Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton(1975)

Startat av Vize, 25 december 2021 kl. 13:55:35

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Vize

Jag älskar Tykos reaktioner.

"Jag har närt en KOMMUNIST vid min barm!"
"FATTAR du vad du gjort!? Du kan åka in på anstalt för det här!"
"MARSCH i säng! Du får INTE se hur filmen slutar!"

MOA

Citat från: Vize skrivet 25 december 2021 kl. 13:55:35
Jag älskar Tykos reaktioner.

"Jag har närt en KOMMUNIST vid min barm!"
"FATTAR du vad du gjort!? Du kan åka in på anstalt för det här!"
"MARSCH i säng! Du får INTE se hur filmen slutar!"
*VAD SA DU ATT DU GJORDE SA DU!?"
Bäst ;D

Oskar

Citat från: gstone skrivet 25 december 2021 kl. 17:42:31
Jag hatar den här filen ! >:(
Jag håller att filmen tråkig. Den filmen är rita av per åhlin och manus av Hasse och Tage.

Sabelöga

Houba !

Vize

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet 25 december 2021 kl. 19:38:43
Ja, Jonas Karlsson passar verkligen som Tyko!  ;D
Det var Toivo Pawlo (död 1979, då 57 år gammal) som röstade Tyko, pappan.

Sabelöga

Citat från: Vize skrivet 25 december 2021 kl. 20:15:49
Det var Toivo Pawlo (död 1979, då 57 år gammal) som röstade Tyko, pappan.
Jag pratar om spelfilmen från i år. Men ja, det är svårt att mäta sej med originalet som är ruskigt bra, även om Jonas gör ett riktigt bra jobb  :)
Houba !

MOA

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet 25 december 2021 kl. 20:21:42
Jag pratar om spelfilmen från i år. Men ja, det är svårt att mäta sej med originalet som är ruskigt bra, även om Jonas gör ett riktigt bra jobb  :)
Den har jag int sett

Adam

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet 25 december 2021 kl. 20:21:42
Jag pratar om spelfilmen från i år. Men ja, det är svårt att mäta sej med originalet som är ruskigt bra, även om Jonas gör ett riktigt bra jobb  :)

Är själv inte ens intresserad av den här nya spelfimen, den verkar som ett uppenbart cash-grab såsom jag ser det, och ett bra exempel på mottot "Don't fix what isn't broken!". Den är uppenbart bara ett återuppförande av originalet, utan att ens tillföra något nytt, kan jag tänka mig. (har dessutom sett trailern till den när jag var på bio senast, och inte ens den fångade mitt intresse det allra minsta)

Såg själv originalet i sin helhet i förrgår på julafton, med morsan och farmor. Jag har annars sett den väldigt sällan under tidigare jular.
Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘

Lilla My

Ser hellre på Karl Bertil än Kalle Anka på julafton <3

Sabelöga

Citat från: Adam skrivet 26 december 2021 kl. 00:47:05
Är själv inte ens intresserad av den här nya spelfimen, den verkar som ett uppenbart cash-grab såsom jag ser det, och ett bra exempel på mottot "Don't fix what isn't broken!". Den är uppenbart bara ett återuppförande av originalet, utan att ens tillföra något nytt, kan jag tänka mig. (har dessutom sett trailern till den när jag var på bio senast, och inte ens den fångade mitt intresse det allra minsta)

Såg själv originalet i sin helhet i förrgår på julafton, med morsan och farmor. Jag har annars sett den väldigt sällan under tidigare jular.
Om du tror att nyfilmatiseringen inte kommer tillföra något så har du helt enkelt fel. För faktum är att dom har lagt till en helt nytt spår med tiggarflickan Vera och hennes barnhem. Så jag uppmanar verkligen alla som ännu inte sett filmen att göra det så man kan bedöma filmen för som den är och inte utgå från att det kommer vara samma sak som den tecknade filmen, för det är det inte. Jonas Karlsson passar som sagt perfekt som Tyko, och alla andra är perfekt castade och dessutom så glider den nya och gamla handlingen sömlöst ihop på ett sätt så man knappt tänker på vad som kommer från den gamla animationsfilmen och vilket som är nytt. Den står kort och gott på egna ben.  :)
Houba !

