Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Snobben (Eurotrolls dubbningar)

Startat av TonyTonka, 31 augusti 2008 kl. 21:23:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Historielektions Soveren

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 juni 2024 kl. 19:55:17Jag har de flesta av Din Videos VHS-utgåvor, men har för mig att jag tyvärr saknar en volym. Ska kolla upp det mer ordentligt.

De är som sagt inte helt lätta att få tag i, och så blir ju saken heller inte bättre av att långt ifrån alla ens har VHS-bandare i dagens läge; och Gothenburg Sounds dubbning har ju aldrig sänts på TV eller släppts på DVD...

Olyckligt att den dubbningen börjar vara så sällsynt, för det var en riktigt bra och välgjord dubbning.
Vilken dubbning tycker du är bäst? Du tycker att båda är välgjorda men jag själv och flera andra på forumet är partiska för SVT dubbningen.
En kille som ångrar att han sov på lektionerna

Will Siv

Citat från: MOA skrivet 25 juni 2024 kl. 18:43:50För hård? Blev han mobbad eller utfryst eller skadad på ett hårt sätt? Blev han backstabbad av kompisarna?
Citat från: Historielektions Soveren skrivet 25 juni 2024 kl. 19:13:30Som vanligt skyller gänget sina sportliga förluster på Karl men de är ju alltid hårda mot honom så jag tror inte det spelar någon roll
more than usual i den och det var inte hans fel, det var Gullan.
- what.

Daniel Hofverberg

Citat från: Historielektions Soveren skrivet 25 juni 2024 kl. 20:23:12Vilken dubbning tycker du är bäst? Du tycker att båda är välgjorda men jag själv och flera andra på forumet är partiska för SVT dubbningen.
Ärligt talat vet jag inte om jag (eller ens någon) kan vara helt opartisk i den frågan, då man färgas så mycket av nostalgi och den dubbning man själv växt upp med. Frågar man dagens barn är jag exempelvis övertygad om att de flesta skulle föredra Apple-dubbningen.

Jag är i den åldern att jag växte upp med Din Videos dubbningar av Gothenburg Sound, och det är den dubbning jag har starkast nostalgiska känslor för. Men om jag försöker se opartiskt på saken tror jag nog att SVT-dubben var lite mer påkostad och gjordes med större budget, och är kanske strået vassare.

Sen kan man ju också påverkas av att det i dagens läge kan upplevas en smula ovant med Göteborgsdialekt på flertalet av skådespelarna i 1980-talsdubben - något knappast någon reagerade på under 1980-talet, och förmodligen inte många Göteborgare idag heller, men som för oss andra blir lite mer iögonfallande i dagens läge; nu när branschen blivit så oerhört Stockholmscentrerad. Nu menar jag givetvis inte att det skulle vara något fel på Göteborgsdialekt, men det kan upplevas lite ovant i dessa tider; nu när dubbningar blivit så Stockholmsfixerade och nästan helt har utplånat alla dialekter...

Historielektions Soveren

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 juni 2024 kl. 22:01:35Sen kan man ju också påverkas av att det i dagens läge kan upplevas en smula ovant med Göteborgsdialekt på flertalet av skådespelarna i 1980-talsdubben - något knappast någon reagerade på under 1980-talet, och förmodligen inte många Göteborgare idag heller, men som för oss andra blir lite mer iögonfallande i dagens läge; nu när branschen blivit så oerhört Stockholmscentrerad. Nu menar jag givetvis inte att det skulle vara något fel på Göteborgsdialekt, men det kan upplevas lite ovant i dessa tider; nu när dubbningar blivit så Stockholmsfixerade och nästan helt har utplånat alla dialekter...
Av det lilla jag har hört av Din Video dubbningen så måste jag säga att Göteborgsdialekten inte är något problem för mig det gör det snarare mer charmigt. Barnskådespelarna funkar bra i rollerna trots att det inte pratar stockholmska eller rikssvenska.

SVT:s dubbning verkar dock mer ambitiös där varenda sång är dubbad trots att det verkar som att de flesta varit inbrända.

