Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
11 (47.8%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
4 (17.4%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (34.8%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (8.7%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
7 (30.4%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
6 (26.1%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (4.3%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (8.7%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
7 (30.4%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (21.7%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
2 (8.7%)

Antal personer som röstat: 23

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet 30 september 2024 kl. 15:11:58TVNorge och Max kommer dock med en nyproducerad julkalender i form av Nissesvingen.

https://www.vg.no/rampelys/i/Avbyv5/else-kaass-furuseth-med-i-ny-julekalender

https://www.bt.no/kultur/i/4BO4AE/tvnorge-med-ny-julekalender-og-gamle-suksesser
Den lät ju intressant, men frågan är ju hur/om den går att komma åt att se från Sverige...? Kommer Max tillhandahålla Nissesvingen i hela Norden, eller bara i Norge? Och om det sistnämnda är fallet, kommer det gå att komma runt med VPN...?

Linjärt lär det förstås gå, men TVNorge är det ju tyvärr inte så många som har tillgång till i Sverige - eller åtminstone betydligt färre än de som kommer åt NRK...

Tintin

Jag hoppas att vi kommer att kunna se någon mer än den svenska julkalendern i år.

16:e September släpptes också Mysteriet På Greveholm i bokform av manusförfattaren Jesper Harrie. Den har legat under toppsäljande böcker flera veckor i rad nu på Ginza. Förhoppningsvis kommer det att komma en ljudbok framöver också.

https://www.ginza.se/product/harrie-jesper/mysteriet-pa-greveholm/808066/

Daniel Hofverberg

Citat från: Tintin skrivet  1 oktober 2024 kl. 08:20:59Jag hoppas att vi kommer att kunna se någon mer än den svenska julkalendern i år.
Jag hoppas och tror att TV4 har det goda omdömet att sända fjolårets Valdes jul med svensk dubbning i år, precis som de gjort i några års tid nu. Det vore väl märkligt om de nu helt plötsligt skulle sluta med traditionen att släppa någon julkalender från danska TV2 på TV4 Play, och om så blir fallet är väl Valdes jul den mest logiska kandidaten... Det vore trevligt att se den med svenskt tal, då det var en riktigt bra julkalender; bättre än de allra flesta svenska julkalendrarna genom åren.

Och på danska DR vet vi ju redan att det blir Tidsrejsen 2, som jag verkligen ser fram emot; då ettan var en av de bästa julkalendrarna på lång tid - nästan allt danskproducerat på DRTV brukar vara tillgängligt utan geoblockering, så jag räknar med att den bör gå att se från Sverige utan VPN. :)

Tintin

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 oktober 2024 kl. 09:04:14Jag hoppas och tror att TV4 har det goda omdömet att sända fjolårets Valdes jul med svensk dubbning i år, precis som de gjort i några års tid nu. Det vore väl märkligt om de nu helt plötsligt skulle sluta med traditionen att släppa någon julkalender från danska TV2 på TV4 Play, och om så blir fallet är väl Valdes jul den mest logiska kandidaten... Det vore trevligt att se den med svenskt tal, då det var en riktigt bra julkalender; bättre än de allra flesta svenska julkalendrarna genom åren.

Och på danska DR vet vi ju redan att det blir Tidsrejsen 2, som jag verkligen ser fram emot; då ettan var en av de bästa julkalendrarna på lång tid - nästan allt danskproducerat på DRTV brukar vara tillgängligt utan geoblockering, så jag räknar med att den bör gå att se från Sverige utan VPN. :)
Just det, Tidsrejsen 2. Jag kollade i slutet av 2023 vilken som skulle bli nästa års danska julkalender och blev också glatt överraskad. Men sedan har det varit fullt upp med annat och jag hade även råkat ta bort Juleweb.dk:s nyhetsflöde. När det gäller de danska julkalendrarna är det en av de bästa källorna att få information.

Tinkas juläventyr blir musikal (med premiär 21:a November) och Valdes jul får en uppföljare med beräknad premiär December 2025. 1:a November släpps även en bok som förklarar händelserna mellan Tidsrejsen 1 och 2.

Tyvärr verkar inte TV4:s presstjänst ha något nyhetsflöde (så man får kolla manuellt) men så snart de presenterat julens TV lär vi veta.

Erika

Hoppas också på Valdes jul dyker upp på TV4 Play, och ser även fram emot att följa Tidsrejsen 2 på DRTV. Kommer även se Snödrömmar. :)

Antar NRK kör en repris i år? Hur ligger det med RÚV? YLE (eller rättare sagt BUU-klubben) har en ny i år

Citat från: Tintin skrivet  1 oktober 2024 kl. 08:20:5916:e September släpptes också Mysteriet På Greveholm i bokform av manusförfattaren Jesper Harrie. Den har legat under toppsäljande böcker flera veckor i rad nu på Ginza. Förhoppningsvis kommer det att komma en ljudbok framöver också.

https://www.ginza.se/product/harrie-jesper/mysteriet-pa-greveholm/808066/
Mysteriet på Greveholm finns även som ljudbok (inläst av Anna-Lena Brundin som spelade Astrid i både Mysteriet på Greveholm och dess uppföljare), men verkar endast ha släppts som digital köp. 

