Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Lära Norsk och Dansk

Startat av Scoobydoofan1, 1 mars 2022 kl. 17:38:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Scoobydoofan1

Som en som pratar svenska hur svårt är det att lära sig prata flytande danska eller norska? Är det svårt att förlora det svenska uttalandet om man vill lära sig prata som en som låter dansk och norsk?

Sabelöga

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  1 mars 2022 kl. 17:38:13
Som en som pratar svenska hur svårt är det att lära sig prata flytande danska eller norska? Är det svårt att förlora det svenska uttalandet om man vill lära sig prata som en som låter dansk och norsk?
Att lära sej norska eller danska flytande är lite onödigt. Det är enklare och mer praktiskt att lära sej göra sej förstådd. Och det är ganska lätt.
Houba !

Scoobydoofan1

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet  1 mars 2022 kl. 17:52:36
Att lära sej norska eller danska flytande är lite onödigt. Det är enklare och mer praktiskt att lära sej göra sej förstådd. Och det är ganska lätt.
Det är ändå roligt att försöka, vi är ju grannländer, syskon om man kan säga hur det är mellan Sverige, Danmark och Norge.

Sabelöga

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  1 mars 2022 kl. 18:34:21
Det är ändå roligt att försöka, vi är ju grannländer, syskon om man kan säga hur det är mellan Sverige, Danmark och Norge.
Absolut  :)
Houba !

Lilla My

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  1 mars 2022 kl. 17:38:13
Som en som pratar svenska hur svårt är det att lära sig prata flytande danska eller norska? Är det svårt att förlora det svenska uttalandet om man vill lära sig prata som en som låter dansk och norsk?

Är ju lättare att förstå och göra sig förstådd redan men är svårt att lära sig för hjärnan vill gärna automatiskt gå tillbaka till Svenska iom att de är så lika språk, i alla fall jag gör det. Förstår danska och norska så gott som 100% utantill men har jättesvårt för att prata det själv haha

Scoobydoofan1

Citat från: Lilla My skrivet  1 mars 2022 kl. 18:48:47
Är ju lättare att förstå och göra sig förstådd redan men är svårt att lära sig för hjärnan vill gärna automatiskt gå tillbaka till Svenska iom att de är så lika språk, i alla fall jag gör det. Förstår danska och norska så gott som 100% utantill men har jättesvårt för att prata det själv haha
Verkligen? Trodde man skulle försöka med att prata norsk och dansk, inte gå tillbaka till svenska.

Lilla My

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  1 mars 2022 kl. 19:26:12
Verkligen? Trodde man skulle försöka med att prata norsk och dansk, inte gå tillbaka till svenska.

Hjärnan vill göra det lätt för sig.

Scoobydoofan1

Citat från: Lilla My skrivet  1 mars 2022 kl. 19:53:24
Hjärnan vill göra det lätt för sig.
Där har du rätt men det är ändå kul att försök och lära sig så gott man kan med uttal för att försöka förlora det svenska uttalet när man försöker lära sig danska och norska.

Jabberjaw

Vet vänner som ganska ofta jobbar i Norge i tjänsten. Och det tar inte särskilt lång tid att förstå sig på och lära sig Norska.
Medan Danska däremot är ett jäkla språk.. enligt mig iallafall  :(

Varit i Danmark 2 - 3 gånger, och varje gång har det slutat med Engelskan. Satsa på att lära er något roligare språk såsom Spanska eller Japanska. Jag hade själv
velat kunna:

Japanska
Tyska
Ryska

Språk jag kan:
Svenska
Engelska
Spanska
Estniska
Finska


Scoobydoofan1

Citat från: Jabberjaw skrivet  1 mars 2022 kl. 20:39:33
Vet vänner som ganska ofta jobbar i Norge i tjänsten. Och det tar inte särskilt lång tid att förstå sig på och lära sig Norska.
Medan Danska däremot är ett jäkla språk.. enligt mig iallafall  :(

Varit i Danmark 2 - 3 gånger, och varje gång har det slutat med Engelskan. Satsa på att lära er något roligare språk såsom Spanska eller Japanska. Jag hade själv
velat kunna:

Japanska
Tyska
Ryska

Språk jag kan:
Svenska
Engelska
Spanska
Estniska
Finska
Är danska så svårt att lära sig? Det är ju en del av den tyska familjespråket vilket norsk och svensk är också ursprungligen ifrån. Det borde inte vara så svårt att lära sig danska som en svensktalande person eller? Samma sak med norska.

