Josefin

OBS! På grund av missbruk kan gäster inte längre skriva inlägg på forumet. Vi ber dig därför att registrera dig som medlem på forumet - det går på 30 sekunder och är givetvis gratis, och sen kan du fortsätta skriva inlägg som vanligt igen. Tack för visad förståelse.

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Anders M Olsson

Sidor: [1] 2 3 ... 171
1
Jag ser att HBO Nordic nu har pausat sina abonnemang, så att det inte längre går att teckna abonnemang förrän HBO Max lanseras imorgon. Det borde ju betyda att du, som trots allt hann teckna abonnemang i tid, bör få erbjudandet om 699 kr för ett helt år. :)

Ja, jag fick mail för ett tag sen där det stod "Betala nu och spara 369 kronor, det motsvarar hela 4 månader gratis! Du hittar erbjudandet under dina kontoinställningar från den 26 oktober." Så jag räknar med att kunna utnyttja erbjudandet.

Det ska i alla fall bli väldigt spännande att se vad som kommer finnas på nordiska HBO Max vid lanseringen. Jag räknar tyvärr inte med att det kommer finnas med ens i närheten av allt som finns på amerikanska HBO Max (åtminstone inte från början), men däremot hoppas jag att det kommer vara mer imponerande än nordiska Paramount+ i alla fall; som ju minst sagt har ett patetiskt utbud i jämförelse med motsvarande amerikanska tjänst...

En sak som är bra med HBOs tjänster är att man kan gå in och bläddra i hela deras utbud utan att ha något konto. Då ser man precis vad de har redan innan man bestämmer sig för om man vill prenumerera.

Det gäller i alla fall både nuvarande HBO Nordic och amerikanska HBO Max, så jag hoppas att det kommer att fungera likadant när HBO Max lanseras här i morgon. Om de har ett bra utbud behöver de inte hymla med det, utan kan visa helt öppet vad de har. Annars är det väldigt vanligt bland deras konkurrenter att inte berätta vad de har förrän man minst har tecknat en provperiod.

2
Off-topic / SV: Dåligt ljud vid vissa spel
« skrivet: 23 oktober 2021 kl. 19:10:59 »
Men va bra att vi fått hit en ljudtekniker.
Jag tror som sagt att de e ett problem som uppstår när man försöker spela gamla spel på moderna datorer. Antingen så laggar de skitmycket eller så funkar de int alls. Nu vet jag int hur gamla dessa spel e men om dom programmerades för Windows XP som vi detta laget e 20 år gammalt, e de int så könstigt att dom int så bra i dagens läge.

Jag är böjd att hålla med dig.

Jag tror t.o.m. att Jakten på Mjölner och Ronny & Julia gavs ut innan Windows XP lanserades, så de är antagligen gjorda för Windows 95 och Windows 98 som var det man använde då.

Det kan även vara själva datorn som är för snabb. En typisk dator är idag betydligt snabbare än för 20-25 år sen. När man programmerade spel då var det inte ovanligt att man förutsatte att hårdvaran skulle bete sig på ett visst sätt. Om processorhastigheten är markant snabbare än vad programmeraren har räknat med kan det bli vissa saker som inte längre stämmer.

3
Eftersom säsong 1 har svenskt, norskt och danskt tal på Disney+, så vet vi ju att serien förr eller senare kommer att släppas på Disney+ i Norden - exakt när kan vi inte veta, bara att det kommer att ske; så "aldrig" behöver man inte oroa sig för. Det behöver ju dock inte nödvändigtvis betyda att den kommer att sändas på Disney Channel, för där gissar jag att serien har en lägre prioritet, men man ska aldrig säga aldrig...

Dessutom noterar jag att alla avsnitten i andra säsongen utom ett har svenska titlar och alla har svenska avsnittsbeskrivningar. Det styrker antagandet att serien så småningom kommer att publiceras på Disney+ i Sverige. För varför skulle de annars göra sig besvär med att översätta både titlarna och avsnittsbeskrivningarna?