Erika

Jultomtens lärling (som numera får ses som en jultradition) kommer tillbaka 1 december.

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet  2 oktober 2024 kl. 18:39:59Jultomtens lärling (som numera får ses som en jultradition) kommer tillbaka 1 december.
Frågan är bara hur många avsnitt de kommer att sända av serien just i år, då det ju verkar ha varierat från år till år...?

Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 oktober 2024 kl. 20:51:00Frågan är bara hur många avsnitt de kommer att sända av serien just i år, då det ju verkar ha varierat från år till år...?
Mycket bra fråga! Vissa år, när SVT har sänt Jultomtens lärling som (typ) julkalender, har man sänt två avsnitt (på raken) om dagen fram till juldagen. Kanske gör man något liknande i år?

Citat från: Erika skrivet  1 oktober 2024 kl. 13:14:56Antar NRK kör en repris i år?
Japp, verkar som NRK sänder Stjernestøv (2020) i år.

Tintin

Har funderat på en tips och "spotting" tråd avseende skådespelarna i de norska/danska julkalendrarna (men vet inte hur stort intresset är). Såg att SVT Play lagt upp filmen Hacker (2019) igen med Josephine Højbjerg (Tinka) i en av huvudrollerna och i regi av Poul Berg (känd från ett flertal julkalendrar). Inte dubbad, men kan vara värd att tipsa om.

https://www.svtplay.se/video/ep3Egv2/hacker

Daniel Hofverberg

Citat från: Tintin skrivet 25 oktober 2024 kl. 15:11:22Har funderat på en tips och "spotting" tråd avseende skådespelarna i de norska/danska julkalendrarna (men vet inte hur stort intresset är). Såg att SVT Play lagt upp filmen Hacker (2019) igen med Josephine Højbjerg (Tinka) i en av huvudrollerna och i regi av Poul Berg (känd från ett flertal julkalendrar). Inte dubbad, men kan vara värd att tipsa om.

https://www.svtplay.se/video/ep3Egv2/hacker
Tack för tipset, den verkar lovande. :)

Finns tyvärr "bara" kvar en månad till, men på den tiden borde man väl hinna se den... Annars går det ju alltid att ladda hem med svtplay-dl.

Erika

Citat från: Erika skrivet  1 oktober 2024 kl. 13:14:56Hur ligger det med RÚV?
Det verkar bli två julkalendrar, om jag har förstått det hela rätt. Man kommer sända norska Snöfall från 2016, utöver den sänds även Þorri og Þura bíða eftir jólunum som tycks rikta sig till en yngre målgrupp. Är inte 100% säker, men jag tror den också är en julkalender. Nu går det inte (i dagsläget) att kolla RÚV:s tv-tablå längre än 10/12, men hittills har den funnits med varje dag. Det är därför jag tror Þorri og Þura bíða eftir jólunum också är en julkalender (och den verkar även ha ett tydligt jultema).

Med hjälp av lite gammalt hederligt googlande verkar det som SVT kommer lägga ut följande julkalendrar på sin playtjänst 1 december:

Mumindalen

Julstrul med Staffan och Bengt
Liv i luckan med julkalendern
Julpussar och stjärnsmällar
Sunes jul
Håll huvet kallt

Kan eventuellt bli fler.

Utöver dessa, kommer Barna Hedenhös uppfinner julen tillbaka 7/11 och Kronprinsen som försvann kommer tillbaka 19/11.

Sedan får vi hoppas SVT köper in och sänder t. ex. Snøfall 2 (2023). Har visserligen redan sett, men vill även se den på svenska. :)

Lilla My

Citat från: Erika skrivet 29 oktober 2024 kl. 16:04:17Med hjälp av lite gammalt hederligt googlande verkar det som SVT kommer lägga ut följande julkalendrar på sin playtjänst 1 december:

Mumindalen

Julstrul med Staffan och Bengt
Liv i luckan med julkalendern
Julpussar och stjärnsmällar
Sunes jul
Håll huvet kallt

Kan eventuellt bli fler.

Utöver dessa, kommer Barna Hedenhös uppfinner julen tillbaka 7/11 och Kronprinsen som försvann kommer tillbaka 19/11.

YESSS!! Lyckliiiig!

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet 29 oktober 2024 kl. 16:04:17Sedan får vi hoppas SVT köper in och sänder t. ex. Snøfall 2 (2023). Har visserligen redan sett, men vill även se den på svenska. :)
Ja, det hoppas jag också - den var riktigt bra, och när nu SVT sänt gamla Snöfall flertalet gånger, så kan man ju tycka att de även borde köpa in Snöfall 2...