Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MOA

Citat från: Lillefot skrivet 22 september 2023 kl. 09:37:11Nämen vad trevligt, det var åratal sedan man fick se Dundermusen på TV. Så det ska bli en trevlig nostalgitripp. Tusen tack. :)
Undrar om Dundermusen inspirerade Agent Kurre,eller en brittisk version

Goliat

Citat från: MOA skrivet 24 september 2023 kl. 21:34:24Undrar om Dundermusen inspirerade Agent Kurre,eller en brittisk version
Nope. Agent Kurre är en parodi på James Bond enligt den korta intervjun som gick på CN.

Edit, han heter ju också Agent 000.

Du har även en lp från 1966:

https://www.discogs.com/release/7059965-Secret-Squirrel-9-And-Morocco-Mole-Super-Spy

Dundermusen är från 80-talet så Agent Kurre är äldre. Om man tänker så.

Erik Friman

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 september 2023 kl. 08:56:44Nu kommer ytterligare en uppladdning - inte lika sällsynt serie, men ändå en hyfsat ovanlig dubbning: närmare bestämt alla avsnitt med SVTs dubbning av Dundermusen (DangerMouse); inspelad från Barnkanalen någon gång under 2000-talet. :)

https://archive.org/details/dundermusen-svt

Alla avsnitt verkar nu vara färdigbehandlade och går att spela upp i webbläsaren. Det här gäller alltså 1980-talsserien, inte den nya datoranimerade serien med samma namn från 2015 (som finns på Netflix). Av 1980-talsserien finns det tre olika dubbningar - en av Lasse Svenssons gamla Media Dubb (sänt på TV3 och släppt på några VHS-volymer), en av Pangljud (sänt på TV4 under 1990-talet) och en som SVT producerat in-house. Det här är alltså den sistnämnda, som bara innefattade 15 avsnitt. Det är också den enda av de tre dubbningarna där ledmotivet är dubbat (de två övriga har engelskspråkigt intro).

Serien sändes på SVT1 1998 och 2005 samt på dåvarande Barnkanalen (sedermera SVT Barn) några gånger mellan 2005 och 2009. Senaste (sista?) gången serien sändes var 2009, varför jag tyvärr tror att det är osannolikt att den kommer att sändas igen.

Observera att avsnittsnumren innebär den ordning som SVT sände avsnitten i, vilket inte överensstämmer med den brittiska visningsordningen - de 15 avsnitt som SVT sände kommer inte ens från samma säsong, utan är blandade avsnitt huller om buller från säsong 5, 6 och 8; men alltså ingen hel säsong alls...

Lyckas någon lista ut vem som spelar respektive rollfigur vore det uppskattat, då det tyvärr bara står utsatt röster i grupp under eftertexterna. :)
Jag har identifierat rösterna.

Dundermusen - Stefan Ekman
Penfold - Helge Skoog
Överste K - Allan Svensson
Gröne baronen - Stefan Ekman
Stiletto - Allan Svensson
Berättare - Janne Forssell

MOA

Citat från: Goliat skrivet 25 september 2023 kl. 06:41:14Nope. Agent Kurre är en parodi på James Bond enligt den korta intervjun som gick på CN.

Edit, han heter ju också Agent 000.

Du har även en lp från 1966:

https://www.discogs.com/release/7059965-Secret-Squirrel-9-And-Morocco-Mole-Super-Spy

Dundermusen är från 80-talet så Agent Kurre är äldre. Om man tänker så.
Jag tänkte på versionen i Byrackorna
Citat från: Erik Friman skrivet 25 september 2023 kl. 07:52:46Jag har identifierat rösterna.

Dundermusen - Stefan Ekman
Penfold - Helge Skoog
Överste K - Allan Svensson
Gröne baronen - Stefan Ekman
Stiletto - Allan Svensson
Berättare - Janne Forssell
Glad att nån annan kunde göra de,jag e obekant med alla dessa röster som jag skrev tidigare

Goliat

Citat från: MOA skrivet 25 september 2023 kl. 10:19:27Jag tänkte på versionen i Byrackorna
Ja, den bygger på den från 1966, och han är en parodi på spionfilmer som 007 och han heter agent 000 

MOA

Allan Svensson har dubbat en del har jag läst här men har Helge Skoog,Janne Forssell & Stefan Ekman dubbat nåt annat?

