Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Önska creditlistor

Startat av TonyTonka, 15 februari 2009 kl. 16:06:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Simon Axelsson

#2220
Citat från: Anders M Olsson skrivet  1 augusti 2021 kl. 07:39:28
Ett bråk med en redan välbetald skådespelare som inte kan få nog, utan vill ha ännu mer, går säkert att lösa. Det går hur som helst knappast någon nöd på Scarlett Johansson.

Du vet väl att hennes stämningsansökan handlar om ett kontraktsbrott från Disneys sida?

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 augusti 2021 kl. 12:05:45
Jag tror inte heller att Scarlett Johansson är direkt luspank, men hur biografer påverkas är mycket riktigt en större fråga. Själv tror jag som sagt inte att de skulle påverkas i någon högre grad, då jag misstänker att de flesta som betalar för att se en film digitalt inte hade sett filmen på bio i vilket fall som helst - men såvitt jag vet har det inte gjorts någon studie eller forskning på det området, vilket nog hade behövts.

Men det här kanske vore rätt tidpunkt för Disney att beställa en sådan studie eller undersökning, för att kunna fatta välinformerade beslut inför framtiden...?


Scarlett Johansson är självklart inte luspank, men ett kontraktsbrott är ett kontraktsbrott och sådant borde inte förbises.

En del som är insatta i ämnet tror inte att Scarletts stämningsansökan kommer innebära slutet för Premier Access och liknande, utan att sådant i framtiden kommer stå specificerat i kontrakten för att liknande situationer inte ska uppstå igen.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Daniel Hofverberg

Citat från: Simon Axelsson skrivet  1 augusti 2021 kl. 12:08:58
Scarlett Johansson är självklart inte luspank, men ett kontraktsbrott är ett kontraktsbrott och sådant borde inte förbises.
Ja, men å andra sidan måste det vara oerhört många kontrakt skrivna innan pandemin som inte längre är aktuella - trots allt hade ju ingen för ett och ett halvt år sedan kunnat förutspå att en pandemi skulle stänga mängder av biografer världen över...

Samma problem borde ju även gälla en rad andra filmer, från både Disney och andra filmbolag, där man antingen helt hoppat över biopremiärer eller släppt filmer samtidigt via digitala tjänster.

Jag tycker dock att det borde vara enkelt att lösa genom att helt enkelt ge de aktuella skådespelarna procentuell utdelning även av köpen från Disney+ och inte bara från biografintäkter, så borde alla bli nöjda och glada. Trots allt måste det ju vara väldigt enkelt för Disney att kunna se exakt hur många från respektive land i världen som har köpt Black Widow som Premier AccessDisney+.

Det är ju betydligt värre med exempelvis Själen och Luca, som direkt släpptes i Disney+ ordinarie utbud utan betaltillägg och utan att visas på bio alls - då finns det ju inget sätt att kunna veta hur många som tecknat abonnemang helt eller delvis för att se de filmerna...

Anders M Olsson

Citat från: Simon Axelsson skrivet  1 augusti 2021 kl. 12:08:58
Du vet väl att hennes stämningsansökan handlar om ett kontraktsbrott från Disneys sida?

Nej, jag vet bara vad jag har läst i tidningarna. Om det är ett kontraktsbrott eller ej får väl domstolen ta ställning till. Själv har jag ingen uppfattning eftersom jag inte har en aning om vad som står i kontraktet.

Oavsett utgången av rättsprocessen tror jag knappast att Scarlett Johansson kan hindra Disney från att ge ut Black Widow eller andra filmer via Premier Access på Disney+, och det tror jag inte är vad hon vill heller. Hon vill nog bara ha mer pengar.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  2 augusti 2021 kl. 09:27:33
Nej, jag vet bara vad jag har läst i tidningarna. Om det är ett kontraktsbrott eller ej får väl domstolen ta ställning till. Själv har jag ingen uppfattning eftersom jag inte har en aning om vad som står i kontraktet.
Precis, vi har ju faktiskt bara Scarlett Johanssons ord på det hela, och har inte själv tillgång till kontraktet ifråga - så man får nog vara försiktig med att dra sådana slutsatser.

Nu tror jag i och för sig inte att Scarlett skulle avsiktligt ljuga, men kontrakt är ju trots allt sällan okomplicerade historier som är lätta att tolka och läsa...

Känner jag Disney rätt skulle jag exempelvis bli förvånad om det inte finns någon klausul om force majeure, och till den kategorin borde rimligen en pandemi räknas...

Simon Axelsson

Citat från: Anders M Olsson skrivet  2 augusti 2021 kl. 09:27:33
Oavsett utgången av rättsprocessen tror jag knappast att Scarlett Johansson kan hindra Disney från att ge ut Black Widow eller andra filmer via Premier Access på Disney+, och det tror jag inte är vad hon vill heller. Hon vill nog bara ha mer pengar.

