Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
10 (45.5%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
4 (18.2%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (36.4%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (9.1%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
7 (31.8%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (22.7%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (4.5%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (9.1%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
7 (31.8%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (22.7%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (4.5%)

Antal personer som röstat: 22

gstone

Citat från: Lilla My skrivet  5 november 2020 kl. 20:10:06
Jättekul, jättedyrt och ta jättelång tid. Tycker själv det är lite av charmen med att julkalendern alltid är live action :)

Jag vill heller ha tecknat, men du får tyckas som du vill.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet  5 november 2020 kl. 15:51:59
Håller med, men det skulle nog bli en mycket dyr julkalender...
Visst hade det varit kul med en tecknad julkalender, men jag håller med att det vore helt orealistiskt ur både kostnads- och tidsperspektiv - det skulle kosta alldeles för mycket och ta alldeles för lång tid. Även datoranimation skulle ta för lång tid, och med största säkerhet även kosta för mycket.

I Danmark skulle det finnas en liten chans att det skulle vara möjligt, i och med att Danmark har en annan princip kring julkalendrar än i Sverige - där har de ju mer påkostade julkalendrar än i Sverige, men har istället bara nya julkalendrar vissa år och alternerar med repriser av gamla julkalendrar andra år. Om danska DR visste om att de ett specifikt år bara kommer ha en gammal julkalender men en nyproducerad nästa år, så skulle det åtminstone i teorin vara möjligt att hinna med och ha råd att göra en animerad julkalender till året därpå.

Men i Sverige, där SVT alltid börjar producera julkalendern under våren för sändning i december, så skulle det nog inte finnas en chans att hinna med plus att det skulle kosta mycket mer än budgeten för julkalendern.

Så det närmaste vi kan komma i Sverige är nog julkalendrar som huvudsakligen består av stillbilder kombinerat med mycket simpel animation och/eller inzoomningar - som typ den ökända och vedervärdiga Marias barn, som nästan ger mig mardrömmar än idag över 30 år senare... :(

Daniel Hofverberg

Jag hittade precis en nyskriven artikel om årets norska julkalender på NRK; Stjernestøv (vilket betyder ungefär Stjärndamm på svenska). Det blir alltså den första nya julkalendern i Norge sedan 2016 (Snöfall), och är tydligen den mest påkostade julkalendern någonsin i Norge.
https://www.dagbladet.no/kultur/slik-blir-nrks-julekalender/73084291

En budget på 60 miljoner norska kronor (motsvarar cirka 58 miljoner svenska kronor) låter som ganska generöst tilltaget i mina ögon. Jag har aldrig sett att SVT offentliggjort någon budget för någon av de svenska julkalendrarna, men spontant skulle jag tro att få julkalendrar i Sverige genom tiderna skulle kunna mäta sig med den budgeten (om ens någon); och borde ligga hyfsat bra till även jämfört med Danmark...

Dessutom låter det otroligt att verkligen ha spelat in julkalendern under två års tid - visserligen med avbrott i våras på grund av pandemin, men ändå en inspelning som pågått ända sedan december 2018. I Sverige spelas ju alltid julkalendrarna in under ett par månaders tid varje vår, för att sen klippas under sommaren; men även med förberedelser och allting handlar det nog sällan eller aldrig om mer än några månaders arbete. Så det här verkar ju vara både mer påkostat och mer välgjort än de allra flesta svenska julkalendrar. :)

Jag hoppas att SVT har det goda omdömet att köpa in Stjernestøv till nästa år och dubba den till svenska, men jag kommer i alla fall definitivt se den på NRK TV i år. Dessbättre brukar de flesta norska produktioner inte vara geoblockerade på NRK TV, så jag förmodar att den här inte lär vara det heller - och skulle den vara det, så brukar NRK TV (till skillnad från de flesta andra streamingtjänster) inte hålla på med blockering av kända VPN-tjänster, så det borde fungera att komma åt den med vilken norsk VPN som helst. :)

