Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Biografers öppethållande under coronapandemin

Startat av Anders M Olsson, 17 mars 2020 kl. 15:49:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Adam Larsson

Citat från: gstone skrivet  6 juni 2020 kl. 23:20:32
Kommer det finnas filmer färdig dubbade och redo att visa på bio när väl filmstaden öppnar ?
Om filmerna som skulle ha visats visas när de öppnar igen så antar jag väl att dubbningarna redan är färdiga

Disneyfantasten

Citat från: Adam Larsson skrivet  6 juni 2020 kl. 23:22:40
Om filmerna som skulle ha visats visas när de öppnar igen så antar jag väl att dubbningarna redan är färdiga

Det skulle jag också tro...

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  6 juni 2020 kl. 23:20:32
Kommer det finnas filmer färdig dubbade och redo att visa på bio när väl filmstaden öppnar ?
Det bör vara tillräckligt många filmer som varit tänkta att gå upp på bio under våren och tidiga sommaren, så att det bör finnas biofilmer att visa på bio ett litet tag framöver; både dubbade och icke-dubbade filmer.

Däremot kommer det förstås senare bli brist på filmer (och TV-serier) överlag, i och med att nästan alla film- och TV-serieproduktioner avstannats helt under krisen, och bara de mest nödvändiga TV-serierna (såsom exempelvis årets svenska julkalender) spelats in under den här perioden. Så förr eller senare kommer coronapandemin också märkas av på få filmpremiärer, men i och med att det tar så pass lång tid med klippning/redigering och postproduktion efter att inspelningen färdigställts så kommer det nog dröja ett litet tag - troligen blir det först nästa år som det kommer märkas av med brist på långfilmer, medan brist på TV-serier lär nog märkas av redan till hösten.

gstone

FILMASTADEN ÖPPNAR OM TVÅ VECKOR !!!!!!!!!!!!!!!!!!! ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Första filmerna blir Tent och Mulan !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Simon Axelsson

#79
Undrar hur The King of Staten Island ska släppas och när. På UIPs hemsida står det att dess svenska releasedatum är den 3 (vilket det inte står på Filmstaden, där står det ingenting), biograferna är ju, om de öppnar om två veckor, öppna vid det laget, men om Tenet ska bli första släppta film dröjer det ju ytterligare tre veckor tills något nytt släpps från att biograferna öppnat. Kommer The King of Staten Island släppas direkt på streaming? Förresten, hur tror ni Palm Springs kommer att släppas här i Sverige (med tanke på att vi inte har tillgång Hulu)?
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Steffan Rudvall

Filmstaden postade detta på sin Instagram

Daniel Hofverberg

#81
Frågan är ju bara när alla andra biografer i andra städer än Stockholm, Göteborg, Malmö och Västerås ska öppna...?

Dessutom lär det ju till en början inte finnas särskilt många filmer att visa på bio, för man kan ju på goda grunder förutsätta att åtminstone de större distributörerna (Disney, Fox, UIP, SF Studios, m.fl.) inte kommer att planera premiärer för lite större filmer förrän de allra flesta biografer i landet är öppna...

E

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 juni 2020 kl. 20:27:40
Frågan är ju bara när alla andra biografer i andra städer än Stockholm, Göteborg, Malmö och Västerås ska öppna...?
Kolla artikeln på Moviezine så får du se

Sabelöga

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 juni 2020 kl. 20:27:40
Frågan är ju bara när alla andra biografer i andra städer än Stockholm, Göteborg, Malmö och Västerås ska öppna...?

Dessutom lär det ju till en början inte finnas särskilt många filmer att visa på bio, för man kan ju på goda grunder förutsätta att åtminstone de större distributörerna (Disney, Fox, UIP, SF Studios, m.fl.) inte kommer att planera premiärer för lite större filmer förrän de allra flesta biografer i landet är öppna...
Står på Filmstadens hemsida att den 15 juli beräknas alla biografer vara igång: https://www.filmstaden.se/nyhet/NCG88927/snart-oppnar-vi-biograferna-igen
Houba !

