten att dela upp VHS-kassetten till ett antal olika titlar där det saknas några sekunder mellan varje... :(

Jag är lite osäker om det beror på att VHS-kassetten är i för dåligt skick, så att DVD-recordern delar upp när signalen försämras, eller om det finns någon annan förklaring. Möjligtvis kan det göra skillnad vilken videobandspelare man använder, men i dagsläget har jag tyvärr bara tillgång till en. Jag ska göra ett nytt försök senare, och se om jag lyckas att digitalisera VHS-filmen. :)

Skokaka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 september 2023 kl. 02:54:04Jag har försökt att digitalisera den VHS-utgåvan, men det fungerade inget vidare - DVD-recordern tog sig friheten att dela upp VHS-kassetten till ett antal olika titlar där det saknas några sekunder mellan varje... :(

Jag är lite osäker om det beror på att VHS-kassetten är i för dåligt skick, så att DVD-recordern delar upp när signalen försämras, eller om det finns någon annan förklaring. Möjligtvis kan det göra skillnad vilken videobandspelare man använder, men i dagsläget har jag tyvärr bara tillgång till en. Jag ska göra ett nytt försök senare, och se om jag lyckas att digitalisera VHS-filmen. :)
Man kan väl hoppas. :)

Elios


Jabberjaw

Jag tror jag har alla Hacke Hackspett (Woody Woodpecker Friends & co) VHS filmer som finns med
TV3:s dubbning utav Media Dubb AB/Lasse Svensson. Vad jag kommer ihåg har alla dessutom Hi-Fi ljudspår som är ganska trevligt jämfört med mycket VHS/TV inspelningar från TV3 1988 - 1990, där inte särskilt många hade detta.

  • Hacke Hackspett - Hacke får kalla fötter [CIC grön]
  • Hacke Hackspett - Läs en saga farbror Hacke [CIC röd]
  • Hacke Hackspett - och hans kära vänner! [Universal orange]
och sampler kassetten..

Jag tror att jag glömt att räkna med något/några delavsnitt/episoder i listan längre bak. Så förmodligen har jag lyckats samla ihop ~66st episoder utav 104 kortfilmsavsnitt med serien. Och jag vet med säkerhet att fler episoder legat uppe på YouTube utav användaren gorehound som saknas i dagsläget. Så med dom är man förmodligen uppe i ~75st, och med lite tur kanske ännu fler. :)

MOA

Citat från: Jabberjaw skrivet 24 september 2023 kl. 15:56:53Jag tror jag har alla Hacke Hackspett (Woody Woodpecker Friends & co) VHS filmer som finns med
TV3:s dubbning utav Media Dubb AB/Lasse Svensson. Vad jag kommer ihåg har alla dessutom Hi-Fi ljudspår som är ganska trevligt jämfört med mycket VHS/TV inspelningar från TV3 1988 - 1990, där inte särskilt många hade detta.

  • Hacke Hackspett - Hacke får kalla fötter [CIC grön]
  • Hacke Hackspett - Läs en saga farbror Hacke [CIC röd]
  • Hacke Hackspett - och hans kära vänner! [Universal orange]
och sampler kassetten..

Jag tror att jag glömt att räkna med något/några delavsnitt/episoder i listan längre bak. Så förmodligen har jag lyckats samla ihop ~66st episoder utav 104 kortfilmsavsnitt med serien. Och jag vet med säkerhet att fler episoder legat uppe på YouTube utav användaren gorehound som saknas i dagsläget. Så med dom är man förmodligen uppe i ~75st, och med lite tur kanske ännu fler. :)
Allt med bra dubbning,underbart

gstone

Jag ser ingent fel  med DVD dubbningen som gjors av Eurotroll :-\ ???
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Jabberjaw

Citat från: gstone skrivet 24 september 2023 kl. 22:06:05Jag ser ingent fel  med DVD dubbningen som gjors av Eurotroll :-\ ???
Har DVD boxen med Woody Woodpecker som också bör innehålla omdubbningen. Så fel och fel har väl ingen sagt att det är med den. Men den håller inte samma klass som Media Dubb/Lasse Svenssons orginaldubbning.

Det som för mig är en stor miss i omdubbningen är att birollerna inte har någon inlevelse som passar. Jämfört med Gunnar Ernblad som alltid får iallafall mig att le när jag hör alla knäppa roliga karaktärer som han fick spela i serien.

gstone

Citat från: Jabberjaw skrivet 24 september 2023 kl. 22:24:12Har DVD boxen med Woody Woodpecker som också bör innehålla omdubbningen. Så fel och fel har väl ingen sagt att det är med den. Men den håller inte samma klass som Media Dubb/Lasse Svenssons orginaldubbning.

Det som för mig är en stor miss i omdubbningen är att birollerna inte har någon inlevelse som passar. Jämfört med Gunnar Ernblad som alltid får iallafall mig att le när jag hör alla knäppa roliga karaktärer som han fick spela i serien.

Lustigt att Lasse Svensson var iblandade i båda dubbningar.

Sådan tur var har jag en VHS med Hacke Hackspett så jag kanske kan innehålla den gamla dubbningen.

Så fall kan jag gemförra   ;)

Jag gillar iallafall den nya dubbningen  :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 24 september 2023 kl. 22:06:05Jag ser ingent fel  med DVD dubbningen som gjors av Eurotroll :-\ ???
Inte jag heller, men jag tycker nog också att Media Dubbs dubbning var strået vassare.

Men det finns också unika VHS-dubbningar av Hacke Hackspett, och de är betydligt sämre än båda Lasse Svenssons dubbningar...

Skokaka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 september 2023 kl. 01:00:20Inte jag heller, men jag tycker nog också att Media Dubbs dubbning var strået vassare.

Men det finns också unika VHS-dubbningar av Hacke Hackspett, och de är betydligt sämre än båda Lasse Svenssons dubbningar...
Menar du att Niclas Wahlgren och Irene Lindh inte är de enda som har dubbat Hacke? ???

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 september 2023 kl. 01:00:20.

Men det finns också unika VHS-dubbningar av Hacke Hackspett, och de är betydligt sämre än båda Lasse Svenssons dubbningar...
Oj 😟

Hoppas inte det är den VHSn jag har 😥
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Skokaka skrivet 25 september 2023 kl. 01:50:05Menar du att Niclas Wahlgren och Irene Lindh inte är de enda som har dubbat Hacke? ???
Det är en lektor dubbning.

Jag trot en person är alla.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

MOA

Citat från: Jabberjaw skrivet 24 september 2023 kl. 22:24:12Har DVD boxen med Woody Woodpecker som också bör innehålla omdubbningen. Så fel och fel har väl ingen sagt att det är med den. Men den håller inte samma klass som Media Dubb/Lasse Svenssons orginaldubbning.

Det som för mig är en stor miss i omdubbningen är att birollerna inte har någon inlevelse som passar. Jämfört med Gunnar Ernblad som alltid får iallafall mig att le när jag hör alla knäppa roliga karaktärer som han fick spela i serien.
Gunnar medverkar också i omdubbningen & de bästa med den e Tommy Nilsson

Skokaka

Två kortfilmer som ligger ute råkar faktiskt ha Dooley (en återkommande skurk) i dom. Det är Johan Hedenberg som dubbar honom. :)