Sabelöga

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 november 2020 kl. 01:23:57
Jag hittade precis en nyskriven artikel om årets norska julkalender på NRK; Stjernestøv (vilket betyder ungefär Stjärndamm på svenska). Det blir alltså den första nya julkalendern i Norge sedan 2016 (Snöfall), och är tydligen den mest påkostade julkalendern någonsin i Norge.
https://www.dagbladet.no/kultur/slik-blir-nrks-julekalender/73084291

En budget på 60 miljoner norska kronor (motsvarar cirka 58 miljoner svenska kronor) låter som ganska generöst tilltaget i mina ögon. Jag har aldrig sett att SVT offentliggjort någon budget för någon av de svenska julkalendrarna, men spontant skulle jag tro att få julkalendrar i Sverige genom tiderna skulle kunna mäta sig med den budgeten (om ens någon); och borde ligga hyfsat bra till även jämfört med Danmark...

Dessutom låter det otroligt att verkligen ha spelat in julkalendern under två års tid - visserligen med avbrott i våras på grund av pandemin, men ändå en inspelning som pågått ända sedan december 2018. I Sverige spelas ju alltid julkalendrarna in under ett par månaders tid varje vår, för att sen klippas under sommaren; men även med förberedelser och allting handlar det nog sällan eller aldrig om mer än några månaders arbete. Så det här verkar ju vara både mer påkostat och mer välgjort än de allra flesta svenska julkalendrar. :)

Jag hoppas att SVT har det goda omdömet att köpa in Stjernestøv till nästa år och dubba den till svenska, men jag kommer i alla fall definitivt se den på NRK TV i år. Dessbättre brukar de flesta norska produktioner inte vara geoblockerade på NRK TV, så jag förmodar att den här inte lär vara det heller - och skulle den vara det, så brukar NRK TV (till skillnad från de flesta andra streamingtjänster) inte hålla på med blockering av kända VPN-tjänster, så det borde fungera att komma åt den med vilken norsk VPN som helst. :)
Låter lovande :)
Houba !

Erika

Ja, Stjernestøv ser intressant ut. Det har även släppts en till trailer för DR:s julkalender Julefeber.

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet 25 november 2020 kl. 15:23:38
Ja, Stjernestøv ser intressant ut. Det har även släppts en till trailer för DR:s julkalender Julefeber.
Trailern säger kanske inte så jättemycket, men på danska Juleweb står det lite mer om Julefeber:
https://juleweb.dk/nyhed202013/

Verkar ganska lovande, måste jag säga. :)

Hoppas bara att DRTV har dansk text för hörselskadade, för jag förstår tyvärr inte talad danska tillräckligt bra för att klara mig utan någon textning som hjälp... Hoppas också att julkalendern inte kommer att vara geoblockerad till Danmark på DRTV, för till skillnad från NRK TV har de en ganska aggressiv blockering av kända VPN-tjänster varför det inte alltid är helt okomplicerat att komma åt den tjänsten utanför Danmark. Hur har det varit med tidigare års julkalendrar på DRTV vad gäller ev. geoblockering?

I år har alltså danska DR en ny julkalender, medan danska TV2 sänder en repris (Juleønsket från 2015, som jag inte har sett men som inte heller ser så tokig ut); medan det ifjol var tvärtom.


För övrigt måste jag säga att jag uppskattar verkligen att både Norge och Danmark oftast har julkalendrar på ca 25 minuter per avsnitt - det gör enormt stor skillnad jämfört med de patetiska 11 - 12 minuter som SVT alltid envisas med och som alltid känns för kort...