Kan man inte bara resa till Kalifornien (USA) för att besöka Disneykontoret och för att prata förstånd med personalerna om serierna och filmerna och var i världen får de visas? Det borde kunna göra susen också (fast förmodligen nästa år när/om coronapandemin har lagts sig), men det lär nog bli en dyr resa och också förmodligen omöjlighet! :(

Du skulle antagligen inte bli insläppt.

Och även om du mot förmodan skulle bli insläppt, hur skulle du bära dig åt för att få prata med någon som verkligen bestämmer över serierna och i vilka länder de ska publiceras? I bästa fall kanske du får prata med någon lakej långt ner i näringskedjan som antecknar vad du vill och sen struntar i att vidarebefordra det till ansvarig chef.

Det är kanske rent av så att programsättningen på Disney+ i Europa inte ens sköts från USA utan från Storbritannien?

4
Jag vill inte att det händer samma sak med Amphibia som Elena från Avalor i norden.
Jag har skickat feedback en massa gånger och det verkar inte ut så det hjälper att man gör fler gånger som jag själv trodde att det borde göra susen.
Det måste ju finnas en effektiv plan för att få Disney att ändra sig och tillåter säsong 2 och 3 få visas i norden. Det är jätteviktig för mig!
Om säsong 2 har dubbats men den inte skall visas i alla fall trots det, då har den dubbat i onödan... :'(

Det hjälper alldeles säkert inte att du själv skickar feedback om och om igen. Det räknar de bara som tjat. Om det ska göra nytta med feedback måste många olika personer skriva in och önska samma sak.

Läs och begrunda vad Daniel skrev lite längre upp i den här tråden:
Hursomhelst ger det som sagt inget att klaga här, för såvitt jag vet är det ingen som jobbar på Disney som brukar besöka det här forumet (eller åtminstone ingen som gett sig till känna) - och även om det skulle finnas, så lär de knappast ändra prioritetsordning utifrån vad en enda person tycker... Om däremot många skulle kontakta Disney och framföra samma önskemål, finns det en chans att Disney kan prioritera om.

5
Ja, om jag hade lagt in varje skiva efter hand som jag köpte dem skulle det säkert inte vara några problem att skriva in uppgifterna för hand. Men nu har jag flera tusen skivor som jag behöver katalogisera, och då skulle det självklart underlätta om jag bara kunde scanna streckkoden på omslagen och så är det klart. Då blir det nästan som att sitta i en snabbköpskassa. :)

I väntan på att DVD Profilers egen app ska bli tillgänglig har jag hittat en workaround. Med hjälp av programmet Barcode to PC fungerar kameran i min mobil som en "riktig" streckkodsscanner till datorn och jag kan scanna in koderna rakt in i DVD Profiler.
https://barcodetopc.com/
Med gratisversionen kan man scanna in upp till 300 streckkoder i månaden. Behöver man fler kan man köpa programmet med en större kvota. Basic-versionen (USD 24) ger 1000 scanningar i månaden och Pro-versionen (USD 79) upp till 10 000. Mer än så lär jag knappast behöva.

Jag skulle eventuellt kunna låna en riktig dedicerad streckkodsscanner på min gamla arbetsplats. Jag minns att vi köpte en hel massa sådana till ett projekt där de aldrig kom till användning, så om jag har tur ligger de kvar på hyllan.

6
Hmm... Efter att ha läst lite i deras forum verkar det som om iOS-appen alldeles nyss har försvunnit från app-butiken. Jag ska kanske vänta några dagar och se om problemet blir löst.

7
Jag hämtade ner DVD Profiler för Windows för att testa lite, och det verkade inte så tokigt.

Men... sen försökte jag hämta ner appen för iPhone och då fick jag felmeddelandet "Objektet är inte tillgängligt. Objektet som du har begärt är inte tillgängligt just nu i den svenska affären."

Utan appen för iPhone faller mycket av nyttan med programmet. Jag skulle t.ex. gärna vilja använda mobilens kamera för att scanna in streckkoderna från omslagen. Windows-programmet har visserligen stöd för streckkodsläsare, men någon sådan äger jag inte.

Så tyvärr... inte så lyckat.

Någon som kan föreslå något annat liknande program?

8
Dubbningar och röster / SV: Tidlös prinsessa - Find Me in Paris
« skrivet: 22 oktober 2021 kl. 14:30:30 »
Nu har jag skickat en utförlig felrapport till SVT.

Jag fick nyss svar från SVT. De har sett felet och tar det vidare till sina utvecklare. Hoppas de är snabbare med att åtgärda det här felet än när det gäller felet med undertexter i Disneyprogrammen.

9
Nu när Discshop plötsligt och oväntat lade ner verksamheten skulle jag behöva något annat sätt att hålla reda på min samling av DVD och Blu-ray.

Helst skulle det fungera så att man bara scannar av streckkoden på fodralet, t.ex. med mobilkameran, så hämtar programmet själv alla uppgifterna från internet och för in filmen i en databas.

Jag har hittat ett program som heter DVD Profiler som jag tror skulle kunna fungera:
http://www.invelos.com/

Är det någon här som använder det programmet, eller någon annan liknande produkt?

10
Streamingtjänster, TV-kanaler och VHS/DVD/Blu-Ray / SV: Discshop läggs ner
« skrivet: 22 oktober 2021 kl. 08:51:21 »
Jag kan bara instämma i hur illa det har skötts. Man kan man ju verkligen undra varför de inte meddelat nåt tidigare - och varför det inte stod ett ord på hemsidan... Att bara skicka ut e-post samma dag som nedstängningen sker är verkligen oerhört dålig stil... Till vilka gick det mejlet ut? Alla kunder? Men personer som aldrig handlat där, hur skulle de få reda på att Discshop inte kommer att finnas mer...?

Det fanns en del tidiga tecken som man så här i efterhand kan ana hade med den förestående nerläggningen att göra.

T.ex. att de aldrig fick in Jungle Cruise i sitt sortiment, och deras vaga och undvikande svar när jag frågade efter den. Jag hade även några förhandsbokningar som aldrig levererades. Statusen ändrades aldrig till "slut i lager" eller liknande, utan releasedatumet stod kvar trots att det hade passerats för länge sen.

11
Streamingtjänster, TV-kanaler och VHS/DVD/Blu-Ray / SV: Discshop läggs ner
« skrivet: 22 oktober 2021 kl. 08:21:40 »
Amazon handlar man förstås mycket av, men de verkar väl inte ha några som helst svenska utgåvor - eller åtminstone har jag inte hittat några...?

Det har du naturligtvis rätt i. De har inga helt svenska utgåvor. Men det finns däremot en hel del internationella utgåvor där själva skivan är identisk med den svenska och har svensk text. Svenskt tal är väl mindre vanligt, men det förekommer.

Att en DVD eller Blu-ray har omslaget på något annat språk än svenska bekymrar mig inte, så länge bara själva filmen är på svenska. Ofta är det enda chansen att få tag på en lite äldre utgåva som är utgången i Sverige.

Många filmer finns bara utgivna med svensk text på DVD, men inte på Blu-ray. Då händer det att jag köper en utländsk Blu-ray och en svensk DVD och "transplanterar" undertexterna.

Det som kanske förvånar mest med Amazon.se är deras snabba leveranstider som slår det mesta. Till skillnad från de flesta andra firmor skickar de även ut varor på söndagar, så det jag beställer på helgen kan jag ofta ha i min hand redan på måndagen.

För några år sen var Discshop väldigt bra på snabba leveranser. Man kunde räkna med leverans dagen efter beställningen, men den sista tiden kunde det ta en vecka eller mer.

12
Streamingtjänster, TV-kanaler och VHS/DVD/Blu-Ray / SV: Discshop läggs ner
« skrivet: 21 oktober 2021 kl. 21:30:28 »
Jag upptäckte också det, och dålig stil att man inte ens kan komma åt sin gamla köphistorik - för mig som har oerhört mycket filmer brukar jag ofta behöva kolla på vad jag redan har handlat för att undvika dubbelköp, och nu kan man alltså inte längre se sina gamla ordrar... :(

Nu kan man väl förhoppningsvis hitta åt det mesta via orderbekräftelser via mail, men det blir ju bökigare och det finns risk att man kan ha tagit bort vissa gamla mail.

