Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Coronaviruset

Startat av gstone, 16 mars 2020 kl. 17:09:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  3 augusti 2021 kl. 02:06:13
Sök bara och använd "covid vaccin" så dyker mängden vaccinerad up. Sist var det runt 63% så nästan 70% har fåt 1 dos av vaccination mot covid 19.
Aha! De där procenttalen utgår ifrån hela befolkningen (inklusive barn); inte den del av befolkningen som faktiskt ska vaccineras. Det kan förvisso vara intressant för att se när vi börjar närma oss flockimmunitet, men det blir ju vilseledande eftersom den aldrig kommer bli ens i närheten av hundra (då barn under 16 år som inte tillhör någon särskild riskgrupp åtminstone i dagsläget inte rekommenderas vaccination).

Det är ju vanligtvis mer intressant att se hur många av de som faktiskt kan och får vaccineras som har gjort det - det ser man enklast på Folkhälsomyndighetens statistiksida (som uppdateras varje tisdag - fredag). Där är det som sagt 78,1% av Sveriges vuxna befolkning (18+) som har fått minst en dos.

Men från nästa vecka ska även 16- och 17-åringar få vaccineras - dels de som har fått samtycke från förälder/vårdnadshavare och dels via mognadsbedömning för de som vill men inte har fått samtycke från en förälder - så jag förmodar att Folkhälsomyndigheten då kommer att ändra så att procentsatserna återspeglar det nya "totala" antalet. Förhoppningsvis är det hyfsat många 16- och 17-åringar som kommer att göra det, då det förstås kan hjälpa mycket för att få ned smittspridningen på högstadie- och gymnasieskolor.

Lilla My

Citat från: Soscla skrivet  2 augusti 2021 kl. 23:11:40
Jag fick min andra dos idag, känns jättebra! Principmässigt då, för armen svider som satan  ;D Hur går det för er och era doser?

Tar min första dos idag! :) Äntligen - har skjutit upp det alldeles för länge.

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 augusti 2021 kl. 21:20:05
Var får du egentligen dina inaktuella siffror ifrån? De senaste uppgifterna (från i fredags, då Folkhälsomyndigheten inte uppdaterar statistik på måndagar) var att just över 78% av Sveriges vuxna befolkning (18 år och uppåt) har fått en dos, och 51% har fått två doser. Det är riktigt imponerande siffror, och från och med nästa vecka kan ju också 16- och 17-åringar börja vaccinera sig (plus barn över 12 år som tillhör någon riskgrupp). :)

Just nu är ju smittspridningen låg i Sverige, och trots en viss ökning de senaste veckorna i vissa regioner ligger vi nästan lägst i Europa - alla våra nordiska grannländer har högre smittspridning än Sverige (med reservation för att man ju aldrig kan veta hur stort mörkertalet är; d.v.s. hur många som är smittade men som inte provtar sig).


Orosmomentet är just att Delta-varianten nu har tagit över fullständigt i många regioner, och står för över hälften av alla bekräftat smittade på många håll i landet. Enligt alla data som finns ska två doser av vaccinen ge ett fullgott skydd mot Delta-varianten, lika bra som mot andra varianter, medan däremot bara en dos ger ett märkbart sämre skydd (om än fortfarande ett skapligt skydd). Så frågan är nu om tillräckligt många hinner få båda doserna innan smittspridningen tar fart igen...?

Det är väl ungefär nu som många börjar om att jobba efter semestrarna, och om folk nu återvänder till arbetsplatserna (istället för att jobba hemifrån) så kan smittspridningen öka ganska snabbt igen. Jag hoppas att alla som har möjlighet väljer att jobba hemifrån lite längre (framförallt personer som inte är fullvaccinerade än), så kanske smittspridningen håller sig på en låg nivå tillräckligt länge.

Enligt de senaste prognoserna bör väl alla som vill ha hunnit få sin första dos till början av september, vilket då bör innebära att alla från 16 år och uppåt som vill vaccinera sig ska ha fått sin andra dos tills slutet av oktober eller senast början av november. Då bör smittspridningen stanna upp nästan helt - visserligen är ju inget vaccin hundraprocentigt, men Pfizers och Modernas vaccin har ju en effektivitet på runt 95% vilket är oerhört bra (som jämförelse ligger de årliga vaccinationerna mot säsongsinfluensa, som pågått i många år, bara på runt 50% effektivitet).