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet 26 september 2023 kl. 09:35:20Allan Svensson har dubbat en del har jag läst här men har Helge Skoog,Janne Forssell & Stefan Ekman dubbat nåt annat?
Stefan Ekman spelade professor Porter i Disneys Legenden om Tarzan och var berättare för Nalle Puh och I-ors stora dag/I-ors födelsedag, som SVT dubbade in-house på 1980-talet. Möjligen fler dubbningar också som jag inte känner till.

Helge Skoog och Janne Forssell hittar jag dock inga tecken av att de har medverkat i fler dubbningar. Lite förvånansvärt egentligen, för Helge Skoog är ju en väldigt välkänd skådespelare och komiker, som varit med i fler filmer än många kan räkna till (nästan); så man kan ju tycka att han borde passa bra i dubbningssammanhang. Janne Forssell är väl inte fullt lika känd, men har varit radiopratare en del och i mindre utsträckning spelat biroller i svenska filmer.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 september 2023 kl. 09:53:01Stefan Ekman spelade professor Porter i Disneys Legenden om Tarzan och var berättare för Nalle Puh och I-ors stora dag/I-ors födelsedag, som SVT dubbade in-house på 1980-talet. Möjligen fler dubbningar också som jag inte känner till.

Helge Skoog och Janne Forssell hittar jag dock inga tecken av att de har medverkat i fler dubbningar. Lite förvånansvärt egentligen, för Helge Skoog är ju en väldigt välkänd skådespelare och komiker, som varit med i fler filmer än många kan räkna till (nästan); så man kan ju tycka att han borde passa bra i dubbningssammanhang. Janne Forssell är väl inte fullt lika känd, men har varit radiopratare en del och i mindre utsträckning spelat biroller i svenska filmer.
Helge spelade Ture Björkman i Sagan om Skrotnisse och Hans Vänner från 1985, som också var Robert Gustafssons debutering.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 september 2023 kl. 10:06:28Helge spelade Ture Björkman i Sagan om Skrotnisse och Hans Vänner från 1985, som också var Robert Gustafssons debutering.
Tack, den hade jag missat i hastigheten. :)

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 september 2023 kl. 10:06:28Helge spelade Ture Björkman i Sagan om Skrotnisse och Hans Vänner från 1985, som också var Robert Gustafssons debutering.
E de int svenskt?

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet 26 september 2023 kl. 10:47:09E de int svenskt?
Jo, det har du nog rätt i - då bör det ju inte räknas in som en dubbning...

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 september 2023 kl. 10:48:53Jo, det har du nog rätt i - då bör det ju inte räknas in som en dubbning...
Jag gillar ändå Stefan Ekman som Dundermusen "Penfold, SHUSH"

Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 september 2023 kl. 09:53:01Stefan Ekman spelade professor Porter i Disneys Legenden om Tarzan och var berättare för Nalle Puh och I-ors stora dag/I-ors födelsedag, som SVT dubbade in-house på 1980-talet. Möjligen fler dubbningar också som jag inte känner till.

Stefan Ekman har medverkat i flera dubbningar, kommer heller inte precis ihåg allt, men Bosse Bogserbåt är ju en klassiker.

Helge Skoog var även med i Creep School (visserligen delvis svensk, men engelska är originalspråk), och jag håller faktiskt med; förvånande han inte har dubbat mer än så. Dock har han lånat ut sin röst till ett par svenska originalproduktioner som t. ex. Exit och Hararna fångar och steker jägaren. :) 

MOA

Citat från: Erika skrivet 26 september 2023 kl. 12:31:50Stefan Ekman har medverkat i flera dubbningar, kommer heller inte precis ihåg allt, men Bosse Bogserbåt är ju en klassiker.
:)
Där har jag honom

Adam Larsson

Tänkte ta upp den här frågan igen då den har missat

Citat från: Adam Larsson skrivet 19 september 2023 kl. 21:10:06@Daniel Hofverberg

Jag undrar hur det är med säsong 3 av Det vilda djurens flykt jag tror du har nämnt att du har alla dubbade avsnitt. Har du de avsnitten tillgängliga eller är de inte digitaliserade?