Adam

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet 26 december 2021 kl. 10:34:08
Om du tror att nyfilmatiseringen inte kommer tillföra något så har du helt enkelt fel. För faktum är att dom har lagt till en helt nytt spår med tiggarflickan Vera och hennes barnhem. Så jag uppmanar verkligen alla som ännu inte sett filmen att göra det så man kan bedöma filmen för som den är och inte utgå från att det kommer vara samma sak som den tecknade filmen, för det är det inte. Jonas Karlsson passar som sagt perfekt som Tyko, och alla andra är perfekt castade och dessutom så glider den nya och gamla handlingen sömlöst ihop på ett sätt så man knappt tänker på vad som kommer från den gamla animationsfilmen och vilket som är nytt. Den står kort och gott på egna ben.  :)

Tycker ändå att den verkar helt ointressant. Jag skippar den i nuläget. Dessutom är originalet bra nog för vad den är.
Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘

MOA

Citat från: Adam skrivet 26 december 2021 kl. 00:47:05
Är själv inte ens intresserad av den här nya spelfimen, den verkar som ett uppenbart cash-grab såsom jag ser det, och ett bra exempel på mottot "Don't fix what isn't broken!". Den är uppenbart bara ett återuppförande av originalet, utan att ens tillföra något nytt, kan jag tänka mig. (har dessutom sett trailern till den när jag var på bio senast, och inte ens den fångade mitt intresse det allra minsta)

Såg själv originalet i sin helhet i förrgår på julafton, med morsan och farmor. Jag har annars sett den väldigt sällan under tidigare jular.
E jag med

Daniel Hofverberg

Jag måste medge att den nya spelfilmen verkar intressant och lovande. Jag hade egentligen tänkt att se den på bio, men jag vet ärligt talat inte om jag kommer hinna med det. Trots allt är det ju ganska många intressanta biofilmer just nu, och jag har inte gått på bio på över tre månader då det inte har känts säkert sen restriktionerna lyftes i september - men nu när det krävs vaccinpass i alla biosalonger (och inte bara de som rymmer över 100 personer), så känns det ju lite säkrare att gå på bio när man vet att alla utom möjligen barn kommer vara vaccinerade.

Det känns som att andra filmer är mer högprioriterade för min del än Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton; exempelvis Utvandrarna som man ju verkligen inte vill missa. Dessutom har man ju inte så jättemycket tid, för det här ju en film som "måste" ses innan julen är över - d.v.s. åtminstone innan Tjugondag Knut och helst senast Trettondagen - och osäkert om man kommer hinna med det... Vi får se om det hinns med - annars får jag köpa den på Blu-Ray till nästa jul. :)

Själv har jag för övrigt sett en teateruppsättning med Karl-Bertil Jonssons julafton - närmare bestämt den andra akten i Västerbottensteaterns pjäs Hasse & Tage som gick som julteater i Skellefteå (och andra orter i Västerbotten) för 2 - 3 år sedan. Där ägnades första akten åt diverse sketcher och sånger av Hasse och Tage, medan den andra akten uppläts till en lite längre version av Karl-Bertil Jonssons julafton. Den innehöll vissa utsvävningar och sidohistorier som inte finns med i TV-filmen från 1975, men vad jag kan minnas blev det nog inte mer än en dryg timme som den andra akten tog upp, så förmodligen innehåller biofilmen ännu mer. Teaterpjäsen var dock riktigt bra, trots att jag även där i förväg tänkte att den knappast kan innehålla något som inte redan finns med i 1970-talsfilmen.

Citat från: Adam skrivet 26 december 2021 kl. 00:47:05
Den är uppenbart bara ett återuppförande av originalet, utan att ens tillföra något nytt, kan jag tänka mig.
Jag förutsätter att det måste ha tillkommit en hel del nytt, för att kunna få en kortfilm på 25 minuter upp till 1 timme 44 minuter - det är alldeles för stor skillnad i tid för att det ska vara möjligt att bara återberätta samma handling.

Dessutom brukar ju Hannes Holm vara en duktig regissör, så han borde väl inte ha kunnat misslyckas så ovanligt mycket den här gången...

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Lilla My