Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Babar

Startat av Beck, 24 oktober 2006 kl. 16:58:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Erik Friman

#30
Citat från: Erik Friman skrivet 31 oktober 2013 kl. 17:24:00
Pompardour – Calle Rehbinder
Citat från: Erik Friman skrivet 27 september 2015 kl. 19:07:39
Jag upptäckte avsnitt av Sun Studios dubbning att rösten till Basil som det ansågs göra av Dan Bratt gjordes egentligen av Calle Rehbinder som gjorde rösten till Pompardour.
Jag hade tittat och lyssnat på några avsnitt, och har börjat inse att rösten, som gjordes av Calle/Carl-Johan Rehbinder, inte riktigt stämmer korrekt. Rösten påminner mera av Mats Qviström, om man jämför hans röst som Arthur och Alexander. Även om Qviström nästan låter som Rehbinder, så hör man lite skillnad mellan deras ljusa röster.

https://www.youtube.com/watch?v=sopW9NLatJ8

https://www.youtube.com/watch?v=GxeXT15SIRM

Jag hade läst på Rebinders CV från hans hemsida och det stod aldrig att han hade medverkat serien Babar. De bolag som han har ägnat mest med att dubba som finns i Stockholm är då Media Dubb, Eurotroll, Pangljud och Videobolaget.

TonyTonka

Citat från: Anders skrivet 12 februari 2012 kl. 14:00:31
Det har du rätt i. Men jag kommer inte ihåg vem som gjorde hans vuxna röst, om han nu hade någon. Jag kom även på att Jimmy Björndahl gjorde rösten till Alexander. Jag kommer inte riktigt ihåg Pom och Floras röster.

Är det inte Maria Kihl som är rösten till Pom?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Elios

Hade även här med missat helt att det även här funnits en serie av Babar från 1969. Aldrig sätt den men hade gärna sätt något avsnitt.
Undrar om den möjligtvis har släppts i Sverige i någon vhs utgåva eller så!?

Oscar Isaksson

Hej!
Jag undrar om säsong 6 av Babar finns dubbad till svenska, eftersom den är producerad långt efter de tidigare säsongerna?

Erika

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 27 januari 2020 kl. 21:07:50
Hej!
Jag undrar om säsong 6 av Babar finns dubbad till svenska, eftersom den är producerad långt efter de tidigare säsongerna?

Jag tog mig en snabb titt igenom Svensk mediedatabas, och kunde inte hitta att den har visats i svensk tv. Jag kunde heller inte hitta några vhs- och dvd-släpp. Såvida man inte har missat någon visning... Nej, den verkar inte ha dubbats till svenska. 

Elios

Talar vi om den gamla serien eller den senaste från 90-talet?^^

Disneyfantasten

Gammalt ämne, men jag postar ändå...

Det kanske bara är jag som tycker att alla Babar produktioner har dåliga röster med dålig inlevelse både på engelska och på svenska... (förutom den där hyenan i Babar och Badous Äventyr, vad hon nu hette?)

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 18 augusti 2020 kl. 23:01:38
Gammalt ämne, men jag postar ändå...

Det kanske bara är jag som tycker att alla Babar produktioner har dåliga röster med dålig inlevelse både på engelska och på svenska... (förutom den där hyenan i Babar och Badous Äventyr, vad hon nu hette?)
För att Sun Studio dubbade dom första VHS:erna ?

gstone

Vilken dubb gillar ni bäst ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall


MOA

Babar har jag int sett på över 10 år så jag minns int hur rösterna lät

Oskar

Jag har upptäck det finns trean dubbning av Babar 1989-2002.
Jag har läst på nätet att Elina Raeder gjorde Isabelle.
Jag misstänker att att tv1000 beställer egen dubbning av mediadubb international.
Om den stämmer.
Jag vet inte om trean dubbning finns eller inte av den serie. det låter märkligt?

Steffan Rudvall

Citat från: Oskar skrivet  4 september 2020 kl. 20:31:00
Jag har upptäck det finns trean dubbning av Babar 1989-2002.
Jag har läst på nätet att Elina Raeder gjorde Isabelle.
Jag misstänker att att tv1000 beställer egen dubbning av mediadubb international.
Om den stämmer.
Jag vet inte om trean dubbning finns eller inte av den serie. det låter märkligt?
Jag tror inte att alla säsonger har dubbats av sun studio och km studio så det kanske är tilläggsdubbning av mediadubb International

Oskar

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  4 september 2020 kl. 20:58:53
Jag tror inte att alla säsonger har dubbats av sun studio och km studio så det kanske är tilläggsdubbning av mediadubb International
Jag läser att den serie gått också på tv1000.

Erika

Jag visste inte TV3 hade visat Babar...

Jag kollade på Svensk mediedatabas och Babar har visats på bl. a. SVT, Kanal 5, TV1000, Canal+ och TV4. Ingen aning om hur det ligger till med vilka dubbningar som använts. Det enda jag vet är att TV4 visade de tidigare avsnitten och det var KM Studios dubbning som användes (alltså samma som SVT).