Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Värsta röstskådespelarvalen

Startat av MOA, 30 augusti 2020 kl. 19:51:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet  2 september 2020 kl. 17:03:30
Alla roller Dumbo vat inte dåliga  :(

Det håller jag med om, vissa roller var bra; Timothy Mus, Jim Kråka, Prälle Kråka, Halmhatt Kråka och Nyhetsutroparen!  ;)


Adam Larsson

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  2 september 2020 kl. 17:03:57
Hasse Jonsson i Postis Per men du har ju själv gjort ett skämt om den dubbningen

https://youtu.be/c6BGVbRzFcA
Känner du och MOA varandra?

Steffan Rudvall

#48
Citat från: Adam Larsson skrivet  2 september 2020 kl. 18:18:19
Känner du och MOA varandra?
Nej det tror jag inte men MOA har en Youtube serie som hon kallar Nordic 5 där hon jämför olika dubbningar i Norden där skämta hon om den dubbningen med Hasse Jonsson

MOA

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  2 september 2020 kl. 18:21:44
Nej det tror jag inte men MOA har en Youtube serie som hon kallar Nordic 5 där hon jämför olika dubbningar i Norden där skämta honom den dubbningen Hasse Jonsson
Kommer nog också börja göra en video som handlar om detta ämne

Sabelöga

Citat från: MOA skrivet 31 augusti 2020 kl. 21:35:21
Jag tänker på Voice Actor när jag skriver VA
Vore det inte bättre i så fall att skriva RS som i RöstskådeSpelare?
Houba !

Steffan Rudvall

#51
Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet  2 september 2020 kl. 21:18:32
Vore det inte bättre i så fall att skriva RS som i RöstskådeSpelare?
RS har ingenting att göra med vatten och avlopp

Daniel Hofverberg

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet  2 september 2020 kl. 21:18:32
Vore det inte bättre i så fall att skriva RS som i RöstskådeSpelare?
Det kan man tycka. Men själv tror jag fortfarande stenhårt på Anders M Olssons smarta (och fantasifulla) förslag om hur rubriken ska tolkas... ;)

Grimner

Jag har ju lite blandade känslor inför många av rösterna i en av min barndoms gamla nostalgitrippar, Sailor Moon. Det är intressant att man anlitat så många kända, skickliga röstskådespelare som vanligtvis gör ett fantastiskt jobb, men givit dem karaktärer som de inte alls passar till; framförallt låter många av dem alldeles för gamla för sina rollfigurer. Vem tyckte exempelvis att Irene Lindh skulle passa att spela en fjortonårig skolflicka som skryter om sina bröst?
Piratkopiering är inte stöld - det är bevarande!
Stöld innebär förstörelse och förlust. Digital duplicering är skapande, och möjliggör för alla, oavsett bakgrund eller resurser, att ta del av livets mångfald. Det är inte bara etiskt, utan en ren dygd.
Tack till alla som fildelar. Ni är hjältar.

MOA

Citat från: Grimner skrivet  3 september 2020 kl. 00:34:18
Jag har ju lite blandade känslor inför många av rösterna i en av min barndoms gamla nostalgitrippar, Sailor Moon. Det är intressant att man anlitat så många kända, skickliga röstskådespelare som vanligtvis gör ett fantastiskt jobb, men givit dem karaktärer som de inte alls passar till; framförallt låter många av dem alldeles för gamla för sina rollfigurer. Vem tyckte exempelvis att Irene Lindh skulle passa att spela en fjortonårig skolflicka som skryter om sina bröst?
De låter bara så fel

Erika

#55
Citat från: Grimner skrivet  3 september 2020 kl. 00:34:18
Jag har ju lite blandade känslor inför många av rösterna i en av min barndoms gamla nostalgitrippar, Sailor Moon. Det är intressant att man anlitat så många kända, skickliga röstskådespelare som vanligtvis gör ett fantastiskt jobb, men givit dem karaktärer som de inte alls passar till; framförallt låter många av dem alldeles för gamla för sina rollfigurer. Vem tyckte exempelvis att Irene Lindh skulle passa att spela en fjortonårig skolflicka som skryter om sina bröst?

Jag minns att jag redan då tyckte Sailor Jupiters svenska röst inte riktigt passade henne...

För att bidra själv med något till tråden, Thomas Engelbrektson som Zilly i Sun Studios dubbning av Dastardly and Muttley in Their Flying Machines. Är inte lik originalrösten för fem öre och dessutom, för att uttrycka det milt, känns det som om Zilly har fått en annan slags personlighet...

MOA


Lillefot

#57
Ber om ursäkt för bumpen, men den jag kommer på rakt av:

* Lillefots skådespelare i Landet för Längesedan 4: Han låter alldeles för gammal för karaktären, som en ung vuxen istället för ett barn. Om det rör sig om samma skådis som i nummer 2 och 3 som kom i målbrottet, eller en ny är jag osäker på, men hur som helst passar inte rösten alls för karaktären. Till och med som barn tyckte jag det var jättekonstigt att Lillefot plötsligt lät flera år äldre än den föregående filmen, hur hände det egentligen?

Oavsett anledning är jag glad att Leo Hallerstam (troligen med start i nummer 5) fick ta över rollen efteråt, han var långt mer passande röstmässigt (hans sångröst var dock något bristande och han lät lite för gammal i film 7 och 8, men inte alls lika mycket som 4ans skådis).

Andra nämnvärda är Roger Storm som Uggla (den enda officiella svenska Nalle Puh-rösten jag har riktigt svårt att gilla) och Nina Gunke som Krang, men dessa har redan nämnts så håller mig kortfattad för de.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Steffan Rudvall

Finns det inte någon film där det är en kvinna eller kanske tjej som är Lillefots sångröst? Ganska säker på att jag har hört något sånt...

Lillefot

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 15 juli 2022 kl. 21:47:22
Finns det inte någon film där det är en kvinna eller kanske tjej som är Lillefots sångröst? Ganska säker på att jag har hört något sånt...
I film 7 och 8 så stämmer det, där har Lillefot en kvinnlig sångerska för sångerna, och röstbytet hörs väldigt tydligt. Men jag tar nog hellre det än 4ans för gamla röst.

I 7an konstigt nog så gäller det bara för Långt bort i det mytiska långt bort, för sången därpå (Snäll ändå) så är det Leo som sjunger istället. Vem sångerskan är har jag dock inte kunnat lista ut, creditslistorna är inte tydliga där.

Lite ljudklipp som bevis:
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran