Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Babar

Startat av Beck, 24 oktober 2006 kl. 16:58:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Oskar

Citat från: Erika skrivet  4 september 2020 kl. 21:12:02
Jag visste inte TV3 hade visat Babar...

Jag kollade på Svensk mediedatabas och Babar har visats på bl. a. SVT, Kanal 5, TV1000, Canal+ och TV4. Ingen aning om hur det ligger till med vilka dubbningar som använts. Det enda jag vet är att TV4 visade de tidigare avsnitten och det var KM Studios dubbning som användes (alltså samma som SVT).
Jag har för mig att Kanal 5 använder samma dubbning som svt och TV4.
Jag kan tänka att tv1000 beställa en egen dubbning av mediadubb international eller eurotroll.

Oskar

Citat från: Oskar skrivet  4 september 2020 kl. 21:26:29
Jag har för mig att Kanal 5 använder samma dubbning som svt och TV4.
Jag kan tänka att tv1000 beställa en egen dubbning av mediadubb international eller eurotroll.
Det låter som mysterium.

MOA


Daniel Hofverberg

Citat från: Oskar skrivet  4 september 2020 kl. 21:26:29
Jag har för mig att Kanal 5 använder samma dubbning som svt och TV4.
Jag kan tänka att tv1000 beställa en egen dubbning av mediadubb international eller eurotroll.
Jag har faktiskt inget minne av att TV1000 sände Babar, men enligt Svensk Mediedatabas gjorde de tydligen det under en kortare period; bara under sommaren/hösten 1996 (mellan juni och december). Svårt att säga hur många avsnitt de sände av serien, men förmodligen inte alla 65 avsnitten...

Då TV1000 ganska sällan återanvände dubbningar från andra kanaler, så är nog sannolikheten relativt stor att de hade en egen dubbning av serien som aldrig använts någon annanstans - i så fall med all säkerhet gjord av Mediadubb International (som ju på den tiden hade samma ägare som TV1000). Jag ska undersöka saken. :)

Precis som du vill jag också minnas att Kanal 5 sände serien med samma dubbning som SVT.

Erika

Igår, när jag kollade om TV3 hade sänt Babar eller inte, så hittade jag en viss antydan om TV1000 hade sänt tv-serien redan 1993 (och kanske även lite tidigare än så?).

Citat16.00 MC Tiger presenterar: Babar. Tecknat. Del 18.

CitatTintin och Babar - endast på TV 1000!


Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet  5 september 2020 kl. 08:17:53
Igår, när jag kollade om TV3 hade sänt Babar eller inte, så hittade jag en viss antydan om TV1000 hade sänt tv-serien redan 1993 (och kanske även lite tidigare än så?).
Intressant, så då var kanske sändningarna 1996 repriser från 1993...?

1993 finns det ju en möjlighet att det var Lasse Svenssons Media Dubb som gjorde dubben, ifall den gjordes ett tag innan serien sändes, men Mediadubb International är förstås fortfarande mer sannolikt.

Oskar

Om media dubb dubbning finns.
Jag bara gissa om casting till rösten.
Babar-gunnar ernblad
rataxes-Peter Sjöqvist
Pompadour- carl-Johan Rehbinder
Övriga rösten: Hasse Jonsson, Steve kratz, Staffan Hallerstam, Louise Raeder, Annelie Berg m.m
Inspelad hos media dubb eller mediadubb international för tv1000.

Oskar

Citat från: Oskar skrivet 10 oktober 2020 kl. 23:35:12
Om media dubb dubbning finns.
Jag bara gissa om casting till rösten.
Babar-gunnar ernblad
rataxes-Peter Sjöqvist
Pompadour- carl-Johan Rehbinder
Övriga rösten: Hasse Jonsson, Steve kratz, Staffan Hallerstam, Louise Raeder, Annelie Berg m.m
Inspelad hos media dubb eller mediadubb international för tv1000.
Den dubbning gäller för 1989-2002
Babar serie

gstone

Idag köpte jag en dvd mad dator animerad Babar !!

Per Myberg och Lill-Babs gör några av rösterna !!  :D :D :D :D :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

TonyTonka

Gammalt ämne, men är det någon som vet ungefär när Sun Studios dubbning av Babar spelades in?  ???
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

MOA

Citat från: TonyTonka skrivet  1 juni 2021 kl. 16:34:45
Gammalt ämne, men är det någon som vet ungefär när Sun Studios dubbning av Babar spelades in?  ???
Skulle tro typ 1991 eller 92

Jabberjaw

Citat från: Oskar skrivet  4 september 2020 kl. 20:31:00
Jag har upptäck det finns trean dubbning av Babar 1989-2002.
Jag har läst på nätet att Elina Raeder gjorde Isabelle.
Jag misstänker att att tv1000 beställer egen dubbning av mediadubb international.
Om den stämmer.
Jag vet inte om trean dubbning finns eller inte av den serie. det låter märkligt?

För några år sedan ser jag att jag antecknat:
"Babar TV3" från ett band. Måste ta och leta upp det för skriver i princip aldrig fel när jag antecknar kanaler och notes..

Sökt lite i KB tidningsarkiv och hittade sist inte heller något som tyder på att Babar sänts i Barntrean. Kanske gick under FrukostTrean dock runt 1996.  :o mystiskt...

Oskar

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 september 2020 kl. 06:48:03
Jag har faktiskt inget minne av att TV1000 sände Babar, men enligt Svensk Mediedatabas gjorde de tydligen det under en kortare period; bara under sommaren/hösten 1996 (mellan juni och december). Svårt att säga hur många avsnitt de sände av serien, men förmodligen inte alla 65 avsnitten...

Då TV1000 ganska sällan återanvände dubbningar från andra kanaler, så är nog sannolikheten relativt stor att de hade en egen dubbning av serien som aldrig använts någon annanstans - i så fall med all säkerhet gjord av Mediadubb International (som ju på den tiden hade samma ägare som TV1000). Jag ska undersöka saken. :)

Precis som du vill jag också minnas att Kanal 5 sände serien med samma dubbning som SVT.
Var det samma dubbning som SVT, tv4, kanal 5, VHS eller DVD på tv1000? Annars var media dubb/mediadubb international.

Daniel Hofverberg

Citat från: Oskar skrivet  8 juli 2022 kl. 21:21:15
Var det samma dubbning som SVT, tv4, kanal 5, VHS eller DVD på tv1000? Annars var media dubb/mediadubb international.
Tyvärr glömde jag bort att kolla upp Babar via Kungliga Bibliotekets studiekopior, och nu har tyvärr biblioteket i Skellefteå stängt för sommaren - därför kan jag tyvärr inte kolla upp detta förrän i augusti. :(

Steffan Rudvall

Citat från: Oskar skrivet  8 juli 2022 kl. 21:21:15
Var det samma dubbning som SVT, tv4, kanal 5, VHS eller DVD på tv1000? Annars var media dubb/mediadubb international.
Var kommer informationen om att det finns en dubbning gjord av Media Dubb/Media Dubb International ifrån?