Precis så brukade jag också göra. Jag har i alla fall mina Blu-rayfilmer i bokstavsordning i hyllorna, men de flesta DVDerna har jag packat ner och ställt undan eftersom jag inte har plats till dem i hyllorna.

Nu måste jag antagligen plocka upp och katalogisera allt, annars har jag ingen ordentlig koll på vad jag har och inte har.

Jag tänker i alla fall fortsättningsvis försöka undvika att handla på CDON så långt det går. När de bär sig åt så här skamligt mot sina kunder tycker jag att man helst inte ska stödja dem.

Jag har idag lagt ordrar hos Ginza, Amazon och Kvarn Video (www.kvarnvideo.se), men inga hos CDON.

Kvarn Video är en gammal anrik videobutik i Malmö som säger sig ha 30 000 DVD-titlar och 6 000 Blu-raytitlar i lager. De hade tidigare en fysisk butik i Malmö, men säljer numera bara över nätet. Jag har känt till dem mycket länge, och hört mycket gott om dem, men aldrig själv handlat där tidigare.

13
Streamingtjänster, TV-kanaler och VHS/DVD/Blu-Ray / SV: Discshop läggs ner
« skrivet: 21 oktober 2021 kl. 20:26:45 »
Oerhört trist (och oväntat!) att höra. :( Hade dessutom ett presentkort (fick det för 1½ vecka sedan) som jag aldrig hann utnyttja...

Kanske kan det löna sig att kontakta Discshop/CDON och fråga vad som gäller? Det är möjligt att presentkortet fortfarande går att använda hos CDON, eller att du kan få pengarna tillbaka.

Discshop har i alla fall lovat att betala tillbaka pengar för betalda men ej levererade varor, men presentkort är inte riktigt samma sak.

Om du inte får gehör den vägen kanske den som har köpt presentkortet till dig kan reklamera transaktionen hos banken/kreditkortsföretaget om det är köpt på kreditkort.

Det får förstås vägas mot värdet på presentkortet. Om det bara är en struntsumma är det kanske inte lönt att bråka.

14
Streamingtjänster, TV-kanaler och VHS/DVD/Blu-Ray / SV: Discshop läggs ner
« skrivet: 21 oktober 2021 kl. 18:04:21 »
Jag fick samma meddelande. Jag har alltid ansett Discshop vara den bästa nätbutiken för DVD i Sverige, så det var verkligen ett sorgligt besked! Märkligt nog kan jag dock inte se att det står någonting om nedläggningen på hemsidan...

Nu kommer man till CDONs webbplats om man anger www.discshop.se. Discshops egen webbplats tycks därmed vara helt utraderad, och man kommer inte längre åt sin gamla köphistorik, samling, poängstatus m.m.

Man får inte ens veta hur man ska gå tillväga för att logga in på CDONs webbutik. Av allt att döma måste man registrera sig på nytt om man inte redan har ett konto på CDON (vilket jag i.o.f.s. har).

För övrigt fick jag ytterligare ett mail tidigare idag med besked om att alla mina restordrar var anullerade... :(

Dessutom var jag platinakund hos Discshop, vilket framförallt innebär billigare fraktkostnad (10 kr för en vara och 20 kr för två eller fler varor) - allt detta går man ju miste om nu, och det blir dyrare fraktkostnad framöver...

Ja, jag var själv nybliven diamantkund och såg fram emot gratis frakt resten av det här året och hela nästa. Av det blev det inget.

Det är väldigt ohederligt att CDON inte tar över kundernas bonusnivåer och uppfyller Discshops åtaganden. :(

15
Har jag inte räknat fel, så borde väl 15:9 innebära 1,67:1; d.v.s. aningen smalare än traditionell 1,78:1. Så hur har Hos Musse då sänts i de länder som har erbjudit serien i Widescreen - med väldigt smala svarta fält till vänster och höger eller en pytteaning beskuren i höjdled...?

Här är beviset. Bredbildsversionen är aningen beskuren i höjdled medan normalbildsversionen är beskuren i sidled!




Sidor: [1] 2 3 ... 171