Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Cartoon World Play - Sveriges enda renodlade streamingtjänst för tecknad film!

Startat av TBT_STR_QR, 14 mars 2021 kl. 19:13:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

Upphovsrättslagar gäller självklart lika för alla, oavsett om man är ett större eller mindre företag eller privatperson.

Ett filmbolag får i princip ladda upp en film på YouTube om de äger rättigheterna till den. Men det kan förstås finnas omständigheter som komplicerar saken. Det kan finnas delar av filmen som inte självklart ägs av samma bolag som har producerat den, t.ex. licensierad musik.

Sen är upphovsrättslagarna inte exakt lika i hela världen, så det som är allmän egendom och fritt från upphovsrätt i ett land behöver inte vara det i ett annat.

En vanlig regel är att upphovsrätt gäller under upphovsmannens hela livstid och därefter ytterligare 70 år. För filmer gäller att man räknar ett fåtal nyckelpersoners livstid, inte alla som har varit inblandade i att göra en film. Om jag minns rätt har jag för mig att det är regissören, manusförfattar-en/-na och kompositör-en/-erna av musiken.

Så om alla dessa avlidit 1950 eller tidigare bör en film alltså vara fri från upphovsrätt.

Men USA har andra regler och har ändrat lagarna flera gånger. Enligt uppgift ska upphovsrätten på de två första Musse Pigg-filmerna gå ut den 1 januari 2024. Bara lite drygt två år dit... :)

Goliat


Samlaren

Citat från: Anders M Olsson skrivet 11 oktober 2021 kl. 08:54:02
Upphovsrättslagar gäller självklart lika för alla, oavsett om man är ett större eller mindre företag eller privatperson.

Ett filmbolag får i princip ladda upp en film på YouTube om de äger rättigheterna till den. Men det kan förstås finnas omständigheter som komplicerar saken. Det kan finnas delar av filmen som inte självklart ägs av samma bolag som har producerat den, t.ex. licensierad musik.

Sen är upphovsrättslagarna inte exakt lika i hela världen, så det som är allmän egendom och fritt från upphovsrätt i ett land behöver inte vara det i ett annat.

En vanlig regel är att upphovsrätt gäller under upphovsmannens hela livstid och därefter ytterligare 70 år. För filmer gäller att man räknar ett fåtal nyckelpersoners livstid, inte alla som har varit inblandade i att göra en film. Om jag minns rätt har jag för mig att det är regissören, manusförfattar-en/-na och kompositör-en/-erna av musiken.

Så om alla dessa avlidit 1950 eller tidigare bör en film alltså vara fri från upphovsrätt.

Men USA har andra regler och har ändrat lagarna flera gånger. Enligt uppgift ska upphovsrätten på de två första Musse Pigg-filmerna gå ut den 1 januari 2024. Bara lite drygt två år dit... :)

Oj trodde att upphovsrätt gällde så länge ett större filmbolag äger filmen/serier då har jag lärt mig ngt nytt. Gäller det samma när det kommer till liveaction filmer?

Anders M Olsson

Citat från: Samlaren skrivet 12 oktober 2021 kl. 12:09:11
Oj trodde att upphovsrätt gällde så länge ett större filmbolag äger filmen/serier då har jag lärt mig ngt nytt. Gäller det samma när det kommer till liveaction filmer?

Ja, naturligtvis. Ingen upphovsrätt varar för evigt. Men det är annorlunda med varumärken. T.ex. är Musse Pigg och Mickey Mouse registrerade varumärken som inte upphör att gälla så länge Disney förnyar registreringen.

Det betyder att det kommer att bli fritt fram att sprida kopior av de äldsta Musse Pigg-filmerna om lite drygt två år. Om man däremot skulle försöka göra nya Musse Pigg-filmer utan Disneys godkännande är det ett varumärkesintrång som man kan bli åtalad för.