Det kommer ju alltid finnas personer som inte vill eller kan vaccineras, men förhoppningsvis är det så pass få personer så att det inte kommer bli någon ordentlig smittspridning utan bara lokala utbrott här och var. Största risken är väl med grundskolor och gymnasieskolor, i och med att de flesta barn inte kommer att vara vaccinerade - om lärare inte har vaccinerat sig riskerar de ju att smitta ner sina elever (som i värsta fall i sin tur smittar äldre släktingar); då kan det bli relativt stora utbrott på sina håll och ansträngd sjukvård igen (men knappast i närheten av den första eller andra vågen).


Men om folk har slappnat av för mycket och inte längre följer restriktioner och rekommendationer, så kan det förstås hinna bli en fjärde våg innan alla är fullvaccinerade - den kommer knappast bli lika stor som tidigare, i och med att drygt hälften av Sveriges vuxna befolkning redan nu har fått sina båda doser, men den kan bli tillräckligt stor för att orsaka problem ändå. Men vi får hoppas att de flesta sköter sig någorlunda i ett par månader framåt, och att alla som inte redan gjort det väljer att vaccinera sig. :)
Blev lite förvirrad när du skrev att den mängden som blev vaccinerad var fel. Enligt sökningen så var det ut av hela Sverige's befolkning och inte bara dom vuxna som SVT eller dagens nyheter skriver om.

Daniel Hofverberg

Citat från: Lilla My skrivet  3 augusti 2021 kl. 09:47:35
Tar min första dos idag! :) Äntligen - har skjutit upp det alldeles för länge.
Jag har också nyligen fått min första dos. :)

Tyvärr har bokningarna i Skellefteå fungerat uruselt sedan dess att det privata företaget Vaccina tagit över vaccinationerna från regionen före sommaren, och vaccinerar på Folkparken (istället för Skellefteå Kraft Arena, som regionen höll till på), och det har varit i stort sett omöjligt att lyckas boka vaccintider. Det har stått om det här i tidningarna många gånger, och vaccinationerna har säkert flutit på bra men det har varit hopplöst att kunna boka tider... :(

Till råga på allt är dessutom vårdcentralen som jag tillhör stängt i två månader över sommaren, som öppnar först om två veckor, varför det inte har gått att vända sig dit heller för att boka tid för vaccination.

Adam

Jag tog första vaccindosen igår.
Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘

Lilla My

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 augusti 2021 kl. 01:15:30
Jag har också nyligen fått min första dos. :)

Tyvärr har bokningarna i Skellefteå fungerat uruselt sedan dess att det privata företaget Vaccina tagit över vaccinationerna från regionen före sommaren, och vaccinerar på Folkparken (istället för Skellefteå Kraft Arena, som regionen höll till på), och det har varit i stort sett omöjligt att lyckas boka vaccintider. Det har stått om det här i tidningarna många gånger, och vaccinationerna har säkert flutit på bra men det har varit hopplöst att kunna boka tider... :(

Till råga på allt är dessutom vårdcentralen som jag tillhör stängt i två månader över sommaren, som öppnar först om två veckor, varför det inte har gått att vända sig dit heller för att boka tid för vaccination.

Men usch!

För mig gick det superenkelt att boka och ta vaccinet, som tur är. Det positiva med att bo i en liten by - haha!

Disneyfantasten

De sa idag i Lilla Aktuellt att folk kan få tredje dos spruta från och med i höst!

Daniel Hofverberg

Citat från: Lilla My skrivet  5 augusti 2021 kl. 15:18:32
Men usch!

För mig gick det superenkelt att boka och ta vaccinet, som tur är. Det positiva med att bo i en liten by - haha!
Det verkar ha varit smidigt förut i Skellefteå också, medan regionen själv vaccinerade på Skellefteå Kraft Arena (ishallen); men sedan de överlät ansvaret till ett privat företag har det fungerat uruselt...