Daniel Hofverberg

Citat från: Historielektions Soveren skrivet 26 juni 2024 kl. 00:06:44SVT:s dubbning verkar dock mer ambitiös där varenda sång är dubbad trots att det verkar som att de flesta varit inbrända.
Ja, därav råder ingen tvekan. Det är nog ytterst sällsynt att någon kund verkligen ger direktiv till någon dubbningsstudio att försöka dubba sånger när det inte "går", och jag gissar att det aldrig skulle hända i dagens läge - det känns helt enkelt inte ekonomiskt eller praktiskt försvarbart...
(Nog för att Snobben är ovanligt tacksamt i jämförelse med mycket annat, när det ju oftast rör sig om ganska enkla musikbakgrunder - ofta pianobakgrunder eller andra enstaka instrument, utan en massa instrument samtidigt eller hela orkestrar - men ändock...)

Frågan är om sångerna ligger i M&E-spåret även vid musikalen Snobben, det svänger/You're a Good Man, Charlie Brown från 1985...? Det är nämligen den enda Snobben-specialen som helt saknar dubbning på Apple TV+ och som bara har textad originalversion - där finns bokstavligt talat endast engelskt ljudspår, och "filmen" har inte ens dubbats i typiska "dubbningsländer" som Tyskland, Frankrike och Spanien. Den dubbades till svenska till Warner Bros. DVD-utgåva (av SDI Media), men där var alla sånger odubbade; vilket resulterat i att 70% av filmen är på engelska utan text vid den svenska dubbningen; och barn som inte kan engelska lär knappt förstå någonting alls av filmen... :(

Historielektions Soveren

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 juni 2024 kl. 00:22:54Ja, därav råder ingen tvekan. Det är nog ytterst sällsynt att någon kund verkligen ger direktiv till någon dubbningsstudio att försöka dubba sånger när det inte "går", och jag gissar att det aldrig skulle hända i dagens läge - det känns helt enkelt inte ekonomiskt eller praktiskt försvarbart...
Måns Eriksson lyckades väldigt bra man märker inte att någonting är utbytt om man inte jämför. Musiken i den svenska dubbningen är väldigt lik men inte exakt likadan.

Engelska
https://youtu.be/I_mb_c8su7k

Svenska
https://youtu.be/DLX_O2iRmMA

Daniel Hofverberg

Citat från: Historielektions Soveren skrivet 26 juni 2024 kl. 00:33:54Måns Eriksson lyckades väldigt bra man märker inte att någonting är utbytt om man inte jämför. Musiken i den svenska dubbningen är väldigt lik men inte exakt likadan.
Du har helt rätt - uppenbarligen är musiken utbytt i Sverige, men de har gjort ett mycket bra jobb. Musiken vid sången låter väldigt snarlik, men dock inte exakt identisk. Tydligast skillnad hör man precis i slutet på YouTube-klippen (de sista sekunderna på musiken), där det i originalversionen är mörka bastoner medan det är betydligt ljusare toner i den svenska versionen. Det låter enligt mina otränade öron som samma noter, men i en annan oktav.

Man kan ju undra om SVT fick med notblad för sångerna från distributören i samband med inköpet, eller om Eurotroll/Måns Eriksson har "plockat ut" noterna på egen hand från originalversionen...? För utan tillgång till noter känns det som ett mastodontarbete att försöka lista ut vilka noter som framförs, skriva ner dessa och sen spela in nya versioner av musiken; och skulle kräva någon med ett väldigt bra musikaliskt gehör för att det inte ska ta en evighet. Har man fått tag i notblad känns det inte riktigt lika oöverstigligt för en duktig musiker att spela in musiken på nytt med snarlika instrument; men förstås fortfarande inget som går på nolltid.

Måns Eriksson var ju ursprungligen musiker och kompositör innan han började jobba på Eurotroll, så att han skulle klara av allt betvivlar jag inte, men utan notblad känns det som att det skulle ta väldigt lång tid... Och tid är ju pengar som bekant, och public service lär väl inte direkt rulla i pengar...