MOA

Citat från: Jabberjaw skrivet  1 mars 2022 kl. 20:39:33
Vet vänner som ganska ofta jobbar i Norge i tjänsten. Och det tar inte särskilt lång tid att förstå sig på och lära sig Norska.
Medan Danska däremot är ett jäkla språk.. enligt mig iallafall  :(

Varit i Danmark 2 - 3 gånger, och varje gång har det slutat med Engelskan. Satsa på att lära er något roligare språk såsom Spanska eller Japanska. Jag hade själv
velat kunna:

Japanska
Tyska
Ryska

Språk jag kan:
Svenska
Engelska
Spanska
Estniska
Finska
Jag kan lite danska och mycket spanska

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  1 mars 2022 kl. 20:46:46
Är danska så svårt att lära sig? Det är ju en del av den tyska familjespråket vilket norsk och svensk är också ursprungligen ifrån. Det borde inte vara så svårt att lära sig danska som en svensktalande person eller? Samma sak med norska.
Jag skulle gissa att det åtminstone delvis beror på var i landet man bor. Kommer man från Skåne är det sannolikt betydligt lättare att lära sig danska än om man kommer från norra Norrland. Jag tycker i alla fall det är riktigt svårt att tala danska. Okej, inte lika svårt som japanska, men ändock... ;)

Att tala hyfsad norska skulle jag nog däremot påstå är relativt enkelt, eller åtminstone inte alltför svårt. Att förstå norska är ju som regel ingen konst (om det inte råkar vara en ovanligt besvärlig dialekt) och att göra sig förstådd säkerligen heller inga problem, men att tala norska bör heller inte vara alltför svårt. Jag kan grunderna, men om man bor i Norge ett tag kommer resten förmodligen att komma ganska naturligt. Eller så kan man göra som min svägerska och bo i Albir i Spanien ett tag, så lär man sig också snabbt norska... ;)

Som parentes kan jag nämna att jag tydligt kommer ihåg hur jag som ung med min familj reste igenom hela Norge en semester. Det här var 1995, då vi började i sydligaste Norge och fortsatte igenom hela landet - med längre stopp i fyra städer. Då minns jag tydligt att det blev enklare och enklare att förstå norska ju längre norrut i landet man kom, men att de flesta norrmän förstod svenska något bättre än vad vi förstod norska. I Bergen hade jag stora svårigheter att förstå någonting, och tvingades flera gånger övergå till engelska för att kunna göra mig förstådd. I Oslo var det hyfsat enkelt att förstå det mesta, men med vissa svåra ord här och var. I Lillehammer var det enkelt att förstå, och inga svårigheter att förstå någonting. Och i Trondheim var det så busenkelt så att norskan var enklare att förstå än många svenska dialekter...
(Nu bör tilläggas att jag fortfarande var tonåring på den tiden, så förmodligen hade jag upplevt det enklare i dagens läge)

Sabelöga

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  1 mars 2022 kl. 20:46:46
Är danska så svårt att lära sig? Det är ju en del av den tyska familjespråket vilket norsk och svensk är också ursprungligen ifrån. Det borde inte vara så svårt att lära sig danska som en svensktalande person eller? Samma sak med norska.
Svenska, norska, danska och isländska är alla nordiska språk. Besläktade med tyska, nederländska och engelska. Alla språken är germanska språk.
Houba !

Scoobydoofan1

Kan svenskar läsa norsk och dansk? Har nån försökt läsa norsk och dansk från Sverige?

MOA

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  2 mars 2022 kl. 18:35:53
Kan svenskar läsa norsk och dansk? Har nån försökt läsa norsk och dansk från Sverige?
Dom 2 språken e så lika i textform