Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
10 (45.5%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
4 (18.2%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (36.4%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (9.1%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
7 (31.8%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (22.7%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (4.5%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (9.1%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
7 (31.8%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (22.7%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (4.5%)

Antal personer som röstat: 22

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 14 oktober 2023 kl. 09:22:29Har vi så många romer i Sverige ?
Både finska & romani är nationella minoritetsspråk i Sverige... 

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 14 oktober 2023 kl. 09:35:47Både finska & romani är nationella minoritetsspråk i Sverige...
Och därmed måste SVT enligt avtalet med staten sända en viss mängd program varje år på de nationella minoritetsspråken.

Eftersom det är dyrt att producera originalprogram, i synnerhet spelfilmer/serier, blir det då logiskt att en ganska stor andel av den mängden blir dubbningar.
(De tre andra nationella minoritetsspråken är ju som bekant samiska, meänkieli och jiddisch - detta trots att det blir vilseledande att prata om samiska som ett enda språk)

Citat från: gstone skrivet 14 oktober 2023 kl. 09:22:29Har vi så många romer i Sverige ?
Det går inte att veta med säkerhet, då ingen registrering görs av något slag (nuförtiden), men enligt de senaste uppskattningarna tyder allt på att det bor mellan 50 000 och 100 000 romer i Sverige; så det är ju inte så lite. Svårt att säga hur många av dessa som talar romani, men sannolikheten lär vara ganska stor att det är fler som talar romani än som talar de flesta samiska språk.

Anders M Olsson

Undrar om det ska bli någon DVD-utgåva av förra årets svenska julkalender Kronprinsen som försvann? Kalendrarna brukar ju vanligtvis släppas under oktober, men nu har nästan halva månaden gått, och jag har inte sett till den för förbokning genom de vanliga säljkanalerna. Inte heller finns den under kommande på press.sfstudios.se.

Så frågan är om SVT till slut har genomfört det som de har hotat med under flera års tid, nämligen att helt sluta ge ut DVD-skivor?

I så fall, vad tänker de göra istället? Eller ska vi bli helt berövade möjligheten att ta del av tidigare års julkalendrar?


Erika

DR Ramasjang kommer sända En hederlig jul med Knyckertz.

https://juleweb.dk/julekalendere/julekalendere-2023/

CitatMens årets julekalender på DR 1 er norsk, så er årets julekalender på DR Ramasjang fra Sverige.

'En Hæderlig Jul' handler om familien Ranesen, der er en stolt tyvefamilie igennem generationer.

Denne jul øjner drengen Nalle Ranesen imidlertid en chance for, at hele familien kan fejre jul sammen, hvis altså alle holder hæderligheden i hævd og undgår fængsel.

Men da en kostbar julestjerne skal vises frem i domkirken, bliver Nalle alvorligt nervøs for, om hans far, mor og søster kan holde fingrene væk.

Gustav Jonsson

Citat från: Erika skrivet 18 oktober 2023 kl. 14:02:23DR Ramasjang kommer sända En hederlig jul med Knyckertz.

https://juleweb.dk/julekalendere/julekalendere-2023/
Är Familjen Knyckertz etablerad i Danmark? Och är deras danska namn Ranesen också en ordvits?

Sabelöga

Citat från: Gustav Jonsson skrivet 18 oktober 2023 kl. 21:05:53Är Familjen Knyckertz etablerad i Danmark? Och är deras danska namn Ranesen också en ordvits?
Antar att böckerna finns översatta och rane betyder råna.
Houba !


Daniel Hofverberg

Citat från: Tintin skrivet 31 oktober 2023 kl. 07:56:57Några äldre julkalendrar tillgängliga från imorgon.

https://www.dr.dk/presse/presse-indhold/hvad-sender-dr-paa-tv-i-julen-2023-julekalendere-juleshows-og-julefilm
Det verkar tyvärr vara ungefär samma julkalendrar som DRTV publicerade ifjol, så inga större överraskningar eller nyheter. Men jag uppskattar att de släpper Julestjerner på nytt, som ju sändes i repris på DR 2019 men som jag inte hade tid att se då - vet inte om den låg ute ifjol jul, men i så fall missade jag den...

Och för de som inte redan sett Pakten eller Den andra världen är det ju värdefullt att de släpps på nytt - mycket bra och välgjorda julkalendrar, som varmt kan rekommenderas. :)
(Den svenska dubbningen av Pakten vore förstås ännu trevligare, men tyvärr är det nog högst tveksamt om SVT någonsin kommer att sända den igen, då den inte sänts sedan julen 2016...)

Dock hade jag gärna sett att DRTV kunnat släppa fler lite nyare julkalendrar - Theo og den magiske talisman (2018) låg ju exempelvis ute ifjol, men den står inte med på länken över vad som ska släppas i år.

Erika

Goda nyheter!

Vi slipper äntligen Julköket i år! :D

https://www.svt.se/kontakt/julkalendern-luckoppningen-och-julkoket

CitatKommer julköket tillbaka?
Nej, inga nya avsnitt av julköket kommer.
Däremot kommer vi visa några gamla favoriter på SVT Play och SVT Barn.

Sabelöga

Houba !

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet 31 oktober 2023 kl. 17:43:29Goda nyheter!

Vi slipper äntligen Julköket i år! :D

https://www.svt.se/kontakt/julkalendern-luckoppningen-och-julkoket
Underbart! Det var ju verkligen inte en sekund för tidigt...

Jag tyckte förvisso att Julköket hade en kul premiss och var roligt i början, men det som i stort sett bara funkade i 2 - 3 avsnitt har ju sen dragits ut in absurdum... :(

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 31 oktober 2023 kl. 22:07:01Underbart! Det var ju verkligen inte en sekund för tidigt...

Jag tyckte förvisso att Julköket hade en kul premiss och var roligt i början, men det som i stort sett bara funkade i 2 - 3 avsnitt har ju sen dragits ut in absurdum... :(
Det var ju dessutom redan ett gammalt koncept när det infördes som del av lucköppningarna.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 31 oktober 2023 kl. 22:07:39Det var ju dessutom redan ett gammalt koncept när det infördes som del av lucköppningarna.
Det är mycket möjligt, men jag hade inte sett det innan lucköppningarna.

När började det hela?

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 31 oktober 2023 kl. 22:09:07Det är mycket möjligt, men jag hade inte sett det innan lucköppningarna.

När började det hela?
Det började redan 2012/2013 som del av Bolibompa då med Nina Helmqvist och Markus Granseth.

Erika

Klockan 09:00 verkar en trailer på Trolltider - legenden om bergatrollet släppas på SVT Play.