Daniel Hofverberg

Då många har frågat mig om vilka Snobben-specialer som dubbats på olika håll genom åren, så har jag tagit mig tid att gå igenom och sammanställa detta. Så med reservation för att jag kan ha missat någon dubbning eller gjort något misstag, så kommer här en lista på samtliga Snobben-specialer från 1965 och fram tills idag samt vilka (eventuella) svenska dubbningar som finns av dessa:

Nr:   Titel:                                           År:     Dubbning(ar):
1     A Charlie Brown Christmas                        1965    Din Video/SVT/Apple
2     Charlie Brown's All Stars!                       1966    Din Video/SVT/Apple
3     It's the Great Pumpkin, Charlie Brown            1966    Din Video/SVT/Apple
4     You're in Love, Charlie Brown                    1967    SVT/Apple
5     He's Your Dog, Charlie Brown                     1968    Din Video/SVT/Apple
6     It Was a Short Summer, Charlie Brown             1969    Din Video/SVT/Apple (nedklippt)
7     Play It Again, Charlie Brown                     1971    Din Video/SVT/Apple
8     You're Not Elected, Charlie Brown                1972    Din Video/SVT/Apple
9     There's No Time for Love, Charlie Brown          1973    SVT/Apple
10    A Charlie Brown Thanksgiving                     1973    Apple (textad originalversion på Warners DVD-utgåva?) (*)
11    It's a Mystery, Charlie Brown                    1974    Warner/Apple
12    It's the Easter Beagle, Charlie Brown            1974    Din Video/SVT/Apple
13    Be My Valentine, Charlie Brown                   1975    Din Video/SVT/Apple
14    You're a Good Sport, Charlie Brown               1975    Apple
15    It's Arbor Day, Charlie Brown                    1976    Apple
16    It's Your First Kiss, Charlie Brown              1977    Din Video/Apple
17    What a Nightmare, Charlie Brown!                 1978    Din Video/Apple
18    You're the Greatest, Charlie Brown               1979    Din Video/SVT/Apple
19    She's a Good Skate, Charlie Brown                1980    Din Video/SVT/Apple
20    Life Is a Circus, Charlie Brown                  1980    Din Video/SVT/Apple
21    It's Magic, Charlie Brown                        1981    Din Video/SVT/Apple
22    Someday You'll Find Her, Charlie Brown           1981    Din Video/SVT/Apple
23    A Charlie Brown Celebration                      1982    Apple
24    Is This Goodbye, Charlie Brown?                  1983    Din Video/SVT/Apple
25    It's an Adventure, Charlie Brown                 1983    Din Video/Apple
26    What Have We Learned, Charlie Brown? A Tribute   1983
27    It's Flashbeagle, Charlie Brown                  1984    Din Video/SVT/Apple
28    Snoopy's Getting Married, Charlie Brown          1985    SVT/Apple
29    You're a Good Man, Charlie Brown                 1985    Warner (textad originalversion på Apple TV+)
30    Happy New Year, Charlie Brown!                   1986    SVT/Apple
31    Snoopy: The Musical                              1988
32    It's the Girl in the Red Truck, Charlie Brown    1988
33    Why, Charlie Brown, Why?                         1990    SVT 1992/SVT/Apple
34    Snoopy's Reunion                                 1991    SVT/Apple
35    It's Christmastime Again, Charlie Brown          1992    SVT/Apple
36    You're in the Super Bowl, Charlie Brown          1994
37    It's Spring Training, Charlie Brown              1996    Apple
38    It Was My Best Birthday Ever, Charlie Brown      1997    Paramount VHS
39    It's the Pied Piper, Charlie Brown               2000    Paramount VHS
40    A Charlie Brown Valentine                        2002    Apple
41    Charlie Brown's Christmas Tales                  2002    Warner/Apple
42    Lucy Must Be Traded, Charlie Brown               2003    Warner/Apple
43    I Want a Dog for Christmas, Charlie Brown        2003    Apple
44    He's a Bully, Charlie Brown                      2006    Apple
45    Happiness Is a Warm Blanket, Charlie Brown       2011    Warner/Apple
46    For Auld Lang Syne                               2021    Apple
47    It's The Small Things, Charlie Brown             2022    Apple
48    To Mom (and Dad), With Love                      2022    Apple
49    Lucy's School                                    2022    Apple
50    One-of-a-Kind Marcie                             2023    Apple
51    Welcome Home, Franklin                           2024    Apple