Det stämmer troligtvis, men av denna anledning:

Citat
"Disney har avsiktligt förorsakat Marvels kontraktsbrott, utan berättigande, för att hindra Ms. Johansson från att få ut sina fulla förmåner från avtalet med Marvel"

Det uppger i varje fall hennes advokat i stämningsansökan, översatt från engelska av MovieZine.


Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 augusti 2021 kl. 17:05:57
Precis, vi har ju faktiskt bara Scarlett Johanssons ord på det hela, och har inte själv tillgång till kontraktet ifråga - så man får nog vara försiktig med att dra sådana slutsatser.

Nu tror jag i och för sig inte att Scarlett skulle avsiktligt ljuga, men kontrakt är ju trots allt sällan okomplicerade historier som är lätta att tolka och läsa...

Känner jag Disney rätt skulle jag exempelvis bli förvånad om det inte finns någon klausul om force majeure, och till den kategorin borde rimligen en pandemi räknas...


Jag lämnar här MovieZines artikel samt Varietys artikel om ämnet här nedan för den som vill läsa på.

https://www.moviezine.se/nyheter/scarlett-johansson-stammer-disney-over-black-widow
https://variety.com/2021/film/news/scarlett-johansson-sues-disney-black-widow-1235030582/
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

gstone

Jag skulle vilja ha credits till filmen Khumba !

Kan du få credits till Khumba Daniel ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  6 augusti 2021 kl. 13:11:33
Jag skulle vilja ha credits till filmen Khumba !

Kan du få credits till Khumba Daniel ?
Bra fråga! Jag ser att jag mailade Scanbox 2019 och frågade efter dubbcredits till just Khumba, men av någon anledning fick jag ingen sådan creditlista - övriga filmer jag efterfrågade i samma mail fick jag creditlistor till, men inte just den. :(

Svårt att säga om min kontakt på Scanbox missade att skicka just den creditlistan, eller om de inte har kvar creditlistor till just den filmen... Jag ska maila igen och fråga. Om det är så illa att de inte har kvar dubbcredits till Khumba, eller om de inte har den sparad i digital form, så kan jag annars prova att vända mig till KM Studio - enligt DVD/Blu-Ray-omslagen gjordes de nordiska dubbningarna av Audio Resort i Köpenhamn, vilket med största säkerhet bör innebära KM Studio i Sverige. :)

gstone

Kommer du kunna gå fram  Ron rör om i Oktober ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 10 augusti 2021 kl. 15:08:07
Kommer du kunna gå fram  Ron rör om i Oktober ?
Den filmen känner jag faktiskt inte till - vilken distributör ger ut den?

gstone

Kommer du kunna ta reda på vilka som spelar  Jimmy Crystal,Porsha Crystal Alfonso,Vivace, Elwood, Suki och Clay Calloway i Sing 2 ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

När du fått credits till Sing 2 kan du berätta vilka som spelar dessa roller i ett PM ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Kommer du kunna få credits till Baby-bossen 2: Familjeföretaget ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Kommer du kunna få credits till  Encanto när jag ska se den.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 10 augusti 2021 kl. 15:20:53
Kommer du kunna ta reda på vilka som spelar  Jimmy Crystal,Porsha Crystal Alfonso,Vivace, Elwood, Suki och Clay Calloway i Sing 2 ?
Någon vecka innan premiären, d.v.s. i december, kommer jag att kontakta distributören UIP och fråga efter creditlista. Mest troligt bör jag kunna få det, men jag kan förstås inte veta i förväg exakt vilka rollfigurer som namnges i creditlistan och vilka som hamnar under "Övriga röster".

Citat från: gstone skrivet 10 augusti 2021 kl. 15:22:12
Kommer du kunna få credits till Baby-bossen 2: Familjeföretaget ?
Den distribueras också av UIP, så om inget oförutsett inträffar innan oktober borde jag kunna det. :)

Citat från: gstone skrivet 10 augusti 2021 kl. 15:23:01
Kommer du kunna få credits till  Encanto när jag ska se den.
Filmer som Disney distribuerar går inte att få tag i creditlistor för förrän efter premiären. Ska man kontakta Disney blir det alltså absolut tidigast måndagen den 29 november som man kan få tag i credits, men det kan lika gärna dröja flera veckor eller t.o.m. flertalet månader. :( Störst chans att få tag i dubbcredits snabbt är alltså om någon kan fotografera av dubbcreditsen på bio, så man kan skriva av dessa (alternativt om filmen släpps på Disney+).

Simon Axelsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 augusti 2021 kl. 15:18:36
Den filmen känner jag faktiskt inte till - vilken distributör ger ut den?

Jag tror det är 20th Century Studios.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats