Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
10 (45.5%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
4 (18.2%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (36.4%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (9.1%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
7 (31.8%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (22.7%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (4.5%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (9.1%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
7 (31.8%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (22.7%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (4.5%)

Antal personer som röstat: 22

Lilla My


Mathilda Gustafsson

Citat från: Lilla My skrivet 28 november 2020 kl. 13:58:25
Jisses vilket deprimerande spel
Skulle du kunna göra det bättre själv?

Lilla My

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 28 november 2020 kl. 14:11:36
Skulle du kunna göra det bättre själv?

100%, med rätt tid och budget, vilket jag gissar är precis vad de inte fick när det gjorde det mobilspelet, vilket är det mest deprimerande i det hela.

Daniel Hofverberg

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 november 2020 kl. 01:23:57
Jag hoppas att SVT har det goda omdömet att köpa in Stjernestøv till nästa år och dubba den till svenska, men jag kommer i alla fall definitivt se den på NRK TV i år. Dessbättre brukar de flesta norska produktioner inte vara geoblockerade på NRK TV, så jag förmodar att den här inte lär vara det heller - och skulle den vara det, så brukar NRK TV (till skillnad från de flesta andra streamingtjänster) inte hålla på med blockering av kända VPN-tjänster, så det borde fungera att komma åt den med vilken norsk VPN som helst. :)
I spoke too soon... NRK TV har nu publicerat en sida om Stjernestøv, och enligt faktarutan verkar den tyvärr ska vara geoblockerad till Norge. Jag hoppas att det bara är en standardtext fram tills det första avsnittet publiceras, så att den ändå kommer gå att se utanför Norge; men det ser inte så lovande ut. :'(
https://tv.nrk.no/serie/stjernestoev

Visserligen brukar NRK TV inte hålla på med att blockera VPN-tjänster, så vilken VPN-tjänst som helst som ger en norsk IP-adress bör fungera för att komma åt serien. Och vill man bara se på TV eller i en mobil är det inga problem tillsammans med VPN, och allt är (nästan) frid och fröjd. Men om man i likhet med undertecknad brukar casta allting till Chromecast för att kunna titta på en TV blir det tyvärr betydligt svårare - detta då Chromecast ansluter direkt till internet, och således inte bryr sig om eventuell VPN på datorn eller mobilen som man castar från... :(

Vill man se Stjernestøv (eller något annat geoblockerat från NRK TV) på en TV med hjälp av Chromecast blir det därför betydligt mer omständligt. Enda lösningen jag kommer på är:
1. Ansluta till norsk VPN på datorn.
2. Ladda hem avsnittet via lämplig programvara.
3. Koppla från VPN-tjänsten.
4. Använda lämplig programvara eller app för att casta lokala videofiler till Chromecast.

Det bör fungera, men tar förstås betydligt längre tid. Frågan är bara vilka programvaror som faktiskt kan ladda hem från NRK TV...? Youtube-dl fungerar bra för själva videon, men verkar just nu inte kunna ladda hem några undertexter alls. Svtplay-dl har tidigare fungerat bra med NRK TV, men verkar inte längre fungera alls. :(


Om någon är nyfiken på äldre norska julkalendrar från NRK kan jag för övrigt tipsa om att NRK TV med start den 1 december också kommer att publicera ett flertal äldre norska julkalendrar av varierande ålder - närmare bestämt Snöfall (2016), Julekongen (2012), Jul i Svingen (2006) och Amalies jul (1995). Sedan tidigare finns också alla avsnitt av Teodors julekalender (1986), Vertshuset Den Gyldne Hale (1989) och den första "moderna" norska julkalendern Jul i Skomakergata från 1979. :) Somliga är tillgängliga i hela världen, medan andra ser ut att vara geoblockerade till Norge.

Nästan allt på NRK TV brukar ha valbar norsk textning för hörselskadade, och det brukar vara till stor hjälp om man inte är så jättebra på norska.

Erika

Det bådar inte gott... :(

Anders M Olsson

#380
Märkligt. Trailern till Stjernestøv finns på två ställen, varav det ena stället är geoblockerat och saknar undertexter, medan det andra går att se utan VPN och har undertexter:

Geoblockerad och utan undertexter:
https://tv.nrk.no/se?v=KMNO10008620

Fri från blockering och med undertexter:
https://tv.nrk.no/se?v=KMMA10005020

Det är också lite konstigt att youtube-dl inte laddar hem undertexterna, men det går ganska lätt att hitta dem ändå med hjälp av verktyget för programmerare i Chrome. Man kan bara sätta ett filter på ".vtt", så hittar man url:en till undertexterna direkt. Här är t.ex. undertexterna till trailern:
https://undertekst.nrk.no/prod/KMMA10/00/KMMA10005020/TTV/KMMA10005020.vtt

Kanske kan man med hjälp av delningslänken räkna ut vad url:en till undertexterna ska vara, så att man inte behöver använda verktyget i Chrome för att hitta dem.

