Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Descendants 3

Startat av Artan1528, 3 augusti 2019 kl. 04:51:27

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet  6 augusti 2020 kl. 17:05:50
Tror att just det där ska referera det där med "Hos Musse" avsnittet "Halloween For Hades", där Hades faller för Maleficent och försöker att imponera på henne men lyckas inte förrän i slutet och då börjar de att dejta varandra, så jag tror det är därför som Mal är dotter till både Maleficent och Hades...

Bra Teori ;D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Jag hittade ingen bättre tråd att skriva detta i...

I den officiella creditlistan anges felaktigt Sofia Ledarp som Maleficent trots att det är Sandra Caménisch (aka Törnrosa i Förtrollade Äventyr Följ Dina Drömmar och Röjar-Ralf Kraschar Internet) som spelar henne där, undrar vad det beror på...

Kanske någon av följande;

- Sofia testade för rollen och blev underkänd

- Sofia var påtänkt för rollen men hade förhinder

- Sofia dubbade karaktärens repliker och när hon var färdig med sessionen så kom regissören (vem det nu var) till henne med ett krångligt kontrakt som denne ville att hon skulle skriva på vilket hon vägrade av bl.a. etiska skäl och tackade för sig

Vad tror ni?

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet  2 juni 2021 kl. 18:04:27
Kanske någon av följande;

- Sofia testade för rollen och blev underkänd

- Sofia var påtänkt för rollen men hade förhinder

- Sofia dubbade karaktärens repliker och när hon var färdig med sessionen så kom regissören (vem det nu var) till henne med ett krångligt kontrakt som denne ville att hon skulle skriva på vilket hon vägrade av bl.a. etiska skäl och tackade för sig

Vad tror ni?
Definitivt inte den sistnämnda teorin i alla fall, i och med att alla Disneys produktioner ska ha samma/likvärdiga kontrakt och Sofia Ledarp har varit med i flertalet andra Disney-produktioner.

Det mest sannolika skulle jag tro är att Sofia var dubbningsstudions förstahandsval till rollen, men att hon inte blev godkänd av Disney i USA - men att hon därför fortfarande stod med i interna dokument (manus eller liknande), som av någon märklig anledning kom ut i tryck. Det borde inte kunna hända, men den mänskliga faktorn kan man ju aldrig bortse från...

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 juni 2021 kl. 20:58:39
Definitivt inte den sistnämnda teorin i alla fall, i och med att alla Disneys produktioner ska ha samma/likvärdiga kontrakt och Sofia Ledarp har varit med i flertalet andra Disney-produktioner.

Det mest sannolika skulle jag tro är att Sofia var dubbningsstudions förstahandsval till rollen, men att hon inte blev godkänd av Disney i USA - men att hon därför fortfarande stod med i interna dokument (manus eller liknande), som av någon märklig anledning kom ut i tryck. Det borde inte kunna hända, men den mänskliga faktorn kan man ju aldrig bortse från...

Dock har Sofia inte medverkat i alltför många dubbningar utan bara ett antal sådana... (plus att hon också är storkändis)

Dessutom så har det ju hänt en gång, nämligen i samband med omdubbningen av Pongo och De 101 Dalmatinerna 1995 då Jan Koldenius var inne och dubbade karaktären Dannys repliker och när han var färdig med sessionen så kom regissören Monica Forsberg till honom med ett krångligt kontrakt som hon ville att han skulle skriva på vilket Jan vägrade av bl.a. etiska skäl och tackade för sig och därför gick rollen till Gunnar Uddén...

(dock har Jan ändå varit med i vissa dubbningar efter denna, närmare bestämt tilläggsdubbningen av Luftens Hjältar och Bumbibjörnarna 2001-2003, Atlantis 2 Milos Återkomst 2003, Gnottarna 2000 och Grodan och Hans Vänner 2009)

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet  2 juni 2021 kl. 21:06:41
Dock har Sofia inte medverkat i alltför många dubbningar utan bara ett antal sådana... (plus att hon också är storkändis)
Jag får det till minst 6 olika dubbningar av Disney-filmer mellan 2001 och 2015, och åtminstone de närmast i anslutning till Descendants tidsmässigt (främst Berättelsen om Askungen 2015 och de tre Chihuahuan från Beverly Hills-filmerna) bör ju garanterat ha haft samma kontrakt som Descendants och formulerad på exakt samma sätt.