Samlaren

Så det är därför Paramount kunde göra en ny Smurfarna serier? När Warner äger de amerikanska rättigheter och i europa äger ett annat bolag dem för den första serien.

Men är det för figuren alltså så det skulle funka för vem som helst att göra en smurfarna serie? För ingen äger rättigheterna till själva figuren?

Steffan Rudvall

Citat från: Samlaren skrivet 12 oktober 2021 kl. 16:25:30
Så det är därför Paramount kunde göra en ny Smurfarna serier? När Warner äger de amerikanska rättigheter och i europa äger ett annat bolag dem för den första serien.

Men är det för figuren alltså så det skulle funka för vem som helst att göra en smurfarna serie? För ingen äger rättigheterna till själva figuren?
Äger inte Studio Peyo rättigheterna till Smurfarna?

Samlaren

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 12 oktober 2021 kl. 16:27:53
Äger inte Studio Peyo rättigheterna till Smurfarna?

I USA äger Warner dem därför finns dem på amerikanska HBO Max och inte kommer finnas utanför USA....

Vet ej om Studio Peyo äger de europinska rättigheter vet iaf att all dubbning ägs av det företaget så konstigt att alla tjänsrter inte tagit in säsong 6-9 utan haft samma avsnitt.

Steffan Rudvall

Citat från: Samlaren skrivet 12 oktober 2021 kl. 16:29:31
I USA äger Warner dem därför finns dem på amerikanska HBO Max och inte kommer finnas utanför USA....

Vet ej om Studio Peyo äger de europinska rättigheter vet iaf att all dubbning ägs av det företaget så konstigt att alla tjänsrter inte tagit in säsong 6-9 utan haft samma avsnitt.
Fast det är väl så att Warner bara äger Hanna Barbera serien inte hela franchisen. Så de har ju ingenting att göra med att Paramount eller någon annan för den delen gör en ny serie eller film.

Goliat

Tycker det är lite märkligt. Det har skett en liten uppdatering på hemsidan och detta har lagt till:

https://cartoonworldplay.com/se/theo_episode1.php

Men den har logga från den "allkristna" himlen tv7. Dessutom finns det flera avsnitt på deras officiella hemsida gratis:

https://www.himlentv7.se/play/search/?q=theo

Frågan är om de fått rättigheter att använda från dem? Undrar också över loggan hur de fick med den och varför de valde kristet för första med svenskt tal?

Förövrigt finns allt på archive.org gratis, då inget annat verkar ha svenskt tal.

Är det någon här som betalar för deras tjänst?

Edit: ingen svensk undertext på något heller.

Daniel Hofverberg

Citat från: King Owl skrivet 19 december 2021 kl. 08:40:11
Tycker det är lite märkligt. Det har skett en liten uppdatering på hemsidan och detta har lagt till:

https://cartoonworldplay.com/se/theo_episode1.php

Men den har logga från den "allkristna" himlen tv7. Dessutom finns det flera avsnitt på deras officiella hemsida gratis:

https://www.himlentv7.se/play/search/?q=theo

Frågan är om de fått rättigheter att använda från dem? Undrar också över loggan hur de fick med den och varför de valde kristet för första med svenskt tal?
Såvitt jag kan avgöra verkar alla avsnitt av Theo och hans vänner som finns på Cartoon World Play vara tagna rakt av från Himlen TV7s Play-tjänst - exakt samma kvalitet, samma kanallogga i hörnen, samma bildversion och samma dubbning. Det är med andra ord mest troligt nedladdat rakt av från deras Play-tjänst, men man får väl förmoda att Cartoon World Play har fått tillstånd att lägga upp avsnitten på sin sida.

Hursomhelst ger det väl inte så mycket att se serien från Cartoon World Play, för på Himlen TV7 finns ju 16 avsnitt av serien - med andra ord betydligt fler avsnitt än vad som finns på Cartoon World Play:
https://www.himlentv7.se/play/theo-och-hans-vanner_s59497/

Himlen TV7s Play-tjänst är ju också gratis och reklamfri, så vill man se serien är det ju enklare och smidigare att se den direkt därifrån.

