Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
10 (45.5%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
4 (18.2%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (36.4%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (9.1%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
7 (31.8%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (22.7%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (4.5%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (9.1%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
7 (31.8%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (22.7%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (4.5%)

Antal personer som röstat: 22

Alexander

Citat från: Erika skrivet 30 oktober 2020 kl. 14:41:46
Dessa hade jag glömt bort, men då har vi haft ett par. :)


Även Dieselråttor och sjömansmöss.  :)
Det finns människor, men vi spenderar mest tid med djuren i kloakerna.  :)

clara liljeberg

eller talande drakar eftersom nästa år så kommer en och annan film om drakar.

Erika

#347

Trailer till Mirakel (SVT:s julkalender).

Känns mest sådär, om jag ska vara ärlig - då känns Tinka och kungaspelet (dansk julkalender som kommer att sändas på TV4 Play), Julefeber (DR:s julkalender) och Stjernestøv (NRK:s julkalender) betydligt mera intressanta.

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet  4 november 2020 kl. 11:57:29

Trailer till Mirakel (SVT:s julkalender).

Känns mest sådär, om jag ska vara ärlig - då känns Tinka och kungaspelet (dansk julkalender som kommer att sändas på TV4 Play), Julefeber (DR:s julkalender) och Stjernestøv (NRK:s julkalender) betydligt mera intressanta.
Jag tycker inte Mirakel känns så tokig, även fast den verkar tydligt inspirerad av Spegel, spegel (fast sämre, förstås). Att döma av trailern tycker jag i alla fall att årets julkalender verkar betydligt mer lovande än fjolårets, som ärligt talat inte var så mycket att hänga i julgranen...

Men jag håller med dig att Tinga och kungaspelet, Julefeber och Stjernestøv alla verkar bättre, men så brukar ju ärligt talat både DR och NRK hålla en lite högre klass på julkalendrarna än vi i Sverige...

Erika

Förvisso, även om jag blev mycket besviken på Julestjerner (DR:s julkalender 2012 och 2019) och Den andra världen (Den anden verden; DR:s julkalender 2016) var inte riktigt vad jag hade hoppats på...

Lilla My


Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet  4 november 2020 kl. 16:06:11
Förvisso, även om jag blev mycket besviken på Julestjerner (DR:s julkalender 2012 och 2019) och Den andra världen (Den anden verden; DR:s julkalender 2016) var inte riktigt vad jag hade hoppats på...
Julestjerner har jag faktiskt inte sett än, men Den andra världen tyckte jag var mycket bra - en av de bästa julkalendrar jag sett på många år, och definitivt en av de mest påkostade. :)

Disneyfantasten

Igår nämnde de på Lilla Aktuellt att bl.a. Babben Larsson kommer att vara med i den!  :)

Disneyfantasten

Förresten så kan jag inte låta bli att tänka på att SVTs Julkalender i år fyller 60 år!  :D

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet  4 november 2020 kl. 20:44:44
Förresten så kan jag inte låta bli att tänka på att SVTs Julkalender i år fyller 60 år!  :D
Ja då blir de väl 60 Års Jubilieum

gstone

Kan dom inte göra en helt animerad julkalender ?  ???

Det vore jättekul !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Erika

#356
Citat från: gstone skrivet  5 november 2020 kl. 15:42:38
Kan dom inte göra en helt animerad julkalender ?  ???

Det vore jättekul !

Håller med, men det skulle nog bli en mycket dyr julkalender...

Annars har DR haft en julkalender som bestod av stillbilder. Vi har också haft ett par sådana (åtminstone delvis bestod av stillbilder), som t.ex. den ökända Marias barn (1987). 

Kom också att tänka på den franska animerade tv-serien Jultomtens lärling, den är egentligen inte en julkalender, men vissa jular har SVT sänt den som en sådan.

gstone

Citat från: Erika skrivet  5 november 2020 kl. 15:51:59
Håller med, men det skulle nog bli en mycket dyr julkalender...

Annars har DR haft en julkalender som bestod av stillbilder. Vi har också haft ett par sådana (åtminstone delvis bestod av stillbilder), som t.ex. den ökända Marias barn (1987). 

Kom också att tänka på den franska animerade tv-serien Jultomtens lärling, den är egentligen inte en julkalender, men vissa jular har SVT sänt den som en sådan.

Jag vill veta mer om Jultomtens lärling.

Vilka är rösterna ?

Och hur ser konstsillen ut ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Erika

#358
Du kan läsa lite om den här och här har du
introt. Jag har inte sett Jultomtens lärling på ett gäng år, men vill minnas bl.a. Anders Öjebo, Steve Kratz och Sture Ström var med i den svenska dubben.

Det finns även en
långfilm från 2010 (samt en uppföljare från 2013) med en annorlunda figurdesign, ingen aning om den har visats här.

Lilla My

Citat från: gstone skrivet  5 november 2020 kl. 15:42:38
Kan dom inte göra en helt animerad julkalender ?  ???

Det vore jättekul !

Jättekul, jättedyrt och ta jättelång tid. Tycker själv det är lite av charmen med att julkalendern alltid är live action :)