Förklaringar:
Din Video: Gothenburg Sounds 1980-talsdubbningar för Din Videos VHS-utgåvor
SVT: SVTs vanliga dubbning från sena 1990-talet av Eurotroll
SVT 1992: Specialdubbning för SVTs gala En gränslös kväll från 1992, av okänd studio (endast använd denna enda kväll, och saknade helt utsatta dubbcredits)
Warner: Nydubb för Warners DVD-utgåvor av SDI Media
Apple: Nydubb för Apple TV+ av Eurotroll
(Om inget står vid kolumnen "Dubbning(ar)" innebär det att specialen ifråga inte har någon känd svensk dubbning - möjligtvis kan någon av dessa ha dubbats som exempelvis skolfilm, men mig veterligen åtminstone ingen dubbning som släppts för allmänheten)

(*): På min DVD-utgåva av Snobben - Samlingen från 70-talet är A Charlie Brown Thanksgiving odubbad och enbart i textad originalversion, trots att inget nämns på omslaget eller skivans menyer om detta. Jag vet i dagsläget inte om detta gäller samtliga exemplar av DVD-boxen, eller om jag fått ett "måndagsexemplar" som eventuellt kan ha åtgärdats senare; så att det möjligtvis kanske kan finnas en SDI Media-dubb av den specialen också. Om någon här har DVD-utgåvan ifråga skulle jag uppskatta om ni kunde kolla om den specialen har svenskt tal eller inte, för att utesluta möjligheten att "felet" korrigerats vid senare pressningar.
(Mitt exemplar vill jag minnas var recensionsex från distributören, och dessa skickas vanligtvis ut strax innan officiellt releasedatum - det är därför troligt att mitt exemplar kommer från den första pressningen av boxen, vilket ökar möjligheten att "felet" kan ha åtgärdats senare. Och att det inte står något om bristen på omslaget, på samma sätt som Warner gjort med exempelvis Tom & Jerry på DVD, gör ju att sannolikheten ökar att det faktiskt är ett misstag och inte avsiktligt)

Om vi räknar ihop alla dubbningar är det alltså bara 4 specialer som aldrig har dubbats till svenska. Vi ser också att Apple har satsat stenhårt på Snobben-specialer de senaste åren, då det ju är ytterst få specialer som inte finns på Apple TV+ men har dubbats till svenska på annat håll under årens lopp.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 juni 2024 kl. 03:11:15Om vi räknar ihop alla dubbningar är det alltså bara 4 specialer som aldrig har dubbats till svenska. Vi ser också att Apple har satsat stenhårt på Snobben-specialer de senaste åren, då det ju är ytterst få specialer som inte finns på Apple TV+ men har dubbats till svenska på annat håll under årens lopp.
Det är egentligen jättebra eftersom att de blir tillgängliga i Sverige på svenska men lite synd för oss som växt upp med äldre dubbningar. Jag hoppas i alla fall att Apple fortsätter med Snobben och kanske försöker få rättigheterna till de två första långfilmerna också, omdubbning är ju bättre än ingen dubbning.

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 29 juni 2024 kl. 03:22:07Det är egentligen jättebra eftersom att de blir tillgängliga i Sverige på svenska men lite synd för oss som växt upp med äldre dubbningar. Jag hoppas i alla fall att Apple fortsätter med Snobben och kanske försöker få rättigheterna till de två första långfilmerna också, omdubbning är ju bättre än ingen dubbning.
Kunde inte sagt det bättre själv. Det är som sagt tråkigt att de äldre dubbningarna inte finns tillgängliga för gemene man, men däremot är det jättebra att Apple satsat så pass hårt på Snobben-specialer så att dessa välgjorda specialer faktiskt blir tillgängliga på ett helt annat sätt än tidigare. Gamla DVD-utgåvor i all ära, men vi kan ju gissa ungefär hur många barn i Sverige som samlar på DVD-utgåvor utgivna innan de föddes; och ännu färre som har tillgång till närmare 40 år gamla VHS-filmer...