Som exempel kollade jag nu på bokningar i Skellefteå och Umeå (som ligger 13 mil ifrån varandra och hör till samma region, Västerbotten) - i Skellefteå står det att det inte finns några som helst lediga tider, och i Umeå (på deras centrala vaccinationsmottagning) finns det just nu 843 lediga tider för vaccination...! :o

Får hoppas att de löser bokningsproblemen snart, för som det är nu lär inte alltför många i Skellefteå lägga ner tid på att försöka boka tid - och att åka 13 mil för vaccination är lite väl saftigt för de flesta... :(

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 augusti 2021 kl. 19:12:23
De sa idag i Lilla Aktuellt att folk kan få tredje dos spruta från och med i höst!
Inget är bestämt än och i dagsläget är det ju ingen som vet hur långvarigt skydd man får av vaccinet; därav att det är omöjligt att fatta något beslut. Men det vi vet med allra största säkerhet är i alla fall att skyddet inte kommer vara för evigt, så förr eller senare kommer nog alla behöva en tredje dos. Det finns väl egentligen två realistiska alternativ - att vissa riskgrupper behöver en tredje dos redan i höst och resten av befolkningen nästa år, eller att alla får en tredje dos nästa år (i så fall troligen under vintern/våren för de första).

Sen är det väl troligt att man kommer få fortsätta vaccinera sig mot Covid-19 varje eller vartannat år under överskådlig framtid, för viruset lär knappast försvinna - det är väl bara ett enda virus i världshistorien som helt har försvunnit, närmare bestämt smittkoppor, och det tog "bara" en sisådär 12000 år att bli av med det viruset...


Men en sak i taget - just nu börjar ju smittspridningen sakta öka på många håll i Sverige, nästan uteslutande bland ovaccinerade personer, så vi får hoppas att alla som inte redan har vaccinerat sig tar sitt förnuft till fånga och gör det snarast... :)

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 augusti 2021 kl. 23:30:25
Skellefteå Kraft Arena (ishallen)

Förlåt för off-topic, men har inte Melodifestivalen sänt därifrån någon gång?  ???
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet  9 augusti 2021 kl. 00:25:11
Förlåt för off-topic, men har inte Melodifestivalen sänt därifrån någon gång?  ???
Ja, det stämmer alldeles utmärkt. Skellefteå Kraft Arena (som alltså är en ishall främst avsedd för ishockey) har också ibland använts till musikaler, konserter och liknande, då Skellefteå fram tills nu har saknat någon tillräckligt stor arena eller teatersalong för större musikaler, konserter och dylikt. De enda teatersalonger som funnits här har många decennier på nacken, och är inte alls tillräckligt stora för riktigt stora evenemang utan bara för "normalstora" teaterföreställningar.

På ganska precis en månad (7 september) invigs dock äntligen Sara Kulturhus i Skellefteå, där det kommer finnas en stor salong för musikaler, större teatrar och dylikt. Blir det aktuellt med Melodifestivalen från Skellefteå igen är det inte omöjligt att även det kan komma att sändas från Kulturhuset.


Just nu känns det ju dock fortfarande ganska avlägset med stora musikaler och konserter, men förr eller senare ska väl pandemin ge med sig; under förutsättning att tillräckligt många väljer att vaccinera sig...

Scoobydoofan1

Hur ser det ut med vaccinet med tanken på att dom börjar ge ut en tredje dos för covid 19? Hur fungerar det här med phfizer doserna osv? Kommer vaccinationen hjälpa mot att skydda från covid länge eller?

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten


Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 augusti 2021 kl. 18:09:06
Tyvärr ja, när vi är riktigt gamla!  :(
Många dör av hög ålder men man kan ju faktiskt dö när som helst.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 26 augusti 2021 kl. 18:38:50
Många dör av hög ålder men man kan ju faktiskt dö när som helst.

Tyvärr ja...  :(

Men om jag får välja dör jag hellre av hög ålder än på annat sätt!  ;) (och jag är säkerligen långt ifrån ensam om detta!)