Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Egna dubbningar av Disney-julprogram

Startat av Oscar Isaksson, 20 december 2017 kl. 11:53:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 december 2022 kl. 12:15:42Det låter rimligt, men jag måste hitta åt den för att avgöra med säkerhet.

Men den har samma grönaktiga ton i alla fall, så att bilden inte direkt är svartvitt i ordets rätta bemärkelse...
Tänkte på en sak...kanske är lite bättre att ha Walt Disney i Svartvit men ljusen och allt runtom i färg...

Första bilden som jag utgått ifrån:
00.png

Restaurerat bilden så gott som möjligt, har dock lite kvar som de-ghosting att göra, har även vridit bilden någon grad också så den ska vara rak.
01.png

Pillade in en bättre bild runtom och låter Walt springa runt i mitten av bilden:
02.png

Testade färglägga bilden:
000.png

EDIT: Ska jag skapa en egen tråd för mitt egna projekt kanske? :O

Historielektionssoveren

Citat från: Goliat skrivet 25 december 2022 kl. 17:46:09Tänkte på en sak...kanske är lite bättre att ha Walt Disney i Svartvit men ljusen och allt runtom i färg...

Första bilden som jag utgått ifrån:
00.png

Restaurerat bilden så gott som möjligt, har dock lite kvar som de-ghosting att göra, har även vridit bilden någon grad också så den ska vara rak.
01.png

Pillade in en bättre bild runtom och låter Walt springa runt i mitten av bilden:
02.png

Testade färglägga bilden:
000.png
Om du tittar tidigare i tråden ser du exempel på färgläggning av Walt Disney och de ser bra ut så varför ska han vara i svartvit?

Steffan Rudvall

Citat från: Historielektionssoveren skrivet 25 december 2022 kl. 18:05:34Om du tittar tidigare i tråden ser du exempel på färgläggning av Walt Disney och de ser bra ut så varför ska han vara i svartvit?
Visst skulle det vara trevligt om det var i färg men det har nog aldrig varit meningen att Walt Disney  inledningen ska vara det...


Goliat

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 25 december 2022 kl. 18:15:06Visst skulle det vara trevligt om det var i färg men det har nog aldrig varit meningen att Walt Disney  inledningen ska vara det...


Den bilden är ju Walt äldre och den är inte tagen, dessutom är han mindre på den än vad han var i verkligheten och skuggan var mycket mer till vänster än vad den är på bilden, så troligen ihopsatta bilder skulle jag tro. Men jag har gått efter färgerna på just den bilden. Vill dock inte blanda för mycket kvalité-mässigt, för det ser inte klokt ut.

Dessutom så är ju vänstra delen helt grön där Walt är och högra är grå, vilket ser lite märkligt ut, dessutom är bakgrunden där det ser ut som duk inte korrekt heller om man jämför videoversionen, speciellt om man tittar på skuggorna efter bladen, så verkar den bilden vara en kanske rekonstruktion.

Här är ett exempel, det behövs fortfarande göras något av ghosting/halo som är problem, ska även ta bort den "döda pixeln" på kameran som stör mig otroligt mycket (svarta pricken med vit halo i översta vänstra delen av bilden)


Steffan Rudvall

Du har rätt, det där måste vara någon slags rekonstruktion.

Goliat

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 25 december 2022 kl. 19:56:48Du har rätt, det där måste vara någon slags rekonstruktion.
Märkte det där när jag skulle använda bilden för färgerna att den va lite off och inte stämde 100%. Så såg jag att Walt va lite för gammal o har en annan kostym också. Väldigt lätt att missa. Tänkte inte på det först när jag såg den heller.

Zebastian

Citat från: Goliat skrivet 25 december 2022 kl. 20:24:06Märkte det där när jag skulle använda bilden för färgerna att den va lite off och inte stämde 100%. Så såg jag att Walt va lite för gammal o har en annan kostym också. Väldigt lätt att missa. Tänkte inte på det först när jag såg den heller.
Det kan inte vara så att Walt Disney spelade in en ny öppning för senare visningar?

Goliat

Citat från: Zebastian skrivet 25 december 2022 kl. 20:49:01Det kan inte vara så att Walt Disney spelade in en ny öppning för senare visningar?
Han står ju inte ens på "marken" på bilden. Tror de använde samma under många år sedan klipptes han bort (om jag förstått det rätt). Så troligen inte.


Goliat

Daniel, kan du samla ihop mina inlägg? Tänkte att jag kanske borde ha en egen tråd? Tänkte återskapa tre versioner och kanske inte ska blandas ihop med andras projekt.