Det här innebär ju också att 7 äldre specialer nu har dubbats för första gången i och med Apple TV+, som tidigare aldrig funnits tillgängliga i Sverige alls - och därutöver är det också 4 specialer som tidigare bara funnits på Warners DVD-utgåvor (förmodligen släppta i relativt liten upplaga) dubbade av SDI Media, som nu fått (i mina ögon) bättre dubbningar och blivit mer lättillgängliga. Dessutom ytterligare 3 specialer som tidigare bara funnits på Din Videos VHS-utgåvor från 1980-talet (som förmodligen relativt få i Sverige har tillgång till i dagsläget) som nu finns på Apple TV+. Visserligen som sagt med nya dubbningar, men de finns i alla fall tillgängliga.

Jag hoppas också att de två första långfilmerna kanske kan släppas på Apple TV+ och (sannolikt) dubbas om - som du säger är ju omdubbning oerhört mycket bättre än ingen dubbning alls, och det ser ju tyvärr väldigt mörkt ut att vi någonsin ska få tag i de gamla biovisade dubbningarna...

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 juni 2024 kl. 03:31:33Jag hoppas också att de två första långfilmerna kanske kan släppas på Apple TV+ och (sannolikt) dubbas om - som du säger är ju omdubbning oerhört mycket bättre än ingen dubbning alls, och det ser ju tyvärr väldigt mörkt ut att vi någonsin ska få tag i de gamla biovisade dubbningarna...
Det finns nog inte ens bevarade ljudband så om Apple mot all förmodan skulle försöka skulle det nog inte leda till någonting. Oscar Isaksson försökte ju få Svenska filminstitutets arkiv att digitalisera filmerna men de nordiska rättighetsinnehavarna var ju inte så intresserade av det...

Oscar Isaksson

SVT sände annandag jul 1970 i TV2 kl 18:30 Snobben, Karl och julen

Om programmet kan läsas:
"Ett avsnitt ur serien om Snobben och hans vänner av Charles M Shoultz. Snobben och Karl kommer tillbaka i "Charlie Brown's Christmas" Den här gången har figurerna svenska röster. För den svenska bearbetningen svarar Jan Brandhildh och Gisela Frisén. (färg)"

Har inte inte antecknat det men programmet gick visst i repris året efter, om jag minns rätt.

Tyvärr säger det inte mycket om själva dubbningen. Har inte hunnit vända på några stenar än heller, om det finns mer information att hitta.

Daniel Hofverberg

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 29 juni 2024 kl. 05:22:36SVT sände annandag jul 1970 i TV2 kl 18:30 Snobben, Karl och julen

Om programmet kan läsas:
"Ett avsnitt ur serien om Snobben och hans vänner av Charles M Shoultz. Snobben och Karl kommer tillbaka i "Charlie Brown's Christmas" Den här gången har figurerna svenska röster. För den svenska bearbetningen svarar Jan Brandhildh och Gisela Frisén. (färg)"

Har inte inte antecknat det men programmet gick visst i repris året efter, om jag minns rätt.

Tyvärr säger det inte mycket om själva dubbningen. Har inte hunnit vända på några stenar än heller, om det finns mer information att hitta.
Mycket intressant. Det här innebär alltså att det finns hela fyra svenska dubbningar (!) av A Charlie Brown Christmas...

Det är väl inte troligt att den här gamla dubbningen från 1970 finns bevarad...?

BPS

SVT dubbningar från 1970 innebär väl i princip bara berättarröst?

Steffan Rudvall

SVT har även visat vissa specialer under titeln Snobben, Karl å dom sändningarna är från 1983 men ska tydligen vara repriser från 1975. Det står ingenting om svenskt tal dock.

https://smdb.kb.se/catalog/search?q=Snobben+datum%3A1983+typ%3Atv#