Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

har Barbapappa fler dubbningar?

Startat av clash, 14 november 2005 kl. 16:04:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Oskar

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 juli 2021 kl. 02:41:45
Var används den tredje dubbningen med Bengt Järnblad, och vilken dubbningsstudio har gjort den?

Jag tycker också det är synd att originaldubben med Börje Ahlstedt inte längre används, fast den hade kanske inte blivit så uppskattad nuförtiden då Börje gjorde samtliga röster och det inte var individuella röster för varje rollfigur som i Videobolagets mer kända dubb... Fast det borde ju inte finnas något hinder att erbjuda mer än en dubbning via olika ljudspår, men det verkar ju tyvärr vara ett främmande begrepp... :(
Den tredje dubbning använder bl.a på HBO Nordic.

Oskar

Citat från: Oskar skrivet 22 juli 2021 kl. 02:47:05
Den tredje dubbning använder bl.a på HBO Nordic.
jag tror att SDI media eller bti studio. Den tredje dubbning har varit på HBO Nordic flera år.

Daniel Hofverberg

Citat från: Oskar skrivet 22 juli 2021 kl. 02:47:05
Den tredje dubbning använder bl.a på HBO Nordic.
Jag har nu kollat på HBO Nordic, och tyvärr finns inga som helst utsatta dubbcredits på Barbapapa där. Används samma dubbning någon annanstans, så att det kan finnas en chans till utsatta dubbcredits där?

Jag har ett vagt minne av att jag sett Barbapapa på någon annan streamingtjänst, men lyckas inte hitta åt serien någon annanstans här och nu... :(

Intressant att notera är för övrigt att den här tredje dubbningen faktiskt har svenskdubbat ledmotiv, medan de två tidigare dubbningarna bara haft instrumentalt intro då man bara behållit M&E (musikbakgrunden) utan att lägga på sång. På så sätt är ju den här dubbningen mer som det "ska vara", men förutom det känns det väl tveksamt att dubba om serien ytterligare en gång - trots allt har ju Videobolagets dubb använts i flera olika sammanhang, varför det inte borde finnas rättighetsproblem med den dubben...

Oskar

Jag kommer ihåg att beatrice järås, Staffan hallerstam, Olav f Andersen, louise raeder var med i videobolaget/Kit Sundqvist dubbning. Olav f Andersen gjort Barbapapa i videobolaget/Kit Sundqvist dubbning.

clara liljeberg

barbapappas röst är joakim jennerfors.när de var med pricken.

Oskar

Citat från: clara liljeberg skrivet 22 juli 2021 kl. 23:34:03
barbapappas röst är joakim jennerfors.när de var med pricken.
det måste vara Barbapapa jorden runt som bara släpper på VHS.

Will Siv

#21
Citat från: Oskar skrivet 23 juli 2021 kl. 07:23:35det måste vara Barbapapa jorden runt som bara släpper på VHS.
Den släpptes också på DVD

jag har en av dom men kommer inte åt den just nu.

EDIT: det verkar finnas 5 volymer.

gstone

Är det bara jag som tycker Barbapappa är lite läskig  :-[
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

MOA

Citat från: gstone skrivet  5 juni 2023 kl. 01:58:35Är det bara jag som tycker Barbapappa är lite läskig  :-[?
Du e nog den enda jag sett som e rädd för Barbapappa men hur e han läskig?