Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Dubbning av vuxenfilmer Ja eller Nej

Startat av BPS, 19 mars 2022 kl. 16:29:18

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Dubba vuxenfilmer?

Ja
8 (61.5%)
Nej
5 (38.5%)

Antal personer som röstat: 13

BPS


Steffan Rudvall


Mathilda Gustafsson

Är det bara jag som fått för mig att det här ämnet för en stund sedan handlade om om någons fruar?

BPS

Citat från: Hey Arnold på svenska skrivet 19 mars 2022 kl. 16:46:08
Personen ändrade namnet på ämnet, så det stämmer.
Det var ett trick för att få så många som möjligt att svara i det nuvarande omröstningen

Zebastian


Mathilda Gustafsson

Citat från: Zebastian skrivet 19 mars 2022 kl. 16:57:04
Varför ska man dubba porr? Det behövs inte ::)
Det är inte såna vuxenfilmer som menas! Det är vanliga filmer som inte är riktade till barn!

Oskar

På 90 talet försöker dubbar the Simpsons det blir protest om vuxen serie och filmer. Eftersom the simpsons är vuxen tecknad.

Disneyfantasten


Mathilda Gustafsson

Citat från: Oskar skrivet 19 mars 2022 kl. 20:45:01
På 90 talet försöker dubbar the Simpsons det blir protest om vuxen serie och filmer.
Ja men det hade inte något med dubbningen att göra, folk börjar ju snacka om att det var dåligt innan den sändes. Och lyssnar man tillbaka nu så jag alla röster är ju inte perfekta men det märks ju att man har brytt sig om att få det så bra som möjligt.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 19 mars 2022 kl. 20:45:29
Över min döda kropp.  :-\
Varför? Vi vet att du inte gillar såna filmer men andra gör det väl. Jag tycker det är jättebra att om man nu har svårt för att läsa undertext eller nåt så finns det dubbat också. Allt som ska dubbas behöver ju inte vara barnprogram liksom.

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 19 mars 2022 kl. 16:29:18
Dubbning av vuxenfilmer Ja eller Nej?
Det beror på. Om man blir tvingad till dubbning tycker jag det är en väldigt dålig idé, men under förutsättning att man kan välja textad originalversion om man föredrar så är det ju aldrig en nackdel med valmöjlighet. :)

Även om de flesta förmodligen är måttligt intresserad av att se svenskdubbade vuxenfilmer, så får man ju inte glömma bort dyslektiker, synsvaga och personer med andra funktionsnedsättningar som gör det svårt eller omöjligt att klara av att läsa textremsor i tillräckligt snabb takt. Trots allt har ju de flesta filmer i dagens läge en väldig snabb dialog, som gör att det räcker att man läser aningen långsammare än genomsnittet för att inte hinna med att läsa alla textremsor - jag känner många som har svårt att hinna läsa de sista orden i meningarna, då textremsorna försvinner lite för snabbt; och då är det ändå personer som inte har några kända handikapp...

Valfrihet är som sagt alltid av godo, så ju mer valmöjligheter desto bättre (generellt sett). :)

Citat från: Oskar skrivet 19 mars 2022 kl. 20:45:01
På 90 talet försöker dubbar the Simpsons det blir protest om vuxen serie och filmer. Eftersom the simpsons är vuxen tecknad.
Ja, men på 1990-talet hade man ju ingen möjlighet att kunna välja språk, utan med den tidens teknik blev ju alla tvingade att se den svenska dubbningen vare sig de ville eller inte. Med dagens streamingtjänster och digitala linjära kanaler är det en helt annan femma, då åtminstone tekniken finns att kunna välja ljudspår och textspår (att sedan tekniken inte alltid används är en annan femma, men det går i alla fall).

Och det är som sagt valmöjligheten som är nyckelordet i det här sammanhanget; inte dubbning i sig. För jag tror inte att någon i Sverige tycker det är positivt om Sverige förvandlas till Tyskland, där precis allting dubbas och man sällan har möjlighet att kunna välja bort det...

MOA

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 19 mars 2022 kl. 16:42:54
Är det bara jag som fått för mig att det här ämnet för en stund sedan handlade om om någons fruar?
What!?Nu vändes hela ämnet upp & ner

Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet 19 mars 2022 kl. 23:35:05
What!?Nu vändes hela ämnet upp & ner
Jag såg ett ämne som hette "En sjunde fru?" jag antar att det är detta ämnet fast att personen ifråga bytt namn på det.

Sabelöga

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 19 mars 2022 kl. 23:43:17
Jag såg ett ämne som hette "En sjunde fru?" jag antar att det är detta ämnet fast att personen ifråga bytt namn på det.
Om det stämmer borde omröstningen ogiltigförklaras och omedelbart raderas.
Houba !