Adam Larsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 november 2020 kl. 20:35:11
Trailern säger kanske inte så jättemycket, men på danska Juleweb står det lite mer om Julefeber:
https://juleweb.dk/nyhed202013/

Verkar ganska lovande, måste jag säga. :)

Hoppas bara att DRTV har dansk text för hörselskadade, för jag förstår tyvärr inte talad danska tillräckligt bra för att klara mig utan någon textning som hjälp... Hoppas också att julkalendern inte kommer att vara geoblockerad till Danmark på DRTV, för till skillnad från NRK TV har de en ganska aggressiv blockering av kända VPN-tjänster varför det inte alltid är helt okomplicerat att komma åt den tjänsten utanför Danmark. Hur har det varit med tidigare års julkalendrar på DRTV vad gäller ev. geoblockering?
Jag tycker själv att talad danska är väldigt enkel att förstå, fast du är ju från Norrland så de kanske har något med saken att göra.

Erika

Jag har kunnat se på DR:s julkalendrar på DRTV (och ja, dansk text för hörselskadade finns) utan problem, och även norska Snöfall (visades i danskdubbad version 2017) och svenska Selmas saga (visades i danskdubbad version 2018) har fungerat att se... Fast man vet aldrig, DR kanske har ändrat sig...? 

Daniel Hofverberg

Det låter ju hyfsat lovande i alla fall, om inte DRs avtal har ändrats sedan dess...

Citat från: Adam Larsson skrivet 25 november 2020 kl. 20:42:36
Jag tycker själv att talad danska är väldigt enkel att förstå, fast du är ju från Norrland så de kanske har något med saken att göra.
Det är nog ganska individuellt, och beror ju också på var man bor - kommer man från Skåne har man säkerligen bättre möjligheter att förstå talad danska än om man kommer från resten av Sverige.

Jag har stora svårigheter med talad danska, men får jag dansk text till hjälp så klarar jag mig utan problem. Talad norska förstår jag som regel utan större problem (om det inte är någon extrem dialekt), men även där tar jag gärna norsk text som komplement för säkerhets skull.

Grimner

Apropå julkalendrar, kan någon säga mig vilka julkalendrar som också blivit datorspel? Jag känner till Mysteriet på Greveholm (två spel, 1998 och 2000), Ronny & Julia (2000), Dieselråttor & Sjömansmöss (2002) och Lasse-Majas Detektivbyrå (2006). Jag antar att alla julkalendrar mellan 1998 och 2006 fick spelversioner, men var det några fler? När slutade SVT producera spelversioner av sina julkalendrar?
Piratkopiering är inte stöld - det är bevarande!
Stöld innebär förstörelse och förlust. Digital duplicering är skapande, och möjliggör för alla, oavsett bakgrund eller resurser, att ta del av livets mångfald. Det är inte bara etiskt, utan en ren dygd.
Tack till alla som fildelar. Ni är hjältar.

Lilla My

#370
Citat från: Grimner skrivet 27 november 2020 kl. 19:31:26
Apropå julkalendrar, kan någon säga mig vilka julkalendrar som också blivit datorspel? Jag känner till Mysteriet på Greveholm (två spel, 1998 och 2000), Ronny & Julia (2000), Dieselråttor & Sjömansmöss (2002) och Lasse-Majas Detektivbyrå (2006). Jag antar att alla julkalendrar mellan 1998 och 2006 fick spelversioner, men var det några fler? När slutade SVT producera spelversioner av sina julkalendrar?

Följade kalendrar fick spel man kunde köpa i affär;

Greveholm (1996) + två uppföljare - både första kalendern med tillhörande datorspel OCH egen hemsida. Modernt så in i norden!
När Karusellerna Sover (1998) + en uppföljare
Julens Hjältar (1999) + en uppföljare
Ronny & Julia (2000)
Kaspar i Nudådalen (2001)
Dieselråttor & Sjömansmöss (2002)
Håkan Bråkan (2003)
Allrams höjdarpaket (2004)
En decemberdröm (2005) - sämsta kalendern OCH sämsta spelet, holy sh-
Lasse-Majas detektivbyrå (2006)
En riktig jul (2007)
Skägget i brevlådan (2008)

Följande fick endast spel via onlinespel på SVT's egen hemsida,
antagligen för att folk slutade köpa spelen och det inte längre gick med vinst.

Superhjältejul (2009)
Hotell Gyllene Knorren (2010)
Tjuvarnas jul (2011)
Mysteriet på Greveholm – Grevens återkomst (2012)
Barna Hedenhös uppfinner julen (2013)
Piratskattens hemlighet (2014)
Tusen år till julafton (2015)
Jakten på tidskristallen (2017)

Osäker på om Selmas saga (2016) och de som kom efter 2017 fick några onlinespel dock.

E

Citat från: Lilla My skrivet 28 november 2020 kl. 08:55:43
Följade kalendrar fick spel man kunde köpa i affär;

Greveholm (1996) + två uppföljare - både första kalendern med tillhörande datorspel OCH egen hemsida. Modernt så in i norden!
När Karusellerna Sover (1998) + en uppföljare
Julens Hjältar (1999) + en uppföljare
Ronny & Julia (2000)
Kaspar i Nudådalen (2001)
Dieselråttor & Sjömansmöss (2002)
Håkan Bråkan (2003)
Allrams höjdarpaket (2004)
En decemberdröm (2005) - sämsta kalendern OCH sämsta spelet, holy sh-
Lasse-Majas detektivbyrå (2006)
Skägget i brevlådan (2008)

Följande fick endast spel via onlinespel på SVT's egen hemsida,
antagligen för att folk slutade köpa spelen och det inte längre gick med vinst.

En riktig jul (2007)
Superhjältejul (2009)
Hotell Gyllene Knorren (2010)
Tjuvarnas jul (2011)
Mysteriet på Greveholm – Grevens återkomst (2012)
Barna Hedenhös uppfinner julen (2013)
Piratskattens hemlighet (2014)
Tusen år till julafton (2015)
Jakten på tidskristallen (2017)

Osäker på om En riktig jul (2007), Selmas saga (2016) och de som kom efter 2017 fick några onlinespel, men ingen av dem fick en CD-skiva i alla fall.
En riktig jul fick ett spel via PC också ;) https://img.tradera.net/images/642/279283642_37c09da4-7ff7-438a-9724-2d990f949873.jpg

Lilla My


TonyTonka

Citat från: Lilla My skrivet 28 november 2020 kl. 08:55:43
Följade kalendrar fick spel man kunde köpa i affär;

Greveholm (1996) + två uppföljare - både första kalendern med tillhörande datorspel OCH egen hemsida. Modernt så in i norden!
När Karusellerna Sover (1998) + en uppföljare
Julens Hjältar (1999) + en uppföljare
Ronny & Julia (2000)
Kaspar i Nudådalen (2001)
Dieselråttor & Sjömansmöss (2002)
Håkan Bråkan (2003)
Allrams höjdarpaket (2004)
En decemberdröm (2005) - sämsta kalendern OCH sämsta spelet, holy sh-
Lasse-Majas detektivbyrå (2006)
En riktig jul (2007)
Skägget i brevlådan (2008)

Följande fick endast spel via onlinespel på SVT's egen hemsida,
antagligen för att folk slutade köpa spelen och det inte längre gick med vinst.

Superhjältejul (2009)
Hotell Gyllene Knorren (2010)
Tjuvarnas jul (2011)
Mysteriet på Greveholm – Grevens återkomst (2012)
Barna Hedenhös uppfinner julen (2013)
Piratskattens hemlighet (2014)
Tusen år till julafton (2015)
Jakten på tidskristallen (2017)

Osäker på om Selmas saga (2016) och de som kom efter 2017 fick några onlinespel dock.

Ronny och Julia fick också en uppföljare.

Några kalendrar släpptes som mobilspel också.

Är rätt säker på att Selmas saga fick ett onlinespel också.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Erika

Citat från: TonyTonka skrivet 28 november 2020 kl. 13:41:40
Är rätt säker på att Selmas saga fick ett onlinespel också.

Du minns
rätt.