Allt annat förutom Theo och hans vänner ser ut att vara material som är i Public Domain (upphovsrätten har gått ut), och som varken har svenskt tal eller svensk text.

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 december 2021 kl. 01:07:28
Såvitt jag kan avgöra verkar alla avsnitt av Theo och hans vänner som finns på Cartoon World Play vara tagna rakt av från Himlen TV7s Play-tjänst - exakt samma kvalitet, samma kanallogga i hörnen, samma bildversion och samma dubbning. Det är med andra ord mest troligt nedladdat rakt av från deras Play-tjänst, men man får väl förmoda att Cartoon World Play har fått tillstånd att lägga upp avsnitten på sin sida.

Hursomhelst ger det väl inte så mycket att se serien från Cartoon World Play, för på Himlen TV7 finns ju 16 avsnitt av serien - med andra ord betydligt fler avsnitt än vad som finns på Cartoon World Play:
https://www.himlentv7.se/play/theo-och-hans-vanner_s59497/

Himlen TV7s Play-tjänst är ju också gratis och reklamfri, så vill man se serien är det ju enklare och smidigare att se den direkt därifrån.

Allt annat förutom Theo och hans vänner ser ut att vara material som är i Public Domain (upphovsrätten har gått ut), och som varken har svenskt tal eller svensk text.

Ja verkligen och för 69 kr i månaden också + att man måste skapa konto för att ens kunna se priset.

Det känns lite sisådär, kostar nästan som Amazon Primer + HBO om man beställde under tiden de hade rea i resten av sitt liv + att Hoppity Goes to Town finns på Amazon under namnet Buggville

Det står även att det kommer nytt varje månad men ingenting sker ju direkt.

Citat från: TBT_STR_QR skrivet 14 mars 2021 kl. 19:13:22
...
-Ingen annan streamingtjänst eller annan media erbjuder de här titlarna!
-Titlarna kommer framöver att finnas tillgängliga på flera olika språk!
-Genom att stötta streamingtjänsten kommer ni vara med och bevara svenska kulturskatter för framtida generationer!
-Utbudet kommer att utvidgas med nya titlar och avsnitt varje månad!
-Vi kommer även att framöver söka efter röstprov för er som vill bli professionella röstskådespelare!...

Upplever heller inget nytt mer än Theo och de startades för över ett halvår sedan. Så nytt varje månad va lite att ta i tror jag.

Är det någon här som prenumererar btw?

Goliat

Märkte att de verkar tagit bort lite. Klickar man på Merrie Melodies kommer man till en 404-sida. Så det verkar finnas mindre nu än när de startade...


MOA

Citat från: King Owl skrivet 20 december 2021 kl. 07:13:29
Märkte att de verkar tagit bort lite. Klickar man på Merrie Melodies kommer man till en 404-sida. Så det verkar finnas mindre nu än när de startade...
Copyrgiht?

Daniel Hofverberg

Citat från: King Owl skrivet 20 december 2021 kl. 07:13:29
Märkte att de verkar tagit bort lite. Klickar man på Merrie Melodies kommer man till en 404-sida. Så det verkar finnas mindre nu än när de startade...
Själv har jag inte sett att Merrie Melodies-länken någonsin har fungerat. Den fanns inte med när tjänsten lanserades, utan dök upp ganska nyligen; men såvitt jag kunnat avgöra verkar den alltid ha lett till en File not Found-sida.

Man kan väl misstänka att även det kommer att röra sig om gamla Merrie Melodies/Looney Tunes-kortfilmer i Public Domain (där upphovsrätten gått ut), då jag knappast tror att de har fått tillstånd av Warner Bros. nu när Warner har en egen streamingtjänst (HBO Max)...