Daniel Hofverberg

Då den här tråden redan har tagit upp tre olika projekt av olika personer, så tycker jag det känns helt okej att fortsätta i den här tråden även för ytterligare projekt. :)

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 25 december 2022 kl. 18:15:06Visst skulle det vara trevligt om det var i färg men det har nog aldrig varit meningen att Walt Disney  inledningen ska vara det...
Varför inte...? Alla andra Disneyland-avsnitt som man kunnat se har ju haft Walt Disneys introduktioner i färg, och alla avsnitt av Disneyland var ju inspelade i färg även de som inte kunnat sändas så från början.

Walt Disney spelade ju in introduktioner till alla avsnitt av Disneyland som producerades medan han levde, så alla avsnitt som sändes fram tills april 1967 hade hans introduktioner - vilket innebär över 300 avsnitt av serien med hans introduktioner.
(Det dröjde till 1961 innan antologiprogrammet började sändas i färg, men redan från början var Disney förutseende nog att spela in serien i färg)

Citat från: Goliat skrivet 25 december 2022 kl. 17:46:09Tänkte på en sak...kanske är lite bättre att ha Walt Disney i Svartvit men ljusen och allt runtom i färg...
Det känns inte som en bra idé, då det ser väldigt onaturligt ut om ansiktet och händerna inte får normal hudfärg samtidigt som resten av bilden är i färg.

Då känns det smartast att restaurera bilden så mycket det går (för att bli av med det något flimrande bruset), färglägga bilden via automatisk färgläggning (samma Python-skript som jag visat exempel på tidigare i tråden) och slutligen manuellt byta ut "sidobakgrunderna" med ljusen och julkortet till de rätta färgerna.

Via automatisk färgläggning blev visserligen Walt Disneys kavaj mörkblå i färgen, medan det nog är troligare att den var grå i färgen (då han oftast hade en mörkgrå kavaj på sig) - men jag har sett några avsnitt av Disneyland där Walt hade en mörkblå kavaj så det är inte alls omöjligt att den faktiskt ska vara det i det här fallet. Och oavsett vilket ser det i alla fall naturligt ut, även om färgen inte råkar överensstämma exakt med verkligheten. Huvudsaken är att hudfärgen kändes realistisk.

Citat från: Zebastian skrivet 25 december 2022 kl. 20:49:01Det kan inte vara så att Walt Disney spelade in en ny öppning för senare visningar?
Walt Disneys introduktion var med i From All of Us To All of You 1958/1960 och 1963, men bör ha tagits bort till julprogrammet 1967 (då det ju var drygt ett år efter att han gick bort). Jag gissar att Walt Disney sannolikt spelade in en ny introduktion till programmet 1963, så att det alltså således finns två olika introduktioner till just From All of Us To All of You, men det är väl inte omöjligt att de kan ha återanvänt 1958 års inspelning även 1963. Tyvärr saknar vi inspelningar av 1963 års program, och kan därför inte dra någon säker slutsats.
(Allting tyder på att programmet 1960 var 100% identiskt med 1958 års program, även fast det bara är 1960 års program vi har att tillgå)

Goliat

#115
Gjorde ett färgtest, (går igenom gammalt material som på projektet jag la ner för länge sedan)


Goliat

Med lite hjälp med skript, kräver CNR fix, dehalo och deflicker också.


Steffan Rudvall

Citat från: Goliat skrivet 28 december 2022 kl. 15:59:02Med lite hjälp med skript, kräver CNR fix, dehalo och deflicker också.


För att vara något som aldrig funnits i färg så ser det här riktigt bra ut.

Goliat

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 28 december 2022 kl. 16:00:43För att vara något som aldrig funnits i färg så ser det här riktigt bra ut.

Enligt DVD'n med "Your Host Walt Disney" så berättar ju Leonard Maltin att alla dessa filmades i färg men att en del eller helvist (under digitaliseringen) saknas i färg, därför är en del saker i svartvitt medan andra är i färg.

Steffan Rudvall

Citat från: Goliat skrivet 28 december 2022 kl. 16:11:25Enligt DVD'n med "Your Host Walt Disney" så berättar ju Leonard Maltin att alla dessa filmades i färg men att en del eller helvist (under digitaliseringen) saknas i färg, därför är en del saker i svartvitt medan andra är i färg.
Den kanske finns i färg någonstans men det är inget vi lär få tag på. Det jag menar var i alla fall att det ser riktigt bra ut för att vara färglagt från svartvit.