Alexander

Den norska julkalendern Jolekungen har dubbats till svenska och heter Julkungen  :) Den gick 2013 och 2014 på Barnkanalen.

https://www.svtplay.se/julkungen

https://svenska.yle.fi/artikel/2014/12/01/en-magisk-julvantan-hela-familjen

Daniel Hofverberg

Skumt. Men eftersom trailern på samma sida som själva serien Stjernestøv är geoblockerad, så känns det ju tyvärr väldigt misstänkt att det kommer gälla för själva serien... :(

Det är som sagt inte hela världen, då NRK TV inte verkar blockera VPN-tjänster på samma sätt som YLE Arenan, DRTV och Netflix; men framförallt för oss som använder Chromecast blir det som sagt betydligt bökigare.

Citat från: Anders M Olsson skrivet 30 november 2020 kl. 07:00:54
Det är också lite konstigt att youtube-dl inte laddar hem undertexterna, men det går ganska lätt att hitta dem ändå med hjälp av verktyget för programmerare i Chrome. Man kan bara sätta ett filter på ".vtt", så hittar man url:en till undertexterna direkt. Här är t.ex. undertexterna till trailern:
https://undertekst.nrk.no/prod/KMMA10/00/KMMA10005020/TTV/KMMA10005020.vtt
Tack för tipset. För all del inte alltför svårt, men går man via Konsolen i Chrome blir ju inte .VTT-filerna konverterade till .SRT, som youtube-dl kan göra. Ingen större konst att göra manuellt, men det tar ju lite tid när det handlar om 24 avsnitt...

Jag förstår mig inte heller på varför youtube-dl inte längre kan ladda hem undertexter till NRK TV - det har fungerat bra förut, men något har tydligen ändrats på NRK TV på sistone så att youtube-dl inte längre hittar åt textningsfilerna... :(

Sabelöga

Citat från: Anders M Olsson skrivet 30 november 2020 kl. 07:00:54
Märkligt. Trailern till Stjernestøv finns på två ställen, varav det ena stället är geoblockerat och saknar undertexter, medan det andra går att se utan VPN och har undertexter:
Inte så underligt tycker jag då den förstnämnda ligger i en trailersamling med andra trailrar som ju inte heller är geoblockerade, medans den andra ligger som extramaterial till julkalendern och är geoblockerad, precis som julkalendern själv.
Houba !

Anders M Olsson

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet 30 november 2020 kl. 08:26:39
Inte så underligt tycker jag då den förstnämnda ligger i en trailersamling med andra trailrar som ju inte heller är geoblockerade, medans den andra ligger som extramaterial till julkalendern och är geoblockerad, precis som julkalendern själv.

Det förklarar dock inte varför det finns norska texter till trailern på det ena stället, men inte på det andra.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 november 2020 kl. 08:18:41
Tack för tipset. För all del inte alltför svårt, men går man via Konsolen i Chrome blir ju inte .VTT-filerna konverterade till .SRT, som youtube-dl kan göra. Ingen större konst att göra manuellt, men det tar ju lite tid när det handlar om 24 avsnitt...

Låt oss vänta och se tills serien börjar publiceras. Det går säkert att förenkla nerladdningen av undertexter, t.ex. genom en batchfil.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 30 november 2020 kl. 09:12:39
Det förklarar dock inte varför det finns norska texter till trailern på det ena stället, men inte på det andra.
Och likaså varför Stjernestøv verkar ska vara geoblockerad, medan den förra julkalendern Snöfall inte var det - och inte verkar ska vara det nu heller när den återpubliceras imorgon...

Anders M Olsson

Nu har jag gjort en första prototyp till en batchfil som laddar ner undertexterna till Stjernestøv. Batchfilen tankar både ner originalet (.vtt-format) och gör en konvertering till .srt-format. ffmpeg måste finnas installerad och finnas i pathen eller i samma katalog för att det ska fungera.

Just nu finns undertexterna till de tre första avsnitten upplagda på NRK, och man behöver ingen VPN för att tanka hem dem.

Jag fick tyvärr stava Stjernestøv med "oe" i stället för norskt "ø". Det händer en hel del konstiga saker om man stoppar in våra nordiska tecken i batchfiler.

Det finns säkert utrymme för förbättringar när NRK börjar publicera avsnitten.

Daniel Hofverberg

Tack så mycket, det verkar funka. :) Jag visste faktiskt inte om att det gick att använda FFMPEG för att konvertera undertexter från .vtt till .srt...?

Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 november 2020 kl. 10:14:08
Och likaså varför Stjernestøv verkar ska vara geoblockerad, medan den förra julkalendern Snöfall inte var det - och inte verkar ska vara det nu heller när den återpubliceras imorgon...

Ja, jättekonstigt. Visserligen har vissa tidigare julkalendrar som t. ex. Julkungen (Julekongen, visad som julkalender i NRK 2012 och 2015) också varit geoblockade, men senast den visades (2018) gick det faktiskt att se den - därför trodde jag NRK hade lyckats få fram ett nytt avtal...