Så den teorin bör vi som sagt kunna utesluta, då hon knappast godkänner ett kontrakt men underkänner ett annat likvärdigt ungefär samtidigt.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 juni 2021 kl. 21:19:49
Jag får det till minst 6 olika dubbningar av Disney-filmer mellan 2001 och 2015, och åtminstone de närmast i anslutning till Descendants tidsmässigt (främst Berättelsen om Askungen 2015 och de tre Chihuahuan från Beverly Hills-filmerna) bör ju garanterat ha haft samma kontrakt som Descendants och formulerad på exakt samma sätt.

Så den teorin bör vi som sagt kunna utesluta, då hon knappast godkänner ett kontrakt men underkänner ett annat likvärdigt ungefär samtidigt.

När jag söker upp dubbningar på Svenska röster & credits får jag fram det till följande (utöver Descendants);

- styvsyster Gabriella i Askungen 2 Drömmen Slår In 2002 & Askungen 3 Det Magiska Trollspöet 2007

- Rachel i Beverly Hills Chihuahua 2008, Beverly Hills Chihuahua 2 2011 & Beverly Hills Chihuahua 3 2012

- Askungens Mamma i Berättelsen om Askungen 2015

- Katie Husdjurens Hemliga Liv 2016 & Husdjurens Hemliga Liv 2 2019

- Amelia Tess i Natt På Muséet 2 2009

- Nikolas Mamma i En Tomtesaga 2007

- Mamma i Mirai Min Lillasyster 2018

- Ploey Ett Vinteräventyr 2018 (dock bara crediterad under "övriga röster")

Jaså, hur förklarar du då situationen med Jan Koldenius i Dalmatinerna? (för detta hände enligt Oscar Isaksson)

Simon Axelsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet  2 juni 2021 kl. 21:31:38
När jag söker upp dubbningar på Svenska röster & credits får jag fram det till följande (utöver Descendants);

- Amelia Tess i Natt På Muséet 2 2009


Amelia/Tess menar du väl? Amelia heter ju Earhart i efternamn.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Disneyfantasten

Citat från: Simon Axelsson skrivet  2 juni 2021 kl. 21:53:09
Amelia/Tess menar du väl? Amelia heter ju Earhart i efternamn.

Menar du att det är två olika karaktärer...

Simon Axelsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet  2 juni 2021 kl. 21:54:45
Menar du att det är två olika karaktärer...

Ja. Hon dubbar Amy Adams som spelar Amelia Earhart, det kända flygaresset, och Tess som dyker upp kort mot filmens slut.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Disneyfantasten

Citat från: Simon Axelsson skrivet  2 juni 2021 kl. 21:57:58
Ja. Hon dubbar Amy Adams som spelar Amelia Earhart, det kända flygaresset, och Tess som dyker upp kort mot filmens slut.

Okej, samma person som gestaltar Giselle i Förtrollad 2007 och kommer att upprepa sin roll i den kommande filmen Disenchanted 2021...

Simon Axelsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet  2 juni 2021 kl. 22:00:27
Okej, samma person som gestaltar Giselle i Förtrollad 2007 och kommer att upprepa sin roll i den kommande filmen Disenchanted 2021...

Precis.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet  2 juni 2021 kl. 21:31:38
Jaså, hur förklarar du då situationen med Jan Koldenius i Dalmatinerna? (för detta hände enligt Oscar Isaksson)
Han medverkade dock inte i någon Disney film efter det...

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  2 juni 2021 kl. 22:34:07
Han medverkade dock inte i någon Disney film efter det...

Med undantag för tilläggsdubbningarna av Bumbibjörnarna & Luftens Hjältar, Atlantis 2 Milos Återkomst, Gnottarna och Grodan och Hans Vänner...

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet  2 juni 2021 kl. 22:35:25
Med undantag för tilläggsdubbningarna av Bumbibjörnarna & Luftens Hjältar, Atlantis 2 Milos Återkomst, Gnottarna och Grodan och Hans Vänner...
Jag antar att Disney är striktare när det gäller deras klassiker.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  2 juni 2021 kl. 22:42:08
Jag antar att Disney är striktare när det gäller deras klassiker.

Och justé, varken Gnottarna eller Grodan kommer från Disney...

Förresten så borde vi hålla oss till ämnet...