Daniel Hofverberg

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet 12 juni 2020 kl. 20:37:37
Står på Filmstadens hemsida att den 15 juli beräknas alla biografer vara igång: https://www.filmstaden.se/nyhet/NCG88927/snart-oppnar-vi-biograferna-igen
Jag såg just också det. Då återstår dock fortfarande alla Svenska Bios biografer, som jag inte sett något om när de ska öppna. Svenska Bio ägs ju till 50% av Filmstaden och har gemensamt bokningssystem med Filmstaden, men eftersom inget nämndes i artikeln förmodar jag att Svenska Bios biografer inte innefattas på de som ska öppna den 15 juli...

Men vi får hoppas att den 15 juli gäller även för Svenska Bio, så att de flesta biografer i landet öppnar tills dess. Trots allt är det ju runt 35 orter i landet som bara har Svenska Bio, och där Filmstaden inte finns.

Disneyfantasten

Hoppas att de då kommer på en lösning med sittplatserna så att folk inte behöver sitta alltför nära varandra, kanske om de typ kunde sätta randig tejp på varannan sittplats...

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 12 juni 2020 kl. 20:48:28
Hoppas att de då kommer på en lösning med sittplatserna så att folk inte behöver sitta alltför nära varandra, kanske om de typ kunde sätta randig tejp på varannan sittplats...
Citat från Filmstadens webbsida:

"Begränsat antal platser för varje föreställning, max 50 gäster eller 50% av stolarna i mindre salonger
Alltid tomma stolar mellan grupper av gäster och varannan rad tom för att hålla ett säkert avstånd"

Det kommer alltså inte gå att boka varannan bänkrad, och vid bokning läggs automatiskt tomma stolar till bredvid personerna som hör till samma sällskap (så att de som hör till samma sällskap sitter bredvid varandra, och för övriga blir det alltså tomma stolar mellan). Låter mycket välordnat, i mina ögon.

Då Filmstaden och Svenska Bio har gemensamt bokningssystem kommer alltså samma upplägg gälla för alla biografer som hör till både Filmstaden och Svenska Bio (när de väl öppnar...).

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 juni 2020 kl. 20:52:53
Citat från Filmstadens webbsida:

"Begränsat antal platser för varje föreställning, max 50 gäster eller 50% av stolarna i mindre salonger
Alltid tomma stolar mellan grupper av gäster och varannan rad tom för att hålla ett säkert avstånd"

Det kommer alltså inte gå att boka varannan bänkrad, och vid bokning läggs automatiskt tomma stolar till bredvid personerna som hör till samma sällskap (så att de som hör till samma sällskap sitter bredvid varandra, och för övriga blir det alltså tomma stolar mellan). Låter mycket välordnat, i mina ögon.

Då Filmstaden och Svenska Bio har gemensamt bokningssystem kommer alltså samma upplägg gälla för alla biografer som hör till både Filmstaden och Svenska Bio (när de väl öppnar...).

Hur tror du då att det kommer att gå för mig när jag ska boka sittplatser när jag väl ser filmerna Själen och Raya och Den Sista Draken på bio? (jag brukar nämligen köpa biljetter dagen innan jag ser filmen när jag ska gå på bio)

Sabelöga

Citat från: Disneyfantasten skrivet 12 juni 2020 kl. 20:48:28
Hoppas att de då kommer på en lösning med sittplatserna så att folk inte behöver sitta alltför nära varandra, kanske om de typ kunde sätta randig tejp på varannan sittplats...
Det är väll numrerat?
Houba !

TrondM

Tenet har akkurat blitt utsatt til 31. juli, og Wonder Woman 1984 ble utsatt til 2. oktober.

https://variety.com/2020/film/news/christopher-nolan-tenet-delayed-coronavirus-1234576169/

Disney har tidligere sagt at de ikke har noe ønske om at Mulan skal være den første storfilmen som slippes på kino etter Coronakrisen, og de ville følge med på hva som skjedde med Tenet. Så, jeg forventer at de annonserer en utsettelse av Mulan snart. The One and Only Ivan ble akkurat flyttet til Disney+, så det vil ikke overraske meg om Mulan overtar Ivans dato (14. august). En annen kandidat er 28. august, som var satt av til The New Mutants.