Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Brisby och Nimhs hemlighet svensk utgåva?

Startat av Historielektionssoveren, 4 januari 2023 kl. 00:34:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Historielektionssoveren

Jag har hört att det finns en svensk DVD utgåva av filmen med båda svenska dubbningarna. Var kan man få tag på den? Kan inte hitta något när jag letar...

Daniel Hofverberg

Nej, det finns tyvärr ingen svensk DVD-utgåva alls av Brisby och NIMHs hemlighet. :(
(och omdubben har ju inte ens släppts på VHS, utan bara sänts på TV3 vid ett par tillfällen)

Det har ryktats om att en sådan utgåva skulle produceras, men såvitt jag vet har det inte skett än - och oklart om det faktiskt kommer bli av eller inte. Jag ska försöka luska i det här. och se vad som hände med de här planerna...

Historielektionssoveren

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 januari 2023 kl. 03:07:51Nej, det finns tyvärr ingen svensk DVD-utgåva alls av Brisby och NIMHs hemlighet. :(
(och omdubben har ju inte ens släppts på VHS, utan bara sänts på TV3 vid ett par tillfällen)

Det har ryktats om att en sådan utgåva skulle produceras, men såvitt jag vet har det inte skett än - och oklart om det faktiskt kommer bli av eller inte. Jag ska försöka luska i det här. och se vad som hände med de här planerna...
Okej då är det kanske ett missförstånd för jag har hört att den faktiskt finns.

Daniel Hofverberg

Citat från: Historielektionssoveren skrivet  4 januari 2023 kl. 03:34:22Okej då är det kanske ett missförstånd för jag har hört att den faktiskt finns.
Var har du hört det?

Disneyfantasten

Eftersom många kallar denna film "Don Bluth's största mästerverk" (även han själv) så känns det väldigt synd att det inte finns någon svensk DVD-utgåva av filmen, men det beror kanske på att filmen aldrig visades med svenskt tal på biograferna utan var svensktextad, samt att VHS-dubbningen och TV-dubbningen inte är beställda av filmbolagen själva...

Filmen mottogs av positiva recensioner på bio men drog inte in särskilt mycket intänkter, men när filmen väl lanserades på VHS så blev den en riktig storsäljare, så nog skulle den kunna sälja bra på DVD.