Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Nya Röstskådespelarna

Startat av Christian Hedlund, 18 juli 2019 kl. 07:34:27

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 13 maj 2021 kl. 12:31:58
Bjarne har nog inte dubbat något annat men både han och Hasse Jonsson är ju tekniker.

Sedan undrar jag hur du inte kan veta hur Hasse Jonsson låter då han för mig alltid har varit väldigt lätt att känna igen...

Jag sa ju det, Hasse är bra på att förställa rösten... (det är Anders Öjebo, Andreas Nilsson och Steve Kratz också, men jag har sedan tidigare lärt mig hur de låter så det är nog bara en tidsfråga innan jag lär mig hur Hasse låter också)

Hur känner du då med Annica Smedius och Charlotte Ardai Jennefors? (som dessa är väldigt bra på att förställa sina röster så att det blir variation i deras roller)

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 maj 2021 kl. 12:37:34
Jag sa ju det, Hasse är bra på att förställa rösten... (det är Anders Öjebo, Andreas Nilsson och Steve Kratz också, men jag har sedan tidigare lärt mig hur de låter så det är nog bara en tidsfråga innan jag lär mig hur Hasse låter också)

Hur känner du då med Annica Smedius och Charlotte Ardai Jennefors? (som dessa är väldigt bra på att förställa sina röster så att det blir variation i deras roller)
Annica är ganska lätt att känna igen det är lite mer komplicerat med Charlotte men inte så mycket mer.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 maj 2021 kl. 12:24:13
Vilka roller har Bjarne Heuser spelat? (utöver Abu i Aladdin TV-serien där han vara gjorde läten)
I Aladdin gjorde Bjarne inte Abus läten, utan de konkreta replikerna. Alla läten var det fortfarande Frank Welker som gjorde, som låg i M&E-spåret, men i TV-serien hade Abu faktiskt en del konkreta repliker här och var.

I den första långfilmen hade Abu någon enstaka konkret replik, men dessa låg i M&E-spåret och kunde inte dubbas så att de blev på engelska över hela världen.

MOA

Undra om de finns mer personer som kan berätta om döda VA

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 13 maj 2021 kl. 12:42:21
Annica är ganska lätt att känna igen det är lite mer komplicerat med Charlotte men inte så mycket mer.

Jag förutsätter att du känner igen rösterna till Anders Öjebo, Andreas Nilsson och Steve Kratz?

Hos just Eurotroll och Sun Studio i Stockholm (som senare blev SDI Media) kan jag tycka att det ganska ofta är svårt att känna igen mindre roller beroende på att flera av personerna som ofta medverkar i dessa är bra på att förställa rösten! (det förekommer dock ofta ändå en del personer som är lätta att känna igen)

Sun Studio i Köpenhamn har (eller snarare hade) ofta ganska få skådespelare i sina dubbningar (endast ca 10-20) och här är det lättare att lista ut rösterna och de är hur lätta som helst att lära sig kunna...

Hos KM Studio är det också väldigt lätt att känna igen många av de som medverkade i deras dubbningar under perioden från 1980-talet fram till 2000-talet då många av dessa har karaktäristiska röster som är plättlätta att lära sig kunna!

Disneyfantasten

Citat från: MOA skrivet 13 maj 2021 kl. 13:18:11
Undra om de finns mer personer som kan berätta om döda VA

Det undrar jag också...

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 maj 2021 kl. 13:20:39
Jag förutsätter att du känner igen rösterna till Anders Öjebo, Andreas Nilsson och Steve Kratz?

Hos just Eurotroll och Sun Studio i Stockholm (som senare blev SDI Media) kan jag tycka att det ganska ofta är svårt att känna igen mindre roller beroende på att flera av personerna som ofta medverkar i dessa är bra på att förställa rösten! (det förekommer dock ofta ändå en del personer som är lätta att känna igen)

Sun Studio i Köpenhamn har (eller snarare hade) ofta ganska få skådespelare i sina dubbningar (endast ca 10-20) och här är det lättare att lista ut rösterna och de är hur lätta som helst att lära sig kunna...

Hos KM Studio är det också väldigt lätt att känna igen många av de som medverkade i deras dubbningar under perioden från 1980-talet fram till 2000-talet då många av dessa har karaktäristiska röster som är plättlätta att lära sig kunna!
Jag känner självklart igen Anders Öjebo, Andreas Nilsson och Steve Kratz och tycker inte heller att det är svårt att känna igen Eurotroll och SDI media röster.

Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet 13 maj 2021 kl. 13:18:11
Undra om de finns mer personer som kan berätta om döda VA
Lasse Svensson om sin syster Barbro (Lill-Babs).


Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 13 maj 2021 kl. 13:28:54
Lasse Svensson om sin syster Barbro (Lill-Babs).

Samt Ayla Kabaca om Guy De La Berg och Charlie Elvegård...

E

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 maj 2021 kl. 12:24:13
Vilka roller har Bjarne Heuser spelat? (utöver Abu i Aladdin TV-serien där han vara gjorde läten)

Om jag förstått saken rätt så har han mest varit ljudtekniker på Eurotroll...

Men så bra, då kan jag lära mig hur Hasse Jonsson och Charlotte Ardai Jennefors låter...
Citat från: Steffan Rudvall skrivet 13 maj 2021 kl. 12:31:58
Bjarne har nog inte dubbat något annat men både han och Hasse Jonsson är ju tekniker.

Sedan undrar jag hur du inte kan veta hur Hasse Jonsson låter då han för mig alltid har varit väldigt lätt att känna igen...
Bjarne gjorde Trixies röst i Nalle har ett stort blått hus

Disneyfantasten

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 13 maj 2021 kl. 15:55:31
Bjarne gjorde Trixies röst i Nalle har ett stort blått hus

Justé, det hade jag glömt...

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 maj 2021 kl. 15:34:49
Samt Ayla Kabaca om Guy De La Berg och Charlie Elvegård...
& "Nån" om Tor Isedal

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 maj 2021 kl. 15:34:49
Samt Ayla Kabaca om Guy De La Berg och Charlie Elvegård...
Fast till skillnad från Harrysson och Harrysson har dessa inte något sammanband förutom att de spelar karaktärer i Nalle Puh. Ni glömmer kanske att man inte träffar varandra när man dubbar, så vad skulle Ayla veta om Guy och Charlie?

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 13 maj 2021 kl. 17:28:58
Fast till skillnad från Harrysson och Harrysson har dessa inte något sammanband förutom att de spelar karaktärer i Nalle Puh. Ni glömmer kanske att man inte träffar varandra när man dubbar, så vad skulle Ayla veta om Guy och Charlie?

Det var en bra fråga, men jag tog Ayla Kabaca då hon medverkat i flera av de Nalle Puh dubbningar som också Guy och Charlie medverkade i när de levde, jag kunde inte komma på någon bättre, Guy var inte Puhs röst förrän 2000 och Charlie var Kanin från 1989 fram till 2011, Guy var Puhs röst fram till 2010, så Charlie har sett Guy komma och gå i rollen, vem skulle du annars föreslå som kan berätta om Guy och Charlie?