Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Snobben (Eurotrolls dubbningar)

Startat av TonyTonka, 31 augusti 2008 kl. 21:23:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Will Siv

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 juni 2024 kl. 03:11:15Då många har frågat mig om vilka Snobben-specialer som dubbats på olika håll genom åren, så har jag tagit mig tid att gå igenom och sammanställa detta. Så med reservation för att jag kan ha missat någon dubbning eller gjort något misstag, så kommer här en lista på samtliga Snobben-specialer från 1965 och fram tills idag samt vilka (eventuella) svenska dubbningar som finns av dessa:

Nr:   Titel:                                           År:     Dubbning(ar):
1     A Charlie Brown Christmas                        1965    Din Video/SVT/Apple
2     Charlie Brown's All Stars!                       1966    Din Video/SVT/Apple
3     It's the Great Pumpkin, Charlie Brown            1966    Din Video/SVT/Apple
4     You're in Love, Charlie Brown                    1967    SVT/Apple
5     He's Your Dog, Charlie Brown                     1968    Din Video/SVT/Apple
6     It Was a Short Summer, Charlie Brown             1969    Din Video/SVT/Apple (nedklippt)
7     Play It Again, Charlie Brown                     1971    Din Video/SVT/Apple
8     You're Not Elected, Charlie Brown                1972    Din Video/SVT/Apple
9     There's No Time for Love, Charlie Brown          1973    SVT/Apple
10    A Charlie Brown Thanksgiving                     1973    Apple (textad originalversion på Warners DVD-utgåva?) (*)
11    It's a Mystery, Charlie Brown                    1974    Warner/Apple
12    It's the Easter Beagle, Charlie Brown            1974    Din Video/SVT/Apple
13    Be My Valentine, Charlie Brown                   1975    Din Video/SVT/Apple
14    You're a Good Sport, Charlie Brown               1975    Apple
15    It's Arbor Day, Charlie Brown                    1976    Apple
16    It's Your First Kiss, Charlie Brown              1977    Din Video/Apple
17    What a Nightmare, Charlie Brown!                 1978    Din Video/Apple
18    You're the Greatest, Charlie Brown               1979    Din Video/SVT/Apple
19    She's a Good Skate, Charlie Brown                1980    Din Video/SVT/Apple
20    Life Is a Circus, Charlie Brown                  1980    Din Video/SVT/Apple
21    It's Magic, Charlie Brown                        1981    Din Video/SVT/Apple
22    Someday You'll Find Her, Charlie Brown           1981    Din Video/SVT/Apple
23    A Charlie Brown Celebration                      1982    Apple
24    Is This Goodbye, Charlie Brown?                  1983    Din Video/SVT/Apple
25    It's an Adventure, Charlie Brown                 1983    Din Video/Apple
26    What Have We Learned, Charlie Brown? A Tribute   1983
27    It's Flashbeagle, Charlie Brown                  1984    Din Video/SVT/Apple
28    Snoopy's Getting Married, Charlie Brown          1985    SVT/Apple
29    You're a Good Man, Charlie Brown                 1985    Warner (textad originalversion på Apple TV+)
30    Happy New Year, Charlie Brown!                   1986    SVT/Apple
31    Snoopy: The Musical                              1988
32    It's the Girl in the Red Truck, Charlie Brown    1988
33    Why, Charlie Brown, Why?                         1990    SVT 1992/SVT/Apple
34    Snoopy's Reunion                                 1991    SVT/Apple
35    It's Christmastime Again, Charlie Brown          1992    SVT/Apple
36    You're in the Super Bowl, Charlie Brown          1994
37    It's Spring Training, Charlie Brown              1996    Apple
38    It Was My Best Birthday Ever, Charlie Brown      1997    Paramount VHS
39    It's the Pied Piper, Charlie Brown               2000    Paramount VHS
40    A Charlie Brown Valentine                        2002    Apple
41    Charlie Brown's Christmas Tales                  2002    Warner/Apple
42    Lucy Must Be Traded, Charlie Brown               2003    Warner/Apple
43    I Want a Dog for Christmas, Charlie Brown        2003    Apple
44    He's a Bully, Charlie Brown                      2006    Apple
45    Happiness Is a Warm Blanket, Charlie Brown       2011    Warner/Apple
46    For Auld Lang Syne                               2021    Apple
47    It's The Small Things, Charlie Brown             2022    Apple
48    To Mom (and Dad), With Love                      2022    Apple
49    Lucy's School                                    2022    Apple
50    One-of-a-Kind Marcie                             2023    Apple
51    Welcome Home, Franklin                           2024    Apple

Förklaringar:
Din Video: Gothenburg Sounds 1980-talsdubbningar för Din Videos VHS-utgåvor
SVT: SVTs vanliga dubbning från sena 1990-talet av Eurotroll
SVT 1992: Specialdubbning för SVTs gala En gränslös kväll från 1992, av okänd studio (endast använd denna enda kväll, och saknade helt utsatta dubbcredits)
Warner: Nydubb för Warners DVD-utgåvor av SDI Media
Apple: Nydubb för Apple TV+ av Eurotroll

(*): På min DVD-utgåva av Snobben - Samlingen från 70-talet är A Charlie Brown Thanksgiving odubbad och enbart i textad originalversion, trots att inget nämns på omslaget eller skivans menyer om detta. Jag vet i dagsläget inte om detta gäller samtliga exemplar av DVD-boxen, eller om jag fått ett "måndagsexemplar" som eventuellt kan ha åtgärdats senare; så att det möjligtvis kanske kan finnas en SDI Media-dubb av den specialen också. Om någon här har DVD-utgåvan ifråga skulle jag uppskatta om ni kunde kolla om den specialen har svenskt tal eller inte, för att utesluta möjligheten att "felet" korrigerats vid senare pressningar.
(Mitt exemplar vill jag minnas var recensionsex från distributören, och dessa skickas vanligtvis ut strax innan officiellt releasedatum - det är därför troligt att mitt exemplar kommer från den första pressningen av boxen, vilket ökar möjligheten att "felet" kan ha åtgärdats senare. Och att det inte står något om bristen på omslaget, på samma sätt som Warner gjort med exempelvis Tom & Jerry på DVD, gör ju att sannolikheten ökar att det faktiskt är ett misstag och inte avsiktligt)

Om vi räknar ihop alla dubbningar är det alltså bara 4 specialer som aldrig har dubbats till svenska. Vi ser också att Apple har satsat stenhårt på Snobben-specialer de senaste åren, då det ju är ytterst få specialer som inte finns på Apple TV+ men har dubbats till svenska på annat håll under årens lopp.
Vilka 4 är det som saknas (so far)  ???
- what.

Steffan Rudvall

Citat från: Will Siv skrivet 29 juni 2024 kl. 14:07:46Vilka 4 är det som saknas (so far)  ???
What Have We Learned, Charlie Brown? A Tribute 1983
Snoopy: The Musical 1988
It's the Girl in the Red Truck, Charlie Brown 1988
You're in the Super Bowl, Charlie Brown 1994

Det handlar alltså om specialer som endast har visats på CBS och aldrig släpps officiellt. Med undantag för Snoopy: The Musical är det ju också mer skolfilmer än vanliga Snobben specialer.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 29 juni 2024 kl. 14:26:39What Have We Learned, Charlie Brown? A Tribute 1983
Snoopy: The Musical 1988
It's the Girl in the Red Truck, Charlie Brown 1988
You're in the Super Bowl, Charlie Brown 1994

Det handlar alltså om specialer som endast har visats på CBS och aldrig släpps officiellt. Med undantag för Snoopy: The Musical är det ju också mer skolfilmer än vanliga Snobben specialer.
Och därutöver har You're A Good Man, Charlie Brown endast engelskt ljudspår och textning på bl.a. de nordiska språken på Apple TV+. Den filmen har dubbats för Warner Bros. DVD-utgåva (av SDI Media), men det var som sagt ingen toppendubbning då alla sånger var kvar på engelska utan textning - detta trots att det är en musikal, där sånger utgör runt 70% av filmens speltid. Den filmen blir alltså i det närmaste obegriplig för barn som inte kan engelska, då merparten av filmen blir på engelska utan text med svensk dubbning...

Då det är den enda specialen som inte har dubbats till svenska på Apple TV+, så kan man ju undra om sångerna kanske ligger i M&E-spåret och därmed inte kan dubbas...? Jag har annars svårt att förstå varför den specialen bara har engelskt ljudspår på Apple TV+ (och textning på några dussin språk), och inte ens har dubbats i typiska "dubbningsländer" som Tyskland, Frankrike och Spanien.

Med den storsatsning som Apple gjort de senaste åren är det också lite förvånansvärt att de två specialer som släpptes tillsammans med långfilmer på VHS av Paramount (It Was My Best Birthday Ever, Charlie Brown och It's the Pied Piper, Charlie Brown) inte finns alls på Apple TV+ (oavsett dubbning) - är det måhända fortfarande Paramount som har rättigheterna till dessa specialer, så att de inte har övergått till Peanuts Worldwide LLC som de allra flesta andra specialer...?

Mathilda Gustafsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 29 juni 2024 kl. 09:47:26SVT har även visat vissa specialer under titeln Snobben, Karl å dom sändningarna är från 1983 men ska tydligen vara repriser från 1975. Det står ingenting om svenskt tal dock.

https://smdb.kb.se/catalog/search?q=Snobben+datum%3A1983+typ%3Atv#
Hur stor chans är det att de var dubbade?

Steffan Rudvall

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 29 juni 2024 kl. 18:03:58Hur stor chans är det att de var dubbade?
Antagligen inte så stor eftersom att det inte finns några anmärkningar om svenskt tal...

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 29 juni 2024 kl. 18:07:50Antagligen inte så stor eftersom att det inte finns några anmärkningar om svenskt tal...
1983 tror jag inte att jag såg på TV speciellt mycket, men när TV2 sände Snobben-specialer 1987 var de i alla fall på engelska med svensk text - likaså när SVT sände långfilmen Snobben, Karl och dom 1991.

BPS

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 29 juni 2024 kl. 18:07:50Antagligen inte så stor eftersom att det inte finns några anmärkningar om svenskt tal...
Varför sände de specialerna under den första filmens svenska titel?

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 29 juni 2024 kl. 22:30:30Varför sände de specialerna under den första filmens svenska titel?
Bra fråga, och jag vet faktiskt inte vad exakt som SVT sände under den titeln. Jag skulle kunna kolla upp det, och beställa studiekopior från dessa sändningar från Svensk Mediedatabas; så kan vi gå till botten med vad dessa sändningar innehöll och i vilken form. :)

På tal om Apple TV+ såg jag just att de häromveckan släppte en nyproducerad TV-serie med Snobben, Snobben på läger (Camp Snoopy). Verkar ganska bra och välgjord, och jag uppskattar att de med just Snobben har lyckats att någorlunda bibehålla samma animationsstil från 1965 och fram tills idag. Jag förutsätter att den nya serien är datoranimerad, men den känns ändå handtecknad; och animationsstilen och karaktärsdesignen skiljer sig inte mycket från de första specialerna 1965.

Även Snobben på läger är i vanlig ordning dubbad av Eurotroll, och verkar vara samma röster som i åtminstone en del av Snobben-dubbningarna de senaste åren. Jag har bara sett några minuter än så länge, men verkar vara en riktigt bra och högkvalitativ dubbning. :)

Lennartsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 29 juni 2024 kl. 09:47:26SVT har även visat vissa specialer under titeln Snobben, Karl å dom sändningarna är från 1983 men ska tydligen vara repriser från 1975. Det står ingenting om svenskt tal dock.

https://smdb.kb.se/catalog/search?q=Snobben+datum%3A1983+typ%3Atv#

Del 6 av 7. Plantor och klantor och sån't måste väl vara It's Arbor Day, Charlie Brown udda val att välja när det finns så många andra

Daniel Hofverberg

Citat från: Lennartsson skrivet 30 juni 2024 kl. 02:38:50Del 6 av 7. Plantor och klantor och sån't måste väl vara It's Arbor Day, Charlie Brown udda val att välja när det finns så många andra
Det känns väl som ett rimligt antagande, och "Hu, vilken mardröm!" måste givetvis vara What a Nightmare, Charlie Brown!.

Om vi ska våga oss på en kvalificerad gissning av vilka "avsnitt" som döljer sig bakom de svenska titlarna:

1983:
Del 1 av 7. Rena rama trolleriet.  (It's Magic, Charlie Brown?)
Del 2 av 7. Du är toppen, Karl.  (möjligtvis Charlie Brown's All Stars!?)
Del 3 av 7. Kyss till, Karl!  (It's Your First Kiss, Charlie Brown?)
Del 4 av 7. Sommaren var kort  (It Was a Short Summer, Charlie Brown?)
Del 5 av 7. Flickor är inte som andra pojkar.  (?)
Del 6 av 7. Plantor och klantor och sån't.  (It's Arbor Day, Charlie Brown?)
Del 7 av 7. Det är ju din hund, Karl (rps fr 1975-12-25).  (He's Your Dog, Charlie Brown?)

1984:
Del 1. Hu, vilken mardröm!  (What a Nightmare, Charlie Brown!?)
Del 2. Den som söker ska finna.  (?)
Del 3. Åh, en sån cirkus.  (Life Is a Circus, Charlie Brown?)
Del 4. Peppiga Pia på hal is.  (She's a Good Skate, Charlie Brown?)
Del 5. Kära hjärtanes, alla hjärtanes.  (Be My Valentine, Charlie Brown?)
Del 6. Turer i spel och kärlek.  (Someday You'll Find Her, Charlie Brown?)

Men de två frågetecknen har jag inga bra gissningar på...

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 juni 2024 kl. 03:09:29Det känns väl som ett rimligt antagande, och "Hu, vilken mardröm!" måste givetvis vara What a Nightmare, Charlie Brown!.

Om vi ska våga oss på en kvalificerad gissning av vilka "avsnitt" som döljer sig bakom de svenska titlarna:

1983:
Del 1 av 7. Rena rama trolleriet.  (It's Magic, Charlie Brown?)
Del 2 av 7. Du är toppen, Karl.  (möjligtvis Charlie Brown's All Stars!?)
Del 3 av 7. Kyss till, Karl!  (It's Your First Kiss, Charlie Brown?)
Del 4 av 7. Sommaren var kort  (It Was a Short Summer, Charlie Brown?)
Del 5 av 7. Flickor är inte som andra pojkar.  (?)
Del 6 av 7. Plantor och klantor och sån't.  (It's Arbor Day, Charlie Brown?)
Del 7 av 7. Det är ju din hund, Karl (rps fr 1975-12-25).  (He's Your Dog, Charlie Brown?)

1984:
Del 1. Hu, vilken mardröm!  (What a Nightmare, Charlie Brown!?)
Del 2. Den som söker ska finna.  (?)
Del 3. Åh, en sån cirkus.  (Life Is a Circus, Charlie Brown?)
Del 4. Peppiga Pia på hal is.  (She's a Good Skate, Charlie Brown?)
Del 5. Kära hjärtanes, alla hjärtanes.  (Be My Valentine, Charlie Brown?)
Del 6. Turer i spel och kärlek.  (Someday You'll Find Her, Charlie Brown?)

Men de två frågetecknen har jag inga bra gissningar på...
Den som söker ska finna låter som att det skulle kunna vara Someday You'll Find Her, Charlie Brown. Turer i spel och kärlek skulle kunna vara antingen You're in Love, Charlie Brown eller There's No Time for Love, Charlie Brown.

Viktor

Apple borde ha dubbat You're a Good Man Charlie Brown och använt texterna från den svenska musikalupsättningen av Povel Ramel.

Marcusen

Citat från: Viktor skrivet  2 juli 2024 kl. 15:39:26Apple borde ha dubbat You're a Good Man Charlie Brown och använt texterna från den svenska musikalupsättningen av Povel Ramel.
Allvarligt? Har Povel Ramel satt upp Snobben musikalen :o

MOA

Citat från: Marcusen skrivet  2 juli 2024 kl. 15:58:36Allvarligt? Har Povel Ramel satt upp Snobben musikalen :o
Jag har hört mycket av Povel Ramel men detta är helt nytt för mig, hoppas jag kan höra det på något sätt

Viktor

Citat från: Marcusen skrivet  2 juli 2024 kl. 15:58:36Allvarligt? Har Povel Ramel satt upp Snobben musikalen :o
Ja, Povel Ramel och Beppe Wolgers översatte och bearbetade You're a good man Charlie Brown till musikalen MILDA MAKTER! (SNOBBEN & CO) år 1967.
Citat från: MOA skrivet  2 juli 2024 kl. 16:21:57Jag har hört mycket av Povel Ramel men detta är helt nytt för mig, hoppas jag kan höra det på något sätt

https://youtu.be/3Pehwnk56vM